راهنمای کامل کاپورتاژ خودرو

در روزگاری که قطار گرانی به  ایستگاه همه محصولات و خدمات سر می‌زند؛ مجموع هزینه‌های سفر به خارج از مرزها می‌تواند برایمان آنقدر گران تمام شود که از خیر آن بگذریم. در این شرایط به دنبال راه‌حل جایگزین هستیم. ممکن است ترجیح بدهیم به جای هواپیما با ماشین شخصی خودمان سفر کنیم. برای این کار باید ماشین‌مان را مجهز کنیم و تهیه کاپوتاژ خودرو نوعی خاص از بیمه خودرو تلقی می‌شود؛ یکی از آن موارد مهم است.

خرید بیمه بدنه

کاپورتاژ چیست و چه کارکردی دارد؟

Cabotage، کابوتاژ یا کاپوتاژ یا آن طوری که مصطلح است، کاپورتاژ، در اصل یک اصطلاح گمرکی‌ست که به معنی حمل و نقل کالا یا مسافر از جایی به جایی دیگر است. در طول قرن هجدهم و با افزایش فعالیت‌های بازرگانی و تجارت دریایی، ممکن بود تجارت‌های دریایی درون‌مرزی دچار رکود شود؛ بنابراین برای پیشگیری از آن قوانینی وضع شد که تا مانع از ضرر کشور مبدا باشد. کاپوتاژ دریایی شامل حمل‌ونقل مسافر، جابه‌جایی بار، عملیات‌های انبار و گمرک است که خودرو را هم در بر می‌گیرد. اگر قصد داریم با ماشین شخصی‌مان به خارج از کشور سفر کنیم باید برگه کاپورتاژ برای ماشین‌مان تهیه کنیم. از طرفی دیگر، در شرایطی که بخواهیم به مناطق آزاد داخل کشور مثل قشم و کیش سفر کنیم و با کشتی به این مقصدها برسیم هم باید برای دریافت برگه کاپوتاژ اقدام کنیم.

کاپورتاژ خودرو چگونه انجام می‌گیرد؟

برای کاپورتاژ خودرو باید پلاک و گواهی‌نامه بین‌المللی داشته باشیم. دریافت پلاک و گواهینامه بین‌المللی هم توسط سازمان ایرانگردی و جهانگردی انجام می‌شود. در ایران، تنها مکانی که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم شهر تهران است و متقاضی‌های سایر شهرها باید راهی تهران شوند.

نکته مهم این است قوانین را از قبل مطالعه کنیم و با در دست داشتن مدارک به صورت کامل اقدام کنیم. در ایران مدت زمان کاپوتاژ خودرو یک ساله است و پس از پایان اعتبار باید آن را باطل کنیم. در غیر این صورت ماشین جریمه می‌شود؛ اگر هم صاحب ماشین فرد دیگری است باید وکالت‌نامه داشته‌باشیم.

مقالات دیگر  بیمه بدنه یک روزه چیست؟

 

راهنمای کامل کاپوتاژ خودرو

 

با این تفاسیر مهم‌ترین کارابی کاپوتاژ کردن این است که ما می‌توانیم با ماشین شخصی‌مان کالاهای خارجی را حمل و به مرزهای کشور وارد کنیم. با ارائه مدارک به گمرک ایران و وزن‌کشی شدن ماشین در مراکز تحت نظر سازمان مجوز خروج از کشور را بگیریم.

مدارک مورد نیاز برای کاپورتاژ خودرو

  • برگ سبز خودرو
  • سند خودرو
  • کارت ماشین
  • گواهینامه ملی
  • بیمه‌نامه خودرو
  • عکس ۳*۴
  • گذرنامه
  • به همراه خودروی شخصی

باید حتما باید به خاطر داشته‌باشیم که بیمه خودرو برای خارج از مرزها با بیمه‌ای که برای داخل می‌خریم کاملا متفاوت است.

در چنین مواردی باید بیمه برگ سبز خودرو تهیه کنیم. این بیمه در تهران فقط در یکی از شعب بیمه ایران در خیابان مطهری انجام می‌شود.

بهترین کار این است که از شعبه‌های بیمه نزدیک مرزهای خروجی استفاده کنیم تا کارمان راحت‌تر و بهتر راه بیافتد. و نکته مهم نهایی این است که اول باید کاپوتاژ را تهیه کنیم و بعد گواهینامه بین‌المللی را بگیریم.

روند کار به این ترتیب است که باید با در دست داشتن گذرنامه، مدارک خودرو و فرم درخواست به یکی دفاتر زیر مراجعه کنیم:

  • سازمان اصلی جهانگردی و اتومبیل‌رانی
  • نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی در تهران

در سایت بیمه‌بازار می‌توانید از قیمت انواع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه موتور سیکلت و…. با خبر شوید و پس از مطالعه و مقایسه انواع بیمه برای خرید اقدام کنید. همچنین می‌توانید از تخفیف‌های موجود در سایت استفاده کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید