طرح کنترل آلودگی هوای تهران ۱۴۰۱؛ جزئیات و نحوه خرید طرح ترافیک

اگر قصد تردد با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک اصلی و یا طرح زوج و فرد را دارید باید قبل از اولین ورود به محدوده، به عنوان شخص حقیقی در سامانه تهران من ثبت نام کنید و اطلاعات شخصی مربوط به خودتان و خودرو را در این سامانه ثبت نمایید. در این مطلب بیمه بازار به عنوان اولین سامانه آنلاین مقایسه و استعلام قیمت بیمه شخص ثالث، بدنه، آتش‌سوزی، زلزله و…  سعی دارد اطلاعات جامع و کاملی را در مورد چگونگی ثبت‌نام، نحوه شارژ ، خرید طرح ترافیک و نحوه ثبت خودرو در سامانه تهران من در اختیار شما قرار دهد، با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

تغییرات محدوده زوج و فرد در سال ۱۴۰۱

در سال ۹۸ محدوده‌ای با نام «محدوده کاهش آلودگی هوا» مشخص وتغییراتی برای ورود به آن در نظر گرفته شد. مهم‌ترین تغییرات این طرح در سال ۱۴۰۱ عبارت است از:

  • در این طرح زوج یا فرد بودن پلاک محدودیت نیست و تمام خودروها مجاز به رفت و آمد در این مناطق با رعایت شرایط خاصی هستند.
  • در سال ۹۸ محدوده زوج و فرد ترافیکی در تهران وجود نداشته و تمام خودروهای پلاک تهران، ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران، ۱۵ روز در هر فصل اجازه دارند به صورت رایگان در شهر تردد کنند. تعداد روزهای مجاز،‌ قابل انتقال به فصل بعد نیست.
  • هر خودرویی که بیش از میزان مشخص شده در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) تردد داشته باشد ملزم به پرداخت عوارض است.
  • اعضای شورای شهر تهران در چهل‌و‌سومین جلسه شورا در نهایت با افزایش ۲۵ درصدی طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ موافقت کردند.
  • ورود ۱۰۳ هزار خودرو برای محدوده طرح در طی روز مجاز است که از این تعداد خودرو، ۵۳ هزار خودرو از سهمیه و مابقی مجوز روزانه دریافت خواهند کرد.
  • سهمیه‌های این طرح عبارتند از: جانبازان به‌صورت رایگان، بیماران خاص و معلولان نیز از تخفیف ۹۰ درصدی استفاده خواهند کرد.
  • نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
  • شهروندان می توانند عملیات رزرو را به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل انجام دهند یا به صورت روزانه رزرو کنند.
  • ساعات طرح ترافیک به دوران پیش از کرونا بازمی‌گردد؛ یعنی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ باشد.
  •  اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱ هزار و ۹۳۰ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰ هزار و ۹۶۵ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.
  • جهت تشویق بیشتر شهروندان برای اخذ معاینه فنی برتر، در سال ۹۸ برای رانندگانی که اقدام به اخذ معاینه فنی برتر کنند، تخفیف ۲۵ درصدی در نظر گرفته می‌شود. در واقع با داشتن معاینه فنی برتر تنها ۸ درصد به هزینه‌های رانندگان اضافه خواهد شد.
مقالات دیگر  همه چیز در مورد بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا

حتما بخوانید:

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها


ساعت طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تهران

  • طرح ترافیک،‌ روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳
  • طرح زوج و فرد، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳

قیمت خرید طرح ترافيك در سال ۱۴۰۱ چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت خرید طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ متناسب با ساعات تردد و نوع معاینه فنی خودرو مشخص می گردد که در زیر نمایش داده شده‌است .

 

محاسبه طرح ترافیک

 

 

 

 

 

با خرید طرح ترافیک می‌توانید در محدوده زوج و فرد نیز تردد نمایید و مشمول جریمه نشوید.

