چطور بهترین بیمه عمر را بخریم؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، بیمه عمر یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت با سود تضمین‌ شده است که علاوه بر سود، پوشش‌های بیمه‌ای مانند نقض عضو، ازکارافتادگی، حتی بیماری‌های خاص و… را تحت پوشش قرار می‌دهد. فرض کنید شما تصمیم گرفته‌اید که برای خود و خانواده خود، بیمه عمر بخرید، قطعاً باید از متخصصان این حوزه اطلاعاتی بگیرید که به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. برای خرید بیمه عمر، بعد از مراجعه به شرکت بیمه باید پرسش‌نامه‌ای (فرم پیشنهاد بیمه) را پرکرده و بعد مراحل دیگر خرید بیمه را انجام دهید، در همین پرسش‌نامه با اصطلاحات و گزینه‌هایی مواجه می‌شوید که امکان دارد معانی آن‌ها را ندانید، برای مثال، منظور از سود تضمینی چیست؟ یا سود مشارکت منافع به چه معناست؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف این اصطلاحات بپردازیم،  تا بهترین بیمه عمر را خریداری کنید، با ما همراه باشید!

قسمت‌های مختلف فرم پیشنهاد بیمه

 مشخصات متقاضی

در این قسمت اطلاعات عمومی مانند نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و کدملی، جنسیت و درآمد ماهیانه و… پر می‌شود.

️ مشخصات بیمه‌شونده نیز مانند قسمت بالا پر می‌شود. لازم به ذکر است که اگر متقاضی و بیمه‌‌شونده یکی باشد، نیازی به پر کردن این قسمت نیست. بیمه‌شونده کسی است که از طرف بیمه‌گذار، بیمه می‌شود. به‌عنوان مثال؛ پدری که فرزند خود را بیمه کرده است در این قسمت باید مشخصات درخواستی فرزند خود را درج کند.

 مشخصات بیمه‌نامه مورد درخواست

مدت بیمه‌نامه خود را مشخص کنید این عدد می‌تواند بین 5 تا 30 سال باشد، کارشناسان معتقدند که بهتر است قرارداد بالاتر از 10 سال را انتخاب کنید؛ چرا که بیمه عمر، سرمایه‌گذاری بلندمدت است و در سال‌های بالاتر از 10 سال به سوددهی قابل‌توجهی می‌رسد. در این قسمت هم‌چنین، مقدار حق‌بیمه نیز درج می‌شود. این مبلغ می‌تواند به‌صورت یکجا و یا سالیانه پرداخت شود. مثلاً شما می‌خواهید یک‌میلیون و دویست هزار تومان را به‌عنوان حق‌بیمه پرداخت کنید؛ انتخاب با شماست که به‌صورت یکجا پرداخت کنید یا به‌صورت مثلاً ماهانه صد هزار تومان پرداخت کنید.

 روش‌های پرداخت متفاوتی وجود دارد برای مثال

⭐️ ماهیانه    ⭐️  دوماهه    ⭐️  سه‌ماهه   ⭐️  شش‌ماهه   ⭐️  سالیانه

طبق نظر کارشناسان، پرداخت سالیانه حق‌بیمه پیشنهاد می‌شود. البته بعضی شرکت‌ها امکان پرداخت دوماهه را ندارند، مانند بیمه عمر ایران، بیمه ما، پاسارگاد. اما شرکتی مانند آسیا امکان پرداخت دوماهه را نیز دارد. به دلیل تورم، ارزش پول سالانه کاهش می‌یابد؛ برای جلوگیری از این کاهش بهتر است؛ سالیانه از 5 تا 25 درصد به مبلغ حق بیمه اضافه شود.

مقالات دیگر  همه چیز درباره بیمه نوزاد!

برای مقایسه امکانات شرکت‌های بیمه عمر به سایت بیمه بازار مراجعه کنید.

بیمه عمر

 انتخاب سرمایه فوت مناسب

مبلغ سرمایه فوت، در شرکت‌های مختلف سقف‌های متفاوتی دارد، برای مثال؛ حداکثر سرمایه فوت شرکت بیمه آسیا 200 میلیون تومان است. حداکثر سرمایه فوت شرکت پاسارگاد 100 میلیون تومان و بیمه کارآفرین 400 میلیون تومان و بیمه سامان 210 میلیون تومان است.

