تاریخچه بیمه در جهان ؛ چگونه نیاز به بیمه احساس شد؟

از لحظه آفرینش انسان، امنیت همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های نوع بشر بوده‌است. چرا که اتفاقات و بلایای طبیعی از همان لحظه ظهور انسان بر روی زمین تا به امروز گریبانگیر او بوده‌است. از این رو بشر همیشه به دنبال یافتن چاره‌­ای برای تامین امنیت جان و مال خویش بوده و شاید همین موضوع شروع تاریخچه بیمه است.

باور عمومی بر این است که برای اولین بار بیمه به معنای واقعی کلمه برای پشتیبانی از تجارت و حمایت از کشتیرانی در برابر خطرات و دزدان دریایی و در واقع در زمان تجارت با کشتی شکل گرفت و به بیمه باربری دریایی معروف است.

خرید بیمه شخص ثالث

تاریخچه بیمه در جهان

در تاریخچه بیمه، نخستين نوع بيمه که مربوط به قبل از سده نوزدهم مورد عمل قرار گرفته ،بيمه باربري دريايي است . سایر رشته‌های بیمه‌ای کم و بيش بعد از انقلاب صنعتي به تدريج شروع شده است. کشتیرانان فینیقی را مبتکر این نوع بیمه یعنی بیمه باربری دریایی می‌دانند. به اینگونه که کشتیرانان و دریانوردان از بازرگانان و تجار وام دریافت می­‌کردند و اگر سفر خود را به سلامت به سرانجام می­‌رساندند باید در مدت زمان معلوم اصل پول دریافتی را به همراه سودش به آن بازرگان بازگشت می‌دادند. در تمام این مدت هم کالاهای این دریانورد مقروض نزد بازرگان گرو می‌ماند و اگر طلبش به موقع وصول نمی‌شد می‌توانست آنها را به حراج بگذارد اما چنانچه کشتی با اتفاقات دریایی رو به رو می­شد یا دزدان دریایی کالاها را غارت می­کردند دریانورد هیچ وظیفه‌ای نسبت به عودت دادن وام دریایی نداشت. این نوع بیمه چیزی حدود پانصد الی ششصد سال پیش از میلاد مسیح در کشورهای حوزه مدیترانه رواج داشت. بنا به برخی روایات این نوع از بیمه حدود دو هزار سال قبل از میلاد در هند و حتی هزار سال قبل از آن یعنی سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در چین مرسوم بوده است.

 


خرید بیمه سربازی

مقالات دیگر  خرید بیمه تکمیلی زیر ۵۰ نفر در پنل فروش سازمانی بیمه بازار

 

تاریخچه بیمه در جهان

اما بیمه به معنای امروزی از قرن چهاردهم میلادی به وجود آمد. زیرا در دین مسیح سود گرفتن حرام بود و از طرفی سرمایه‌­داران حاضر نبودند پولشان را بدون سود قرض بدهند و از طرف دیگر تجار هم نمی‌توانستند بدون وام به تجارت خود ادامه بدهند. این الزام و ضرورت بود که ایشان را به سمت روشی جدید سوق داد که در واقع شرط همراه با قرض بود که برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ میلادی در شهر ژن ایتالیا در میان رومیان مرسوم شد. برای جلوگیری از بهانه‌­گیر‌‌‌ی‌­های کلیسا وام گیرنده به جای پرداخت سود جایز‌ه‌­ای می داد که در واقع هم ­قیمت همان بهره قبلی بود ولی کلیسا نمی‌توانست از آن جلوگیری کند. بیمه علی رغم این مخالفت‌­ها به سرعت توسعه یافت و به گونه­‌ای پیش رفت که شواهد حاکی از آن است که در دفتر بیمه­‌ا‌ی در ژنو در سال ۱۳۹۳در مدت یک ماه هشتاد قرار داد بیمه امضا شد.

در قرن پانزدهم میلادی تعدادی از بازرگان‌­ها کسب و کار خود را به صدور بیمه منحصر کردند. در سال ۱۵۵۲ گروهی از فعالان بیمه گر سازمان مجهزی در شهر فلورانس تشکیل دادند.