در صورت عدم خرید طرح ترافیک یا زوج و فرد و تردد در محدوده طرح علاوه بر جریمه ،‌ عوارض طرح ترافیک به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

نحوه خرید طرح ترافیک

خرید طرح ترافیک روزانه از عابر بانک

در این روش، برای خرید طرح ترافیک می‌توانید با مراجعه به ATM (عابر بانک) و وارد کردن شماره موبایل خود، طرح مورد نظر خود برای یک روز یا به صورت هفتگی خریداری کنید؛ پس از خریداری باید از طریق همان شماره موبایل، شماره پلاک خودرو مورد نظر را به شماره 20001818 پیامک کنید با این کار نام شما در لیست دارندگان طرح ثبت نام می شود.

خرید طرح ترافیک از طریق اس ام اس

برای خرید طرح ترافیک روزانه این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با وارد کردن کد دستوری #137* از طریق تلفن همراه تصویر زیر نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه 6 و طی کردن مراحل زیر طرح مورد نظر را خریداری نمایید.

خرید طرح ترافیک از طریق اس ام اس

  • شماره گیری کد #137* از طریق تلفن همراه
  • انتخاب گزینه تهران من و وارد کردن عدد 6
  • وارد کردن کدملی
  • تایید مشخصات با وارد کردن عدد 1
  • انتخاب گزینه خدمات طرح ترافیک و وارد کردن عدد 3
  • رزرو طرح در روز جاری با وارد کردن عدد1
  • ثبت پلاک خودرو مورد نظر

خرید مطمئن بیمه شخص ثالث 

قیمت و شرایط شرکت‌های بیمه را مقایسه و بهترین بیمه را خریداری کنید.

خرید اینترنتی طرح ترافیک

با مراجعه به سایت تهران من و یا از طریق اپلیکیشن خرید طرح ترافیک می‌توانید به صورت اینترنتی نسبت به خرید طرح ترافیک یا زوج و فرد به صورت روزانه اقدام کنید.

اپلیکیشن خرید طرح ترافیک

برای خرید طرح ترافیک می‌توانید از اپلیکیشن«خدمات پرداخت شهرداری تهران» یا «تهران من» استفاده نمایید. هدف اصلی این اپلیکیشن، ارائه خدمات شهری است. در ادامه به توضیح کامل نحوه خرید از طرح ترافیک از طریق سامانه my.tehran.irخواهیم پرداخت

راهنمای ثبت نام در سامانه تهران من

برای خرید طرح اینترنتی طرح زوج و فرد یا ترافیک تهران، نیاز است در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کنید. در صورتی که قبلا ثبت‌نام نموده‌اید نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست و می‌توانید با نام کاربری و گذرواژه ثبت شده در زمان ثبت‌نام، وارد پنل خود شده و نسبت به خرید طرح اقدام نمایید.

مقالات دیگر  مهر ماه با طعم سقوط آسانسور ؛ آیا آسانسورهای شریف بیمه بودند؟

در صورتی که در این سامانه ثبت نام نکرده اید ابتدا با کلیک بر روی دکمه زیر وارد سایت تهران من شوید:

ثبت نام در سامانه تهران من

با کلیک بر روی دکمه ثبت‌نام، به مرحله بعد وارد شوید.

سپس نوع شخص «حقیقی» و یا «حقوقی» را مشخص نمایید. ما گزینه شخص حقیقی را انتخاب کرده ایم.

خرید طرح ترافیکدر گام بعد «کد ملی»، «تاریخ تولد» و «کد پستی» را وارد کنید، پس از وارد کردن اطلاعات بر روی مرحله بعد کلیک نمایید.ثبت نام در سامانه تهران من


در مرحله بعد  بایستی نام کاربری، رمز عبور، آدرس ایمیل،شماره موبایل، شماره تلفن ثابت و تصویر کارت ملی خود را وارد کنید و سپس بر روی گزینه «مرحله بعد» کلیک نمایید.

توجه داشته باشید پر کردن تمامی فیلدها الزامی است.

تذکر: نام کاربری باید با حروف لاتین آغاز شود. همچنین می‌تواند شامل اعداد و علائم نقطه(.) و خط فاصله (-) نیز باشد. به کار بردن از سایر علائم و کاراکترها امکان‌پذیر نیست. همچنین نام کاربری نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساسیتی ندارد.

توجه داشته باشید فرمت مجاز برای ثبت رمز عبور شامل موارد زیر است:

  • طول کلمه عبور نباید از ۸ کارکتر کمتر باشد.
  • کلمه‌ی عبور نباید شامل و یا شبیه نام کاربری انتخاب شود.
  •  کلمه عبور باید شامل حروف و اعداد و حداقل یکی از علائم خاص باشد. علائم خاص عبارتند از: @.!#~$^*()+:;,?|=_-]).*

طرح ترافیک ۹۹

در مرحله نهایی کافیست کد ارسالی ۷ رقمی از طریق پیامک را در فیلد زیر وارد کنید و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.

ثبت نام در تهران من

در انتها ثبت‌نام شما در سامانه با موفقیت انجام خواهد شد . با کلیک روی گزینه «ورود به سامانه» می‌توانید وارد سامانه شوید.

ورود به سام

ورود به سامانه تهران من

در صورتی که ثبت‌نام شما در سامانه تهران من موفقیت آمیز بوده است، دوباره وارد سایت شده و این بار با ارائه نام کاربری و گذر واژه‌ای که در هنگام ثبت‌نام انتخاب کرده‌اید، به پنل اصلی خود در سایت وارد شوید.

ورود به سامانه تهران من

درصورتی که گذرواژه یا نام کاربری خود را فراموش کرده‌اید، بر روی دکمه بازیابی نام کاربری و رمز عبور کلیک کرده و درخواست بازیابی گذرواژه کنید.

راهنما شارژ حساب شهروندی در سامانه تهران من

پس از ورود در سامانه، بر روی گزینه حساب شهروندی در قسمت راست پنل شخص خود کلیک و گزینه افزایش اعتبار را انتخاب نمایید.

شارژ حساب شهروندی در سامانه تهران من

در صفحه‌ باز شده، مبلغ موردنظر خود را وارد و روی گزینه پرداخت کلیک کنید.

سپس وارد درگاه پرداخت می‌شوید و با واردکردن اطلاعات کارت‌بانکی خود، می‌توانید پرداختتان را انجام دهید.

توجه داشته باشید مبلغ خریداری شده در حساب شهروندی شما باقی خواهد ماند و تنها پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیراوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب شما کسر می گردد و از شارژ باقی مانده برای روزهای بعد می توانید استفاده کنید.


خرید بیمه بدنه تا ۶۰ درصد تخفیف

همین حالا محاسبه کنید

نحوه خرید طرح ترافیک

برای خرید طرح ترافیک پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، بر روی گزینه خدمات طرح ترافیک کلیک کنید و گزینه درخواست انتخاب روز را انتخاب نمایید.

افزایش اعتبار حساب تهران من

پس از کلیک بر روی درخواست انتخاب روز صفحه‌ای باز می‌شود که باید روز و تعداد طرح مورد نظر را انتخاب نمایید  و روی گزینه ثبت نهایی کلیک کنید.

مقالات دیگر  گوشی‌بازی شما حین رانندگی به شرکت بیمه خودرو گزارش می‌شود

خرید خدمات طرح ترافیک

راهنمای ثبت خودرو در سامانه تهران من

برای ثبت خودرو و یا خودروهای خود در این سامانه، پس از وارد شدن به پنل خود، روی گزینه خودروهای تحت پوشش من که در سمت راست پنل  قرار دارد کلیک نمایید و وارد صفحه زیر شوید. حال بر روی گزینه افزودن کلیک کنید.

ثبت خودرو در سامانه تهران من

در گام بعدی با ورود به صفحه زیر شماره VIN و شماره پلاک خودرو خود را وارد کنید و بر روی مرحله بعد کلیک نمایید.

