بیمه زلزله یکی از پوشش‌های اضافی بیمه آتش‌سوزی

بیمه زلزله چیست؟

بیمه زلزله یکی از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی است و با پرداخت مبلغی اضافه، می‌توان انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری را در برابر خسارات ناشی از زلزله بیمه کرد.

با خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی، خودبه‌خود سه خطر آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با خسارت‌های مالی ناشی از زلزله، خرید بیمه آتش‌سوزی همراه با پوشش اضافی زلزله است که در برابر ویرانی‌هایی که زلزله می‌تواند به بار بیاورد هزینه‌ی بسیار ناچیزی دارد.

با داشتن پوشش زلزله، همه خسارت‌های وارده به اماکن مسکونی، غیرمسکونی و صنعتی به همراه اسباب و لوازم داخل آن‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند.

برای مثال؛ حق بیمه یک آپارتمان ۷۰ متری با ۲۰ میلیون ارزش اثاثیه از ۱۴ تا ۸۰ هزار تومان است! که با خرید پوشش اضافی زلزله، تا حداکثر ۹۵ هزار تومان تغییر می‌کند.

هزینه این نوع بیمه‌نامه آنقدر پایین است که افراد با هر توان مالی که دارند، می‌توانند آن را خریداری کند.

بیمه زلزله

بیمه زلزله چه مواردی را جبران می‌کند؟

پوشش زلزله بیمه آتش‌سوزی، جهت جبران خسارت‌های مالی ناشی از زمین‌لرزه‌ها در نظر گرفته شده است. این نوع بیمه، مسئولیتی در قبال آسیب‌های جسمی و تلفات جانی در هنگام زلزله، تقبل نمی‌کند.

افراد می‌توانند با خرید این بیمه، املاک و اثاثیه درون آن را مورد پوشش قرار دهند. البته بیمه کردن یکی از این دو مورد نیز ممکن است. برای مثال افراد مستأجر می‌توانند تنها لوازم خود را بیمه کنند و نیازی به خرید بیمه برای کل ساختمان نیست.

 حق بیمه زلزله چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه بیمه زلزله بر اساس عوامل مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی، نوع سازه و ارزش لوازم درون آن، تعیین می‌شود. در واقع هر چقدر ساختمان بیشتر در معرض خسارت‌های ناشی از زلزله باشد، حق بیمه بیشتری به آن تعلق می‌گیرد.

عوامل دخیل در تعیین هزینه بیمه زلزله به شرح زیر هستند:

مقالات دیگر  بیمه زلزله شرکت ایران

نوع سازه و اسکلت‌بندی: نوع سازه در تعیین قیمت بیمه موثر است؛ ساختمان‌های مقاوم‌تر، آسیب‌پذیری کمتری در برابر زلزله دارند و طبیعتا حق بیمه‌ کمتری باید بپردازند. چند نوع سازه که هزینه‌های متفاوتی دارند، عبارتند از:

  • سازه‌هایی با اسکلت فلزی
  • سازه‌های گلی و آجری
  • سازه‌های طراحی‌شده مطابق با آیین‌نامه ۲۸۰۰
  • سازه‌های بتنی

و …

ارزش محل مورد بیمه: حق بیمه براساس سرمایه مورد بیمه تعیین می‌شود. در واقع با افزایش سرمایه، حق بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی: شهر و منطقه‌ای که ساختمان در آن واقع شده، بر قیمت بیمه اثرگذار است. از نظر ساختار زمین‌شناسی و احتمال وقوع زلزله، شهرهای ایران را می‌توان به ۵ گروه تقسیم کرد.

در این تقسیم‌بندی، منطقه ۱ کم‌ترین خطر و منطقه ۵ بیش‌ترین خطر را دارد. حق بیمه در شهرهای پرخطر، گران‌تر و در شهرهای کم‌خطر کمتر است.

منطقه ۱ (کم‌ترین خطر): اراک، همدان، اصفهان و …

منطقه ۲: یزد، سوسنگرد، شهرکرد، ابهر و …

منطقه ۳: مشهد، بوشهر، اهواز و …

منطقه ۴: شیراز، زاهدان، زنجان، ایلام، تبریز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، کیش و …

منطقه ۵ (بیش‌ترین خطر): تهران، کرمان، قزوین، قم و …

نحوه دریافت بیمه زلزله از سایت بیمه‌بازار

با توجه به زلزله اخیر کرمانشاه و احساس خطر بیش‌تر مردم، تقاضای خرید بیمه آتش سوزی میان هموطنانمان به شدت افزایش یافته است.

در این راستا، سایت بیمه‌بازار امکان مقایسه و خرید بیمه آتش‌سوزی با پوشش زلزله را به صورت آنلاین فراهم ساخته است.

شما می‌توانید با واردکردن اطلاعات نوع ساختمان، متراژ زیربنا و ارزش اثاثیه، تنها در چند ثانیه قیمت تمامی شرکت‌ها را مشاهده و بهترین خدمات بیمه را متناسب با شرایط خود، خریداری کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید