حذف دفترچه‌های بیمه از تیرماه ۹۷

حتماً برای‌تان پیش‌آمده برای تعویض دفترچه درمانی‌تان، ساعت‌ها پشت باجه شعب تأمین اجتماعی منتظر ماندید و عملاً یک روزتان را از دست دادید. نگه‌داشتن سوابق بیماری‌ها و دسترسی سریع و مناسب به آن نیز ، کار دشواریست و گاهی مجبورتان می‌کند، آزمایش‌هایی را تکرار کنید که وقت‌گیر و هزینه‌بر است. برای حل این معضلات، سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گرفته، کارت هوشمند سلامت را جایگزین دفترچه‌های کاغذی کند تا فقط با داشتن یک کارت تمام مراحل درمان به‌راحتی انجام شود:

✅ کارت هوشمند سلامت چیست

کارت سلامت درست مانند کارت اعتباری، دارای تراشه الکترونیکی است. اطلاعات درمانی بیمه‌شدگان در آن ذخیره می‌شود و دیگر برای مراجعه به مراکز درمانیِ ملکی تأمین اجتماعی، نیازی به ارائه دفترچه نیست. این کارت‌ها به دو صورت اختصاصی و غیراختصاصی صادر می‌شوند. کارت اختصاصی فقط شامل اطلاعات پزشکی است و کارت غیراختصاصی شامل اطلاعات بیمه، مالی و اعتباری و تحصیلی که با اطلاعات پزشکی ترکیب‌شده است. با یک‌بار مراجعه برای دریافت، فرد دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تمدید اعتبار ندارد. این کارت‌ها به‌صورت الکترونیکی تمدیدشده و اطلاعات فرد نیز در آن جمع می‌شود.

در کل دو نوع از این کارت‌ها کاربرد زیادی در مراقبت‌های بهداشتی دارد:

  • کارت اطلاعات بیمار: حاوی اطلاعات پزشکی کامل و به‌روز، که دست خود فرد است و در مواقع مورد نیاز در دسترس است.
  • کارت تخصصی سلامت: کلید دسترسی به اطلاعاتِ کارت بیمار است.

✅ مزیت‌های کارت هوشمند

عدم استفاده سایرین از کارت به‌جز بیماران، عدم انجام آزمایش‌های تکراری، کاهش خطاهای پزشکی، صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید و نگهداری دفترچه‌های بیمه و سرعت و راحتی دسترسی به سوابق پزشکی، ازجمله مزیت‌های کارت هوشمند درمان است.

✅ حذف دفترچه‌های کاغذی

در حال حاضر این طرح به‌صورت آزمایشی در شهر تهران، در درمانگاه آزادیِ تأمین اجتماعی، اجرا می‌شود. روش کار به این صورت است که شما کد ملیِ خود را اعلام می‌کنید و کارتی موقت برایتان صادر می‌شود که با آن می‌توانید، امور درمانی خود را پیگیری کنید. درمانگاه توسط سیستم نرم‌افزاری به داروخانه و آزمایشگاه همان مرکز متصل است و وقتی به داروخانه می‌روید، داروهایتان آماده است و به‌راحتی می‌توانید آن را تحویل بگیرید. با توسعه این برنامه و استقرار کامل سیستم نرم‌افزاری، درآینده همه مراکز و داروخانه‌ها به یکدیگر متصل شده و دفترچه‌های بیمه فعلی حذف خواهند شد.  با توسعه زیرساخت‌ها در مراکز درمانی به‌جز تأمین اجتماعی تا پایان شهریور سال ۹۷ کارت هوشمند با حذف دفترچه، در سایر مراکز نیز استفاده خواهد شد.

مقالات دیگر  بیمه بیکاری و شرایط و مدارک لازم جهت دریافت آن در سال ۱۴۰۱

✅ حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها از تیر ماه

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران از اجباری شدن پذیرش بیماران در حوزه بستری از طریق سامانه استحقاق‌سنجی و با حذف دفترچه بیمه از تیر ماه ۹۷ خبر داد. دکتر حنان حاج‌محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها، گفت: بستر زیرساختی برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در حوزه بستری با هماهنگی وزارت بهداشت در بیش از ۲۰۰ بیمارستان و بیش از ۲۹ استان فراهم شده و در حال پیگیری است.

 

با توجه به مزایای استفاده از کارت سلامت، امید است که این طرح، سریع‌تر در سراسر کشور اجرایی شود تا همه بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. بیمه‌بازار از هر تغییری که باعث کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان می‌شود، استقبال می‌کند. از همین رو با راه اندازی امکان مقایسه و فروش آنلاین انواع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی و بیمه عمر سعی کرده به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

6 نظر
  1. فری

    الان بریم بجای دفترچه کارت بخایم. میدن؟ بعد ایا داروخانه و جاهای مختلف به این سیستم مجهز هستن که اطلاعات و دارو ها رو از توی کارت مذکور بخونن؟

    1. بیمه بازار

      سلام فعلا توی چند شهر به صورت آزمایشی درحال اجراست و تا پایان سال دفترچه حذف میشه

  2. داودکهندلان خیدیزی

    سلام.من بیشتر از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی دارم،اما تاکنون دفترچه درمانی نداشته ام ، باید دفترچه بگیرم یا کارت درمانی؟چه مدارکی برای این کار لازم است ؟

    1. بیمه بازار

      سلام میتونین دفترچه بیمتون رو از طریق بیمه بازار که به تازگی با سازمان تامین اجتماعی همکاریشو شروع کرده به صورت انلاین بگیرین البته اگر تهران هستین.

      https://bimebazar.com/social-security/order/

  3. مردم

    اینو که قراربودچهارسال پیش انجام بدهند!؟به هرحال کار خوبیه ولی اگر انجام بشه-ضمنا دیگه بیماربستری را بخاطر پول دربیمارستان زندانی نمیکنند یا بیاندازنش بیرون ویا عملش نکنند تا پول نده!یا کارت اعتبار دارد یا نداردکه اگر نداشت بعدا هم میتوانند کسرکنندواسم پول وزیر میزی و….حذف میشود وبیمار وهمراه بیماروپزشک وکادر بیمارستان بفکر هم هستند نه فکر پیل زور

  4. پریساداوری

    ممنون خوب فکری است.