نکته: شماره VIN بر روی کارت شناسایی خودرو نوشته شده است.

ثبت خودرو در سامانه تهران من

در مرحله بعد پیام زیر نمایش داده می‌شود. در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح است، روی گزینه تایید کلیک نمایید.

سامانه تهران من

در ادامه صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که بایستی  اطلاعات تکمیلی خودرو خود را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل شماره VIN، شماره موتور، رنگ، سال ساخت، شماره شاسی، تصویر کارت ماشین و تصویر شناسه مالکیت خودرو است.

بعد از پر کردن اطلاعات، روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.

رزرو مجوز تردد به محدوده ترافيك چگونه انجام می‌شود؟

پس از ثبت‌نام در سایت، می توانید مجوز تردد در طرح را رزرو کنید. فایل مربوط به رزور در ‌روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در پایان هفته قبل باز خواهد شد و شما می توانید هر تعداد از روزهای هفته را که قصد ورود به محدوده طرح دارید، از طریق سامانه تهران من رزرو کنید. این کار در روزهای بعد نیز ممکن است و این امکان تا روز چهارشنبه برقرار خواهد بود. برای رزرو مجوز هر روز، باید ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان (معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز تردد) در حساب شما وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در پایان هر روز متناسب با شرایط تردد خودرو محاسبه و برداشت خواهد شد.

توجه داشته باشید درصورتی ‌که مجوز روزانه برای تردد خودرو رزرو ‌شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل یک روز  از حساب شما کسر می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم تنها زمانی اقدام به رزرو کنید که از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارید.

طرح آلودگی هوا

طرح کاهش آلودگی هوا مانند طرح ترافیک برای تردد خودرو‌ها در نواحی شلوغ و پرترافیک محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرد، با این تفاوت که مهم‌ترین ملاک رفت و آمد در این طرح به‌جای پلاک خودرو‌ها، ساعات آلودگی هوا است. در واقع خودرو‌ها اجازه رفت و آمد در ساعت طرح آلودگی هوا را نخواهند داشت.

محدوده طرح آلودگی هو

محدوده طرح آلودگی هوا مطابق با مسیر‌های زیر است:

  • از سمت شمال: از چمران به همت تا زین‌الدین به امام علی
  • از سمت شرق: زین‌الدین به امام علی، امام علی به بعثت
  • از سمت جنوب: امام علی به بعثت، بعثت به نواب
  • از سمت غرب: بعثت به نواب تا چمران به همت

جریمه طرح آلودگی هوا

هزینه جریمه طرح آلودگی هوا (درسال 1401) حدود 105 هزارتومان است. جهت استعلام جریمه آلودگی هوا، می‌توانید به سایت راهور 120 مراجعه نمایید. همچنین با ورود به سامانه تهران من می‌توانید از مبلغ جریمه طرح آلودگی هوا مطلع شوید. خرید طرح آلودگی هوا نیز به صورت آنلاین در همین صفحه امکان‌پذیر است.


خودروی خود را آسان بیمه کنید:

بیمه ایران شخص ثالث

 

بیمه پارسیان شخص ثالث

 

بیمه آسیا شخص ثالث

 

بیمه بدنه ایران

 

بیمه بدنه آسیا

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. حمید

    آلودگی هوا باعًش ماشینای آشغال تولید ملی هست نه تردد ماشین زیاد بالای طرح زوج و فرد تو اسمون حتما پرده کشیدید که از این طرف به اون طرف هوا فرق داره

  2. فردین

    سلام مگر با دادن پول به شهرداری و پلیس راهور هوای تهران آلوده نمی شود که باید مردم را تیغ بزنید تا هوای تهران تمیزتر بشود مگر مناطق غیر طرح ترافیک و مناطق بیرون طرح من در آوردی کنترل آلودگی هوا جزئی از تهران نیستن که با این طرحها و تیغ زدن مردم میخواین هوا را تمیز کنید اینها همش فقط کلک پوله که میخواین بیشتر مردم راتیغ بزنید