همه چیز درباره روش محاسبه سنوات سال 1401!

طبق قانون کار، کلیه کارفرمایان موظف هستند در هنگام اتمام قرارداد کارگر یا به صورت سالانه مبلغی تحت عنوان سنوات به شخص پرداخت نمایند. محاسبه مبلغ سنوات در ماه‌های پایانی سال به یکی از دغدغه‌های مهم کارمندان تبدیل می‌شود. در ادامه این پست هر آنچه باید درباره محاسبه سنوات و سنوات خدمت 1401 بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.   

سنوات چیست؟

سنوات مبلغی است که در پایان هر سال یا در زمان اتمام قرارداد از طرف کارفرما به کارگر پرداخت خواهد شد. مبلغ سنوات بر مبنای یک ماه از آخرین پایه حقوقی است که کارگر یا کارمند دریافت می‌کند.   

محاسبه سنوات

فرمول محاسبه سنوات  

 فرمول محاسبه سنوات کارگران به شرح زیر است:

سنوات = حقوق پایه * تعداد روز‌های کار تقسیم بر 365

فرمول محاسبه سنوات در همه سال‌ها و برای تمام کارگران و کارمندان یکی است.    

نحوه محاسبه سنوات سال 1401

پایه حقوق سال 1401 معادل 41,797,500 ریال است که مطابق فرمول بالا این عدد در تعداد روز‌های کارکرد کارگر ضرب و در 365 تقسیم می‌شود. عدد به دست آمده به عنوان حق سنوات سال 1401 به کارگر پرداخت می‌شود. جهت محاسبه آنلاین سنوات، می‌توانید از ابزار محاسبه آنلاین بیمه بازار استفاده نمایید.   

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

حق سنوات مبلغی است که پس از اتمام قرارداد کاری کارگر یا در پایان هر سال به او پرداخت می‌شود. حق سنوات را مزایای پایان کار یا پاداش پایان خدمت نیز می‌نامند. اما پایه سنوات به صورت ماهانه به آن دسته از کارگرانی پرداخت می‌شود که بیش از یکسال سابقه کار داشته باشند. درواقع تفاوت حق سنوات و پایه سنوات در این است که پایه سنوات به صورت ماهانه به کارگرانی که حداقل یک سال سابقه کار باشند پرداخت می‌شود، اما حق سنوات در پایان قرارداد به تمامی   افراد تعلق می‌گیرد. 

مقالات دیگر  حذف شرط کارت پایان خدمت در گواهینامه؛ قانونی که اجرا نمی‌شود

پایه سنوات

حق سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند در صورتی که کار خود را زودتر از زمان موعود ترک کرده باشند یا دارای کمتر از یکسال سابقه باشند سنوات به آنها تعلق نخواهد گرفت. در حالی که طبق قانون کار، تمام کارفرمایان بعد از اتمام قرارداد موظف پرداخت حق سنوات کارگران خود هستند.

محاسبه سنوات کارگران غیررسمی  

سنوات تنها متعلق به کارگران رسمی نیست، بلکه کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز مشمول دریافت سنوات خواهند شد. ملاک محاسبه سنوات کارگران غیر رسمی، میانگین حقوق دریافتی آنها در 90 روز آخر همکاری است. 

زمان پرداخت سنوات

اغلب کارفرمایان سنوات بعد از اتمام قرارداد کاری پرداخت می‌کنند. پایان قرارداد کاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

بیشتر بخوانید: بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان‌آور

آیا می‌توان سنوات را بازخرید کرد؟

 افرادی که به دلایلی مانند بیماری یا از کارافتادگی قادر به ادامه کار نیستند، می‌توانند از طریق بازخرید سنوات، سنوات خود را زودتر از زمان موعود دریافت نمایند. در صورتی که درخواست بازخرید سنوات به دلیل مشکلات جسمی و روانی کارگر توسط کمیسیون پزشکی تایید شود، کارفرما موظف است به ازای هرسال سابقه کار، دوماه از آخرین حقوق کارگر را به او پرداخت نماید.   

سنوات مشاغل سخت چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق قانون کار، سنوات مشاغل سخت بر مبنای یک ماه از آخرین حقوق کارگر به علاوه دستمزد دریافتی به ازای هر سال کارکرد او محاسبه می‌شود.

 مطلب مرتبط: همه چیز درباره قانون جدید سختی کار در سال 1401!

نکات مهم درباره پایه سنوات

  • از آنجایی که پایه سنوات جزئی از حقوق و دستمزد است، مشمول دریافت مالیات می‌شود.
  •  پایه سنوات به حقوق روزانه فرد اضافه می‌شود.
  • پایه سنوات به دانشجویان و دانش آموزانی که درای مشاغل تابستانی هستند تعلق نمی‌گیرد.

عدم پرداخت حق سنوات از طرف کارما

بر اساس قانون کار، پرداخت حق سنوات به کارمندان و کارگران اجباری است. در صورتی که کارفرمایی حق سنوات کارگر را پرداخت نکند، مطابق با قانون متخلف شناخته می‌شود و کارگر می‌تواند برای مطالبه حقوق خود از کارفرما شکایت کند.

مقالات دیگر  بیمه‌باربری داخلی چیست؟

مطلب مرتبط: شکایت از کارفرما بابت بیمه

جمع‌بندی

کلیه کارفرمایان موظف هستند بعد از اتمام قرارداد یا در پاین سال، مبلغی را تخت عنوان سنوات به کارگران خود پرداخت نمایند. در این مقاله از مجله بیمه بازار به بررسی نحوه محاسبه سنوات و قوانین آن پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در ارتباط با این مقاله دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. فراموش نکنید برای خرید انواع بیمه‌نامه اعم از بیمه بدنه، بیمه عمر و بیمه شخص ثالث کارشناسان بیمه بازار از مرحله خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. فرهاد بهمن

    سلام و عرض ادب خدمت شما ببخشید من در یه ساختمان به عنوان سرایدار مشغول وار بودم بعد پنج ماه از آنجا بیرون آمدم در یک ساختمان دیگه مشغول کار شدم و الان هفت ماه اینجام ‌حالا سوالم اینکه حقوق و عیدی و پاداش و سنواتی که باید دریافت کنم جمعش چقدر میشه

    1. نگار عامری

      سلام. محاسبه عیدی و سنوات در هر محل کار به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.