مرخصی زایمان و بیمه بیکاری پس از زایمان

یکی از چالش‌های زنان در زمان بارداری، امنیت شغلی آن‌ها در دوران بارداری و البته  بعد از بارداری است. طبق قانون مصوب، فرد در دورانی که در مرخصی بارداری به سر می‌برد قراردادش به حال تعلیق درآمده و بعد از این دوران می‌تواند به شغلش بازگردد. در این مقاله قصد داریم به قوانین و شرایط مربوط به مرخصی بارداری و شرایط استفاده از بیمه‌بیکاری بعد از زایمان و…. بپردازیم.

بیمه بدنه با بیمه بازار

مرخصی زایمان تامین اجتماعی

طبق قانون تنظیم جمعیت خانواده که در سال ۹۲ تصویب شد، مرخصی زایمان برای زنان باردار که شاغل هستند از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیداکرده است. در حال حاضر نهادهای دولتی این قانون را اجرا می‌کنند و شرکت‌های خصوصی فقط همان ۶ ماه را لحاظ می‌کنند. در این مدت ۶ ماهه از طرف سازمان تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بارداری به کارگر زن پرداخت می‌شود. به دلیل اینکه مرخصی دوران بارداری جزو سوابق فرد محسوب می‌شود در این مدت پاداش وعیدی نیز به فرد تعلق می‌گیرد! برای دریافت مرخصی زایمان 1401 برخورداری از 60 روز سابقه کاری در سال گذاشته الزامی است.

 مدت زمان مرخصی زایمان تامین اجتماعی

به طور معمول خانم‌ها از مرخصی زایمان 3 ماه قبل از زایمان و 3 ماه بعد از وضع حمل به منظور امکان شیردهی استفاده می‌کنند. طبق قانون، برای خانم‌هایی که سه قلو به دنیا می‌آورند، مرخصی زایمان 1 سال در نظر گرفته می‌شود.

مقالات دیگر  شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی- ثبت نام اینترنتی

مدارک لازم برای گرفتن مرخصی بعد از زایمان

  •  ارائه درخواست کتبی
  •  گواهی ولادت نوزاد (فتوکپی)
  •  شناسنامه مادر البته کپی صفحات اول و دوم
  • فتوکپی شناسنامه نوزاد فقط صفحه اول

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیمه نوزاد!

مبلغ حقوق مرخصی زایمان چقدر است؟

 میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

مرخصی استعلاجی قبل از زایمان

در برخی مواقع در دوران بارداری، مادر به دلیل مشکلات جسمانی و به تشخیص پزشک نیاز به استراحت در منزل پیدا می‌کند که در این صورت می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. این مرخصی تأثیری بر مرخصی زایمان تامین اجتماعی ندارد و فرد می‌تواند از هردو استفاده کند بدون آنکه مرخصی دوران بارداری کم شود. مرخصی استعلاجی اگر از ۱۵ روز در سال بیشتر نشود، به تائید پزشک معالج را لازم دارد. اگر بین ۱۵ روز و کمتر از ۶۰ روز باشد، تأییدیه پزشک مورد اعتماد سازمان تأمین اجتماعی را لازم دارد و اگر این دوره بیشتر از ۶۰ روز باشد، باید به تائید شورای پزشکی تأمین اجتماعی برسد و این مدت هم جزو سوابق فرد محسوب می‌شود.

مرخصی زایمان

مدارک لازم برای گرفتن مرخصی قبل از زایمان

  • گواهی پزشک متخصص یا بیمارستان به مدت ۳۰ روز
  • درخواست کتبی مرخصی

کمک هزینه زایمان چقدر است؟

  • برای زایمان طبیعی ۱۵۰ هزار تومان و برای زایمان سزارین ۲ میلیون تومان و تا ۲ فرزند تعلق می‌گیرد.
  • عکس از همه صفحات شناسنامه پدر و مادر (والدین)
  •  عکس از شناسنامه فرزند
  •  خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

کمک‌هزینه بارداری در چه شرایطی به زنان پرداخت می‌شود؟

به همه‌ی زنان باردار در ایام بارداری، این کمک‌هزینه تعلق می‌گیرد، این کمک‌ هزینه در شرکت‌های خصوصی از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و برای سازمان‌های دولتی براساس بخش‌نامه‌های داخلی پرداخت می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت کمک‌هزینه بارداری

  •  ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
  •  در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
  •  زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
  •  مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.
  • طبق قوانین بیمه تأمین‌اجتماعی ، کمک‌هزینۀ بارداری معادل دو سوم آخرین دستمزد شخص است.
مقالات دیگر  بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟

 

مرخصی زایمان

مدارکی که برای دریافت کمک‌ هزینه بارداری لازم است 

  •  دفترچه درمانی
  •  تأییدیه مراجع پزشکی
  •  گواهی پزشک معالج

چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟

مرخصی زایمان بلافاصله بعد از تولد نوزاد شروع می‌شود.خانم‌هایی که نیازمند مرخصی زایمان هستند، در صورت داشتن نامه پزشک به مدت 30 روز و برخورداری از دفترچه درمانی می‌توانند برای دریافت مرخصی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که مردانی که صاحب اولین فرزند خود می‌شوند و ادارات دولتی مشغول به کار هستند نیز می‌توانند به مدت سه روز مرخصی تشویقی دریافت نمایند.

پیگیری واریز حقوق مرخصی زایمان

در حال حاضر افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، می‌توانند زمان پرداخت حقوق خود را به دلخواه انتخاب کنند و هزینه مرخصی زایمان‌شان را به صورت یکجا یا ماهانه دریافت نمایند. لازم به ذکر است که

مرخصی زمان شیردهی زنان شاغل 

برای حمایت از سلامت کودک و همچنین اثبات نقش شیر مادر در سلامتی و رشد نوزاد، قوانینی وضع‌شده تا از مادران برای شیر دادن به فرزندشان حمایت کند. در این قانون مادران می‌توانند از روزانه یک ساعت مرخصی برای شیر دادن به فرزندشان استفاده کنند. از این مرخصی سه بار در روز می‌توان استفاده کرد  البته جمع این مقدار در روز بیشتر از ۱ ساعت نشود. اگر از این مرخصی استفاده نشود امکان جمع‌آوری یا دریافت هزینه وجود ندارد.

بیمه زایمان چیست؟

بیمه زایمان یکی از پوشش‌های بیمه انفرادی و گروهی است که فراد تحت پوشش می‌توانند با استفاده از آن هزینه‌های مربوط به زایمان، دکتر متخصص سنوگرافی و بیمارستان را پرداخت نمایند.

 بیمه بیکاری پس از زایمان چسیت؟

ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمیناجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه بیکاری برای او تعیین و پرداخت می‌شود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

267 نظر
  1. زهرا رحیمی

    سلام وقت بخیر من5سال 6ماه سابقه بیمه دارم از اول خرداد1402 هم مرخصی زایمان گرفتم و پایان بهمن 1402تموم میشه
    ۲-آیا برای من که ۱ماه مونده به عید مرخصی زایمانم تموم میشه آیا عیدی شامل میشه؟؟

  2. زهرا رحیمی

    سلام وقت بخیر من5سال 6ماه سابقه بیمه دارم از اول خرداد1402 هم مرخصی زایمان گرفتم و پایان بهمن 1402تموم میشه حالا دوتا سوال دارم
    1-میتونم بعدش از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟
    ۲-آیا برای من که ۱ماه مونده به عید مرخصی زایمانم تموم میشه آیا عیدی شامل میشه؟؟

  3. shima

    با سلام واحترام
    بنده در اوایل خرداد ماه 1403زایمان خواهم داشت. و از ابتدای فروردین ماه 1403 مرخصی زایمانم رو شروع خواهم کرد. نام کارگاه و مدیرعامل شرکت از فروردین 1403 تغییر خواهد کرد.
    سوالی که برام پیش اومده اینه که آیا من میتونم پس از مرخصی زایمان برای بیمه بیکاری اقدام کنم یا خیر؟

  4. shima

    با سلام واحترام
    بنده در اوایل خرداد ماه 1403زایمان خواهم داشت. و از ابتدای فروردین ماه 1403 مرخصی زایمانم رو شروع خواهم کرد. نام کارگاه و مدیرعامل شرکت از فروردین 1403 تغییر خواهد کرد.
    سوالی که برام پیش اومده اینه که آیا من میتونم پس از مرخصی زایمان برای بیمه بیکاری اقدام کنم یا خیر؟

  5. زهرا

    سلام من شش ماهه باردارم در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم دکترم به دلیل یه سری از مشکلات که احتمال زایمان زودرس میده بهم استراحت مطلق داده تا زایمانم احتمالا نتونم برم سر کار دیگه یعنی حدود ۳ ماه و ده روز میخواستم ببینم باید چیکار کنم که بتونم از استعلاجی یا مرخصی زایمان تو این تایم استفاده کنم .اگه قرار نامه پزشک واسه استعلاجی ببرم بیمه باید تاریخ انتهای مرخصی مشخص باشه؟ تو این سه ماه قبل بارداری باید چه مدارکی به بیمه و کی ببرم که بتونم از خدمات بیمه استفاده کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  6. فاطمه

    سلام روز بخیر من تا اسفند ۱۴۰۰ مدت قراردادم باقی مانده و الان یک ماه و نیم باردارم ممکنه کارفرما بعد از دونستن بارداری میتونه با من تمدید قرارداد نکنه و قانونا این مورد رو میتونه انجام بده ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در قانون حق عدم تمدید قرارداد برای کارفرما بنا به هر دلیل در پایان اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است

  7. الهام ف

    سلام
    وقت بخیر
    بعد از بازگشت از مرخصی زایمان چقدر باید بگذرد که من بتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  8. شقایق باباخانیان

    آیا زنان کارفرما می توانند مرخصی زایمان بگیرند؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که اسم خود شخص در لیست بیمه ای کارگاه مذکور رد شده باشد شامل مزایای مرخصی زایمان میشود

  9. منتظری

    سلام.از چه تاریخی باید برای مرخصی زایمان اقدام کرد و اینکه مرخصی زایمان نصفش قبل از زایمان و نصفش بعد از زایمان هست؟من آخر این( ماه دیماه) فرزندم بدنیا میاد به بنده گفتند چون تا الان ۳ ماه مرخصی رو اقدام نکردی فقط ۳ ماه بعد از زایمان بهت تعلق میگیره درسته؟و اینکه بعد از عید محاسبه افزایش حقوق صورت میگیره برای ما یا نه و محل کار بنده باید از چه تاریخی مرخصی زایمان منو به بیمه اعلام کنه و آیا نیاز به واریز بیمه در ایام مرخصی بارداری هست یا نه و از سمت چه کسی؟عیدی توسط کارفرما پرداخت میشه یا تامین اجتماعی؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی که شش ماه دوران مرخصی بارداری به صورت توافقی بین کارفرما و بیمه شده قابل تقسیم و برنامه ریزی از نظر زمانی است
      محاسبات عیدی و سنوات نیز با افزایش حقوق و دستمزد نیز افزایش خواهد یافت

  10. الهام

    سلام خسته نباشید من آبان ماه زایمان کردم ولی کارفرما کلا لیست بیمه برای آبان رد نکردن،من چطوری میتونم برای مرخصی زایمانم اقدام کنم.با تشکر

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت مراجعه به کارگزاری های منتخب بیمه تامین اجتماعی و با توجه به موضوع درخواست شما امکان این موضوع بررسی و در صورت تایید برای شما امکان انجام این امر فراهم میگردد

  11. Sima

    سلام وقت بخیر
    من بیماری میاستنی گراویس دارم و الان دوماه باردارم،در یک مدرسه غیر انتفاعی حسابدار هستم،ولی بخاطر بارداری علایم میاستنی عود کرده و توان رفتن به سرکار را ندارم،هم پزشک زنانم و هم مغز اعصابم تا زایمان مرخصی برام نوشتم،میخواستم بدونم مرخصی بصورت استعلاجی قبول میکنه بیمه تا مدارکمو بفرستم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است که در زمان اقدام رابطه فعال با بیمه داشته باشید و طی یک سال گذشته حداقل 60 روز حق بیمه برای شما پرداخت شده باشد.
      اما برای بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان همانطور که گفتیم لازم است که طی یک سال گذشته پیش از اقدام برای بیمه بیکاری به صورت مداوم برای شما حق بیمه پرداخت شده باشد و همینطور در صورت استفاده از مرخصی زایمان، پس از پایان مرخصی حداقل یک ماه حق بیمه برای شما پرداخت شود و بعد اقدام کنید.

  12. مانا

    سلام
    خانمی هستم متاهل
    از زمستان سال ۸۹ در یک شرکت خصوصی کار کرده ام و از سال۹۳ بیمه ام را رد کرده اند ان هم بصورت ناقص و الان که باید ۱۱ سال سبقه کار داشته باشم ۶ سال و ۵ ماه یعنی ۷۷ ماه در مجموع بیمه رد شده و از یکسال قبل هم بنام یه شرکت دیگه بیمه رد می کنند
    الان هم باردارم و ماه اولمه و ۳۵ سال سن دارم
    سوال ۱
    ایا من با توجه به اینکه در سال ۹۰ در طی بازرسی فقط ۵ روز برام بیمه رد شده و از سال ۹۳ حق بیمه هام رد شده باید بخاطر عدم واریز بیمه و ناقص ریختن بیمه هام مثلا ۲۶ روز در ماه. به کجا شکایت کنم و ایا با شکایت میتونم کارفرما را محکوم کنم که بیمه هامو کامل بریزه و از شکایت نتیجه میگیرم با توجه به اینکه نه قرار دادی دستم هست نه فیش حقوقی و نه هیچی
    و فقط در سال ۹۰ اون ۵ روز بیمه ناشی از بازرسی را دارم
    سوال دوم
    اگر با کارفرما هاماهنگ بشم و بیمه بیکاری برام رد بشه
    وسط بیمه بیکاری میتونم از مرخصی زایمان هم استفاده کنم یعنی با سابق ۶ سالم حداکثر ۱۸ ماه بیمه بیکاری دارم ۹ ماه هم روش میاد بخاطر مرخصی زایمان یا نه همون ۱۸ ماه میشه و در هنگام استفاده از بیمه بیکاری نمیتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم
    اگر ممکنه جواب را به ایمیلم هم بفرستید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت مراجعه به کارگزاری های منتخب بیمه تامین اجتماعی و با توجه به موضوع درخواست شما امکان این موضوع بررسی و در صورت تایید برای شما امکان انجام این امر فراهم میگردد
      مزایای مربوط به بیمه بیکاری شامل پوشش زایمان نیز می باشد ولی با توجه به شرایط خاص هر بیمه بیکاری ممکن است به صورت متفاوت باشد

