اهمیت دوچندان بیمه بدنه برای خودروهای لوکس

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که هنگام تصادف با خودروهای گران‌قیمت چه مقدار از خسارت به وسیله بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود؟

آیا تمام خسارت‌های وارد شده به خودروهای گران قیمت از سوی راننده مقصر پرداخت خواهد شد؟ و در صورت افزایش قیمت خودروهای لوکس چه باید کرد؟ در این مقاله همراه شما هستیم تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

ملاک تشخیص خودرو لوکس از معمولی چیست؟

بر اساس قانون بیمه، خودروها به دو دسته متعارف (معمولی) و نامتعارف (لوکس) تقسیم می‌شوند:

خودرو متعارف: خودروی سواری که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص کارشناسان ارزیابی خسارت برابر یا کمتر از، سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود یا ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام باشد.

خودرو نا متعارف( لوکس): خودروی سواری که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص کارشناسان ارزیابی خسارت بیشتر از سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود یا ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام باشد.

 دیه سال ۱۴۰۰ برای یک فرد مسلمان در ماه حرام ۶۴۰ میلیون تومان است.

در نتیجه این فرمول میزان خسارتی که به خودروی لوکس پرداخت می‌شود مطابق با حداکثر ارزش آیینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰ است.(که دنا پلاس و تندر۹۰ در نظر گرفته شده)

این یعنی حداکثر مبلغ ۳ میلیون تومان از طرف بیمه شخص ثالث راننده پراید به خودروی لوکس زیان‌دیده پرداخت می‌شود.

تنها راه‌حل باقی مانده برای راننده زیان‌دیده این است که مابه‌التفاوت خسارت باقی مانده را به وسیله «بیمه‌بدنه خودروی نامتعارف» که تهیه کرده پرداخت کند.

بیمه بدنه ماشین گران قیمت

با توجه به قانون بیمه شخص ثالث، در رابطه با تصادف با خودروهای گران‌قیمت، ضرورت خرید بیمه بدنه برای این دسته از خودروها بیش از پیش احساس می‌شود. چرا که این بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه باقیمانده خسارت در تصادف‌هایی که بیمه شخص ثالث پرداخت نمی‌کند؛ تقبل خواهد کرد.

همچنین از آنجایی که ارزش خودرو در محاسبه بیمه بدنه یکی از گزینه‌های بسیار مهم است، بنابراین مالکان خودروهای لوکس باید به این نکته توجه داشت باشند که با افزایش قیمت ارز و بالارفتن قیمت خودروهای لوکس نسبت به خرید الحاقیه افزایش سرمایه در بیمه بدنه اقدام نمایند.

مقالات دیگر  تفاوت کارت طلایی با بیمه بدنه خودرو

 حتما بخوانید: 

 جبران خسارت در تصادف با خودرو‌های لوکس

محاسبه بیمه شخص ثالث


به عنوان مثال، اگر ارزش خودروی شما در زمان خرید بیمه بدنه ۵۰۰ میلیون تومان باشد و ارزش روز خودروی شما ۹۰۰ میلیون تومان باشد؛ میزان خسارت پرداختی به شما به اندازه ۵۰۰ میلیون تومانی است که در زمان خرید بیمه‌نامه در بیمه بدنه خودرو درج شده است.

در چنین شرایطی خرید الحاقیه افزایش سرمایه در بیمه بدنه به کمک شما می‌آید.

خرید آنلاین بیمه بدنه بیمه بازار

سامانه بیمه بازار این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به سادگی بتوانید با ثبت مشخصات خودرو قیمت بیمه بدنه خودرودر شرکت‌های معتبر بیمه مانند بیمه بدنه ایران،‌ بیمه بدنه آسیا و . . .  را استعلام قیمت بگیرید و با یکدیگر مقایسه نمایید و متناسب با نیاز خود بهترین بیمه بدنه ماشین را خریداری نمایید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. حسن

    ماشین بنده از پشت زده شده بهش ، ماشین رونیز و من 30 میلیون خریدمش حالا الان قیمتش شده چقدر اصلا خبر ندارم چون ماشین خریدم برای استفاده نه برای تجارت . یک ماشین از پشت زد به من سقف تعهد بیمش تا 100 میلیون بود. بیمه آسیا به من 4 میلیون داد و گفت ماشین شما نامتعارف. وقتی ماشین بردم نمایندگی گفت 15 میلیون خسارت دیدی (یعنی نصف قیمتی که خریدم). آیا این تقصیر من که خودرو 30 میلیونی من شده 400 میلیون؟ آیا واقعا یک سواری کار که عمرش 12 سال که قیمتش هم از خیلی از ماشین ها چینی ارزونتر و نصف ادارات دولتی (جهاد ، نیرو انتظامی ، اداره برق ، بانک ها و…) هم ازش استفاده می کنند باید نامتعارف محسوب بشه؟
    این تعریف متعارف و نامتعارف را چه کسی انجام می دهد؟ آیا انصاف من که با سرعت مطمینه و ایمن رانئدگی می کنم یکی از پشت بزنه به من و من صدمه ببینم ولی خسارتم را یک سوم بگیرم؟ ( با اینکه سقف تعهد بالایی هم داره)
    چه کارمند اداره بیمه باشیم ، چه رییس اداره بیمه و چه قانون گذار . یادمان باشد در برابر حق ناس مسئولیم.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      طبق قانون خودروهای متعارف و نامتعارف به شرح زیر می باشد
      خودروی متعارف:خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری،برابر یا کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد.در سال 1400 این نسبت معادل 320 میلیون تومان است و خودروی برابر یا کمتر از این عدد خودروی متعارف محسوب میشود.
      خودروی نامتعارف: خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد. در سال 1400 این نسبت معادل 320 میلیون تومان است و خودروی بیشتر از این عدد خودروی نامتعارف محسوب میشود.