آشنایی با خدمات اینترنتی شرکت بیمه آسیا، بزرگ‌ترین شرکت بیمه خصوصی کشور

همان‌طور که در مقاله نخست از سری مقالات آشنایی با خدمات اینترنتی شرکت‌های بیمه‌ای اشاره شد، قصد داریم در طول ارائه مجموعه‌ای از مقالات، به بررسی خدمات اینترنتی شرکت‌های بیمه در ایران بپردازد. در مقاله اول خدمات اینترنتی شرکت بیمه ایران مورد بررسی قرار گرفت. بیمه بازار این بار به سراغ شرکت بیمه آسیا رفته و وبسایت این شرکت را از ساختار تا محتوا دسته‌بندی کرده است که نتایج این کنکاش در ادامه این گزارش خدمت شما ارائه می‌گردد.

شرکت بیمه آسیا در سال ۱۳۳۸ تأسیس شد. بیمه آسیا در سال ۱۳۸۸ با ورود به بورس، خصوصی شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بیمه خصوصی کشور است.

بیمه آسیا خدمات زیر را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهد:

  • استعلام نرخ بیمه نامه‌ها
  • استعلام خسارت
  • پرداخت اقساط بیمه عمر
  • خرید الحاقیه شخص ثالث
  • خرید بیمه نامه مسافرت به خارج از کشور برای آژانس‌های مسافرتی

وبسایت بیمه آسیا از طراحی خوبی برخوردار است و بخش‌های متنوعی با دسته ­بندی‌های منظم دارد. علی‌رغم آنکه صفحه نخست این وبسایت کمی طولانی است و شامل مطالب گوناگون می‌شود، نوار ابزار ثابتی که همواره در بالای صفحه قرار دارد، دسترسی به تمام نقاط سایت را ساده می‌کند.

بیمه آسیا

در ابتدای صفحه نیز یک اسلایدر در نظر گرفته شده است که شعارها و دستاوردهای این شرکت را در بدو ورود کاربر برای او مرور می‌کند.

بیمه آسیا

کمی پایین‌تر، منوی ثابت و اصلی سایت به مرور در بخش‌های مختلف صفحه نخست آورده شده است. بعد از اسلایدر در صفحه اصلی، نوار ابزار مربوط به محصولات بیمه‌ای را مشاهده می‌کنیم که شامل بیمه آتش‌سوزی، اتومبیل، درمان، عمر و پس‌انداز و …. می‌شود. با کلیک بر روی هر یک از موارد به صفحه مورد نظر هدایت خواهید شد.

بیمه آسیا

پس از این بخش در صفحه نخست به پنجره مرور خبرها می‌رسیم. در پنجره سمت چپ گزیده نزدیک‌ترین اخبار آورده شده است و در پنجره راست خلاصه‌ای از خبرهای مهم در حال ورق زده شدن است.

بیمه آسیا

در ادامه پنجره‌ای مشاهده می‌شود که دسترسی کاربر به صفحات و بخش‌های مختلف مربوط به خدمات الکترونیک، مراکز ارائه خدمت را آسان می‌کند. در اینجا با کلیک بر روی هر یک از سه مورد اصلی در صفحه زیرین، تمامی زیرمجوعه‌های مربوط به آن خدمات ارائه می‌گردد. اما تمامی این موارد در نوارابزار ثابت سایت نیز موجود است و ممکن است این ارائه‌های چند باره به مذاق برخی از کاربران خوش نیاید.

مقالات دیگر  دریافت خسارت در تصادفی که مقصر متواری شده

بیمه آسیا

هنوز در صفحه نخست بیمه آسیا هستیم و ظاهرا این صفحه تمامی ندارد. در پنجره آخر سایت، پیشنهادات بیمه آسیا در یک بیلبورد متحرک به کاربر ارائه می‌شود.

بیمه آسیا

در نوار ابزار “مشتری سلام” نیز بیمه آسیا راه‌های ارتباط با خود، که شامل شماره تلفن (۸۷۰۷-۰۲۱)، آدرس ایمیل و سامانه پیامکی می‌شود، برای کاربران مشخص شده است.

بیمه آسیا

و اما بخش آخر سایت نیز برای بار سوم! در صفحه نخست لینک‌های مربوط به خدمات الکترونیک، مراکز ارائه خدمات و راه‌های ارتباط با شرکت ذکر شده است.

بیمه آسیا

بیمه آسیا

همچنین در سمت راست صفحه بخش اشتراک و عضویت در خبرنامه، برخی نمادها و استانداردهای دریافتی شرکت و لینک هدایت به پرتال کارکنان، نمایندگان و سهامداران قرار داده شده است.

