مقایسه توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال ۹۷

توانگری مالی، بیانگر میزان توانایی شرکت‌ها در پرداخت تعهدات است.

برای انتخاب یک شرکت بیمه،‌ به چه معیارهایی باید توجه کرد و هر کدام از این معیارها چه ویژگی‌هایی را نشان می‌دهند؟

معیارهای مختلفی برای مقایسه شرکت‌های بیمه تعریف شده است. مثل پوشش مالی،‌ رضایت مشتری، مدت زمان پاسخگویی به شکایات و مهم‌تر از همه «توانگری مالی». این معیار نشان می‌دهد که شرکت بیمه تا چه حد توانایی عمل به تعهدات مالی خود را دارد. بیمه مرکزی، هر سال نسبت توانگری مالی شرکت‌های  بیمه را منتشر می‌کند.

شرکت‌های بیمه بر اساس نسبت توانگری مالی، به ۵ سطح تقسیم می‌شوند که سطح ۱ بالاترین‌ و سطح ۵ پایین‌ترین میزان تعهد مالی را نشان می‌دهد. برای اینکه این معیار قابل اتکا باشد،‌ بهتر است در چندسال متوالی بررسی شود. در جدول زیر،‌

خلاصه وضعیت توانگری شرکت‌های بیمه از سال ۹۱ تا ۹۷ آمده است.

 

مقایسه توانگری مالی شرکت‌های بیمه

 

بیمه ملت، بیمه ما و بیمه اتکایی ایرانیان در صدر بالاترین توانگری مالی

شرکت‌هایی که نسبت توانگری مالی آنها بالاتر از ۱۰۰ است، در سطح ۱ قرار میگیرند که طبق جدول بالا،‌۲۰ شرکت در سطح توانگری ۱ قرار دارند. در این میان بیمه‌های ملت، ما و اتکایی ایرانیان با نسبت توانگری بالاتر از ۲۰۰، در صدر قرار دارند.

هشت شرکت، در سطح دوم توانگری

به شرکت‌هایی که نسبت توانگری آنها بین ۷۰ تا ۱۰۰ است، سطح ۲ تعلق میگیرد. در سال گذشته، هشت شرکت در این سطح قرار گرفته‌اند؛ از جمله شرکت‌های بیمه معلم، رازی و سینا.

طبق شاخص‌های تعریف شده، سطح ۲ توانگری به این معنی است که شرکت­ بیمه توانایی عمل به تعهدات خود را دارد اما برای رسیدن به شرایط مطلوب، باید وضعیت مالی خود را بهبود ببخشد. به همین منظور، بیمه مرکزی از شرکت‌هایی که در این سطح قرار دارند، درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله می‌کند که پس از بررسی و تایید، برای اجرا به شرکت های مشمول ابلاغ  می‌شود.

مقالات دیگر  راهنمای نحوه شکایت از شرکت بیمه

توانگری مالی

سطح سه توانگری،‌ به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که نسبت توانگری آنها بین ۵۰ تا ۷۰ باشد. بر اساس قوانین موجود، شرکت‌هایی که در این سطح قرار می‌گیرند،‌ علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دوساله به تفکیک هرسال، باید برنامه افزایش سرمایه برای دو سال آینده را هم ارائه کنند. برنامه‌های ارائه شده باید به گونه‌ای باشند که در آنها چگونگی ارتقا سطح توانگری طی دوسال آینده تشریح شده باشد.

در گزارش خلاصه وضعیت شرکت‌ها، هیچ شرکت بیمه‌ای در سال گذشته در این سطح قرار نگرفته است.

بیمه ایران، بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور در سطح چهار!

سطح چهار، به نسبت توانگری مالی بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد تعلق می‌گیرد. شرکت هایی که در این سطح قرار می گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی خود و همینطور برنامه افزایش سرمایه برای سال بعد را ارائه کرده و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود را اعلام نمایند. علاوه بر این، بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، شرکتهای بیمه مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری می‌کند، مانند کاهش صدور بیمه نامه، عدم اعطای پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش های کم بازده.

طبق اعلام بیمه مرکزی، بیمه ایران، بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور در سطح چهار قرار گرفته است.

شرکت‌هایی با نسبت توانگری کمتر از ۱۰، در سطح توانگری پنج قرار میگیرند. بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت شرکت‌های بیمه در سطح پنج را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال کند. هیچ کدام از شرکت‌های بیمه کشور در سال ۹۷ در این سطح قرار نگرفته‌اند.

 

بیمه‌بازار اولین وب‌سایت مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه شخص ثالث، بدنه، آتش سوزی، زلزله و عمر است که تلاش دارد تمامی اطلاعات مربوط به شرکت‌های بیمه را به صورت کامل، شفاف و بی‌طرفانه در اختیار شما قرار دهد.

مقالات دیگر  انواع شرکت‌های بیمه تکمیلی دندانپزشکی

 

از ما مشاوره رایگ

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. حمید

    سلام
    ببخشید فرق بین اندوخته و اندوخته با نرخ تحمل چیه و ما باید روی کدوم حساب باز کنیم کدوم یک از این دو مبالغ بعد از مدت تعیین شده دست بیمه شده میرسه؟

    1. بیمه بازار

      سلام در بیمه های عمر دو نوع سود تضمینی و مشارکتی داریم سود تضمینی از طرف بیمه مرکزی اعلام میشود و ثابته برای همه شرکتها. ولی سود مشارکتی یا محتمل سودی هست که هر شرکت با شرکت دیگه متفاوته و هر دو سود به شما تعلق میگیره