بیمه آتش سوزی بر عهده مالک است یا مستاجر؟

بیمه آتش‌سوزی کمترین ضریب نفوذ در میان بیمه‌ها را دارد. چون آشنایی با آن در کمترین میزان قرار دارد.

با اینکه نرخ بیمه آتش‌سوزی، در واحدهای مسکونی، بسیار پایین است؛ اما توجه کمتری به آن می‌شود. شاید یکی از  آن دلایل، اطلاع نداشتن از قیمت حق بیمه آتش‌سوزی باشد.

بیمه آتش‌سوزی، بر خلاف تصوری که ممکن است درباره‌اش وجود داشته‌باشد؛ گران و لوکس نیست و شما می توانید تنها با پرداخت مبلغی اندک، آپارتمان ۱۰۰ متری به همراه ۳۰ میلیون تومان اثاثیه را بیمه کنید.  حتی می‌توانید با پرداخت ۱۵چند هزارتومان بیش‌­تر، پوشش اضافی زلزله هم بخرید.

اگر خرید این بیمه را چندان جدی نگرفته باشید، بعد از وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی مثل آتش سوزی و زلزله، مجبور هستید چندین برابر این مبلغ را در ازای خسارت وارد شده از جیب بپردازید.

 

خرید بیمه آتش سوزی

 

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش‌سوزی پوششی‌ است‌ که‌ خسارات‌ و زیان‌های‌ مالی و مادی که بر اثر وقوع آتش‌سوزی به اموال و دارائی‌های بیمه گذار وارد شده، جبران می‌کند. بنابراین، در این نوع از بیمه، فقط خسارت‌های مالیتحت پوشش قرار می‌گیرند نه خسارت‌های جانی و بدنی

بیمه ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر؟

فرقی نمی کند که شما مالک باشید یا مستاجر، در هر صورت بیمه آتش سوزی هنگام بروز حوادث به شما کمک می کند.

شما به عنوان مالک می توانید ساختمان خود را بیمه کنید تا در صورت بروز حادثه خیالتان از بابت خسارت‌های آن راحت باشد.

مقالات دیگر  بیمه آتش سوزی؛ مدارک لازم و نحوه پرداخت خسارت آن

گاهی حادثه ای در ملک اتفاق می افتد که ناشی از خسارت عمدی مستاجر به ملک نیست و ریشه حادثه در قبل از دوران اجاره مستاجر بر می گردد. در چنین موقعیتی، بیمه‌ آتش‌سوزی می تواند خسارت وارد شده را جبران کند. اگر هم صاحب ملک از پوشش بیمه استفاده نکند باید خودش این خسارت را پرداخت کند.

در شرایطی هم که مستاجر باشید و صاحبخانه تمایلی برای بیمه کردن خانه خود نداشته باشد، می‌توانید خودتان برای تهیه بیمه آتش‌سوزی اقدام کنید. در کنار آن، امکان اینکه وسایل و اثاثیه با ارزش‌تان را بیمه کنید وجود دارد.  در صورت بروز حوادث، پرداخت خسارت‌هایی از این دست هم به عهده شرکت بیمه است.

بیمه ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر

جبران خسارت آتش سوزی منزل بر عهده چه کسی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مالک و مستاجر، در ملک مسکونی یا تجاری ، می‌توانند به صورت مجزا یا به صورت توافقی یک ملک را بیمه کنند. در صورت بروز حادثه بیمه خسارات های وارد شده بر ساختمان، اثاثیه یا اجناس را پرداخت می‌کند.

در صورتی هم که مالک ساختمان را بیمه نکند، مستاجر می تواند پایین‌ترین سطح پوشش بیمه آتش‌سوزی را انتخاب کند و تمرکزش را بیشتر بر روی الوازم با ارزش خانه قرار دهد. تا در صورت بروز حادثه شرکت بیمه خسارات وارده بر لوازم را پرداخت نماید.

جبران خسارت آتش سوزی منزل بر عهده چه کسی است؟

بیمه آتش سوزی چه خطراتی را تحت پوشش قرار می دهد؟

در صورت خرید بیمه آتش سوزی ساختمان در برابر خطرات زیر بیمه می شوند:

خطرات اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی:

 

  1. آتش: ترکیب هرماده با اکسیژن به شرطی که به همراه شعله باشد. پس منظور ،آتشی است که غیرقابل مهار باشد. به عنوان مثال از بین رفتن شی در داخل بخاری و یا داخل کوره شامل بیمه نمی‌شود.
  2. صاعقه: صاعقه بر اثر برخورد دو ابر دارای بارهای مثبت و منفی ایجاد می‌شود و به اشیاءداخل زمین خسارت وارد می‌کند.
  3. انفجار: هرنوع آزاد شدن انرژی حاصل از انبساط گاز با بخار، مانند کپسول گاز
مقالات دیگر  بیمه اجباری منازل مسکونی و روش خرید آن برای انواع املاک

خطرات اضافی تحت پوشش بیمه آتش سوزی:

  • زلزله
  • شکست شیشه
  • سرقت
  • سقوط هواپیما(در این حالت فاصله مورد بیمه از فرودگاه مهم است).
  • سیل
  • ترکیدگی لوله آب
  • طوفان
  • ریزش سقف ناشی از سنگینی برف
  • ریزش، رانش و فروکش کردن زمین
  • ریزش کوه و سقوط بهمن
  • برخورد اجسام خارجی به ساختمان
  • مسئولیت خسارت ناشی از انفجار و آتش‌سوزی وارد شده به همسایگان
  • نشت دستگاه آب‌افشان

تفاوت بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله

با توجه به پوشش های ارائه شده در بیمه آتش سوزی، می توان گفت بیمه زلزله نوعی از بیمه آتش سوزی است که خسارات مالی واردشده به ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی و صنعتی و همچنین اثاثیه را جبران می‌کند.