 سرمایه فوت و سرمایه فوت بر اثر حادثه

برای مثال:

خانمی را در نظر بگیرید که حق‌بیمه سالیانه خود را  1 میلیون 200 هزار تومان انتخاب کرده است؛ یعنی ماهیانه 100 هزار تومان، اگر این خانم به‌صورت طبیعی فوت کند و سرمایه فوت خود را 30 برابر حق‌بیمه سالیانه انتخاب کرده باشد به بازماندگان وی 36  میلیون تومان (سرمایه بیمه عمر) پرداخت می‌شود. اگر براثر حادثه فوت کرده باشد، 4 برابر سرمایه فوت یعنی 4 برابر 36 میلیون تومان که 144 میلیون تومان است به بازماندگان وی تعلق می‌گیرد. سقف این پوشش 400 میلیون تومان است.

? برای کاهش اثر تورم بهتر است سالیانه سرمایه فوت را از 5 تا 15 درصد افزایش دهید.

ضریب افزایش سالیانه سرمایه فوت معمولاً از 5 تا 15 درصد است، البته در مواقعی حتی تا 25 درصد نیز هست، اما چیزی که اهمیت دارد این است که این افزایش نباید بیشتر از افزایش سالیانه حق‌بیمه شود، برای مثال؛ اگر حق‌بیمه خود را 15 درصد سالیانه افزایش دادید، مبلغ افزایشی سرمایه فوت باید زیر 15 درصد باشد نه بالاتر.

 

 انتخاب پوشش‌های تکمیلی

در ابتدا به تعریف کوتاهی از پوشش‌های تکمیلی می‌پردازیم:

✔️ غرامت امراض خاص
محدود به بیماری‌هایی همچون انواع سرطان، سکته قلبی و مغزی، جراحی عروق کرونر و پیوند اعضای اصلی است که از سن ۱۵ تا ۶۰ قابل ارائه هست.

✔️  نقص عضو کلی و جزئی در اثر حادثه
با تائید پزشک معتمد، در صورت نقص عضو کلی و جزئی، بیمه‌گذار می‌تواند تا ۱۰۰ درصد سرمایه فوت عادی را دریافت کند.

✔️  معافیت از پرداخت حق بیمه در صورت ازکارافتادگی دائم براثر حادثه
اگر بیمه‌شده براثر حادثه به‌طور کلی ازکارافتاده شود، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه ندارد.

مقالات دیگر  ۵ دلیل اصلی که ما ایرانی‌ها بیمه عمر نمی‌خریم

 دریافت مستمری در صورت ازکارافتادگی
در صورت انتخاب این پوشش، اگر بیمه‌شده براثر حادثه به‌طور کلی از کارافتاده شود، از شرکت بیمه مستمری دریافت می‌کند.

✔️  پرداخت هزینه‌های پزشکی در صورت بروز حادثه
در صورت بروز حادثه و بستری شدن در بیمارستان، هزینه‌های پزشکی پرداخت می‌شود.

✔️  فوت بر اثر حادثه
در صورت فوت بیمه‌شده براثر حادثه، مبلغی بین ۱ تا ۴ برابر سرمایه فوت طبیعی به ‌اضافه‌ی سرمایه اصلی به بازماندگان وی پرداخت می‌شود.

بیمه عمر

 پوشش تکمیلی فوت به علت حادثه

می‌تواند از 1 تا 4 برابر سرمایه فوت عادی باشد برای مثال؛ اگر سرمایه فوت عادی 50 میلیون تومان باشد و در قسمت انتخاب پوشش فوت بر اثر حادثه، ضریب 3 برابر انتخاب شده باشد، مبلغ 150 میلیون تومان به بازماندگان فرد تعلق می‌گیرد.

 پوشش تکمیلی نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم براثر حادثه

برای شرکت‌های مختلف متفاوت است برای مثال؛ در شرکت بیمه ما، می‌تواند تا 100 درصد سرمایه فوت باشد. اگر 100 میلیون تومان سرمایه فوت باشد؛ در زمان ازکارافتادگی دائم، 100 میلیون تومان به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

در این قسمت می‌توان، پوشش معافیت از پرداخت حق‌بیمه به ‌علت ازکارافتادگی کلی و دائم را انتخاب کرد؛ که اگر در حادثه، فرد دچار ازکارافتادگی دائم شد؛ دیگر نیازی به پرداخت حق‌بیمه نداشته باشد. هم‌چنین فرد می‌تواند مستمری ناشی ازکارافتادگی را نیز دریافت کند که این خود می‌تواند چند برابر آخرین حق‌بیمه دریافتی باشد.

 

حتما بخوانید:۷ نکته مهم که قبل از خرید بیمه عمر باید بدانید!

 

 بیمه عمر و پوشش بیماری‌های خاص

پوشش‌های تکمیلی بیماری‌های خاص و پیوند اعضا نیز با توجه به افزایش بیماری‌های این‌ چنینی، یک پوشش ضروری به نظر می‌آید. بیماری‌های خاصی همچون سکته قلبی و مغزی و جراحی قلب و پیوند اعضای اصلی و سرطان از این دسته بیماری‌ها هستند.