  13. مریم

    سلام.وقت بخیر .بنده از اواخر تیرماه ۱۴۰۰ سر کار رفتم و برام بیمه رد شده و الان نزدیک ۵ ماهه باردارم . سر کارم اشعه ایکس و بخار سرب و .. وجود داره و دکتر گفته نرم سر کار و از ۱۲ آبان تا الان سر کار نرفتم و توی سیستم سر کار برام استعلاجی رد شده و هنوز ترک کار نکردم .استعلاجی رد کردم ولی بیمه استعلاجی رو قبول نکرد و بیمه کمیسیون پزشکی تشکیل داد و گفت ربطی به بیمه نداره و شرایط محیط کار اینطور هست و کارفرما باید جای دیگه شما رو بزاره سر کار تا بعد مرخصی زایمانتو بگیری .به کارفرما گفتم و نظرشون اینه یا استعفا بدم یا در قسمت دیگه ای که فشار کاری بیشتره و همش ایستاده هست کار کنم و برای من سخت است و دکتر گفته نباید زیاد بایستی . حالا ماندم برم سر کار یا استعفا بدم؟؟ آیا اگر استعفا بدم کمک هزینه بارداری و بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره ؟ یا باید برگردم سر کار؟؟ و اینکه بنده از ۱۸ تیر ۱۴۰۰ تا الان که ۱۱ آذر ۱۴۰۰ هست بیمه رد شده برام. و اینکه اگر برگردم سر کار از چه زمانی دقیق میتونم مرخصی زایمان بگیرم .خواهش میکنم راهنماییم کنید خیلی سر در گمم و خیلی وقت ندارم باید تصمیمو بگیرم و اطلاع بدم.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      تنها راه برای این مورد صورت پذیرفتن توافق بین شما و کارفرما می باشد
      در صورت استعفا شما به شما بیمه بیکاری به دلیل اختیاری بودن ترک کار از سمت شما تعلق نمیگیرد

  14. طیبه

    سلام من از ابتدای آبان ۱۴۰۰ برای من بیمه تامین اجتماعی رد شده. و الان در آذر ماه من باردارم و ماه دوم بارداری هستم.از اونجایی که قرار داد های ما ۱ ماه یک ماه تمدید می‌شود و کار به صورتی هست که با مواد سمی از جمله گاز سرب که برای بارداری مضر است سرو کار داریم و همچنین بوی زنگ که خیلی برای بارداری مضر است در اینجا پخش است.الان اگر بنده بخوام از اول دی یا اول بهمن از مرخصی زایمان استفاده کنم در صورتی که اونموقع ۶ ماه تا زایمانم باقی مونده میتونم استفاده کنم؟یا در صورتی که کار فرما از بارداری من با خبر شود و قرار داد رو تمدید نکند چه کاری از دستم بر میآد؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت مراجعه به کارگزاری های منتخب بیمه تامین اجتماعی و با توجه به موضوع درخواست شما امکان این موضوع بررسی و در صورت تایید برای شما امکان انجام این امر فراهم میگردد

  15. الی

    سلام خسته نباشید. من ۴ سال سابقه بیمه دارم. در حال حاضر از تاریخ یکم مهرماه تعدیل شدیم ولی ظاهرا قراره از یکم آذر دوباره برگردیم سرکار. و این دوماه بدون حقوق منظور میشه و قاعدتا در لیست بیمه نخواهیم بود. در حال حاظر باردار هستم. اگه بر گردم سر کار با توجه ب این دوماه رو خودم باید بیمه خالی کنم برا استعلاجی زایمان مشکلی پیش نمیاد؟برای بیمه بیکاری بعد از استعلاجی چطور؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است که در زمان اقدام رابطه فعال با بیمه داشته باشید و طی یک سال گذشته حداقل 60 روز حق بیمه برای شما پرداخت شده باشد.
      اما برای بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان همانطور که بارها گفتیم لازم است که طی یک سال گذشته پیش از اقدام برای بیمه بیکاری به صورت مداوم برای شما حق بیمه پرداخت شده باشد و همینطور در صورت استفاده از مرخصی زایمان، پس از پایان مرخصی حداقل یک ماه حق بیمه برای شما پرداخت شود و بعد اقدام کنید.

  16. غریبی

    سلام من دوران مرخصی زایمانم تمام شده الان متوجه شدم که میتونستم کمک هزینه زایمان بگیرم میتونم الان اقدام کنم و چطوری؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      شما مشمول این کمک هزینه بوده اید اما با توجه به گذشت زمان با مراجعه به شعبه بیمه سازمان تامین اجتماعی که از آن طریق بیمه شده اید میتوانید از واجد شرایط بودن و یا نبودن کمک هزینه زایمان برای خود مطلع شوید.

  17. واعظ

    با سلام.
    در تاریخ ۱۹ آبان مرخصی زایمان من تمام می‌شود. از طرفی کارفرما نیرو جایگزین کرده و حاضر به دوباره به خدمت گرفتن من نیست. تاریخ آخرین قرارداد من هم با شرکت دقیقا ۱۹ آبان ماه است. من باید از چه طریقی اقدام به دریافت بیمه بیکاری کنم؟ آیا هزینه بیمه رو خودم به کارفرما بدهم تا یک ماه برای من بیمه رد شود و قرارداد هم تا یک ماه دیگر برایم بنویسند؟ و بعد از آن نامه عدم نیاز از کارفرما بگیرم؟ یا نیازی به این کار نیست و با طرح شکایت در دفاتر خدمات، می‌توانم بیمه بیکاری بگیرم؟ حتی تا سه ماه هم خودم حاضرم حق بیمه خودم را بدهم تا بتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم.
    به اداره کار مراجعه کردم و گفت از روز بعد از مرخصی زایمان میتوانی بروی طرح شکایت کنی ولی اگر سه چهار ماه کار کنی و حق بیمه رد شود، راحت تر به نتیجه میرسی. البته ممکن است سه چهار ماه دیگر، سهل گیری های کرونا جمع شود و اصلا بیمه بیکاری به شما تعلق نگیرد.
    پیشنهاد شما چیست؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بهتر است با اتمام قرارداد خود نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدامات لازم را انجام دهید و فرایند درخواست خود را به جریان بندازید
      با توجه به فرایند زمانبر این امر در صورت اقدام سریع تر نتیجه بهتری حاصل میشود

  18. حسن زاده

    سلامـ. وقت بخیر. بنده ۲۰خرداد ۱۴۰۰ زایمان کردم دراین چهارماه فعلا ۷۰۰ هزارتومن علی الحساب برای بنده ماه شهریور واریز کردن. میخواستم ببینم کل مبلغ مرخصی بعداز اتمام شش ماه مرخصی واریز میشه؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      براساس توافق شما با کارفرما براساس شرایط ذیل این عدد پرداخت میگردد
      میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  19. فاطمه

    سلام خسته نباشید من زایمان کردم واول بهمن ماه مرخصی زایمانم تموم میشه ولی قرارداد من تا اول آبان هست به من بیمه بیکاری تعلق میگیرد یا نه ؟ ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  20. سعیدی

    سلام خسته نباشید. من باردار و شاغل هستم و 6 سال سابقه بیمه دارم. ایا امکان دارد که پس از اتمام دوره 9 ماهه مرخصی زایمان ، یکماه مرخصی بدون حقوق بگیرم که یکماه بیمه برایم رد شود و سپس درخواست بیمه بیکاری بدهم؟؟و مبلغ پرداختی بیمه بیکاری ماهانه چقدر است؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      یکی از شرایط دریافت بیمه بیکاری این است که حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشید
      در حالت اعلامی شما این شرط رعایت نمیشود و شامل حال شما نمیشود
      ولی باید بدانید که ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود

  21. زینب

    باسلام.من۳۱خردادمرخصی زایمانم تموم شده وکارفرماترک کاربرام زده الان سه ماهم هست ک بیمه برام ردنشده اگه دوباره ب محل کارقبلیم برگردم چندماه بایدبرام بیمه ردبشه ک بتونم ازبیمه بیکاری استفاده کنم؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  22. محبوبه

    سلام خسته نباشید
    . من در تاریخ ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۰زایمان کردم . و تا تاریخ ۱۰بهمن ۱۴۰۰ مرخصی زایمان من تمام میشود .
    اگر من قرداد کاری از ابتدای ۱۴۰۰تا پایان اسفند ۱۴۰۰داشته باشم . و اون ۴۰روز باقیمانده سال از سوی کارفرما برای من بیمه رد شود
    برای دریافت بیمه بیکاری باید چه مدارک و چه اقداماتی انجام دهم .؟
    الان مبلغ مرخصی زایمان من ۱۹.۵۰۰.۰۰۰ریال هست
    در بیمه بیکاری آیا همین مبلغِ یا پایه قانون کار ؟
    و سوال بعدی من این هست که چند ماه به من تعلق میگیرد ؟ سابقه من از آذر ۹۹شروع شده یعنی ۱۶ماه سابقه دارم .
    سوال بعدی من این هست که من در دوران بیمه بیکاری یعنی سال ۱۴۰۱ اگر باردار شوم مجدد مرخصی زایمان به من تعلق میگیرد ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.
      میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.
      تا زمان زایمان چهارم نیز که امکان استفاده از مرخصی زایمان وجود دارد

  23. زینب

    باسلام.من ۳۱خرداد۱۴۰۰مرخصی زایمانم تموم شده وکارفرمابرام ترک کارزده.الان ۳ماه گذشته و بیمه برام ردنشده.اگربهکارقبلیم برگردم چندماه لازمه ک بیمه برام ردبشه تابتونم برای بیمه بیکاری اقدام کنم؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  24. زینب

    باسلام.من ۳۱خرداد۱۴۰۰مرخصی زایمانم تموم شده وکارفرماترک کاربرام زده…والان سه ماه شده که اقدامی برای بیمه بیکاری نکردم وبیمه هم برام ردنشده…الان اگربه کارگذشته ام برگردم چندماه لازم است که بیمه برام ردبشه تابتونم برای بیمه بیکاری اقدام کنم؟؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  25. Su

    سلام خسته نباشید. در جواب دوستان گفته بودین کمک هزینه زایمان برای سزارین و طبیعی جدای از مرخصی زایمان میباشد که از یک ونیم تا دو تومن فرموده بودین الان سوالی که من ازتون دارم این هستش که نحوه اقدام و دریافتش به چه صورت میباشد و تا کی فرصت اقدام داره .با تشکر ممنون از لطفتون

    1. بیمه بازار

      سلام
      بله، مبلغی تحت عنوان کمک هزینه زایمان علاوه بر غرامت دوره بارداری به خانم ها تعلق گرفته است که با ارائه مدارک بیمارستانی و نامه پزشک معالج و دفترچه بیمه به سازمان تامین اجتماعی و پس از تائید شورای پزشکی به حساب افراد واجد شرایط واریز میشود.

  26. shagha

    با سلام بنده برای شخصی بیمه ارسال کردم تا از مرخصی زایمانش بتواند استفاده کند اما متاسفانه در لیست حقوق اسم ایشان ارسال نشده ایا به ایشان مبلغ بیمه مرخصی زایمان تعلق نمیگیرد؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      ملاک بیمه برای استفاده از مزایایی مانند بیمه بیکاری، مرخصی زایمان و … لیست ارسالی حق بیمه از طرف شما است.
      اما توجه داشته باشید بازرسان میتوانند برای اطمینان و راستی آزمایی لیست حقوق پرداختی شرکت شما را نیز بررسی کنند.
      اما در صورتی که نام شخص مورد نظر در لیست حق بیمه باشد برای اقدام جهت مرخصی زایمان کفایت میکند.

  27. رعنایی

    سلام وقت بخیر، من در حین استفاده از مرخصی زایمان قراردادم به پایان رسیده و کارفرما قصد دارد برایم ترک کار بزند، آیا با گرفتن نامه ی عدم نیاز از طرف ایشان می توانم برای بیمه بیکاری اقدام کنم؟ لطفا راهنمایی فرمایید، با تشکر

    1. بیمه بازار

      سلام
      در صورتی که زمان اتمام قرارداد در حین استفاده از مرخصی زایمان باشد، این زمان به پایان مرخصی زایمان انتقال پیدا میکند.
      در پایان مرخصی زایمان در صورتی که کارفرما اقدام به تمدید قرارداد نکند با داشتن نامه عدم نیاز میتوانید برای بیمه بیکاری اقدام کنید که این موضوع با سخت گیری کارشناسان بیمه روبه رو میشود.
      اما با مراجعه به اداره کار میتوانید پرونده خود را پیگیری کنید.

    2. ال . د

      با سلام و خسته نباشید
      جهت محاسبه میزان دستمزد ایام بیکاری( پس از مرخصی زایمان ) ، همان حقوق سه ماه آخر یعنی دو ماه حقوق ایام زایمان بعلاوه یک ماه حقوقی که کارفرما بیمه رد کرده است، ملاک محاسبه است؟
      یا سه ماه قبل از مرخصی زایمان؟ چون حقوق مرخصی زایمان کمتر از دستمزد شخص است
      ممنون از اینکه پاسخ می دهید

      1. بیمه بازار

        سلام
        این مبلغ غرامت دستمزد در ایام بارداری میباشد و شخث در این مدت به دلیل بیماری نمیتوانسته مشغول به کار شود .
        مبلغ محاسبه شده برای این دوران بر اساس آخرین حقوق دریافتی در زمان فعالیت خواهد بود و ارتباطی با مرخصی زایمان نخواهد داشت چرا که خود مبلغ مرخصی زایمان بر اساس حقوق پرداختی به شما محاسبه میشود.

        1. ال. د

          ممنون از پاسخ شما
          پس احتمالا یک ماه که بین مرخصی زایمان و بیمه بیکاری، لازم است کارفرما بیمه پرداخت کند
          حقوق پرداخت شده در این یک ماه هم مبنای محاسبه حقوق بیکاری خواهد بود

  28. پیمان

    سلام،
    همسر بنده پس از مرخصی زایمان به مدت ۵۰ روز بیمه از طرف محل کارشون پرداخت شده و قراردادشون به اتمام رسیده و بلافاصله تقاضای بیمه بیکاری کردن که تامین اجتماعی با درخواستشون مخالفت میکنن که شما فقط حق دارید یا از مرخصی زایمان استفاده کنید یا از بیمه بیکاری، مجموع سابقه حدودا ۳سال می باشد، آیا نظر تامین اجتماعی براساس قانون یا از خودشون قانون درمیارن؟ برای اعتراض به رای تامین اجتماعی باید به کجا مراجعه کنیم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد بیمه بیکاری و مرخصی زایمان مانعی برای یکدیگر نیستند، اما به طور همزمان نمی‌توان از آن استفاده کرد.
      کارشناسان بیمه نیز برای بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان سخت گیری بیش از پیش دارند اما در صورتی که از نظر قانونی مشکلی وجود نداشته باشد میتوانید از بازرسی سازمان تامین اجتماعی و اداره کار مورد را پیگیری کنید.

