بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌هایی است که داشتن آن برای رانندگان تمام وسایل نقلیه اجباری است. اما بیمه شخص ثالث تاکسی چه تفاوتی با بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه عادی دارد؟ برای آشنایی با بیمه شخص ثالث تاکسی و قوانین آن، در ادامه این پست با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث تاکسی

تاکسی‌ها نسبت به وسایل نقلیه عادی از تردد بیشتری در سطح شهر برخوردار هستند از این رو در معرض خطرات بیشتری قرار دارند به همین دلیل رانندگان تاکسی موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری نسبت به دیگر رانندگان ماشین‌های هستند. در واقع ماهیت بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو‌ها یکسان است و تفاوت اصلی در نرخ حق بیمه‌ای است با توجه به ریسک تردد‌های درون شهری و برون شهری باید پرداخت شود. لازم به ذکر است که بیمه خودرو‌های اتوکار مانند ون به دلیل ظرفیت سرنشینان بیشتر نسبت به ماشین‌های سواری گران‌تر هستند.

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی‌های درون شهری و برون شهری

در حال حاضر قیمت بیمه شخص ثالث برای تاکسی‌های درون شهری 10 درصد و بیمه شخص ثالث خودرو‌های برون شهری 20 درصد از خودرو‌های سواری بیشتر است. در صورت تاخیر در تمدید بیمه‌نامه، جریمه‌ای بر کل بیمه نامه اعمال خواهد شد.

بیمه شخص ثالث تاکسی‌رانی

 

 بیشتر بخوانید: نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

عوامل موثر در نرخ بیمه شخص ثالث تاکسیرانی

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی‌رانی به شرح زیر هستند:

  • نوع و مدل ماشین
  • سال ساخت ماشین
  • مدت اعتبار بیمه شخص ثالث
  • میزان تخفیف عدم خسارت
  • سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث
مقالات دیگر  کدام بیمه تصادف با حیوانات را جبران می‌کند؟

چرا داشتن بیمه ثالث تاکسی ضروری است؟

داشتن بیمه شخص ثالث برای هر راننده اجباری است و اگر صاحب ماشین این بیمه را نداشته باشد، مطابق قانون متخلف شناخته می‌شود. عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث:

  • در صورتی که خودروی راننده توسط پلیس به پارکینگ فرستاده شود، شخص علاوه‌بر هزینه بیمه‌نامه، هزینه پارکینگ را نیز باید بپردازد.
  • در صورت بروز حادثه، کلیه خسارت‌های مالی، جانی و فوت بر عهده راننده خواهد بود.
  • بدون داشتن بیمه ثالث امکان معامله خودرو برای راننده وجود نخواهد داشت.

قیمت بیمه‌شخص ثالث تاکسی در سال1401

خودرو‌های سواری

نرخ بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها به شرح جدول زیر است:

نوع وسیله نقلیه مبلغ پایه
تاکسی پراید 3053600 تومان
تاکسی سمند 3589300 تومان
تاکسی پژو 3589300 تومان
تاکسی 405 3589300 تومان

ماشین‌های اتوکار

ماشین اوتوکار  7 نفره 67.220.000
ماشین اوتوکار 9 نفره 69.160.000
ماشین ون با ظرفیت 10 نفر 69.930.000

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها

همان‌طور که گفتیم، در صورتی که صاحبان وسیله نقلیه نسبت به تمدید بیمه خود اقدام نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. نرخ جریمه با توجه به تعداد سیلندر و نوع خودرو تعیین می‌شود.

خودرو‌های کمتر از 4 سیلندر 5308
خودرو‌های 4 سیلندر 7390

 

نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها

قوانین بیمه شخص ثالث ماشین‌های مسافرکشی

  • شخص برای رانندگی باید گواهینامه متناسب با همان ماشین را داشته باشد. در صورت نداشتن گواهینامه، بیمه شخص ثالث به شخص تعلق نخواهد گرفت.
  • در صورتی که گواهینامه راننده مقصر منعی برای رانندگی ماشین مسافربری داشته باشد، شرکت بیمه بخشی از خسارات را  پرداخت خواهد کرد و پرداخت باقی مانده خسارت بر عهده راننده خواهد بود.
  • تمام رانندگان تاکسی موظف به داشتن پروانه خودرو هستند. اما نداشتن پروانه خودرو، مانند گواهینامه باعث عدم پرداخت خسارت بیمه نمی‌شود.

سخن پایانی

بیمه شخص ثالث، از انواع بیمه نامه‌هایی است که داشتن آن برای تمام رانندگان خودرو اجباری است. بیمه شخص ثالث تاکسی تفاوتی با بیمه شخص ثالث ماشین‌های عادی ندارد، اما از آنجایی که رانندگان تاکسی به دلیل تردد زیاد در سطح شهر در معرض خطرات بیشتری قرار دارند، موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری هستند.
در این مقاله به معرفی و بررسی محاسبه این بیمه پرداختیم. فراموش نکنید برای استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث سامانه بیمه بازار در کنار شما خواهد بود. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث کافیست اطلاعات خودروی خود را در  سایت بیمه بازار وارد کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیمه نامه خود را دریافت نمایید. امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید