کدام بیمه تصادف با حیوانات را جبران می‌کند؟

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارتی است که به فردی دیگر وارد می‌شود. در این بیمه شخص اول، صاحب خودرو و بیمه‌گذار است. شخص ثانی، شرکت بیمه‌ای که تعهد دارد خسارت را جبران کند. شخص ثالث، فردی زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه است. اما گاهی‌اوقات ممکن است خسارت وارد شده به شخص نباشد و احشام و حیوانات دچار زیان شده باشند. امکان وقوع چنین حادثه‌ای دور از ذهن و واقعیت نیست. ممکن است در طول سفر در جاده‌ها با گاو یکی از اهالی تصادف کنیم. یا در سطح شهر به خاطر حادثه‌ای ناخواسته باعث مرگ یک سگ خانگی شویم. در چنین مواردی چطور می‌توان خسارت را جبران کرد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این پست با ما همراه باشید.

بیمه تصادف با حیوانات چیست؟

یکی از خدمات بیمه شخص ثالث پوشش هزینه تصادف رانندگان با حیوانات است. درواقع بیمه تصادف با حیوانات همان بیمه شخص ثالث است خسارت تصادف با حیوانات توسط وسیله نقلیه را پرداخت می‌کند.

قوانین استفاده از بیمه تصادف با حیوانات

  • قانونِ جبران این خسارت‌ها به این ترتیب است که تصادف با حیوانات حلال گوشت مثل گاو و گوسفند، نیازمند حضور افسر نیروی انتظامی است تا کروکی لازم را بکشد.
  • بعد از آنکه لاشه حیوان به شرکت بیمه تحویل داده می‌شود. بر اساس وزن حیوان تلف شده خسارت وارد شده به صاحب آن حیوان پرداخت می‌شود.
  • در مواردی که حیوان تلف شده، حلال گوشت نباشد اما صاحب داشته‌باشد؛ مثل سگ قلاده‌دار خسارت بر اساس ارزشی که کارشناس بیمه برای آن حیوان مشخص می‌کند پرداخت می‌شود.
  • تنها موردی که نیاز به جبران خسارت نیست مواقعی است که با حیوانات ولگرد تصادف کرده باشیم. در چنین مواردی جریمه خاصی برای راننده ضارب در نظر گرفته نمی‌شود.
  •  برای جبران خسارت‌هایی که به خودرو وارد شده می‌توانیم از بیمه بدنه ماشین‌مان استفاده کنیم.
مقالات دیگر  ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه شخص ثالث حیوانات

  • کروکی تصادف
  • بیمه شخص ثالث راننده مقصر
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • تاییده دامپزشکی برای مشخص نمودن نوع و ارزش حیوان و میزان خسارت وارد شده به آن

پوشش‌های تصادف با حیوانات

1. تصادف با حیوانات حلال گوشت

در صورت تصادف با حیوانات حلال گوشت مانند گاو یا گوسفند، افسر راهنمایی و رانندگی باید در محل حضور یابد و کروکی بکشد. سپس لاشه حیوان به شرکت بیمه تحویل داده شود تا بر اساس وزن حیوان، خسارت وارد شده به صاحب حیوان محاسبه شود.

2. تصادف با حیوان حرام گوشتی که صاحب دارد

اگر با حیوانی تصادف کنید که حرام گوشت و دارای صاحب باشد، شرکت بیمه وظیفه دارد هزینه خسارت را بپردازد. خسارت وارد شده به حیوانات خانگی بر اساس مبلغی که کارشناس بیمه تعیین می‌کند مشخص می‌شود.

3. تصادف با حیوانات ولگرد

در تصادف با حیوانات ولگرد راننده هیچ مسئولیتی ندارد و جریمه خاصی درنظر گرفته نمی‌شود. اما وظیفه انسانی حم می‌کند در صورت مصدومیت حیوان به دامپزشکی مراجعه نماییم.

جمع‌بندی

بیمه تصادف با حیوانات در واقع همان بیمه شخص ثالث است که خسارات آسیب به حیوانات هنگام تصادف را پوشش می‌دهد. در این مقاله با این خدمت و قوانین استفاده از آن آشنا شدیم. شما می‌توانید با مراجعه به سامانه بیمه بازار و مقایسه قیمت‌ها در کمتر از چند دقیقه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خود را انجام دهید. کارشناسان بیمه بازار در تمام مراحل خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید