بیمه خودرو در ایالات متحده آمریکا در یک نگاه

با توجه به وسعت بیمه خودرو در ایران، به بررسی این بیمه در کشورهای مختلف می‌پردازیم تا به اهمیت آن در کشورهای دیگر نیز پی ببریم. در این مقاله کشور آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایالات متحده آمریکا، چهارمین کشور پهناور دنیا است که در قاره آمریکای شمالی واقع است. این کشور بزرگترین اقتصاد دنیا محسوب می­‌شود و دارای تولید ناخالص داخلی ۱۸,۵۵۸ میلیارد دلار است که با توجه به جمعیت 320 میلیونی آن، دارای سرانه تولید ناخالص داخلی ۵۷,۲۲۰ دلار است و از این حیث رتبه دهم را در دنیا دارد.

صنعت بیمه در آمریکا را می­‌توان به سه گروه بیمه عمر و سلامت، بیمه دارایی و تلفات و بیمه خودرو دسته­‌بندی کرد. با توجه به این نکته که فعالیت شرکت­‌های بیمه در این کشور زیرنظر قوانین هر ایالت اداره می­‌شود، تعداد بالایی شرکت بیمه‌­گر در آن فعالیت دارند که تعداد آن‌­ها به بیش از ۴۵۰۰ شرکت می‌­رسد. بازار بیمه در ایالات متحده، بزرگترین بازار بیمه در دنیا محسوب می‌­شود و حجم بازار بیمه در این کشور بر اساس گزارش مجله سیگما در سال ۲۰۱۴، ۱/۲۸ هزار میلیارد دلار بوده است که ضریب نفوذ ۷ درصدی را دارا می­‌باشد. (بر اساس آمار منتشر شده از سوی مؤسسه اطلاعات بیمه، در سال ۲۰۱۴، حجم صنعت بیمه در دنیا در سال ۴/۷۵۷ هزار میلیارد دلار بوده است و ایالات متحده آمریکا ۲۷ درصد از این بازار را در اختیار دارد.)

در آمریکا، قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث توسط دولت مرکزی هریک از ایالت­‌های این کشور تعیین می‌­شود. منظور از بیمه شخص ثالث، پوشش خسارت­‌های جانی و مالی به شخص ثالث در تصادف است. بطور مثال، در ایالتی مانند New Hampshire ، این بیمه برای رانندگان اجباری نیست و لازم است تا رانندگان تنها بتوانند توانمندی مالی خود را در قبال پرداخت هزینه‌های تصادف ثابت کنند. در برخی از ایالت­‌های آمریکا، بیمه‌­ای با عنوان “بیمه شخصی حفاظت از آسیب” بیمه­‌ای اجباری است که هزینه­‌هایی درمانی و برخی از آسیب­‌های مالی دوری از کار را برای شخص راننده پوشش می­‌دهد. تفاوت در قوانین ایالتی باعث شده است تا هزینه بیمه خودرو در هر ایالت متفاوت باشد؛ بطوریکه در برخی از آن­‌ها، هزینه بیمه سالیانه به بیش از ۲۰۰۰ دلار در سال (در ایالت Louisiana بیش از ۲۷۰۰ دلار در سال است) می‌­رسد که با توجه به میانگین درآمدی ۵۰ هزار دلار در سال در آمریکا، رقمی در حدود ۴ درصد از درآمد سالیانه را تشکیل می‌­دهد.

مقالات دیگر  بیمه حیوانات خانگی: قیمت، پوشش‌ها و سقف تعهد

دو نوع دیگر از بیمه خودرو، بیمه تصادف و بیمه جامع می‌­باشد. در بیمه تصادف، آسیب­‌های مالی به خودروی شخص بیمه شده در صورتیکه مقصر حادثه باشد پوشش داده می‌­شود و در بیمه جامع، خسارات مالی ناشی از سرقت، آتش­‌سوزی و یا بلاهای طبیعی مانند طوفان و یا سیل پوشش داده می‌­شود.