بازرگانان و کشتی‌داران انگلیسی در ابتدای قرن هفدهم میلادی،  پیمانی را در کافه‌ای در لندن به نام لویدز پایه‌گذاری کردند که می‌توان این پیمان را اولین شکل از بیمه امروزی دانست. در حقیقت آن‌ها در این پیمان شرکت بیمه لویدز را پایه‌گذاری نمودند. امروزه این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت بیمه شناخته می‌شود.

دومين رشته بیمه‌ای، بيمه آتش سوزي است که  پس از آتش‌­سوزی مهیب و فاجعه بار لندن در سال ۱۶۶۷ تاسیس شد.  نخستین رشته بیمه که وارد ایالات متحده آمریکا شد، بیمه آتش‌سوزی بود. 

پس از جنگ جهانی دوم بیمه­‌های اجتماعی توسعه پیدا کرد. در دهه ۸۰ قرن نوزدهم بیمه اجتماعی در آلمان اجرا شد و در سال ۱۹۱۱ قانون بیمه ملی در بریتانیا هم به تصویب رسید.

تاریخچه بیمه در ایران

نخستین بار در سال ۱۲۷۰ شمسی، ناصرالدین شاه قاجار امتیاز «تاسیس اداره حمل و نقل و سازمان بیمه در ایران» را به فردی روس به نام «لازار پولياکف» واگذار کرد، اما این طرح اجرا نشد.

بعد از آن در زمان حکومت احمد شاه قاجار در سال ۱۲۸۹، دو فرد روسی با نام‌های « نادژا» و «کافکاز مرکوری» فعالیت‌های بیمه‌ای را در ایران آغاز کردند.

به تدریج شرکت‌های خارجی بیمه وارد این حوزه در ایران شدند و نزدیک به ۲۵سال خارجی‌ها بازار بیمه ایران را در دست گرفتند. طوری که در سال ۱۳۱۴ حدود ۲۹ شرکت بیمه خارجی در ایران مشغول به کار بودند. که از میان آن‌ها دو شرکت به نام‌های «اينگستراخ» و « يورکشاير» از سایر شرکت‌ها فعال‌تر بودند و تا قبل از پیروزی انقلاب، در ایران فعالیت داشتند.

مقالات دیگر  راهنمای دریافت بیمه بدنه خودرو صفر کیلومتر

در سال ۱۳۱۴ شمسی  «الکساندر آقايان» و «علی‌اکبر داور»، با بهره‌گیری از سرمایه دولتی ۲۰ میلیون ریالی، شرکت سهامی بیمه ایران را تاسیس کردند. این را می‌توان نقطه آغاز تحولات بیمه در ایران دانست. قبل از تشکیل شرکت بیمه ایران، هیچ شرکتی۱۰۰ در ۱۰۰ ملی در خاورمیانه و حتی هند وجود نداشت.

در این دوره از تاریخ بیمه شرکت‌های خارجی  به مقابله با این شرکت پرداختند و به سختی با این شرکت قرارداد بیمه خوداتکایی می‌بستند.

در تاریخ ۱۳۱۶، قانونی در مجلس شورای ملی تصویب شد که طبق آن، بیمه سازمان‌های دولتی به شرکت بیمه ایران واگذار شد و بدین ترتیب اولین شرکت بیمه در ایران تاسیس شد. و شرکت‌های دولتی می‌بایست ۲۵ درصد از بیمه‌های خود در ایران را در شرکت بیمه ایران، بیمه اتکایی می‌کردند.

در دولت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۱ شمسی، قانونی تصویب شد که به موجب آن، فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای خارجی در ایران محدود شد.

ورود شرکت‌های خصوصی بیمه در ایران

در سال ۱۳۲۹ اولین شرکت خصوصی بیمه ای ایرانی با نام بیمه شرق تاسیس شد و بین سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۳ شمسی، ۸ شرکت بیمه‌ای ایرانی خصوصی در کشور تاسیس شد و فعالیت این شرکت‌ها، نسبت به بنیادهای خارجی، پررنگ‌تر شد.

در سال ۱۳۴۹ مدرسه عالی بیمه تاسیس شد و در سال ۱۳۵۰، قانون تاسیس بیمه مرکزی به تصویب رسید. در همین سال شرکت‌های بیمه‌ای  مانند: بيمه‌ تهران، بيمه‌ دانا، بيمه‌ حافظ و بيمه‌ ايران و آمريکا با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تاسیس شد.