به سراغ منوی اصلی سایت می‌رویم تا مروری بر زیر مجموعه‌های هر بخش آن نیز داشته باشیم. این منو شامل ۹ بخش می‌شود:

۱- معرفی شرکت

در این قسمت بخش‌های متفاوتی وجود دارند که هر کدام به ارائه اطلاعاتی کلی در مورد شرکت بیمه آسیا پرداخته است. تاریخچه شرکت، اهداف و برنامه‌های آن، سهامداران شرکت و آماری از عملکرد شرکت، از مهمترین موارد بیان شده در این قسمت می‌باشد.

۲- اخباربیمه آسیا

در بخش اخبار نیز یک دسته بندی کامل از اخبار مربوط به بیمه ارائه شده است. این بخش‌ها همگی به روز بوده و اخبار مفیدی در آن‌ها قرار می‌گیرد. در بخش اخبار صنعت بیمه، روزانه یک مطلب با عنوان “مهمترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز کشور” قرار داده می‌شود. همچنین سایر اخبار مربوط به صنعت بیمه نیز در این بخش قابل پیگیری است. خبرنامه بیمه آسیا، گویا یک ویژه نامه است با حدود ۵ مورد انتشار در سال که بازه‌های زمانی خاصی برای انتشار آن‌ها در نظر گرفته نشده است. در بخش فصلنامه، فقط دو فصلنامه مربوط به سال‌های ۷۸ و ۸۷ وجود دارد، یعنی ظاهرا فصلنامه‌ای وجود ندارد! در قسمت مناقصه و مزایده، فقط دو مناقصه مربوط به سال‌های ۹۵ و ۸۹ وجود دارد! بخش همایش‌ها و نمایشگاه هم که هیچ مطلبی در آن وجود ندارد.

۳- محصولات بیمه ای

محصولات بیمه آسیا در این قسمت دسته بندی شده‌اند. این قسمت را شاید بتوان پرکاربردترین بخش سایت در نظر گرفت. اگر روی هر کدام از مواردی که تصویر آن‌­ها در لیست زیر آورده شده است کلیک کنیم، به صفحه ای می‌رویم که انواع پوشش‌های آن نوع از بیمه، توضیحات مربوط به هرکدام و طرح‌های تشویقی مربوط به هر نوع از بیمه نامه‌ها را مشاهده می‌کنیم.

مقالات دیگر  ارزان‌ترین بیمه بدنه در سال 1401 برای کدام شرکت است؟

نکته حائز اهمیت آنست که در این صفحات پنلی در نظر گرفته شده است که توسط آن می‌توان به صفحه مربوط به تمام رشته‌های بیمه‌ای موجود در زیرگروه‌های هر یک از دسته‌های فوق مراجعه کرد. این پنجره دسترسی کاربر به سایر بیمه‌ها را بسیار آسان کرده و از مزایای اصلی وبسایت شرکت بیمه آسیا به شمار می‌رود.

بیمه آسیا

۴- خدمات الکترونیک

در بخش خدمات الکترونیک، استعلام انواع رشته‌های بیمه در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. استعلام بیمه‌های اتومبیل، درمان و عمر و پس انداز در این بخش وجود دارند. سایر بخش‌ها نیز مربوط به خرید آنلاین بیمه نامه، پرداخت الکترونیکی اقساط بیمه، خدمات چاپ و صدور نامه‌های بیمارستانی، نرم افزار آسیا همراه و… می‌باشد. خرید الکترونیکی مختص بیمه نامه مسافرتی توسط آژانس و صدور الحاقیه است. عدم ارائه رشته‌های بیمه‌ای متنوع‌ترخصوصا در حوزه بیمه‌های خودرو از معایب سایت بیمه آسیا به شمار می‌رود.

بیمه آسیادر بخش نرم افزار آسیا همراه لینک دانلود اپلیکیشن بیمه آسیا قرار داده شده است. نسخه موجود برای گوشی‌های اندروید قابل استفاده است و نسخه مربوط به iOS در سایت موجود نیست. خدمات کلی این اپلیکیشن در شکل زیر نمایش داده شده است. این اپلیکیشن امکانات زیادی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و بیش‌­تر جنبه اطلاعاتی دارد. کاربران برای فعالیت‌هایی از قبیل استعلام، پرداخت و خرید بیمه نامه می‌بایست به وبسایت بیمه آسیا مراجعه کنند.

۵- مراکز ارائه خدماتبیمه آسیا

در این بخش  لیست کاملی از کارگزاری‌ها، شعب، نمایندگی‌ها و سایر مراکز مربوطه در اختیار کاربران قرار داده شده است. امکان جستجو پیشرفته در تمامی این بخش‌ها نیز وجود دارد و می‌توان با این گزینه نمایندگی‌های نزدیک به محل سکونت خود را پیدا کرد.

۶- مدیریت دانشبیمه آسیا

مدیریت دانش بخش آموزشی سایت می‌باشد. آیین‌نامه‌های مختلف، قوانین، اصطلاحات بیمه‌ای و … نیز در بخش‌های مختلف این قسمت از سایت وجود دارند.

۷- راهنمای مراجعینبیمه آسیا

در اینجا، بروشورهای تبلیغاتی بیمه نامه‌ها که حاوی اطلاعات مورد نیاز برای متقاضیان بیمه است وجود دارد. تالار مشاوره شما را به صفحه‌ای غیرفعال هدایت می‌کند. در بخش توجهات و هشدارها نیز اخبار و هشدارهای مربوط به کلاه برداری‌ها و تخلفات حساب‌های بانکی وجود دارد که شاید خیلی هم با بحث بیمه مرتبط نباشد. بخش سوالات متداول نیز شامل سوالات متنوع و پاسخ آن‌هاست.

مقالات دیگر  همه چیز درباره بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها

۸- پیوندهابیمه آسیا

در این بخش لینک مربوط به سایت‌های مختلف با ارائه دسته‌بندی نهادهای حکومتی، سازمان‌ها و موسسات بیمه‌ای، بانک‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در دسترس کاربران سایت قرار گرفته است. برای مثال در بخش خبرگزاری‌ها بیشتر به معرفی سامانه‌های خبری مربوط به بیمه پرداخته شده است.

۹- ارتباط با شرکتبیمه آسیا

برای امور مرتبط با ثبت نمایندگی، درخواست همکاری و همچنین اظهار شکایات کاربران بایستی به این بخش از سایت مراجعه کنند.

جمع بندی

وبسایت بیمه آسیا در مجموع از نظر کیفیت و کاربری دارای استانداردهای بالایی می باشد. در بخش های مختلف سایت، ارائه خدماتی از قبیل خرید بیمه نامه تا پرداخت اقساط، مراجعه به آن را برای مشتریان بیمه آسیا مطلوب نموده است. ارائه اطلاعات در مورد انواع بیمه نامه های ارائه شده توسط این شرکت نیز می‌تواند برای افراد و ارگان‌هایی که قصد انتخاب یک شرکت برای دریافت خدمات را دارند مناسب باشد. اما از جمله اشکال‌هایی که به این وبسایت می‌توان نسبت داد، شلوغی بیش از حد صفحه نخست و تکرار چندین و چند باره برخی از لینک‌ها در این صفحه می‌باشد. همچنین عدم فراهم کردن امکان مشاوره و خرید آنلاین بیمه نامه‌های اتومبیل و… از دیگر معایب این وبسایت است.

خدمات الکترونیک که سایت بیمه آسیا مدعی ارائه آن است

کیفیت ارائه

فهرست نمایندگان بیمه آسیا

 فعال با کیفیت مناسب

فهرست شعبه‌های بیمه آسیا

 فعال با کیفیت مناسب

مشاوره

 فعال نیست

خرید الکترونیکی بیمه نامه

 تنها برای بیمه نامه مسافرتی و افزایش تعهدات ثالث

سامانه پرداخت اینترنتی اقساط و حق بیمه

 صفحه پرداخت باز نمی شود

سامانه استعلام

 برای موارد مختلف از قبیل درمان، اتومبیل و پس انداز فعال است

منابع اطلاعاتی بیمه خودرو

 فعال با کیفیت مناسب

منابع اطلاعاتی بیمه آتش‌سوزی

 فعال با کیفیت مناسب

منابع اطلاعاتی بیمه عمر

 فعال با کیفیت مناسب

منابع اطلاعاتی بیمه باربری

 فعال با کیفیت مناسب

منابع اطلاعاتی بیمه درمان

 فعال با کیفیت مناسب

منابع اطلاعاتی بیمه مسئولیت  فعال با کیفیت مناسب
منابع اطلاعاتی بیمه مهندسی  فعال با کیفیت مناسب

بیمه‌بازار:‌ مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین بیمه

نظر یا پرسش خود را بنویسید