مروری بر تاریخچه بیمه خودرو، بیمه آنلاین: فصل جدیدی در تاریخ صنعت بیمه

در این مقاله می‌توانید علاوه بر بررسی وضعیت بیمه خودرو در دنیا، درباره تاریخچه این بیمه و نقش فروش اینترنتی بیمه را مطالعه کنید.

درست مانند اختراع آتش، مفهوم بیمه وسایل نقلیه را می‌توان در سال‌های دور و ۳۰۰۰ سال پیش در کشور چین پیدا کرد. در آن زمان بازرگانان، قایق‌هایی را برای محافظت کالاها از حمله دزدان دریایی و یا بلایای طبیعی به رودخانه‌ها می‌فرستادند.

با افزایش جمعیت و گسترش تجارت‌های دریایی، گروهی از سرمایه‌داران، مبالغی را بعنوان حفاظت از کالاهای تجاری دریافت می‌کردند. پس از آن، یونانی‌ها، بابلی‌ها و دیگر قومیت‌ها نیز به استفاده از این پوشش‌ها روی آوردند؛ تا جایی که در قانون حمورابی، از چیزی تحت عنوان بیمه سفرهای دریایی یاد شده‌است.

پس از آن، در قرن یازدهم میلادی، بازرگانان دانمارکی و سرمایه‌گذاران، انجمنی را به منظور ارائه پوشش‌های بالاتر و موثرتر تشکیل دادند. استفاده از بیمه در سایر قسمت‌های اروپا مانند ونیز و فلورانس هم گسترش پیدا کرد. تاجران و بازرگانان مبالغی را جمع آوری می‌کردند تا در صورت بروز حادثه، آن را به فرد زیاندیده پرداخت کنند. شاید ساز و کار این مجموعه‌ها را بتوان به عنوان اساس بیمه خودرو در نظر گرفت.

اولین شرکت بیمه‌ای که به طور رسمی اقدام به مدیریت بیمه سفرهای دریایی کرد، شرکت بیمه لویدز لندن در اویل قرین هجدهم بود. در حال حاضر نیز، شرکت بیمه لویدز، فعالیت خود را در بیمه دریایی ادامه می‌دهد.

استفاده گسترده از اتومبیل در شهرها، پس از جنگ جهانی اول آغاز شد. اتومبیل‌ها از هر وسیله نقلیه‌ای دیگر که تا آن زمان در مناطق مسکونی استفاده می‌شد، سریع‌ تر و خطرناک‌ تر به نظر می‌رسید. با این حال در هیچ کشوری، بیمه اتومبیل بصورت اجباری در نیامده بود و رانندگان و دارندگان خودرو، هزینه‌های قابل توجهی بابت تصادف‌ها و حوادث می‌پرداختند.

مقالات دیگر  در برخورد خودرو با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است؟

بیمه‌ای که اجباری شد!

با اینکه ایده بیمه خیلی قدیمی است؛ اما ارائه بیمه خودرو تا پیش از اختراع و فراگیر شدن استفاده‌اش چندان معنا پیدا نمی‌کرد. بعد از ورود ماشین بخار به صنعت حمل و نقل و  پس ازساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا در سال ۱۸۹۳، اولین بیمه خودرو در سال ۱۸۹۸صادر شد.

در سال ۱۹۲۷، ایالت ماساچوست آمریکا برای اولین بار قانون بیمه مسئولیت خودرو را اجباری کرد. ۱۰ سال بعد، بیمه مسئولیت خودرو در تمام آمریکا اجباری شد (می‌توانید درباره بیمه خودرو در آمریکا بیش‌تر بخوانید).

 در بریتانیا هم پس از تصویب قانون ترافیک جاده‌ای ۱۹۳۰ کلیه صاحبان خودروها و رانندگان در جاده‌های عمومی، برای هرگونه تصادف، آسیب یا مرگ اشخاص ثالث، بیمه شدند. در سال ۱۹۳۹ آلمان هم قانون مشابهی را به تصویب رساند.

در بسیاری از کشورهای دنیا، بیمه مسئولیت ماشین یا هر وسیله نقلیه موتوری که آن را تحت عنوان بیمه شخص ثالث می‌شناسیم؛ اجباری است. اگرچه در برخی از کشورها، این بیمه، اجباری تلقی نمی‌شود.

به طور مثال، در کشور نیوزلند، بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اختیاری محسوب می‌شود؛ ولی تنها ۴ درصد از رانندگان این کشور، آن را تهیه نمی‌کنند.

در حال حاضر، در مناطقی با طرح “pay-as-you-drive” بیمه خودرو و راننده، بصورت خودکار، از طریق مالیات بر بنزین پرداخت می‌شود. در این طرح شارژ بیمه، بر پایه کارکرد کیلومتر طی شده در هر خودرو انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند بهره‌وری آن را بالا ببرد.

در اواخر دهه نود میلادی و با گسترش اینترنت، کسب و کارهای جدیدی پدید آمد که به موجب آن، شرکت‌های بیمه اقدام به فروش بیمه آنلاین کردند. امروزه، مشتریان بیمه، در مقابل طیف وسیعی از انتخاب‌ها قرار گرفتند که باعث یافتن گزینه‌های با کیفیت‌تر با قیمت پایین تر شده است و شاید بتوان بیمه اینترنتی را به عنوان بخش دیگری از تاریخ بیمه در نظر گرفت.

مقالات دیگر  مراحل و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. آزمون آیین نامه

    ممنون از سایت خوبتون. من هم توی سایتمون آموزش
    های زیادی گداشتم به سایت من هم سر بزنید