مراحل و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه یکی از موضوعات بسیار مهم برای بسیاری از خریداران این بیمه‌نامه است. زیرا بسیاری از خریداران به دلیل آگاهی نداشتن از مراحل دریافت خسارت، نداشتن مدارک کافی برای دریافت خسارت یا اقدام کردن در بازه زمانی دیرتر از موعد مقرر نتوانسته‌اند خسارت مربوطه را از شرکت بیمه دریافت کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله همراه شما هستیم تا به بررسی این مراحل، مدارک و زمان لازم برای دریافت خسارت بیمه بدنه بپردازیم، با ما همراه باشید.

بیمه بدنه تحت چه شرایطی در تصادفات خسارات را پرداخت می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره بیمه بدنه باید بدانیم این است که بیمه بدنه تحت چه شرایطی هزینه خسارت وارد شده  به خودرو در تصادفات را پرداخت می‌کند. در این باره باید گفت بیمه بدنه در چهار حالت زیر هزینه خسارت وارد شد به خودرو را پرداخت می‌کند:

۱- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود.

۲- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته نشود.

۳- در صورتی که در حادثه تصادف راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد.

۴- در صورتی که در حادثه تصادف خودروی زیان‌دیده در دسته خودروهای گران‌قیمت باشد. بیشتر بخوانید

چه زمانی می‎توان از خسارت بیمه بدنه استفاده کرد؟

بیمه‌گزار متناسب با پوشش‌هایی که هنگام خرید بیمه بدنه انتخاب کرده است می‌تواند از خسارت بیمه بدنه استفاده کند و خسارت وارده شده به خودرو را از شرکت بیمه دریافت نماید. البته در صورتی که در حادثه تصادف بیمه‌گزار مقصر حادثه نباشد، برای جبران خسارت ابتدا می‌بایست از بیمه شخص ثالث راننده مقصر حادثه استفاده کند و در صورتی که بیمه شخص ثالث تمامی خسارت را پرداخت نکند برای دریاقت باقیمانده خسارت از بیمه بدنه خود استفاده کند.

مقالات دیگر  بیمه شخص ثالث؛ ارزانترین و گرانترین بیمه‌های شخص ثالث و بدنه

مراحل پرداخت خسارت تصادفات از محل بیمه بدنه:

در تصادفی که به بیمه‌گزار به صورت کامل مقصر تشخیص داده شود یا زمانی که خسارت وارد شده به خودروی زیان دیده بیش از میزان سقف تعهد مالی مقصر باشد، بیمه‌گزار می‌تواند با طی کردن مراحل زیر خسارت را پرداخت کنید:

  • اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه
  • اعلام حادثه به مراکز پلیس انتظامی، راهور و اخذ کروکی
  • مراجعه زیان دیده به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  • بازدید خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر و ارزیابی خسارت
  • بازسازی و تعمیر کامل خودرو
  • بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر
  • دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

روند پرداخت خسارت در بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال بعضی شرکت‌ها ممکن است پرداخت خسارت را موکول به بازسازی کامل کنند و  بعضی از شرکت‌ها بلافاصله پس از بازدید، پرداخت کنند.

بیمه بدنه خودرو چه مقدار از خسارت را پرداخت می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بیمه بدنه تمامی خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت نمی‌کند. و بخشی از مبلغ خسارت را متناسب با فرانشیز بیمه بدنه بیمه‌گزار می‌بایست پرداخت کند. فرانشیز بیمه بدنه درصدی از خسارت است که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود. فرانشیز بیمه در شرکت‌های مختلف برای پوشش‌های مختلف بیمه متفاوت خواهد بود. بنابراین هنگام خرید بیمه بدنه از میزان فرانشیز بیمه در هر پوشش مطلع شوید.

به طور مثال فرانشیز بیمه بدنه در آتش سوزی 10 درصد است. و این بدان معناست که در صورت آسیب دیدن خودرو بر اثر آتش سوزی  پزداخت 10 درصد از خسارت واردشده به خودرو بر عهده بیمه‌گزار است.