  29. بهاره

    با سلام و وقت بخیر
    بنده دو ماه هست که باردار هستم و تو این ۲ ماه و یک سال قبلش شاغل نبودم ولی الان موقعیت کاری برام پیش اومده که بیمه هم داره و فروردین ۱۴۰۱ زایمان میکنم آیا من میتوانم از مرخصی زایمان استفاده کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      یکی از شروط مرخصی زایمان و دریافت کمک هزینه بارداری این است که طی یک سال پیش از بارداری حداقل 60 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشید و در زمان درخواست مرخصی زایمان مشغول به کار بوده باشید.

  30. مهرانا

    سلام.من هفت آبان 99 زایمان کردم.از مرخصی زایمان استفاده کردم.هفت مرداد تمام شد.مجدد باردار هستم. میتونم باز از مرخصی زایمان استفاده کنم؟باید چکار کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      اگر منظور شما این است در طول یک سال 2 بار از مرخصی زایمان استفاده کنید باید گفت:
      در صورتی که دوره بارداری دوم در زمان مرخصی زایمان بارداری اول بوده باشد این امکان را دارید که مجددا از مرخصی زایمان استفاده کنید.
      شرایط و نحوه اقدام و استفاده از مرخصی زایمان دوم مانند مرخصی زایمان اول است و تفاوتی ندارد.

  31. رعنایی

    سلام وقت بخیر من در مرخصی زایمان هستم و 18 مهر مرخصی به پایان می رسد اما کارفرما می گوید که پایان شهریور برایم ترک کار می زند، طبق فرمایشات شما باید حداقل یک ماه پس از مرخصی زایمان پرداخت بیمه داشته باشم، سوال اینجاست که این پرداخت می تواند از طریق خودم باشد یا حتما کارفرما باید پرداخت کند؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      کارفرما نمیتواند زمانی که شما در حال سپری کردن مرخصی زایمان هستید اقدام به فسخ قرارداد و یا صدور نامه ترک کار برای شما کند چرا که این کار برای کارفرما مشمول جریمه خواهد بود.
      کارفرما موظف است پس از پایان مرخصی زایمان شما را به محل کار بازگرداند و اگر این کار را نکند شما میتوانید از طریق اداره کار اقدام به دریافت بیمه بیکاری کنید.

  32. ثمین

    سلام. وقت بخیر
    ۳۰ شهریور مرخصی زایمان من تموم میشه. میخوام برا بیمه بیکاری اقدام کنم. تاریخ قرارداد من باید تا کی باشه؟ نامه عدم نیاز باید به تاریخ شروع مرخصی زایمانم باشه یا اتمامش؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      بیمه تامین اجتماعی تقاضای بیمه بیکاری بلافاصله پس از پایان مرخصی زایمان را موافقت نمیکند.
      بر اساس قانون، نامه عدم نیاز برای اقدام جهت دریافت بیمه بیکاری باید حداقل یک ماه پس از تاریخ پایان مرخصی زایمان باشد، به عبارتی لازم است که حداقل یک ماه بیمه برای شما رد شود.

  33. سارا

    سلام
    شرکت ما بعد از اتمام مرخصی زایمان قرار دادم رو تمدید نکرد و من در شرکت دیگه ای مشغول به کار شدم الان سه ماه گذشته میتونم با گرفتن نامه عدم نیاز برای بیمه بیکاری اقدام کنم۰؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      با توجه به اینکه شما مجددا پس از زایمان در کارگاه دیگری مشغول به کار شده اید و در قانون تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری باید حداقل 6 ماه در یک کارگاه مشغول به کار بوده باشید و همچنبن سخت گیری کارشناسان و در نظر گرفتن یک سال کار در آخرین کارگاه متاسفانه شما مشمول دریافت بیمه بیکاری نمیباشید.

  34. زهرا بخشی

    آیا مرخصی زایمان جز سابقه برای دریافت بیمه بیکاری محاسبه میشود

    1. بیمه بازار

      سلام
      مدت زمان مرخصی زایمان جزو سابقه بیمه شما محاسبه می‌شود.
      در صورتی که قصد دریافت بیمه بیکاری را داشته باشید، این زمان جزو سابقه محاسبه شده جهت دریافت بیمه بیکاری خواهد بود.

  35. سحر

    سلام وقت بخیر برای کسانی که اواخر بارداری هستن و استخدام میشن از چه زمانی و با چه شرایطی میتوانن مرخصی زایمان دریافت کنن؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      مرخصی زایمان به افرادی تعلق میگیرد که طی یک سال گذشته پیش از زایمان حداقل دارای ۶۰ روز سابقه بیمه باشند و در زمان زایمان رابطه فعال با بیمه داشته باشند، به عبارتی در کارگاهی مشغول به کار باشند.

  36. مهسان

    سلام و وقت بخیر…
    من معلم حق التدریس هستم و در تاریخ 5 اردیبهشت زایمان کردم.. متاسفانه به خاطر عدم امنیت شغلی نمیتونم مهر ماه به کار بر نگردم.. و تا نیمه ی اول خرداد بیمه هم دارم.. یعنی بعد از زایمانم همچنان بیمه برام رد شده.. حالا میخوام فقط همین تابستان رو از مزایای مرخصی زایمان استفاده کنم.. فقط 3 ماه بیمه و حقوق یا 6 ماه بدون بیمه ولی با حقوق… آیا امکانش هست؟!؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  37. سیده زهرا رضویان

    باسلام
    خانم بارداری هستم که به علت خونریزی دکتر بهم استعلاجی داده به مدت یک ماه یعنی از تاریخ ۲۹مرداد تا ۲۹شهریور،این در صورتی هستش که قراردادن تا پایان مرداد ماه هستش و کارفرما برای من نامه عدم نیاز به کار زده الان من مشمول بیمه بیکاری میشوم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  38. مرجان

    و اینکه اگه برگردم سرکارم 3 ماه برم حقوقم بر اساس همین 3 ماه ک حقوق جدید میگیرم تعیین میشه یا 1 ماه برم کافیه واسه آخرین حقوق

    1. بیمه بازار

      سلام
      حقوق بیمه بیکاری بر اساس 55% میانگین حقوق 3 ماه پایانی محاسبه میشود و ملاک فقط حقوق یک ماه پس از پایان مرخصی نیست.

    2. مونا هشیاری

      سلام آیا به مرخصی زایمان عیدی و پاداش هم تعلق میگیره یا خیر ؟ و اگه تعلق میگیره پرداخت آن به عهده کارفرماست یا تامین اجتماعی ؟

      1. بیمه بازار

        سلام
        همانطور که میدانید مرخصی زایمان هم جزو سنوات خدمت محاسبه میشود و این مدت مورد تائید بیمه تامین اجتماعی است.
        با توجه به تائید این دوره توسط کمیسیون پزشکی بیمه تامین اجتماعی، فرد مشمول پاداش و عیدی میباشد اما پرداخت این موارد بر عهده کارفرما خواهد بود.

  39. مرجان

    سلام،من 8 سال سابقه بیمه دارم وازتاریخ 6/6/1400 مرخصی زایمانم 9 ماهش تموم میشه حالا بخاطر اینکه خونم داره می ره شهرستان دیگه نمیتونم برگردم سر کارم حالا رفتم شرکت بهم برگه عدم نیاز نمیدن،میگن ماخودمون آگهی استخدامی داریم و میخوایم از تخفیف بیمه استفاده کنیم اصلا راضی ب دادن برگه نمیشن،وزارت کارم رفتم اونام میگن باید برگه عدم نیاز بیارین من واقعا دستم ی جایی بند نیس چیکار کنم توروخدا راهنماییم کنین،چون شکایتم کنم باز دستم بجایی بند نیس صابکارم میگه برگرد سرکارت،طبق پرسشو پاسخهای شما من اگه یک ماه بربرگردم سرکارم بازم نیاز ب برگه عدم نیاز شرکت دارم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      یکی از مدارک اصلی جهت دریافت بیمه بیکاری نامه عدم نیاز است.
      چرا که این نامه مشخص میکند شما از کار بیکار شده اید و در غیر اینصورت بیکاری شما معنی اخراج دارد.
      برای دریافت بیمه بیکاری پس از زایمان لازم است تا حداقل یک ماه بیمه برای شما پرداخت شود و باز هم نامه عدم نیاز لازم و ضروری است.

  40. دهنوی

    سلام وقت بخیر من هفته هفتم بارداری هستم
    کارفرمای من به محض اطلاع از بارداری قراردادم را تمدید نکرد
    ایا کارفرما میتواند مادر باردار را اخراج کند در حالیکه بیمه بیکاری به زن باردار تعلق نمیگیرد

    1. بیمه بازار

      سلام
      کارفرما حق اخراج زن باردار را ندارد، در صورتی که زمان تمدید قرارداد در حین دوران شیردهی و یا مرخصی زایمان قرار بگیرد، این زمان به پایان این دوره منتقل خواهد شد.
      اما در صورتی که قرارداد در دوران بارداری تمام شود امکان عدم تمدید قرارداد وجود دارد.
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید به اداره کار مراجعه کنید.

  41. دیانا

    سلام من در تاریخ ۳ آبان ۹۹ زایمان داشتم و در تاریخ ۴ مرداد ۱۴۰۰ نه ماه مرخصی زایمان تمام شده کارفرما برای ۴ مرداد نامه عدم نیاز رو تحویل داده و در سایت با قرارداد و مدارک ارسال کردم و الان چون تاریخ قرارداد از اول سال ۹۹ تا پایان سال بود ایراد گرفتن حالا با توجه به تعطیلی تا روز شنبه و نداشتن زمان کافی باید چه کار کنم آیا می تونم از بیمه بیکاری استفاده کنم

    1. بیمه بازار

      سلام
      زمانی که اتمام قرارداد با مرخصی زایمان تداخل داشته باشد، این زمان به بعد از مرخصی زایمان منتقل میشود و از این بابت نباید ایرادی بگیرند.
      مورد اصلی این است که کارفرما موظف است بعد از اتمام مرخصی شما را مجددا به کار گیرند و در غیر اینصورت باید از طریق اداره کار موضوع را پیگیری کنید.

  42. فاطمه

    سلام وقتتون بخیر من فروردین مرخصی زایمان ام تمام شد ولی مدیرم نه اجازه برگشت به کار داد نه نامه ترک کار که بیمه بیکاری بگیرم.من تا مرداد ماه منتظر پاسخ از طرف مدیر بودم ولی معطلم کرد منم به وزارت کار شکایت کردم الان به من بیمه بیکاری تعلق میگیره؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  43. فاطمه

    سلام وقت بخیر من برج 3مرخصی زایمانم تموم شده امازمان واریزی هام برج 5،چون تامین اجتماعی2ماه دیرترشروع به ریختن مستمری به حسابم کردالان من درخواست بیمه بیکاری دادم وتاییدشده وقرارشده ازبرج 6برام واریزبشه اما این ماه هنوز برام واریزنکردن چون 1ماه دیگه ازمرخصی زایمانم مونده بود. چرا؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید با تماس با سازمان یا مراجعه به کارگزاری های مربوطه این امر را پیگیری نمایید

  44. مهدیه زرچینی

    من ۳ ماه مرخصی استعلاجی داشتم تا ۱۵ مرداد،مدارکم رو قبل از اتمام زمان مرخصی تحویل تامین اجتماعی دادم ولی تا الان شرایطش رو نداشتم که برای تاییدیه مرخصی استعلاجی به پزشک معتمد سازمان مراجعه کنم، دیروز مدت مرخصی من تمام شد، ولی هنوز برای تاییدیه نرفتم،چه قدر فرصت دارم که به تامین اجتماعی برای تاییدیه مراجعه کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  45. مهدیه زرچینی

    من ۳ ماه مرخصی استعلاجی داشتم، مدارکم رو تحویل تامین اجتماعی دادم ولی تا الان شرایطش رو نداشتم که برای تاییدیه مرخصی استعلاجی به پزشک معتمد سازمان مراجعه کنم، دیروز مرخصی مدت مرخصی من تمام شد، چه قدر فرصت دارم که به تامین اجتماعی برای تاییدیه مراجعه کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  46. میرزایی

    سلام وقت بخیر. من 9 ماه مرخصی زایمانم 31 تیر 1400 تموم شده و میخوام بیمه بیکاری بگیرم 1_آیا میتونم بلافاصه بیمه بیکاری بگیرم؟ 2_من تو شرکت خصوصی کار میکردم و قرارداد نداشتم میخوام شرکت برای مدارک بیمه بیکاری برام قرارداد بزنه من تا 31 شهریور 99 سرکار رفتم و مهرماه رو استعلاجی گرفتم و از اول آبان تا پایان تیر ماه 1400 مرخصی زایمان داشتم حالا قرارداردی که برام میزنه از چه تاریخی تا چه تاریخی باشه و نامه عدم نیاز تاریخش چی باشه؟ممنون

    1. بیمه بازار

      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  47. ...

    سلام خسته نباشید
    من از دی ماه ۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰ بیمه بیکاری دریافت کردم
    الان قصد بارداری دارم و میخواستم بدونم که دریافت بیمه بیکاری با مشکلی مواجه نمیشه و اینکه شرایط خاصی داره که بتونم دریافت کنم بیمه مربوط به مرخصی زایمان رو؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت مرخصی زایمان به شرح ذیل می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.

  48. نازی

    سلام
    من حدود 12 سال سابق دارم
    تیر 99 کد کارگاهم تغییر کردو ابان هم رفتم مرخصی زایمان.الان که برگشتم به کار.میخوام یک ماه کار کنم بعد از بیمه بیکاریم استفاده کنم.سوال ینده این است باتوجه به اینکه4 قبل ماه از مرخصی رفتن، کد کارگاهم تغییر کرده . بیمه بیکاری به بنده تعلق میگیره یا خیر؟
    با 12 سال سابقه ه مدت بیمه بیکاری تعلق میگیرد ؟
    و مبلغ پرداختی از طرف بیمه چطوری محاسبه می شود ؟
    ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت مرخصی زایمان به شرح ذیل می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.
      مبلغ حقوق مرخصی زایمان میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  49. نازنین

    سلام
    من حدود 12 سال سابق دارم
    تیر 99 کد کارگاهم تغییر کردو ابان هم رفتم مرخصی زایمان.الان که برگشتم به کار.میخوام یک ماه کار کنم بعد از بیمه بیکاریم استفاده کنم.سوال ینده این است باتوجه به اینکه4 قبل ماه از مرخصی رفتن، کد کارگاهم تغییر کرده . بیمه بیکاری به بنده تعلق میگیره یا خیر؟
    با 12 سال سابقه ه مدت بیمه بیکاری تعلق میگیرد ؟
    و مبلغ پرداختی از طرف بیمه چطوری محاسبه می شود ؟
    ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت مرخصی زایمان به شرح ذیل می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.
      مبلغ حقوق مرخصی زایمان میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  50. نازنین

    سلام
    من حدود 12 سال سابق دارم
    تیر 99 کد کارگاهم تغییر کردو ابان هم رفتم مرخصی زایمان.الان که برگشتم به کار.میخوام یک ماه کار کنم بعد از بیمه بیکاریم استفاده کنم.سوال ینده این است باتوجه به اینکه4 قبل ماه از مرخصی رفتن، کد کارگاهم تغییر کرده . بیمه بیکاری به بنده تعلق میگیره یا خیر؟
    با 12 سال سابقه ه مدت بیمه بیکاری تعلق میگیرد ؟
    و مبلغ پرداختی از طرف بیمه چطوری محاسبه می شود ؟
    ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت مرخصی زایمان به شرح ذیل می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.
      مبلغ حقوق مرخصی زایمان میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  51. زینب

    با سلام من از فروردین پارسال بیمه بیکاری میگیرم تا شهریور امشال تموم میشه الان زایمان کردم میتونم برای بیمه زایمان اقدام کنم یا به من تعلق نمیگیره؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت بیمه زایمان به شرح زیر می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      طبق این شرایط شما شامل حال این مورد نمیشوید

  52. زینب جلالیان

    با سلام من از فروردین پارسال بیمه بیکاری میگیرم تا شهریور امشال تموم میشه الان زایمان کردم میتونم برای بیمه زایمان اقدام کنم یا به من تعلق نمیگیره؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط دریافت بیمه زایمان به شرح زیر می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      طبق این شرایط شما شامل حال این مورد نمیشوید

  53. صفیه

    سلام وقتتون بخیر . بعداز مرخصی زایمان چند ماه باید بیمه رد بشه تا بتونم از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنم؟ و اینکه تاریخ قراردادی که برای اداره بیمه میبرم باید به روز باشد؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  54. اعظم رضایی

    سلام من ۲۷تم بهمن ۹۹ مرخصی زایمانم تمام شده.اداره کار که رفتم بهم گفتن دوماه بیمه برام رد بشه میتونم بیمه بیکاری بگیرم .ما اسفندو فروردینم بیمم صفر رد شده .از اردیبهشت تا تیر بیمم کامل رد شده بیمه ی تیر ماهم ۱۵ روزه رد شده .حالا باید چیکار کنم و کجا برم واسه گرفتن بیمه بیکاری.میشه کامل توضیح بدین .

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  55. مهسا افشار

    سلام‌وقت بخیر من اگر تا ۵ ماه اول بارداری با توافق کارفرما سر کار حضور داشته باشم و بعد از آن بخواهم کارفرما با رضایت خودم اخراجم کند ۲ سال بیمه بیکاری پرداخت میشود و اگر پرداخت میشود مبلغ چقدر است‌؟

    1. بیمه بازار

      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  56. الی

    من ۷ ماه سابقه بیمه دارم
    و تا روز قبل زایمان کار بودم
    یعنی الان ۹ماه مرخصی و حقوق ب من نمیده بیمه ؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط لازم برای دریافت کمک‌هزینه بارداری به شرح ذیل است
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.

  57. Firuzi

    باسلام و وقت بخیر. من ۱۱ اذر۹۹ بچم بدنیا اومد.
    برای مرخصی زایمان ۹ ماهه دیوان شکایت کردم. جوابم رد شده.
    مطلع شدم بیمه کارفرمای من رو جریمه کرده. علت رو که جویا شدم متوجه شدم که مشکل بیمه بوده و با دادن یکسری مدارک از جانب کارفرما مثل اینکا این مشکل حل شده‌.انگار برای من کار کرد رد شده بود اشتباها از جانب بیمه.
    سوالی که من دارم اینه که الان چکار باید بکنم که این مشکل حل شه و من بتونم از مرخصی نه ماهم استفاده کنم. ممنون میشم .

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما باید با مراجعه به کارگزاری های تامین اجتماعی نسبت به اصلاح سوابق خود و تکمیل فرایند ثبت نام خود اقدام نمایید

  58. صادق

    سلام خسته نباشید، همسرم فروردین بیمه مرخصی زایمان تموم شد و سه ماه بعدش از طریق کارفرما بیمه ش پرداخت شد الان بخواد بیمه بیکاری باید چیکار کنه؟ نامه عدم نیاز کافیه؟ برای چه تاریخی باید زده بشه؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای دریافت بیمه بیکاری داشتن نامه عدم نیاز و کپی مدارک شناسایی و قرارداد کار لازم است.
      در صورتی که نامه عدم نیاز از طرف کارفرما دارید میتوانید برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید.
      با توجه به اینکه مهلت مراجعه جهت بیمه بیکاری تا 30 روز پس از تزک کار است، بهتر است تاریخ به روز باشد تا مهلت کافی برای انجام امور مربوط به بیمه را داشته باشید.

  59. ابهریان

    سلام من از سال دی 91 در یه مرکز سابقه دارم، الانم 9 ماه مرخصی زایمانم تموم شده، آیا الان بخوام بیمه بیکاری اقدام کنم میتونم یا حتما باید برگشت به کار بخورم یکی دوماه بیمه رد بشه؟؟ و اگه نیاز به رد شدن بیمه نباشه تو حقوق بیمه بیکاری تاثیری نداره که کمو زیاد نمیشه؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      بر اساس قانون نمیتوان بلافاصله پس از پایان مرخصی زایمان از بیمه بیکاری استفاده کرد و حداقل یک ماه پس از مرخصی زایمان برای شما حق بیمه پرداخت شود.
      توجه داشته باشید مبلغ بیمه بیکاری بر اساس میانگین حقوق 3 ماه پایانی محاسبه میشود و اگر پس از پایان مرخصی زایمان اقدام کنید، با توجه به پایین بودن مبلغ حقوق مرخصی زایمان، حقوق بیمه بیکاری نیز پایین خواهد بود.

  60. مهلا سادات

    سلام وقت شما بخیر
    من دو سال بیمه تامین اجتماعی واریز کردم (در این دو سال هر ماه نصف بیمه واریز میکردم) الان قردادی مشغول به کار هستم ولی بیمه ندارم و بیمم فقط برای زمانی حساب میشه که سر کار حضور دارم و الان باردارم هستم مرخصی گرفتم استعلاجی امکانش هست بیمه بیکاری بشم تا بعد زایمانم و با این شرایطم به چه صورت میتوانم خودم را بیمه بیکاری کنم.

    1. بیمه بازار

      سلام
      بیمه بیکاری با توجه به سابقه شما به شما پرداخت میشود، اما برای دریافت بیمه بیکاری نیاز به داشتن نامه عدم نیاز از محل کار خود دارید.
      در غیر اینصورت نمیتوانید به صورت اختیاری درخواست بیمه بیکاری دهید.
      در صورتی که مشمول دریافت بیمه بیکاری باشید، در حین این مدت میتوانید از مرخصی زایمان استفاده کنید اما پرداخت بیمه بیکاری شما متوقف خواهد شد.

      1. سارا

        با سلام
        اگر همزمان با دريافت نامه عدم نياز و شروع بيمه بيكاري متوجه بارداري خودم بشم .مرخصي زايمان تعلق ميگيره ؟ پول مرخصي زايمان چطور حساب ميشه با توجه به پايه دريافتي زمان بيمه بيكاري يا دريافتي قبل از بيمه بيكاري ؟

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  61. رسول

    خانوم بنده پرسنل ازمایشگاه بوده. بدلیل شرایط کرونای و بیماری زمینه ای ریوی دکترش از تاریخ یک خرداد براش استراحت نوشته. کارفرماشون متاسفانه تاریخ ۳۰ اردیبهشت براش ترک کار زده ایا میشه کاری کرد؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      یکی از ملزومات استفاده از مرخصی کرونا داشتن رابطه فعال بیمه ای است.
      با توجه به توضیحات شما، یک روز خلا وجود دارد که یا از طرف پزشک باید اصلاح شود یا از سمت کارفرما.
      کارفرما میتواند با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی موضوع را اطلاع داده و کارشناس سازمان در پرونده اصلاح کند.

