دیه و پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث

پوشش‌‌های بیمه شخص ثالث به دو دسته جانی و مالی تقسیم می‌شوند. پوشش‌ جانی سالانه بسیاری از خسارت‌های فوت، نقص عضو و جراحت وارد شده به افراد آسیب‌دیده در تصادف را جبران می‌کند. در ادامه این پست به بررسی شرایط دریافت دیه و پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث می‌پردازیم.

دیه چیست؟ 

بیایید قبل از آنکه به سراغ شرایط پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث برویم نگاهی به تعریف دیه داشته باشیم. دیه مقدار مالی معینی است که به سبب جنایت عمدی یا غیر عمدی بر نقص عضو تعیین شده است. ارزش دیه باتوجه خسارت وارد شده و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

سقف پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث چقدر است؟

هزینه خسارت‌های جانی شخص ثالث بر اساس دیه ماه حرام و عادی توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. خسارت جانی بیه شخص ثالث در ماه حرام تا یک میلیارد و دویست تومان و در ماه غیر حرام 900 میلیون تومان است.

نحوه محاسبه نرخ دیه چگونه انجام می‌شود؟ 

ارزش دیه بر اساس موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • انواع جرائم
  • مقدار خسارت وارد شده
  • نرخ دیه در سال جاری
  • گزارش ارائه شده توسط کارشناس مربوطه
  • میزان آسیب‌ وارد شده بر شخص

بیمه شخص ثالث چند نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

هنگام خرید بیمه اتومبیل تعداد نفرات تحت پوشش تعیین می‌شود. در صورتی که خسارت جانی وارد شده به افراد بیشتر  از تعداد افراد معین شده باشد بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت هزینه خسارت نقص عوض، جراحت و بستری شدن در بیمارستان نخواهد داشت. شرکت بیمه خسارت سرنشینان‌زیان دیده را پرداخت خواهد کرد.

مقالات دیگر  راهنمای قوانین تصادف با موتورسیکلت

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده اولیه خسارت جرحی و فوتی 

تشکیل پرونده طبق رویه شرکت‌های بیمه باید توسط مقصر حادثه صورت بگیرد، اگر به دلایلی مانند بازداشت یا مجروح بودن ممکن نباشد، بیمه‌گذار یا مالک و یا حتی بستگان درجه یک با ارائه مدارک زیر باید تشکیل پرونده دهند:

  1. اصل و تصویر بیمه‌ شخص ثالث مقصر
  2. اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر
  3. یک قطعه کوپن خسارت بیمه‌نامه مقصر
  4. کارت مشخصات خودرو مقصر
  5. تصویر کروکی تصادف

 اضافه کردن سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402 30 میلیون تومان است. بنابراین با خرید حداقل پوشش مالی، در تصادفاتی خسارت آن بیش از 30 میلیون تومان است راننده مقصر موظف است بقیه مبلغ هزینه را خودش پرداخت کند. با خرید حداکثر پوشش مالی می‌توانید تعهدات خودری خود را افزایش دهید.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه بازار

بیمه شخص ثالث از بیمه‌نامه‌های اجباری برای مالکان وسایل نقلیه و در صورت بروز حوادث پیش‌بینی نشده، هزینه خسارت جانی و مالی وارد شده به اشخاص غیر مقصر را جبران می‌کند. برای استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید به با مراجعه به بیمه بازار برای خرید بیمه ماشین خود اقدام کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

10 نظر
  1. زهرا

    سلام ما تصادف داشتیم که مقصر ما نبودیم و برای شخص خودم پزشکی قانونی شکستگی ترقوه و کبودی و.. ثبت کرده میخواستم بپرسم هنگام پرداخت مبلغ دیه بحساب خودم واریز میشه یا سرپرست خانوار که مارو بیمه کرده و درواقع بیمه گذاره؟ ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بر اساس قانون بیمه ثالث، بیمه حوادث راننده مقصر نیز از محل خسارت جانی بیمه نامه تحت پوشش می باشد.
      شما می توانید نسب به این موضوع طرح دعوی داشته باشید
      براساس دیه سال رخداد تصادف دیه مربوط به حوادث راننده پرداخت میشود
      پرداخت به حساب ذینفع یعنی بیمه کذار واریز میشود

  2. شاهین

    سلام اگر ماشین بیمه داشته باشه اما راننده گواهی نامه نداته باشه میشه از بیمه خسارت گرفت؟

    1. بیمه بازار

      اگر گواهینامه نداشته باشید و تصادف کنید و مقصر هم باشید، شرکت بیمه وظیفه دارد که بر اساس قانون، خسارت زیان دیده‌های حادثه را پرداخت کند. اما نکته مهم اینجاست که به دلیل نداشتن گواهینامه، شرکت بیمه بعدا خسارتی را که پرداخت کرده بود از شما پس می‌گیرد.

  3. مصطفی

    سلام هشت ماه پیش تصادف کردیم من سمت شاگرد بودم به گاردریل راننده زد که من طی شکایت راننده صراحتا تقصیر خودش و پذیرفت و مراحل دادگاه طی شد تا رای نهایی که برای پرداخت دیه، حالا راننده میگه من نمیرم تشکیل پرونده تو بیمه بدم از روی لجبازی من چیکار میتونم کنم با توجه به اینکه پرونده رو راننده از دادگاه برای تحویل به بیمه گرفته ولی نمیاره تحویل بده برای تشکیل پرونده من باید چیکار کنم

    1. بیمه بازار

      با سلام
      دوست عزیز برای پیگیری امور به مراجع حقوقی مراجعه کنید.

  4. احمد

    سلام بنده در سال نود و پنج تصادف کردم بیمه ایران بعد دوسال پول رو طی یک فقره چک به حساب دادگستری واریز کرده چرا بعد از گذشت پنجاه روز امور مالی دادگستری پول رو به حساب بنده واریز نکرده میگه باید خزانه پول بریزه این بیمه ها به خدا مردم رو زجر میدن رسیدگی کنید چرا پول رو میرزن وقت واریز دیه تعیین نمیشه ؟

    1. بیمه بازار

      سلام در کل کار شرکت بیمه غیر قانونی بوده. میتونین به بیمه مرکزی شکایت کنین. و اگر بحث خسارت جانی هست باید دیه و غرامت به روز پرداخت بشه.

  5. عبدالله

    سلام، لطفا در مورد خسارت جرحی و دریافت خسارت در تصادف با مهاجرهای افغان که پاسپورت ندارند، یکم توضیح بدید

    1. بیمه بازار

      سلام خسارات وارده به اتباعی که دارای گذرنامه و کارت اقامت داشته باشند پرداخت میشود و برای اتباع خارجی فاقد مجوز با نظر مراجع قضایی و نهادهای ذی ربط بعد از دلایل و علت نداشتن مجوز اقامت بررسی واتخاذ تصمیم خواهد شد و به اتباع خارجی فاقد مجوز نیز به خود شخص نه ولی به حساب وزارت خارجه واریز و پس از طی مراحل قانونی از طریق دیپلماتیک در کشور متبوعش به حساب ان کشور واریز میشود.