توجه داشته باشید فرانشیز بیمه بدنه در برخی از پوشش‌ها در هر بار خسارت افزایش پیدا می‌کند. در این حالت هنگام خسارت بیمه بدنه اول فرانشیز کمتر و برای خسارت‌های بعدی درصد فرانشیز بیشتر می‌شود.

مقالات دیگر  خدمات بیمه بدنه خودرو در وبسایت بیمه بازار از نگاه دیجیاتو

حتما بخوانید:

نحوه پرداخت خسارت بیمه بدنه در خسارت جزئی و کلی


مدارک لازم جهت پرداخت خسارت بیمه بدنه:

  • اصل و تصویر بیمه‌نامه بدنه به همراه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و تصویر کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • اصل  و تصویر کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی(سازشی یا غیر سازشی)​

چگونه می‌توان بدون کروکی خسارت بیمه بدنه دریافت کرد؟ 

در هر بار خرید بیمه بدنه تنها یکبار می‌توان بدون ارائه کروکی خسارت وارد شده به خودرو را دریافت کرد. دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی زمانی انکان پذیر است که خسارت وارد شده به خودرو جزئی باشد.

 


حتما بخوانید:

چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است


زمان اعلام خسارت به مراکز بیمه چه مدت است؟

برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، بیمه‌گزار موظف است حداکثر 5 روز بعد از رخ دادن حادثه به مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مراجعه کند و خسارت وارد شده به خودرو را اعلام نماید. درصورتی‌که بیمه‌گزار در این زمان برای دریافت خسارت اقدام نکند می‌بایست فرآیند پیچیده‌‌ای را طی کند و  به شورای حل اختلاف مراجعه کند.


خرید بیمه بدنه از بیمه بازار 

بیمه‌ بازار به عنوان اولین سامانه خرید اینترنتی بیمه، امکان مقایسه و خرید بیمه بدنه برای انواع خودرو مانند بیمه بدنه پراید، بیمه بدنه پژو 405 و … را از معتبرترین شرکت‌های بیمه مانند بیمه بدنه ایران، بیمه بدنه آسیا، بیمه بدنه پاسارگاد، بیمه بدنه پارسیان و . . . خریداری کنید و در زمان و مکان دلخواه با ارسال رایگان تحویل بگیرید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

10 نظر
  1. حمیدرضا شفیعی

    سلام و خسته نباشید، اگر لطف بفرمایید سوالی داشتم. آیا برای استفاده از بیمه بدنه شرکت بیمه کارشناس برای دیدن خودرو اعزام می‌نماید یا باید خودرو را به مراکزبیمه ببریم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت خرید آنلاین از بیمه بازار و در صورتی که از شرکت های که امکان صدور بیمه نامه در سراسر ایران وجود دارد انتخاب کنید کارشناس بازدید برای بازدید خدمت شما ارسال خواهد شد

  2. مصطفی

    سلام من دیروز تصادف کردم و پلیس اومد گفت من مقصر هستم گفت که خودمون حل کنیم موضوعو و کروکی واسمون نکشید من میتونم برم بیمه و خسارتمو بگیرم؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بله شما میتوانید با مراجعه واحد خسارات شرکت مربوطه نسبت به دریافت خسارت اقدام نمایید

  3. امیر

    سلام آیا برای دریافت بیمه بدنه خسارت جرئی نیازی به گزارش کارشناس هست

    1. بیمه بازار

      سلام
      با توجه به شرکت بیمه شرایط پرداخت خسارت متفاوت است.
      در اکثر شرکت های بیمه برای خسارات جزئی نیازی به کروکی تصادف نیست ولی باقی حوادث نیازمند گزارش پلیس هستند اما باید کارشناس بیمه برای ارزیابی حاضر شود یا به مراکز مورد اطمینان شرکت بیمه برای کارشناسی مراجعه کنید.