بدین ترتیب تا پیروزی انقلاب، علاوه بر شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳ شرکت بیمه خصوصی و ۲ نمایندگی خارجی در این صنعت در کشور فعال بودند.


خرید مطمئن انواع بیمه
همین حالا قیمت و شرایط شرکت‌های بیمه را مقایسه و بهترین بیمه را خریداری کنید

صنعت بیمه با انقلاب اسلامی

 در سال ۱۳۵۸ همه شرکت‌های بیمه ایرانی توسط شورای انقلاب، ملی اعلام شد و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی فعالیت‌های شرکت‌های بیمه‌ای زیر نظر دولت قرار گفت.

مقالات دیگر  همه چیز درباره بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها

در سال‌های ۶۰ و ۶۱، فقط سه شرکت بیمه ایران، آسیا و البرز مجوز صدور بیمه‌نامه داشتند.

در سال ۶۷ نیز ۱۰ شرکت بیمه‌ای با یکدیگر ادغام شدند و بدین ترتیب شرکت بیمه دانا شکل گرفت.

از سال ۷۳ شرکت بیمه توسعه صادرات نیز آغاز به فعالیت کرد و تعداد شرکت‌های بیمه به ۵ شرکت دولتی رسید.

 

اکنون تعداد شرکت‌های بیمه‌ فعال در ایران به شدت رو به افزایش است. بیمه‌هایی که در زمینه‌‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. به ویژه شرکت‌های بیمه‌ای که وابسته به بانک‌های معتبر خصوصی هستند،‌ توانسته‌اند نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کنند.

تحول صنعت بیمه با ظهور اینشورتک ها

پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، گسترش اینترنت، نفوذ شبکه‌های اجتماعی، تغییر در سبک زندگی و … موجب تغییرات گسترده در صنایع گوناگون از جمله صنعت بیمه شده است. صنعت بیمه نیز از سال‌ها پیش جهت بهبود شرایط خود از تکنولوژی‌های گوناگونی بهره گرفته است. در سال‌های اخیر اینشورتک‌ها نفوذ بسیاری در این صنعت داشته‌اند و منجر به تغییرات بسیاری در این صنعت شده‌اند.

اینشورتک صنعت بیمه را مجبور به ارائه کالا و خدمات بهتر به مشتریان می‌کند. موضوع حائز اهمیت در اینشورتک این است که روش قدیمی انجام کار کنار گذاشته شده و با بهره گیری از ابزار‌های جدید، شرایط به گونه‌ای شود تا مشتریان به آسانی بتوانند بیمه خود را کنترل و خریداری نمایند.

همان طور که گفته شد امروزه صنعت بیمه در تلاش است با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا  بتواند شکل مدرن خود را بیش از پیش حفظ کند و خود را با تغییرات تکنولوژی همراستا کرده و بستر خرید آنلاین بیمه را فراهم آورد.

در ایران نیز شرکت‌های بیمه بازار در جهت تغییرات تکنولوژیک دنیا در صنعت بیمه امکان مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه را فراهم کرده است. در این سامانه شما می‌توانید انواع رشته‌ای بیمه‌ای را انتخاب کرده و استعلام قیمت بگیرد. همچنین این امکان فراهم شده است تا قیمت بیمه را در شرکت‌های محتلف بیمه مقایسه کرده و بهترین بیمه را خریداری کنید.

به طور مثال در بیمه بازار به سادگی می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث پراید یا قیمت بیمه بدنه شرکت ایران یا نرخ بیمه شخص ثالث ایران را استعلام قیمت بگیرد و با چند کلیک خریداری نموده و در زمان و مکان دلخواه به صورت رایگان تحویل بگیرید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. ه.آ

    سلام
    ضریب رشد تورم تو کشور ما سالانه بالای صد درصد هست
    اونوقت بیمه ها نهایت بیست و پنج درصد حق بیمه رو زیاد میکنن
    کدوم عقل سلیمی میاد تو بیمه سرمایه گذاری کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شاید با توجه به به تورم شاید سرمایه گذاری بیمه عمر مناسب نباشد ولی با توجه به باقی مزایای دیگری که دارد مثل پوشش تاز کار افتادگی و امراض خاص میتوان به عنوان پشتوانه به بیمه عمر اتکا کرد