پوشش نوسان قیمت خودرو چیست؟

پوشش نوسان قیمت خودرو بیمه‌ای اختیاری و کامل‌کننده بیمه بدنه خودرو است. دارندگان خودروهای مختلف می‌توانند با خرید این بیمه، میزان خسارت واردشده به خودروی خود را مطابق ارزش روز خودرو دریافت کنند. این بیمه برای همه خودورهای موتوری به‌غیر از موتورسیکلت قابل ارائه است.

همه دارندگان خودرو می‌دانند که در وضعیت بی‌ثباتی اقتصادی کشور ما، هر روز قیمت خودرو بالاتر می‌رود. از طرفی پرداخت هزینه بیمه بدنه خودرو بر اساس قیمت خودرو در زمان خرید بیمه تعیین می‌شود. بدین ترتیب ممکن است در زمان آسیب به بدنه خودرو هزینه‌ای که بیمه می‌پردازد، بسیار کمتر از قیمت واقعی خودرو باشد. این موضوع باعث شده تا شرکت‌های بیمه برای جبران اختلاف قیمت در زمان قرارداد و زمان ایجاد خسارت، بیمه‌ای تکمیلی را به نام پوشش نوسان قیمت ماشین ارائه دهند. این بیمه در واقع نوعی پوشش اضافه بیمه بدنه است که همه دارندگان خودرو می‌توانند در زمان خرید بیمه بدنه، آن را هم خریداری کنند.

اهمیت پوشش نوسان قیمت خودرو در چیست؟

تغییرات چشمگیر قیمت خودرو در کشور ما، افزایش قیمت قطعه‌های خودرو و بیشتر شدن هزینه صافکاری و رنگ‌کاری و دیگر هزینه‌های آن را هم به‌دنبال داشته است. حالا اگر بیمه بدنه خودروی شما به قیمت زمان خرید بیمه باشد، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های آن در زمان خسارت خودرو به حساب نمی‌آید.

بدین ترتیب هزینه‌ای که به شما پرداخت می‌شود بر اساس قیمت زمان قرارداد بیمه است. مابقی هزینه را شما باید از جیب خود بپردازید. بیمه پوشش نوسان قیمت باعث می‌شود تا خسارت پرداخت‌شده به شما در زمان ایجاد آسیب یا دزدی خودرو، مطابق قیمت روز خودرو به شما پرداخت شود. در واقع خسارت بیمه بدنه به قیمت روز خودرو پرداخت می‌شود، نه قیمت زمان خرید بیمه.

مقالات دیگر  تاکید رییس بیمه مرکزی بر توجه ویژه به حوزه IT در صنعت بیمه

سقف پوشش نوسان قیمت خودرو چقدر است؟

اگر قیمت خودروی شما در زمان خرید بیمه بدنه به قیمت واقعی روز ثبت شده باشد، بیمه‌های مختلف از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش هزینه را به شما پرداخت می‌کنند.

بدین ترتیب:

  • بیمه بدنه ایران: تا ۵۰ درصد
  • بیمه بدنه آسیا: تا ۲۵ درصد
  • و بیمه بدنه البرز: تا ۲۰ درصد هزینه بیشتری را به شما پرداخت می‌کنند

پرداخت بیمه پوشش نوسان قیمت خودرو به بیمه‌شده چگونه است؟

داشتن بیمه تکمیلی بدنه خودرو باعث می‌شود که پرداخت هزینه خسارت واردشده به بدنه به قیمت روز به مالک خودرو پرداخت شود. به‌عنوان مثال، ممکن است قیمت خودروی شما در زمان خرید بیمه ۱۰۰ میلیون تومان باشد. اما در زمانی که خسارتی به آن وارد شده به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده باشد.

در این شرایط، خسارتی که از طرف شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود، بر اساس قیمت ۱۵۰ میلیون تومان است.

این بیمه به‌ویژه در زمانی که خودرو به سرقت رفته باشد، به کمک شما می‌آید. با وضعیت فعلی کشور، اگر خودروی شما دارای بیمه تکمیلی نباشد، هزینه پرداختی ممکن است فقط قسمتی از هزینه‌های واقعی تعمیر یا سرقت خودرو را جبران کند.

پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو کدامند؟

  • خسارت ناشی از تصادف یا برخورد اجسام سخت به خودرو
  • واژگونی خودرو
  • سرقت خودرو
  • آتش‌سوزی، انفجار خودرو و برخورد آذرخش به آن

 

بیمه نوسان قیمت ماشین

 

پوشش های تکمیلی بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه خودرو موارد گوناگونی هستند که هر کسی می‌تواند به میل خود آنها را انتخاب و خریداری کند. پوشش‌هایی مانند:

پوشش میخ کشی یا ایجاد خط و خش بر بدنه خودرو

یکی از بیش‌ترین خسارت‌هایی که به بدنه خودرو وارد می‌شود، کشیده شدن اجسام سخت مانند میخ و سنگ روی بدنه خودرو است. این خط‌ها چهره خودرو را زشت می‌کنند و به‌ویژه زمانی که خودروی شما نو باشد، ناراحت‌کننده‌تر هم می‌شوند.