  4. علیزاده

    با سلام
    اینجانب یک ماشین سواری پراید رو در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۰. طی وکالت فروش به خریدار تحویل داده ام.بعد از نیم ساعت متوجه شده ام که بیمه بدنه ماشین که دارای ۱۱ سال تخفیف هست لابلای دیگر مدارک به خریدار تحویل داده ام.علی رغم تماس های مکرر و عدم پاسخگویی خریدار بنده نتوانسته ام بیمه بدنه خودرو خود را تحویل بگیرم تا در دوهفته آینده که ماشین جدید میخرم تخفیفات ماشین قبلی که ۱۱ سال است و در دی ماه امسال تمام میشود را به ماشین جدید انتقال بدهم .بنده به مدت ۱ ماه کاری وکالت فروش داده ام.چون مراکز تعویض پلاک بسته هستند و فعلا امکان تعویض پلاک وجود ندارد.بنده به شعبه بیمه مراجعه کرده ام و خواستار صدور المثنی بیمه بدنه شده ام که نماینده بیمه از این کار امتناع میورزد.درخواستی برای فسخ قرارداد بیمه بدنه خدمت ایشان نوشتم هرچند تمامی تخفیفات هم دیگر از اعتبار خواهند افتاد البته بنا به گفته نماینده بیمه ایران که ماشین را در ان شعبه بیمه بدنه کرده ام.آیا خریدار میتواند از بیمه بدنه اینجانب استفاده کند یا به ماشین خود با پلاک جدید انتقال بدم بدون حضور من؟؟؟ خواهشمندم راهنمایی کنید واقعا سپاسگزارم ممنون میشم

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای انتقال بیمه بدنه لازم است رضایت خریدار را داشته باشید.
      در صورتی که خودرو را فروخته باشید و مدارک مالکیت خودرو قبلی را تحویل خریدار داده باشید دیگر امکان انتقال آن وجود ندارد.
      در صورتی که تقاضای فسخ بیمه نامه را داشته باشید، دیگر امکان استفاده خریدار جدید از بیمه نامه وجود ندارد.

  5. بهرام واعظ

    باسلام اینجانب راننده کامیون اهل استان اصفهان مورخ۹۶/۱۲/۱۴دراستان مازندران بایکدستگاه کشنده خودروبر تصادف کردم که بچه همان شهر بود درحالی که کشنده مقصر صددرصد حادثه بود(ب گفته افسر سر صحنه)ولی متاسفانه ب هر دلیلی ۵۰ درصدکروکی را انداختن گردن اداره راه ولذا چون اداره راه دولتی محسوب میشد ومراحل دریافت خسادت زمان بر بود خواستم از بدنه خودم که دارای شش سال تخفیف بوداستفاده کنم ولی متاسفانه بیمه ایران بابل چندین ماه مرا دور سر چرخاند وپس از چندین بار کارشناسی نهایتا گفت باید بفرستیم ساری وسپس ساری پس از دو ماه گفت بایدبفرستیم تهران والان هم نزدیک یک ماه است تهران قرار جواب بده یعنی الان شش ماه میشود که من درگیر گرفتن خسارت از بیمه ایران هستم وهنوز موفق نشدم متاسفانه ب هر کدام از شرکتهای مربوط هم که زنگ میزنم اصلا جواب تلفن نمیدهند چ بابل چ ساری وچ تهران یعنی ۵۰ دفعه که تماس بگیری شاید یک بار موفق شوی صحبت کنی تمام صحبتم باسند است چنانچه لازم شود(لازم ب ذکر است که خسارت وارده حتی از طرف شورای حل اختلاف تامین دلیل گردیده)ب نظر شما با چ کسی من مشکلم را مطرح کنم حاصل سی سال زحمتم وتنها وسیله امرار معاش خانواده ام با ی تصادف که مقصر هم نبودم ب باد فنا رفت تو گاراژ تو ی شهر غریب !

    1. بیمه بازار

      سلام بله اینطور که شما گفتین باید خسارت کامل بهتون پرداخت میشد ولی حتما شکایت کنین به بیمه مرکزی