امنیت رانندگی در یک کشور چگونه محاسبه می‌شود؛ امن‌ترین و خطرناک‌ترین کشورها کدامند؟

امنیت رانندگی پارامتری با اهمیت برای رانندگان خارج و داخل آن شهر است. چراکه هنگامیکه شما به شهری سفر می‌کنید قاعدتا امنیت جاده‌ای و نحوه رانندگی مردم آن شهر می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیر مستقیم داشته باشد. در این متن ما ابتدا به تعریف و بررسی شاخص امنیت یک کشور برای رانندگی می‌پردازیم و سپس کشورهایی که بیشترین و کمترین امنیت رانندگی را دارند معرفی می‌کنیم.

برای تعریف این شاخص تعداد کل افراد کشته شده در تصادفات جاده‌ای را در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال در کشور را محاسبه می‌کنند. برای مثال اگر این شاخص برای یک کشور ۴۰ باشد به این معنی است که در آن کشور در بازه زمانی یک سال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت آن کشور ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی "اریتره" یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای رانندگی است. این کشور که در شمال شرقی آفریقا واقع شده است با نرخ ۴۸٫۴ مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای در ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند در سال در جایگاه اولین کشورها در کشتار و تصادفات رانندگی و جاده‌ای قرار می‌گیرد. در شکل بالا کشورهای خطرناک با رنگ تیره و کشورهای امن با رنگ روشن نمایش داده شده‌اند.

به گزارش بیمه بازار و به نقل از "تلگراف"، پس از اریتره لیبی و عراق نیز به ترتیب با نرخ مرگ و میر جاده‌ای ۴۰٫۵ و ۳۱٫۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در لیست خطرناک‌ترین کشورهای جهان قرار دارند. اگر چه لیبی می‌تواند برای مردم جهان عاری از ویژگی‌های توریستی باشد، اما تایلند با نرخ مرگ و میر جاده‌ای ۳۸٫۱ و آفریقای جنوبی با مرگ و میر ۳۱٫۹ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در شمار محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می‌شوند. 

مقالات دیگر  مبلغ عیدی در سال ۹۸ چقدر است؟

ایران با ۲۴٫۱ مرگ و میر جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال از کشورهای خطرناک برای رانندگی یه شمار می‌رود.

آمار جالب دیگری که در این گزارش می‌توان به آن استناد کرد در خصوص آمریکای شمالی است. رانندگی در آمریکا دو برابر خطرناک‌تر از رانندگی در کاناداست  پرتغال نیز کمتر از بقیه اروپای غربی برای رانندگی امن محسوب می‌شود.

اکوادور، ویتنام، برزیل، پاراگوئه، کنیا و لائوس نیز در شمار پرخطرترین کشورهای جهان برای رانندگی محسوب می‌شوند. (آمار مرگ و میر جاده‌ای این کشورها در زیر مطرح شده است)

اما شاید باورش سخت باشد که در کشور کوچکی مانند مالدیو با امنیت زیادی رانندگی خواهید کرد. در این کشور نرخ مرگ و میر جاده‌ای ۱٫۹ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر خواهد بود. هرچند روبه راه نبودن شرایط جاده‌ها و زیرساخت‌های اولیه به افزایش این رقم کمک کرده است. 

نروژ (۲٫۹)، دانمارک (۳)، سوئد (۳)، سوئیس (۳٫۴) و بریتانیا با نرخ (۳٫۵) مرگ و میر جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در شمار امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند. کشورهای با امنیت رانندگی بالا به شرح زیر می‌باشند:

سن مارینو: با نرخ مرگ و میر صفر در تصادف جاده‌ای به ازای ۱۰۰ هزار نفر

سن مارینو کشوری است در جنوب اروپا در نزدیکی ایتالیا و در بخش شرقی کوه‌های آپنین واقع شده است.

میکرونِزی: ۱٫۸

یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قارهٔ اقیانوسیه است. میکرونزی از سوی غرب به فیلیپین، از جنوب غرب به اندونزی و پاپوآ گینه‌نو و از سمت شرق و جنوب شرق به پلی‌نزی محدود می‌شود.

مالدیو: ۱٫۹

نروژ: ۲٫۹

سوئد: ۳

دانمارک: ۳

سوئیس: ۳٫۴

انگلستان: ۳٫۵

 

خطرناک‌ترین کشورهای جهان در امنیت رانندگی

اریتره: ۴۸٫۴ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر

جمهوری دومنیکن: ۴۱٫۷

لیبی: ۴۰٫۵

تایلند: ۳۸٫۱

ونزوئلا: ۳۷٫۲

نیجریه: ۳۳٫۷

آفریقای جنوبی: ۳۱٫۹

عراق: ۳۱٫۵

گینه بیسائو: ۳۱٫۲

عمان: ۳۰٫۴

 

مقالات دیگر  چگونه خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟

 

بیمه‌بازار:‌ مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین بیمه

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. آزمون آیین نامه

    ممنون از آموزش هایی که قرار می
    دهید