مقالات دیگر  ۲۰ نکته مهم برای یک فروشنده‌ی جوان بیمه

متاسفانه این خط و خش‌ها باعث می‌شوند تا از ارزش خودرو کم شود. اما خوشبختانه بیمه تکمیلی بدنه این مورد را پوشش می‌دهد. پس شما با داشتن این بیمه می‌توانید به تعمیر و بازسازی بدنه خودروی خود بپردازید. در حال حاضر بیمه ایران میخ کشی و ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو را پوشش می‌دهد و شما برای خرید آن می‌توانید به دفترهای این شرکت یا سایت بیمه‌بازار مراجعه کنید.

پوشش سرقت جزئی و درجای خودرو

با وجود همه سیستم‌های امنیتی که برای محافظت از خودرو طراحی شده، باز هم دزدان خودرو راه‌های به سرقت بردن آن را پیدا می‌کنند. دزدی خودرو را بیمه بدنه آن پوشش می‌دهد. اما بسیاری اوقات دزدی فقط از قطعه‌های مختلف خودرو مانند کامپیوتر و دیگر قطعه‌های باارزش آن صورت می‌گیرد.

در این صورت نیز بیمه تکمیلی بدنه به یاری شما می‌آید و بخشی از قیمت قطعه به سرقت رفته را بر اساس قرارداد به شما پرداخت می‌کند.

دیگر پوشش‌های تکمیلی بدنه خودرو از این قرارند:

  • پوشش خسارت‌های سیل، زلزله و حوادث طبیعی.
  • پوشش خسارت پاشیده شدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی بر روی بدنه خودرو
  • پوشش شکست شیشه به‌دلیل تغییر دما و موارد دیگرِ زیر پوشش بیمه
  • پوشش ترانزیت برای خودروهایی که از کشور خارج می‌شوند.
  • پوشش کاهش قیمت خودرو در اثر تصادف
  • پوشش هزینه بردن و آوردن خودرو
  • پوشش هزینه توقف خودرو
  • پوشش نوسان قیمت خودرو

چگونه بیمه پوشش نوسان قیمت خودرو را خریداری کنم؟

خرید بیمه پوشش افت قیمت خودرو هم مانند خرید بیمه‌های دیگر، کاری آسان و بی‌دردسر است. برای خرید این بیمه می‌توانید به‌صورت حضوری به شرکت‌های بیمه بروید یا آن را به شکل اینترنتی خریداری کنید. حتی بعضی شرکت‌ها امکان خرید بیمه تکمیلی بدنه خودرو را به‌صورت قسطی هم برای شما فراهم کرده‌اند. برای خرید بیمه بدنه خودرو بهتر است همه شرکت‌های بیمه را بشناسید و سطح تعهدات و قیمت هریک را با دیگری در بیمه‌بازار مقایسه کنید. پس از آن بیمه تکمیلی مورد نیاز خود را مشخص کنید و با خیال راحت بهترین بیمه را انتخاب کنید. همان‌گونه که اشاره شد، شما می‌توانید بیمه را به‌صورت اینترنتی یا حضوری بخرید.

مقالات دیگر  آشنایی با خدمات اینترنتی شرکت بیمه ایران؛ سردمدار بیمه کشور

سخن پایانی

در کشور ما قیمت خودرو هم مانند قیمت همه‌چیز همواره در حال افزایش است. به‌عنوان مثال، در شرایط عادی، خودرویی که امسال تولید شده باید سال بعد قیمت پائین‌تری داشته باشد. اما در کشور ما برخلاف این است و می‌بینیم که قیمت خودرو، بدون در نظر گرفتن کهنه و فرسوده شدن آن، در سال بعد بیشتر از زمان خرید آن می‌شود.

از طرفی هر روز خودروهای زیادی مورد سرقت قرار می‌گیرند یا در اثر تصادف و حتی جرائم عمدی به آنها خسارت زده می‌شود. حال اگر خسارتی به بدنه خودرو وارد شود و خودروی شما بیمه بدنه نداشته باشد، هزینه بالایی باید برای جبران آن بپردازید.

از طرف دیگر اگر خودروی شما بیمه تکمیلی پوشش نوسان قیمت ماشین را نداشته باشد، بسیاری از آسیب‌های بدنه آن مورد پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. همچنین مبلغ دریافتی شما از بیمه بسیار پائین‌تر از هزینه واقعی آن خواهد بود. خوشبختانه با برنامه‌ریزی شرکت‌های مختلف، این بیمه تکمیلی اختلاف هزینه در زمان خرید خودرو و زمان وارد آمدن خسارت به آن را پوشش می‌دهد.

و شما نیز می‌توانید با خرید این بیمه با آرامش بیشتری از خودروی خود استفاده کنید و درهنگام پارک کردن آن برای خرید و کارهای مشابه، دیگر دلهره و نگرانی نداشته باشید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید