عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه عمر

 بیمه عمر یکی از بیمه‌های شاخص است که هدف آن تضمین آینده افراد خانواده فرد بیمه شده است. یکی از راه‌های اصلی تأمین آتیه افراد، خرید این نوع بیمه‌نامه‌ها است. از این رو، دلیل اصلی خرید بیمه‌های عمر رسیدگی و مدیریت خطرات آینده افراد است.

اهمیت بیمه‌های عمر تا حدی است که در بررسی‌ سطح توسعه یافتگی کشورها، شاخصی معتبر محسوب می‌شود. بیمه به‌عنوان بخش عمده‌ای از نظام مالی هرکشور، با ایجاد امنیت و اطمینان، زمینه گسترش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را فراهم می‌کند.

در میان انواع رشته‌های بیمه، بیمه عمر اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا در نظام فعالیتی بیمه عمر، فاصله زمانی منطقی بین دریافت حق بیمه از سوی شرکت‌های بیمه عمر و پرداخت خسارت وجود دارد. بنابراین، شرکت‌های بیمه با استفاده بهینه از تشکیل ذخایر قابل ملاحظه طی هر قرارداد، بازار سرمایه را فعال می‌کنند و موجب افزایش اشتغال و رشد اقتصادی می‌گردند.

همچنین بسیاری عقیده دارند که دولت با هدایت سرمایه‌های ناشی از بیمه عمر به سوی سرمایه گذاری‌های مورد نیاز کشور، از بیمه عمر به عنوان ابزاری در جهت رشد و توسعه اقتصادی استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر را تشریح کنیم.

با توجه به نقش بیمه‌های عمر در کمک به پس ­انداز و سرمایه گذاری افراد و نقش موثر آن در رشد اقتصادی می‌توان به اهمیت این رشته از بیمه در اقتصاد کشورها پی برد. عوامل متعددی بر صنعت بیمه عمر و رشد آن تأثیرگذار است که مطالعه و شناخت فراگیر درباره آن‌ها و اقدام در زمینه‌ی رفع و یا کنترل اثرات منفی هریک، می‌تواند به نوبه خود در پیشرفت این بازار بالقوه؛ تأثیر بسزایی داشته باشد.

بررسی نرخ تورم در کشورها نشان می‌دهد که تورم بر حق بیمه‌های دریافتی، اثر منفی دارد و با افزایش نرخ تورم و شاخص قیمت کالاهای مصرفی، انگیزه مردم جهت خرید بیمه‌های عمر کاهش می‌یابد. در این رابطه می‌توان بیان کرد که با افزایش قیمت کالاهای مصرفی، انگیزه پس ­انداز مردم در حال حاضر کاهش می‌یابد و همچنین، افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید و بی ارزش شدن پول می‌شود.

مقالات دیگر  بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟

بنابراین، به دلیل اینکه تورم یکی از عواملی است که مطلوبیت خدمات بیمه عمر را کاهش می‌دهد، پژوهشگران بیمه‌ای باید خدمات بیمه عمر را مطابق با تورم بالا در هرکشور ارائه دهند تا اثر منفی این عامل در تقاضای بیمه‌های عمر با طراحی پوشش‌های بیمه‌ای با ریسک تورم خنثی شود. به عبارت ساده‌تر، در محاسبات مربوط به حق بیمه به صورت پویا، سالانه نرخ تورم لحاظ شود تا اثر منفی این عامل بر ارزش واقعی سرمایه بیمه اشخاص در طی سال‌های متوالی خنثی گردد.

 

بیمه عمر

همچنین، تاثیر جمعیت بر تقاضای بیمه‌های عمر مثبت و معنی‌دار است که بیان کننده آن است که هرچه تعداد افراد جامعه افزایش یابد تقاضای بیمه عمر بالاتر می‌رود.

علاوه بر نرخ تورم و جمعیت، امید به زندگی نیز از عوامل مؤثر در تقاضای بیمه عمر است. زیرا با افزایش امید به زندگی، از آنجایی که ممکن است طول مدت پرداخت بیمه افزایش یابد،

از این رو،بیمه‌گرها مجبور به کاهش هزینه‌های بیمه عمر و ارائه پوشش‌هایی با نرخ‌های کمتر می‌شوند. در نتیجه این ارزانی و پوشش مناسب منجر به افزایش فروش بیمه عمر می‌شود.

علت دیگر این امر ناشی از اثرات درآمدی است، چرا که بهبود درآمد افراد منجر به بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر می‌گردد. در نتیجه افرادی که از امید به زندگی بالاتری برخوردارند به دلیل برخورداری از سطح درآمدی بهتر، تقاضای بیشتری نیز برای بیمه‌های عمر خواهند داشت.

در این میان، نقش درآمد سرانه نیز با میزان استقبال از بیمه عمر حائز اهمیت است. درآمد سرانه ارتباط مستقیمی با میزان تقاضای بیمه عمر دارد.

 بررسی‌های انجام شده در برخی کشورهای نشان می‌دهد که اگر تولید ناخالص داخلی سرانه یک درصد افزایش یابد، هزینه‌های بیمه عمر و به دنبال آن تقاضای بیمه عمر در این کشورها به میزان ۰/۸۸ درصد افزایش می‌یابد. دلیلش این است که انسان‌ها با بالاتر رفتن درآمدشان مصرف خود را نیز تغییر می‌دهند و به آن سطح مصرف عادت می‌کنند و به همین دلیل با خرید بیمه عمر سطح مصرف خود را در برابر تغییرات احتمالی درآمد در آینده تضمین می‌کنند.

مقالات دیگر  اگر شرکت بیمه ورشکست شود تکلیف بیمه‌‌های عمر چه می‌شود؟

 این ویژگی را بیش‌تر در کشورهای توسعه یافته می‌توان درنظر گرفت. چراکه در کشورهای در حال توسعه و یا با درآمدهای پایین و متوسط، به دلیل سطح آگاهی­ پایین مردم از بیمه عمر، افزایش درآمد بیش‌تر صرف مخارج جانبی خواهد شد و ممکن است استقبال از بیمه‌های عمر تنها مورد توجه بخش خاصی از جامعه قرار گیرد.

بنابراین، با استفاده از افزایش تبلیغات و متنوع کردن روش‌های فروش، می‌توان حساسیت تقاضا برای بیمه‌های عمر را نسبت به درآمد بالا برد.

عامل دیگر، اثر مثبت شاخص توسعه انسانی بر تقاضای بیمه عمر است. هرچه سطح توسعه جوامع بالاتر رود و اطلاعات آن‌ها در مورد بیمه و انواع آن افزایش یابد؛ افراد درآمد خود را بهینه‌تر و با دقت بیشتری خرج می‌کنند و برای پس‌انداز تلاش بیشتری به خرج می‌دهند. به علاوه، بهبود سطح توسعه جوامع منجر به افزایش میزان آگاهی افراد از پدیده عدم اطمینان در زندگی و در نتیجه افزایش اهمیت منافع بیمه‌های عمر نزد افراد می‌گردد.

برای خرید بیمه عمر به سایت بیمه بازار مراجعه کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید