علت اختلاف نرخ بیمه ثالث شرکت‌های مختلف چیست؟

اگر برای بیمه خودرو خود به شرکت‌های مختلف مراجعه کنید، شاهد تفاوت‌هایی، هرچند جزئی، در نرخ بیمه ثالث خواهید بود. در این شرایط این سوال ایجاد خواهد شد که اگر نرخ‌ها توسط بیمه مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود، علت اختلاف نرخ بیمه ثالث شرکت‌های مختلف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه کرد.

  1. امکان تخفیف ۲٫۵ درصدی بر اساس قانون

اول اینکه نرخ بیمه شخص ثالث ابلاغ شده، سقف حق بیمه است و شرکت ها می‌توانند حداکثر تا ۲٫۵ درصد نسبت به این سقف به مشتریان تخفیف بدهند. قانون تصریح می‌کند که “شرکت‌های بیمه می‌توانند تا ۲٫۵ درصد کمتر از نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند. اعمال تخفیف بیشتر از ۲٫۵ درصد توسط شرکت‌های بیمه، منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی است. بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت و شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت پذیری شرکت‌های بیمه را مدنظر قرار دهد. همچنین شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به مشتریان، با تأیید بیمه مرکزی تا ۲٫۵ درصد بیش از قیمت‌های تعیین شده توسط بیمه مرکزی، از بیمه‌گذار دریافت کنند. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند تا مقدار مشخص ۲٫۵ درصد به مشتریان تخفیف ارائه کنند یا در ازای ارائه خدمات بیشتر، مقادیر بیشتری دریافت کنند اما دریافت هر مقداری خارج از این بازه تخلف است. برخی از شرکت‌های بیمه نیز این تخفیف را اعمال نمی‌کنند. به طور مثال در قیمت بیمه شخص ثالث ایران این تخفیف اعمال نمی‌شود.

  1. تعهدات مازاد بر حداقلِ مصرح در قانون

دلیل دیگر هم آن است که برخی شرکت‌ها، با قبول تعهدات بیشتر، مبالغ بیشتری هم از بیمه‌گذار می‌گیرند. مثلا هم اکنون قانون افراد مشمول را موظف کرده است که حداقل ۲۸۰ میلیون تومان تعهد بیمه از شرکت‌ها خریداری کنند و نرخ‌های اعلام شده نیز برای همین حداقل تعهد است. در این شرایط اگر بیمه‌گذار تمایل داشته باشد، شرکت‌ها سقف تعهد خود را بالاتر می‌برند. در این شرایط طبیعتا نرخ بیمه هم متفاوت خواهد بود. مثلا شما می‌توانید ۲۹۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان یا مبالغ بیشتری تعهد بیمه خریداری کنید که در هر مورد مبلغ پرداختی شما بیشتر است.

مقالات دیگر  ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

نظر یا پرسش خود را بنویسید

3 نظر
  1. بیزار از دروغ

    سلام
    ایتول زمان دریافت قیمت تخفیف داد و قیمت پایین تری اعلام کرد و پس از واریز اولیه اعلام کرد که باید مابالتفاوت پرداخت کنید و نصف تخفیف ها را پس گرفت و ۳۰۰۰۰۰ تخفیف بدنه قرار شد بدهد که نداد با این رفتار فریبکارانه چکار باید کرد؟

  2. امیر بردبار

    سلام وقت بخیر .بنده نسبت به قانون جدید بیمه ثالث که تخفیفات بیمه ثالث رو پلاک خودرو هست میخوام شکایت کنم .

    من خودرو خودم رو در مرداد سال 99 فروختم و در آبان بیمه اون ماشین تموم بود و خریدار از تخفیفات من طبق قانون اونروز استفاده کرد و بنده در دی ماه ماشین جدید خریدم که بیمه اون اسفند 99 تموم شد و نتونستم از تخفیفات اون هم استفاده کنم حالا شرکت بیمه مرکزی گفته شکایت کن از بیمه گذار تا تخفیفات در سال جدید به خودت برسه .حالا نمیدونم چجور شکایتم رو ثبت کنم.لطفا راهنماییم کنید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید با مراجعه به سامانه شکایات بیمه مرکزی فرایند شکایت خود را انجام دهید