از آنجایی که تفاوت وجه پرداختی برای خرید بیمه آتش سوزی و زلزله اندک است، توصیه می شود با توجه پوشش بالاتر بیمه آتش سوزی از این بیمه استفاده کرده و ساختمان را در برابر حوادث پیش بینی نشده ایمن کنید.

در صورتیکه مایل هستید تا از پوشش‌های مختلف بیمه آتش سوزی و نرخ شرکت‌های مختلف بیمه اطلاع پیدا کنید، می‌توانید به سایت بیمه بازار  مراجعه کنید و با توجه به شرایط ارائه شده بهترین بیمه آتش سوزی را انتخاب نمایید.


خرید انواع بیمه در بیمه بازار

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث

استعلام قیمت بیمه بدنه خودرو

محاسبه آنلاین بیمه عمر شرکت های مختلف

دریافت مشاوره بیمه مسئولیت

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

4 نظر
  1. یزدان

    با سلام بنده مستاجرم و منزل بنده دچار حریق کامل به علت نوسانات برق شده و خوشبختانه بنده تمام وسایل منزلم بیمه بوده و در حال حاضر مالک ادعا میکند که بنده بایستی تمام خسارت به منزلش را پرداخت کنم کارشناس آتش نشانی و اداره برق علت آتش سوزی را ناشی از نوسانات برق اعلام و مکتوب کردند حال صاحب خانه درخواست خسارت و وجه نقد را خواستار است تکلیف بنده چیست؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      بیمه آتش سوزی ساختمان بر عهده مالک واحد است اما در صورتی که محرز شود خسارت حادثه به دلیل بی توجهی مستاجر باشد، در اینصورت بر اساس قانون مستاجر موظف است تا خسارت وارد بر ملک موجر را جبران کند اما در غیر اینصورت در حوادثی بر اثر بلایای طبیعی یا عاملی به غیر از دخالت انسان جبران خسارت بر عهده شخص مالک است.

  2. ولی

    با سلام
    مستاجر یک ساختمان دوبلکس در طبقه اول ‌، که در همکف این آپارتمان صاحبخونه سکونت داره‌،
    در اول تیر ماه 1400 بر اثر اتصال سیم برق طبق نظر کارشناس آتش نشانی سربندی ساختمان کلا در آتش سوخت ‌‌، و براثر ریزش سقف به علت آب آتش نشانی و زغالهای تیکه ای جدا شده از سقف تلویزیون، مبل، فرش، تخت خواب و تعدادی از وسایل هال و اتاق خواب که در گزارش آتش نشانی و بیمه ذکر شده بر اثر ریزش سقف و بقایای آتش مورد آسیب دیده و غیرقابل استفاده می باشد ،
    دو روز بعد از آتش سوزی کارشناس بیمه جبران خسارت، در محل وقوع حادثه حاضر شدن و نسبت به تنظیم گزارش اقدام نمودن ، و به مستاجر اعلام نمودن که می تونید نسبت به تخلیه بقیه وسایلی که سالم هستند اقدام نمایم، اما یه مقدار وسایل که آسیب دیدن هنوز تخلیه نشده چون مهلت قرارداد اجاره تا 20 مرداد امسال باقی است ‌،

    سئوال بنده این است که با توجه به اینکه صاحب ملک هر دو واحد رو به صورت مجزا هر کدام رو به مبلغ 350میلیون بنا و 30 میلیون اثاثیه و لوازم منزل مسکونی
    و همچنین 30 میلیون تومان مسئولیت مالی در قبال همسایگان در برابر پوشش های آتش سوزی… تحت پوشش مسئولیت مالی در قبال همسایگان قرار میگیرد. در مجموع دو واحد 700میلیون بنا و 60 میلیون تومان اثاثیه بیمه نمودن،
    کارشناسان بیمه معلم اظهار نمودن که خسارت به وسایل مستاجر تعلق نمیگیرد ‌،
    آیا همچین موردی صحت داره و راه حل قانونی برای دریافت خسارت از بیمه وجود داره؟

    سئوال: شخص ثالتی (مالک) ساختمانی که بنده در آن واحد اجاره نشین بودن، با اثاثیه بیمه کردن ‌، چه ضرورتی داشت که بنده ساختمان رو مجدد بیمه می نمودم ‌،
    راه حلی برای دریافت خسارت از بیمه یا صاحب ملک وجود داره یا خیر؟

    سئوال بعدی‌؛
    اعلام این موضوع که خونه با توافق مالک وذکر دارا بودن بیمه آتش سوزی در اجاره نامه که خونه در قبال آتش سوزی بیمه می باشد، در روند دریافت خسارت از بیمه تاثیری مثبتی دارد؟

    سئوال بعدی: اینکه برای دریافت خسارت بر علیه موجر اقامه دعوا شود چون سربندی جزء مشاع می باشد و آتش سربندی باعث تخریب وسایل بنده شده،
    بنده میخواستم لطفاً ی راه حل منطقی و قانونی برای دریافت خسارت به بنده پیشنهاد فرمایید،

    در صورت راه حل نیاز به وکیل هم باشد لطفاً راهنمایی نمائید و در ضمن میزان حق الزحمه شما رو بفرمایید بنده در خدمتم
    با سپاس فراوان از گیلان

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در بیمه آتش سوزی این نکته را در نظر بگیرید که بیمه آتش سوزی تمامی خسارات مربوط به بنا،تاسیسات و ساختمان را به مالک پرداخت میشود و در صورتی که بیمه نامه جداگانه توسط مستاجر تهیه شده است و در آن اثاثیه تحت پوشش قرار گرفته باشد خسارات مربوطه به مستاجر پرداخت میگردد