بیمه خودرو در ترکیه با حضور پررنگ شرکت‌های خارجی

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه کشوری است اوراسیایی که با جمعیتی در حدود ۷۹ میلیون نفر، هجدهمین کشور پر جمعیت دنیا به شمار می‌­رود. سرانه تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید ۲۱٫۱۹۸ دلار می­‌باشد که دارای اقتصادی ترکیبی از صنایع نوین و بومی است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر بیمه خودرو در ترکیه‌.

شرکت فعال در حوزه بیمه حضور داشتند که ۸ شرکت از این میان در حوزه بیمه عمر فعالیت داشته­‌اند. علاوه بر این ۴۸ شرکت، ۲ شرکت بیمه اتکایی و ۱۸ صندوق بازنشستگی، در حوزه بیمه فعالیت دارند. صنعت بیمه ترکیه، هدف مناسبی برای سرمایه­‌گذاران خارجی است؛ چراکه حدود سه چهارم از شرکت‌های بیمه­‌ای، یا به طور کامل زیر نظر سرمایه­‌گذاران خارجی فعالیت می­‌کنند و یا از شرکای خارجی بهره­‌مند هستند.

بیمه خودرو در ترکیه

بیمه شخص ثالث خودرو در ترکیه‌، بیمه‌ای اجباری برای رانندگان است که خسارت‌­های جانی و مالی تصادف را برای شخص ثالث پوشش می­‌دهد. بر اساس گزارش­‌های ارائه شده از سوی انجمن بیمه ترکیه، ۳۲ شرکت در زمینه بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۲۰۱۳ فعالیت می­‌کردند که حق بیمه دریافت شده در این مورد برابر ۲/۸ میلیارد دلار بوده است که سهم ۲۲/۳ درصدی از کل بازار بیمه این کشور را به خود اختصاص داده است. با توجه به این آمار، ضریب نفوذ صنعت بیمه در اقتصاد ترکیه در این سال در حدود ۱/۵ درصد بوده است. میزان خسارت­‌های پرداخت شده از سوی شرکت بر اساس آمار گزارش شده از سوی نشریه سیگما، ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ترکیه با ۰/۱ درصد کاهش، در سال ۲۰۱۴ به ۱/۴ درصد رسیده است. اگرچه میزان حق بیمه دریافتی توسط شرکت­‌های بیمه از ۲۳,۷۰۲ میلیون لیر به ۲۵,۳۷۵ میلیون لیر رسید، اما به علت کاهش ارزش لیر نسبت به دلار آمریکا، ضریب نفوذ صنعت بیمه در این سال۲۰۱۴، ۰/۱ درصد کاهش داشته است.

مقالات دیگر  راهنمای قوانین تصادف با موتورسیکلت

در کشور ترکیه، وجود بیش از ۲۰ میلیون خودرو تخمین زده می‌­شود که با توجه به جمعیت این کشور، سرانه ۰/۲۵ خودرو برآورد شده است. همچنین میزان تلفات جاده­‌ای در این کشور سالیانه در حدود ۱۰ هزار نفر است که به طور تقریبی نصف میزان مرگ و میر جاده‌­ای سالیانه در ایران است. نسبت خسارت مربوط به بیمه شخص ثالث برای شرکت­‌های بیمه در سال ۲۰۱۳، ۹۱/۲ درصد بوده است؛ درحالیکه در سال ۲۰۱۲ این نسبت برابر ۱۱۴/۶ درصد بوده است. ( نسبت خسارت عبارت است نسبت خسارت­‌های پرداختی به حق بیمه دریافت شده از سوی شرکت بیمه. درصورتیکه این نسبت بزرگتر از یک باشد، میزان خسارت­‌های پرداختی بیش‌­تر از حق بیمه دریافتی خواهد بود و این بدان معنی است که شاخه مورد نظر بیمه­‌ای، زیان­ده می‌­باشد. برای بررسی دقیق­‌تر سود و زیان شرکت‌­های بیمه، لازم است تا هزینه­‌های جاری و اجرایی شرکت­‌ها نیز به خسارت­‌های پرداختی اضافه شود.)

نظر یا پرسش خود را بنویسید