در صورتی‌که بعد از گذشت 3 ماه از قرارداد، فرد دچار یکی از این بیماری‌های خاص شود، هزینه‌ها قابل پرداخت است. یعنی فرد قبل از بیمه‌شدن این بیماری را نداشته و بعد از آن دچار این بیماری‌ها شده است. هزینه قابل پرداخت برای هر یک از این بیماری‌ها برای هر شرکت متغیر است؛ اما معمولاً از 20 تا 30 میلیون تومان برای هرکدام از این بیماری‌ها پرداخت می‌شود.

مقالات دیگر  کدام یک از شرکت‎‌‌های بیمه عمر سود بیش‌تری پرداخت می‌کنند؟

️  سرطان چیست

عبارت است از بیماری‌هایی که به وسیله حضور یک تومور بدخیم نشان داده می‌شود و با رشد و انتشار غیر قابل کنترل سلول‌های بدخیم و تهاجم بافتی مشخص می‌شود. این نوع سرطان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

استثناء: هرگونه سرطان در جای غیر‌مهاجم و کلیه سرطان‌های پوست به غیر ملانوم بدخیم و تومورهای خوش‌خیم جز پوشش‌ها نیست.

?  لازم است بدانید از پوشش‌های بیماری‌های خاص فرانشیز کسر نمی‌شود.

 استفاده‌کنندگان از بیمه عمر شما چه کسانی هستند؟

در این قسمت، تعیین می‌شود که سرمایه بیمه در صورت فوت و یا در صورت حیات، به چه کسی یا کسانی تعلق می‌گیرد. برای مثال پدری که فوت می‌کند، سرمایه بیمه وی به فرزندان او به‌صورت مساوی و یا طبق سهم‌الارث تقسیم می‌شود. البته شخص می‌تواند استفاده‌کنندگان دیگری را نیز تعریف کند. لازم است نام و نام خانوادگی نام پدر شماره شناسنامه و سایر اطلاعات عمومی را در فرم مشخص کند.

 انواع سودهای پرداختی بیمه عمر

 منظور از سود تضمینی چیست؟

سود تضمینی توسط بیمه‌مرکزی تعیین می‌شود؛ همان‌طور که می‌دانید بیمه‌گرهای اشخاص چند درصد n از حق ‌بیمه‌های دریافتی را نزد بیمه‌مرکزی سپرده‌گذاری می‌کنند که در واقع بیمه اتکایی محسوب می‌شود؛ در این صورت حتی اگر شرکت بیمه‌گر ورشکست شود، بیمه‌مرکزی آن را جبران می‌کند.

در حال‌حاضر بیمه‌مرکزی سود تضمین‌شده را برای 2 سال اول 16 درصد دو سال دوم 13 درصد و سال‌های بعدی (5 تا 10 سال) 10 درصد اعلام کرده است.

 سود مرکب چیست؟

در بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری به‌غیر از سودی که به اصل پول بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد؛ به سود آن نیز سود تعلق می‌گیرد که به آن سود مرکب می‌گویند. این سود در سال‌های پایانی قرارداد عمر به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و اندوخته‌ی خوبی برای بیمه‌گذار ذخیره می‌کند.

 سود قطعی چیست؟

سود قطعی در بیمه‌های عمر، بعد از برگزاری مجمع و نهایی شدن سود مشارکت به‌صورت قطعی به‌صورت سالانه به بیمه‌گذار اعلام می‌شود. اطلاعات شرکت بیمه به‌صورت شفاف قابل دسترسی است؛  این سود می‌تواند هرسال نسبت به سال دیگر متفاوت باشد.

 

اگر تا به‌حال از بیمه عمر استفاده کردید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید…

برای مشاوره رایگان بیمه عمر به سایت بیمه بازار مراجعه کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. ارشیا

    سلام
    بعداز 15 سال هنگام بازنشستگی سقف مستمری چند است؟ در حال حاضر سقف بازنشتگی چقدره؟ آیا مثل دریافتی تامین اجتماعی سالانه افزایش پیدا میکند؟ یا ثابت است و یا روند کاهشی داره؟و رو به اتمام…

    1. بیمه بازار

      سلام . افرادی که با سابقه کمتر از 20 سال پرداخت حق بیمه، تقاضای بازنشستگی می‌کنند، بر مبنای سنوات پرداخت حق بیمه، مستمری دریافت خواهند کرد و از مزایای ماده 111 بهره‌مند نخواهند شد.