شرکت­‌های بیمه‌­ای در آمریکا، به منظور کاهش ریسک جبران خسارت، برای بیمه کردن خودرو­ها معیارهای مختلفی از قبیل سن، مجرد یا متأهل بودن افراد، مدل ماشین، سوابق رانندگی فرد، محل زندگی و … را درنظر می­‌گیرند. برای مثال اگر فردی در اطراف شهر و در محل‌­های کم جمعیت زندگی کند، خطر تصادف کمتر از زمانی است که او در مناطق مرکزی شهر زندگی می­‌کند؛ و یا اینکه سوابق رانندگی فرد مانند جریمه‌­های رانندگی حتی بدون وجود تصادف در کارنامه رانندگی او، احتمال تصادف را برای او بالا می‌­برد که همین امر باعث افزایش حق بیمه دریافتی توسط شرکت بیمه می‌­شود.

در حدود ۲۵۳ میلیون خودرو در ایالات متحده وجود دارد و آمار سالیانه تلفات جاده­‌ای، ۳۲۶۷۵ مرگ در سال گزارش شده است. براساس گزارش IBISWorld، حجم بازار بیمه خودرو در آمریکا در حدود ۲۲۰ میلیارد دلار بوده است که بیمه شخص ثالث با داشتن حجمی معادل ۱۴۰ میلیارد دلار، ۱۱ درصد از کل بازار بیمه را در آمریکا به خود اختصاص داده است.

در مورد میزان استفاده از بیمه‌­های تصادف و جامع باید گفت که در سال ۲۰۱۴، ۷۸ درصد از رانندگان آمریکایی علاوه بر استفاده از بیمه شخص ثالث و یا همان بیمه مسئولیت خودرو، از بیمه جامع خودرو استفاده کرده­‌اند. همچنین، ۷۲ درصد از آنان، بیمه تصادف را علاوه بر بیمه مسئولیت خودرو خریداری کرده­‌اند. نکته جالب توجه آن است که در سال ۲۰۱۴، ۴۷ درصد از خرید بیمه خودرو در آمریکا به صورت آنلاین انجام شده است. علاوه‌­براین، حدود ۷۱ درصد از افراد، پیش از خرید، حق بیمه پرداختی خود را به صورت آنلاین استعلام می­‌کنند.

مقالات دیگر  جبران خسارت در تصادف با خودرو‌های لوکس

با توجه به گزارش مؤسسه اطلاعات بیمه آمریکا، در سال ۲۰۱۴، از هر ۱۱۵ خودرو بیمه شده، یک خودرو از بیمه مسئولیت خودروی خود برای پرداخت خسارت‌­های جانی استفاده می­‌کند که به طور میانگین مبلغی معادل ۱۶۶۴۰ دلار از طرف شرکت بیمه بابت آن پرداخت می‌­شود. در مورد خسارت­‌های مالی، از هر ۲۸ خودروی بیمه شده، یک خودرو از بیمه شخص ثالث خود به منظور جبران هزینه‌­های مالی تصادف مبلغ ۳۲۹۰ دلار را در از شرکت بیمه دریافت می‌­کند.

بازدهی مالی یک بیمه، با استفاده از تعریفی به نام نسبت ترکیبی یا Combined Ratio بدست می­‌آید. نسبت ترکیبی عبارت است از نسبت مجموع هزینه‌­های جاری شرکت بیمه مانند هزینه­‌های کارکنان، تبلیغات و … و خسارت‌­های پرداختی به بیمه‌­شدگان به میزان حق بیمه دریافتی توسط شرکت­‌های بیمه.

(دریافتی بیمه حق)/(جاری هزینه+پرداختی خسارت)=نسبت ترکیبی

با توجه به تعریف بالا، درصورتیکه نسبت ترکیبی، بزرگتر از یک باشد، هزینه‌­های شرکت بیمه بیش­تر از حق بیمه دریافتی است که این به معنی زیان­ده بودن آن میباشد. در نمودار زیر، نسبت ترکیبی برای بیمه خودرو در آمریکا از سال 1993 تا سال 2015 گزارش شده است.

­

نظر یا پرسش خود را بنویسید