راهنمای دریافت کارت سبز؛ بیمه خودروی بین‌الملل

در مقاله‌های گذشته، در مورد بیمه‌های ضروری برای سفر، خصوصا سفر با خودرو، نکاتی ارائه شد. از جمله بیمه‌های ضروری برای سفر با خودرو، بیمه شخص ثالث است. اما برای سفرهای خارجی، لازم است تا حتما از یک بیمه‌ خودرو بین‌المللی معتبر استفاده کنیم. کارت سبز خودرو، یک بیمه شخص ثالث خودروی معتبر است که اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی با خودروی شخصی خود دارید، باید آن را به همراه داشته باشید.

 

کارت سبز خودرو چیست؟

کارت سبز، بیمه خودروی بین‌المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط راننده‌هایی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی که در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز  واقع شده‌اند، تهیه می‌شود و در صورت بروز حادثه، تصادف یا در صورت نیاز در مرزها یا داخل کشورهای عضو ارائه می‌شود.

سیستم کارت سبز چیست؟

نظام کارت بیمه خودرو بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا بنیان نهاده شد. براساس قطعنامه سازمان ملل متحد، قرارداد لندن یا موافقت‌نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی­‌ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن انجام می‌شود. فعالیت اجرایی این سیستم از اول ژانویه سال ۱۹۵۳ آغاز به کار کرد.

نحوه عضویت

شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری یعنی قانون بیمه اجباری شخص ثالث Compulsory Third Party Liability وجود داشته باشد.

اعضای کارت سبز

در حال حاضر به جز ۵ کشور ایران، عراق، تونس، مراکش و رژیم صهیونیستی ۴۵ کشور دیگر عضو این سیستم هستند. اکثر کشورهای عضو در قاره اروپا داخل این لیست قرار دارند.  همچین، حدود ۲۲۰ میلیون وسیله‌نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز تردد می‌کنند.

مقالات دیگر  بیمه حوادث سرنشین چیست؟

دفاتر کارت سبز

در هر کشور عضو سیستم کارت سبز، یک دفتر ملی کارت سبز وجود دارد. دفتر ملی کارت سبز مطابق با قوانین و مقررات ملی هر کشور­، عهده‌دار مدیریت­، رسیدگی و پاسخگویی در زمینه خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری کشورهای عضو است.

دفتر کارت سبز در هر کشور بر طبق رویه صدور بیمه در کشور صادرکننده کارت سبز عمل می‌کند و در روند عملیات تسویه، خسارات ناشی از حوادث ایجاد شده توسط رانندگان خارجی و بر حسن اجرای عملیات طبق مفاد موافقت‌­نامه هماهنگ بین دفاتر­، نظارت دارد. کلیه دفاتر کارت سبز، عضو دفتر مرکزی کارت سبز هستند که مقر اصلی آن در لندن است. دفتر کارت سبز بیمه مرکزی ایران در جایگاه دفتر کارت سبز ایران مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد آئین نامه داخلی را به عهده دارد.

کارت سبز را چه نهادی صادر می کند؟

کارت سبز توسط شرکت‌های بیمه‌ای که در هر کشور اجازه صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را دارند و به عضویت دفتر کارت سبز آن کشور پذیرفته شده باشند، صادر می‌شود.

در ایران، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه‌ای که عضو دفتر کارت سبز ایران است، اجازه صدور کارت سبز را دارد.

در صورت وقوع تصادفی که مقصر آن یک راننده خارجی دارای بیمه خودرو کارت سبز باشد: زیان‌دیدگان می‌توانند به دفتر کارت سبز آن کشور که تصادف در آنجا واقع شده، مراجعه و با استفاده از راهنمایی‌های دفتر کارت سبز، هزینه خسارت وارد شده را دریافت کند.

اطلاعات بیش­تر در مورد کارت سبز را چگونه پیدا کنیم؟

اگر سوال بیشتری در مورد بیمه کارت سبز خودرو داشتید، می‌توانید با شماره‌های ۲۴۵۵۱۲۰۲-۰۲۱، اداره کارت سبز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و ۸۸۷۳۲۳۳۶-۰۲۱، شعبه مطهری بیمه ایران تماس بگیرید.

قیمت کارت سبز 

قیمت کارت سبز با توجه به مدت اقامت شما در خارج از کشور و نوع خودروی شما که عوامل اصلی تعیین‌کننده ریسک برای محاسبه حق بیمه خودرو هستند تعیین می‌شود. برای استعلام قیمت کارت سبز می‌توانید با شماره ۸۸۷۳۲۳۳۶-۰۲۱، شعبه مطهری بیمه ایران تماس بگیرید. همچنین، علاوه بر این شعبه، می‌توانید در نمایندگی‌های بیمه واقع در پایانه‌های مرزی ایران با کشورهای طرف قرارداد کارت سبز، این بیمه‌نامه را تهیه کنید.

مقالات دیگر  نرخ بیمه شخص ثالث هر سال چگونه تعیین می‌شود؟

منبع: بیمه کارت سبز، بیمه ایران

نظر یا پرسش خود را بنویسید