بیمه در عصر دیجیتال؛ بیمه سایبری و اهمیت آن در عصر اطلاعات

بیمه سایبری

در عصر دیجیتال و شکل‌گیری یک جامعه اطلاعاتی بزرگ ناشی از حرکت به سمت کسب و کارهای الکترونیکی مسئله حفاظت امنیت اطلاعات و داده‌ها امری است حیاتی که متاسفانه با سیستم های امنیت شبکه و… به طور کامل پوشش داده نمی‌شود و اینجاست که بیمه سایبری به عنوان یک راه­ حل نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد.

چرا هرروز به اهمیت بیمه سایبری افزوده می‌شود؟

بیمه سایبری را می‌توان ابزار کمکی کسب و کارهای کوچک و متوسط دانست؛ زیرا اکثریت آن‌ها در معرض ریسک بالای حملات سایبری هستند و توانایی پرداخت ناشی از یک نقض را ندارند.

اوج حملات سایبری در سال ۲۰۰۱ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بود که در کمتر از یک هفته ۱۲۰۰ سایت دولتی و خصوصی تحت حملات سایبری قرار گرفت و هک شد. همین حادثه باعث شد پوشش بیمه سایبری نقش مهم تری به خود بگیرد، و در سال ۲۰۰۵ بیش از دو و نیم میلیارد دلار صرف پوشش بیمه دراین حوزه شود.

آخرین نمونه در خصوص سرقت اطلاعات که از سوی شرکت‌های معتبر مانند کسپراسکی Kaspersky  روسیه اعلام شده، نشان میدهد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حملات منظم هکرها به بیشتر از ۳۰ کشور، میلیاردها دلار از حساب­ مشتریان برداشت شده است.

خوب است بدانید ۴۰ درصد شرکت‌ها در آمریکا، آلمان و انگلستان از بیمه سایبری استفاده می‌کنند. براساس مطالعات شرکت بیمهhiscox  بیش از نیمی از کسب و کارها در این کشورها آمادگی مقابله با حملات سایبری را ندارند.

شرکت‌های بزرگ هزینه‌های بالایی برای تامین اطلاعات خود می‌کنند؛ اما هنوز امنیت کامل برای هیچ شرکتی تضمین شده نیست. دراینجاست که بحث انتقال ریسک به شرکت‌های بیمه به عنوان یک نهاد مالی و پشتیبان مطرح می‌شود.

بیمه سایبری در ایران

بیمه سایبری دو سال گذشته در ایران مطرح شده است که البته در موثر بودن آن هنوز تردید وجود دارد. بعضی آن را یک ضرورت برای سازمان‌ها می‌بینند وعده‌ای یک محصول اضافی با قیمت تورمی.

مقالات دیگر  آخرین به‌روزرسانی لیست کد تخلفات رانندگی سال ۱۴۰۱

در حال حاضر درایران، پوشش خاصی به صورت جامع در این حوزه ارائه نشده که البته می‌توان گفت عمده علت آن نبود اطلاعات و دانش فنی کافی در این زمینه است.

پوشش­­‌های بیمه‌ای سایبری

عمده پوشش‌های بیمه‌ای در فضای سایبری می‌توان در بخش خسارات مالی، سرقت اطلاعات صنعتی و فردی دانست که به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

۱- پوشش بیمه‌ای شخص ثالث مانند اخاذی در فضای سایبری و کلاهبرداری در زمان انتقال پول الکترونیکی

۲- پوشش بیمه مسئولیت شخص ثالث مانند ویروسی شدن سیستم‌ها و دزدیده شدن کارت‌های اعتباری و تجاری

۳- بیمه استثنائات مانند کلاهبرداری از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات الکترونیک. شرکت‌های پوشش بیمه‌ای سایبری معمولا برای دریافت اطلاعات طی مراحل ذیل اقدام می‌کنند:

  • تعیین نوع پوشش درخواستی
  • دریافت اطلاعات کامل سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و میزان آمادگی کاربران و پشتیبانان
  • مراحل زمان بندی پوشش بیمه­ای
  • تعیین حق بیمه به صورت توافقی
  • نگارش متن حقوقی و امضا طرفین

بیمه‌بازار:‌ مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین بیمه

نظر یا پرسش خود را بنویسید