پنج نکته درباره بیمه شخص ثالث که بهتر است بدانید

رانندگی با ماشین کاری لذت‌بخش است. اما استرس نشستن پشت فرمان ماشینی که بیمه شخص ثالث ندارد می‌تواند این عیش را از بین ببرد. بیمه شخص ثالث در ایران اجباری است. در نتیجه، مدیریت استرس هنگام مواجه با تصادفات و حوادث چالش‌های کم‌تری را در بر دارد. اما چند نکته درباره بیمه شخص ثالث وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست.

خرید بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث چیست؟

  • در این بیمه، شخص اول، مالک ماشین و بیمه‌گذار است. (بیمه‌گذار فردی است که حق بیمه را می‌پردازد.)
  • شخص ثانی، شرکت بیمه است که تعهد دارد هزینه‌های خسارت به وجود آمده را طبق قرارداد جبران کند.
  • شخص ثالث، فرد زیان دیده در اثر حادثه‌ای است که راننده و ماشین دیگری در آن مقصر باشد.

بیشتر بخوانید: پنج ویژگی بیمه‌بازار برای خرید بهتر بیمه شخص ثالث

چرا باید بیمه ثالث داشته باشیم؟

با ورود ماشین به ایران لزوم ایجاد طرحی همانند بیمه شخص ثالث هم جان گرفت. اما اولین بار سال ۱۳۴۷ در مجلس قانون «بیمه اجباری مسئولیت بدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری در برابر شخص ثالث» مطرح شد. سال ۱۳۸۷ قانون قبلی با همین عنوان، اصلاح و قانون جدید درباره اجبار راننده‌ها به تهیه این بیمه برای اجرا ابلاغ شد.

در حال حاضر به طور میانگین حدود ۳۰ درصد از فروش کلی بیمه در کشور مربوط به پوشش‌های مختلف بیمه شخص ثالث است. آخرین تغییرات این قانون مربوط به سال ۱۳۹۷ و نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث است که چگونگی آن را در ادامه همین مطلب خواهید خواند.

اهمیت بیمه شخص ثالث

حق بیمه ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین حق بیمه شخص ثالث به قوه قضائیه مرتبط است اما ابلاغ آن از طرف بیمه مرکزی انجام می‌شود. در مرحله اول، قوه قضائیه نرخ دیه یک فرد را در ماه حرام اعلام می‌کنم. یک چهلم این نرخ، مبنای حداقل سقف تعهدات بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد و بر همین اساس حق بیمه تعیین می‌شود.

مثلا در سال ۱۴۰۰ نرخ دیه در ماه حرام ۶۴۰ میلیون تومان است. یک چهلم این میزان ۱۶ میلیون تومان است. یعنی در صورت وقوع خسارت، بیمه شخص ثالث تا ۱۶ میلیون تومان به فرد خسارت دیده کمک می‌کند. در شرایطی که خسارت منجر به فوت شود خسارت بر اساس دیه کامل (۴۸۰ میلیون تومان در ماه غیر حرام و ۶۴۰ تومان در ماه حرام) پرداخت می‌شود.

حق بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه ثالث را چگونه انتقال دهیم؟

کلیت ماجرا درباره تخفیف بیمه شخص ثالث این است که اگر راننده قانون‌مدار و محتاطی باشیم و یک سال را بدون حادثه بگذرانیم؛ زمان تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانیم از مزایای «تخفیف عدم خسارت» آن استفاده کنیم. تا پیش از این، اگر فردی قصد داشت ماشین‌اش را بفروشد؛ امتیاز تخفیف سال‌ها رانندگی با کارنامه پاکش را باید به خریدار بعدی انتقال می‌داد.

مقالات دیگر  علت اختلاف نرخ بیمه ثالث شرکت‌های مختلف چیست؟

یعنی اگر فردی در هفت سال رانندگی از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده‌ باشد و بخواهد ماشینش را بفروشد؛ باید کل بیمه و تخفیف‌ عدم خسارت قابل‌توجه مربوط به آن را به خریدار جدید ماشین (که ممکن بود به همان اندازه کارنامه‌ای پاک نداشته باشد) منتقل کند.

اما با ایجاد تغییرات جدید، نحوه انتقال تخفیف از خودرو محور به «راننده محور» تغییر نقش داده‌است. بر همین اساس، بعد از فروش ماشین لازم نیست نگران تخفیف‌های عدم خسارت بیمه شخص ثالث‌ باشیم چرا که می‌توانیم این تخفیف را به ماشینی که قرار است بخریم یا به اعضای درجه یک خانواده‌مان (به شرطی که بالای ۱۸ سال باشند) انتقال بدهیم.

 

آیا بیمه شخص ثالث شامل حال برخورد و تصادف با حیوانات هم می‌شود؟

بله، اگر راننده با حیوانی تصادف کند و باعث مرگش شود؛ خسارت تا سقف مشخص شده از سوی بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود.

اگر حیوان کشته شده حلال گوشت باشد، مثل گاو و گوسفند، خسارت بر اساس وزن گوشت حیوان پرداخت می‌شود.

اگر حیوان کشته شده حرام گوشت باشد، مثل سگ و گربه شناسنامه‌دار، میزان پرداخت خسارت وابسته به نظری است که کارشناس بیمه درباره ارزش حیوان اعلام می‌کند.

درباره حیوانات ولگردی که مالک مشخصی ندارند قانون جریمه خاصی مشخص نکرده‌است. یعنی نمی‌توان راننده را به خاطر حادثه جریمه و از بیمه درخواست خسارت کرد.

مطلب مرتبط: بیمه حیوانات خانگی: قیمت، پوشش‌ها و سقف تعهد

بیمه بازار با ارائه طرح‌های مختلف بیمه شخص ثالث شرایطی را فراهم کرده تا شرایط برای مطالعه، مقایسه و خرید طرح مناسب برای متقاضی‌ فراهم باشد. در صورت به وجود آمدن هرگونه سوالی هم می‌توان آن را با پشتیبانی ۲۴ ساعته سایت در میان گذاشت.

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. مرتضی مراقی

    خسته نباشید درباره طرح بخشودگی بیمه شخص ثالث آیا همچین طرحی وجود دارد،درصورت امکان زمان و جزییات این طرح توضیح دقیق بدهید،از راهنماییتان وهمچنین برنامه کاربردی خوبتان ممنونم