مهر ماه با طعم سقوط آسانسور ؛ آیا آسانسورهای شریف بیمه بودند؟

مهرماه با طعم سقوط آسانسور

۱۱ مهر ماه خبر سقوط آسانسور در دانشگاه شریف که با مصدومیت ۶ نفر همراه بود تیتر اول اخبار شد. این حادثه با حضور آتش نشانان، اورژانس و انتقال مصدومان به بیمارستان پایان یافت. اما سوال اینجاست که آیا آسانسورها، ایمنی لازم را رعایت کرده بودند؟
ظهر روز ۱۱ مهر ۹۵ یک دستگاه آسانسور در دانشگاه شریف سقوط کرد. به گزارش ایسنا، این حادثه با مصدومیت ۶ نفر  از اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاه همراه بود که تمامی مصدومان به بیمارستان منتقل شدند. با این که حال مصدومین در شرایط بحرانی نیست، اما هر یک دچار آسیب‌های جدی‌ای شده اند. براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، علت این حادثه در دست بررسی است.
اما آن چه که جای بررسی دقیق‌تری دارد خبری است که از سوی گروه‌های دانشجویی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن مواردی ساده درباره عدم رعایت مسائل ایمنی آسانسور را از زبان ماموران آتشنشانی بیان می‌کرد:

  • وزن آسانسور معمولا توسط چهار تا هشت کابل فولادی نگهداشته می‌شود که هر کابل به تنهایی توان انتقال وزن نهایی آسانسور را دارد. یعنی پاره شدن حتی سه کابل برای سقوط آسانسور کافی نیست.
  • دستگاهی به نام گاورنر در آسانسور وجود دارد که در صورت افزایش سرعت ناگهانی یا بیش از اندازه، ترمز ایمنی را فعال میکند در نتیجه به فرض از بین رفتن همه کابل ها، گاورنر و ترمز ایمنی عمل خواهند کرد.
  • در انتهای چاهک، فنر یا ابزارهای دمپ هستند تا در صورت ضربه شدید بتوانند ضربه را کنترل کنند.

متاسفانه در آسانسور سقوط کرده هیچ یک از این موارد یا وجود نداشتند یا عمل نکردند. مامورین آتش نشانی گفته اند که در سال‌های ماموریت خود چنین موردی را مشاهده نکرده اند.

آیا آسانسورهای شریف بیمه بودند؟

حال این سوال پیش می آید که با توجه به عمر بالای آسانسورهای دانشگاه آیا بازدید دوره‌ای ماهانه‌ی استاندارد، برای این دستگاه‌های غول پیکر در نظر گرفته شده است؟ آیا آسانسورهای مذکور بیمه هستند؟ چرا که شرکت‌های بیمه از سویی با ملزم کردن بیمه‌گذار باعث کاهش خطرات و آسیب‌های احتمالی می‌شوند، و از سوی دیگر در شرایطی که حوادث رخ می‌نمایند حداقل از جنبه مالی آسیب‌ها را جبران می‌کنند. به نظر می رسد دانشگاه باید در وهله اول از وقوع این گونه مسایل جلوگیری کند و در گام دوم تسهیلات بیمه را برای دانشجویان و اساتید ایجاد کند تا در صورت وقوع حوادث، به جبران خسارات وارده پرداخته شود.

بیمه‌بازار:‌ مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین بیمه

نظر یا پرسش خود را بنویسید