بیمه اجباری منازل مسکونی و روش خرید آن برای انواع املاک

بیمه اجباری منازل مسکونی قانون جدیدی محسوب می‌شود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای کلیه واحدهای مسکونی الزامی شده است.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی زین‌پس تمامی مالکان واحدهای ساختمانی موظف به بیمه ملک خود هستند. درمجموع، هدف قانون‌گذار از تصویب چنین قانونی صیانت بیشتر از حق و حقوق صاحبان ساختمان‌هاست.

در ایران انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی سالانه ضررهای هنگفتی به منازل مسکونی وارد می‌کند. به همین دلیل، جبران خسارت در این شرایطی به مشکلی بغرنج برای مردم و دولت بدل می‌شود.

 درصورتی‌که همه واحدهای مسکونی آپارتمانی یا ویلایی و انواع ساختمان‌ها، قبل ار وقوع حادثه برای بیمه کردن اقدام کرده‌باشند؛ پس از بروز حادثه، باری از روی دوش مردم برداشته و روند بازسازی منازل آسیب‌دیده به سرعت آغاز می‌شود.

 

 

درباره بیمه اجباری منازل مسکونی

بیمه اجباری منازل مسکونی که اجرای آن از فروردین ۱۴۰۰ کلید خورده در حقیقت همان بیمه آتش‌سوزی است. این نوع بیمه ۲ پوشش اصلی و فرعی دارد. پوشش اصلی بر آتش‌سوزی و عوامل پدیدآورنده آن متمرکز است.

 با پرداخت حق بیمه اضافه می‌توانید از شاخه‌های دیگر پرداخت خسارت به منزل مسکونی اعم از طبیعی و غیرطبیعی نیز بهره‌مند شوید. این نوع بیمه برای ۳۰ میلیون منزل مسکونی ارائه خواهد شد و حق بیمه آن روی قبض برق مصرفی اخذ می‌شود.

در ابتدای راه تصویب این قانون، قرار بود پوشش بیمه‌ای جبران خسارت ۳۰ میلیون و حق بیمه نیز برابر با ۱۲۰ هزار تومان باشد. همچنین دولت مکلف می‌شد نیمی از حق بیمه افراد را بپردازد و نیم دیگر آن ماهانه از مالکان اخذ می‌شد. اما اکنون با رشد تصادعدی قیمت‌ها و میزان پوشش خسارت، حق بیمه نیز طبعا افزایش خواهد یافت.

 

بیمه آتش سوزی

 

قانون بیمه اجباری منازل مسکونی چه می‌گوید؟

اجباری شدن بیمه منازل مسکونی روی کاغذ حرکتی مثبت و روبه‌جلو به حساب می‌آید، اما آیا در فرآیند اجرا نیز به همین اندازه گره‌گشاست؟

مقالات دیگر  فرانشیز بیمه چیست؟

در پاسخ باید گفت بله. اگر بیمه اجباری منازل مسکونی از کانال درست و با حمایت مناسب صورت بپذیرد، می‌تواند حین اجرا نیز یک یار کمکی برای همه مردم محسوب شود.

می‌دانید که در کشور ما در سال‌های اخیر، انواع زلزله‌ها، سیل‌ها و حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی طبیعی رخ داده.، از سوی دیگر با رشد استفاده از انواع لوازم گازی و برقی احتمال آتش‌سوزی در منازل مسکونی بسیار بالاست.

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، در اسفندماه سال ۱۳۹۹ با اعلام اجباری شدن بیمه منازل مسکونی در یک کنفرانس خبری به نکات جالب‌توجهی اشاره کرد. مواردی که موجب می‌شود قانون بیمه اجباری منازل مسکونی نسبتا کارشناسی‌شده و برخوردار از آینده‌ای روشن به‌نظر برسد.

به گفته نجار، مالکان خانه‌های مسکونی باید با  بههمراه داشتن قبض برقی که به نام آنهاست، به شرکت‌ها و موسسات بیمه‌گر مراجعه کنند. ملک‌ آنها براساس ارزش واقعی ساختمان همراه با اثاثیه و تاسیسات منزل بیمه می‌شود.

 در حقیقت هر ملکی که برای آن قبض برق صادر می‌شود، در شمول قانون بیمه اجباری منازل مسکونی قرار می‌گیرد.

اما این‌جا پرسشی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند این است که: «باتوجه به رشد یک‌باره و تصاعدی بهای مسکن طی ۲، ۳ سال اخیر، چنان‌چه کسی توانایی مالی کافی برای پرداخت حق بیمه را نداشته باشد، تکلیف چیست؟»

براساس گفته‌های نجار، قانون بیمه اجباری منازل مسکونی پیش‌بینی کرده ۳ گروه از پرداخت حق بیمه اجباری منازل مسکونی معاف شوند و دولت هزینه‌های مربوط به بیمه ملک آنها را بر عهده بگیرد.

این ۳ گروه عبارتند از: مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و نیازمندانی که به هر علتی تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما تنگدستی آنها اثبات شده است.
البته در صحبت‌های رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اشاره به این نکته نیز به چشم می‌خورد که به‌صورت موازی با اجباری شدن بیمه منازل مسکونی، مقاوم‌ و استانداردسازی هر چه بیشتر همه ساختمان‌های کشور نیز در دستور کار دولت و نهادهای اجرایی کشور قرار دارد.

مقالات دیگر  دیوار بیمه خودرو در راه بی ام دبلیو و تسلا

نتیجه گیری:

بیمه اجباری منازل مسکونی، مبحث جدیدی نیست و حتی در ماه‌های پایانی سال ۹۱ تا چند قدمی تصویب و الزام رسید اما رها شد. اما اکنون اجرایی شدن جدی این نوع بیمه اتفاق جدید و مثبتی است که می‌تواند پس از بروز حادثه تا حد زیادی موجب تسلای خاطر آسیب‌دیدگان باشد.

 امیدواریم هرگز نیاز به استفاده از بیمه اجباری منازل مسکونی چه در قالب پوشش‌های فرعی و چه پوشش‌های اصلی پیدا نکنید.  اما باید توجه داشته باشید که ایران یکی از ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیا از نظر نرخ بلایای طبیعی است؛ پس منطقی به نظر می‌رسد که سرمایه بزرگ و مهمی مانند منزل مسکونی خود را در برابر انواع حوادث غیرمترقبه بیمه کنیم.

در حقیقت اجبار به خرید بیمه آتش‌سوزی، یک حمایت مهم از سرمایه و زندگی شما به‌شمار می‌رود، نه تحمیل یک هزینه اضافه.

شما می‌توانید بیمه آتش سوزی خود را از وبسایت بیمه بازار بصورت آنلاین خریداری کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

4 نظر
  1. رحمان

    سلام بنده متولد ۱۳۴۳ و دارای ۲۵ سال سابقه بیمه اجباری هستم و از مرداد ماه سال قبل (۱۳۹۹) تا کنون به بهانه مرخصی اجباری بدلیل کرونا بیکار شده ام و از آنجاییکه فاقد قرارداد کار با کارفرما بوده ام از شکایت از کارفرما خودداری نموده ام تا شاید کارفرما مجددا از بنده دعوت بکار نماید که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. ضمنا لازم بذکر است که مدت اشتغال اینجانب در کارگاه مذبور ۲سال بدون داشتن قرارداد لیکن با پرداخت حق بیمه بوده است و ضمنا کارفرماحقوق و دستمزد یکسال مرا نپرداخته و همچنان به بهانه نداشتن موجودی کافی از پرداخت آن شانه خالی میکند و این در حالیست که کارگاه تغییر مکان یافته لیکن فعال میباشد.
    خواهشمند است لطفا در این زمینه راهنمائیم بفرمایند. با تشکر و درود فراوان

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما با مراجعه به اداره کار و با استفاده از مدارکی که ثابت میکند شما در آن مجموعه فعالیت داشته اید میتوانید نسبت به طرح دعوی و دریافت حقوق و مزایای عقب افتاده خود اقدام نمایید

  2. معین

    آیا سقوط سنگ نما یا هر چیز دیگری از ساختمان و صدمه به عابر پیاده و شخص ثالث دیگر را شامل میشود

    1. بیمه بازار

      سلام
      در مورد نمای ساختمان و هر قطعه دیگری که متعلق به ساختمان باشد، در صورت سقوط بیمه مسئولیت مدنی ساختمان خسارت حادثه دیده را پرداخت میکند.
      اما اگر سقوط شیء عیر متعلق به ساختمان باشد، شامل بیمه نمیباشد.