  62. امین

    سلام وقت بخیر من بعد از ۱۰۹ روز از بیکاریم درخواست بیمه بیکاری دادم آیا ممکن است بیمه بیکاری بگیرم یا خیر؟۵ سال سابقه کار دارم

    1. بیمه بازار

      سلام
      مدت زمان معین شده برای اقدام جهت بیمه بیکاری حداکثر 30 روز پس از بیکاری است و اگر زمانی پس از این تاریخ اقدام کنید باید مدرکی ارائه دهید که این دیرکرد را موجه کند.
      معمولا این مدرک میتواند برگه بستری بیمارستان باشد.
      در غیر اینصورت به پرونده شما ترتیب اثر داده نخواهد شد.

  63. آقاجانی

    سلام مجدد، مرخصی زایمان 9 ماهه جز سنوات حساب میشود یا خیر؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      مدت زمان مرخصی زایمان در زمان بازنشستگی جزو سابقه شما محاسبه میشود و حقوق آن در بازنشستگی شما محاسبه میشود.
      اما در زمان اقدام جهت بیمه بیکاری جزو سنوات محسوب نمیشود.

  64. آقاجانی

    سلام، من در شرکت خصوصی حدود 10 سال و 4 ماه سابقه کار دارم. شهریور امسال (1400) زایمان میکنم و میخوام از دکترم نامه بگیرم که مرخصی زایمانم را شرکت از مرداد رد کند ، مشکلی که بعدا با تامین اجتماعی پیدا نمیکنم که یکماه قبل زایمانم مرخصی برام رد شده؟ و ضمنا تاریخ برگشت به کارم اول اردیبهشت 1401 خواهد بود که میخواهم با توافق شرکت برایم یکی دو ماه بیمه رد کند سپس اقدام کنم برای بیمه بیکاری ولی از یکی دو نفر شنیدم که بیمه اذیت میکند و میگوید حداقل یکسال باید از تاریخ برگشت به کار گذشته باشد بعد اقدام کنید برای بیمه بیکاری، واقعا همچین چیزی هست؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      مرخصی پیش از زایمان میتواند حداکثر یک ماه پیش از زایمان باشد و با نظر دکتر ایرادی ندارد.
      آن طور که در قانون مشخص است پس از پایان مرخصی زایمان کارفرما باید شما را به کار بازگرداند و برای استفاده از بیمه بیکاری حق بیمه شما حداقل یک ماه پرداخت شود.
      اما نظر کارشناسان بیمه تامین اجتماعی متفاوت است و گاها در این مورد سخت گیری میکنند.

      1. مرضیه

        سلام
        منظور شما از این یک ماه مرخصی، مرخصی 9ماهه زایمان هست یا مرخصی استعلاجی
        چون من از یه کارشناس بیمه پرسیدم گفتن میتونین 9 ماه مرخصی زایمان رو از 4 ماه قبل از تاریخ زایمان شروع کنین
        قبلا هم که 6 ماه بود مرخصی زایمان، طبق قوانین میشد 3 ماهش رو قبل از تاریخ زایمان رفت

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          گاهی اتفاق می‌افتد در دوران بارداری، مادر به خاطر مشکلاتی و به تشخیص پزشک نیاز به استراحت در منزل داشته باشد در این صورت می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. این مرخصی تأثیری بر مرخصی بارداری ندارد و فرد می‌تواند از هردو استفاده کند بدون آنکه مرخصی دوران بارداری کم شود. مرخصی استعلاجی اگر از ۱۵ روز در سال بیشتر نشود، فقط تائید پزشک معالج را لازم دارد. اگر بین ۱۵ روز و کمتر از ۶۰ روز باشد، تأییدیه پزشک مورد اعتماد سازمان تأمین اجتماعی را لازم دارد و اگر این دوره بیشتر از ۶۰ روز باشد، باید به تائید شورای پزشکی تأمین اجتماعی برسد و این مدت هم جزو سوابق فرد محسوب می‌شود.

  65. تارا

    سلام من ۲۰ /۳ زایمان کردم کی باید برای تحویل و ارائه درخواست مرخصی زایمان مراجعه کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      هر زمان مدارک اعلام شده جهت دریافت مرخصی شما (شامل خلاصه پرونده بیمارستانی و مدارک زایمان و گزارش پزشک) کامل بود میتوانید حضورا به کارگزاری تامین اجتماعی و یا به صورت اینترنتی به میز خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید.

  66. نرجس

    سلام.
    من یه ماه دیگه مرخصی زایمانم تموم میشه. ۸ سال سابقه بیمه دارم و در اخرین جایی که بیمه برام رد شده تا زمان زایمانم یه سال نشده چه جوری میتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟
    ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام
      بلافاصله پس از پایان مرخصی زایمان نمی‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.
      کارفرما باید پس از پایان مرخصی زایمان شما را به محل کار بازگرداند در غیر اینصورت باید به اداره کار مراجعه کنید.
      اما در صورتی که بخواهید از بیمه بیکاری استفاده کنید می‌توانید لازم است پس از پایان مرخصی حداقل یک ماه بیمه برای شما پرداخت شود.

  67. پ س

    سلام خسته نباشید
    1-آیا قانونی هست که مرخصی زایمان چه مقدار قبل از زایمان و چه مقدار بعد از زایمان باید استفاده شود ؟ مثلا نصف قبل از زایمان نصف بعد از زایمان ؟
    2- سئوال دیگه اینکه آیا بالافاصله بعد از مرخصی زایمان میشه از بیمه بیکاری استفاده کرد؟
    3- برای فرزند دوم هم 1 ماه (30روز ) پرداخت بیمه قبل از مرخصی زایمان کافیه؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      با توجه به قانون از ۶ ماه مرخصی حتما باید ۳ ماه آن پس از زایمان باشد اما می‌توانید تمام آن را پس از زایمان استفاده کنید.
      اما بلافاصله پس از پایان مرخصی نمی‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید چرا که کارفرما موظف است پس از پایان مرخصی شما را به محل کار بازگرداند.
      اما در صورتی که می‌خواهید از بیمه بیکاری استفاده کنید لازم است تا حداقل یک ماه حق بیمه پس از مرخصی برای شما واریز شود.
      طی یک سال قبل از مرخصی زایمان لازم است حداقل ۶۰ روز بیمه واریز کنید.

      1. علیزاده

        خوب اگر کارفرما حاضر نبود بعد از مرخصی زایمان نیرو رو برگردونه سرکار چی؟
        اگه نامه عدم نیاز بده حل میشه؟
        چون بهرحال اون هم برای این 9 ماه کسی رو جایگزین نیروش کرده دیگه

        1. بیمه بازار

          سلام
          بر اساس قانون وظیفه کارفرما این است که پس از مرخصی زایمان نیرو را به کار بازگرداند.
          اما اگر کارفرما اقدام به صدور نامه عدم نیاز نماید با مراجعه به اداره کار و پیگیری از مراجع قانونی میتوانید اقدام به دریافت بیمه بیکاری نمایید.

  68. پریناز

    سلام خسته نباشید. من دستیار دندانپزشکی هستم و ۳ سال سابقه کار و بیمه ۳۰ روزه تو همین مرکز رو دارم. میخوام بدونم آیا مرخصی زایمان همراه با حقوق شامل حال ماها که انقدر بیمه در ماه میریزیم میشه؟ممنون میشم توصیحات کامل رو بگین در این خصوص… ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام
      اصلی‌ترین شرط استفاده از مرخصی زایمان این است که در یکسال گذشته پیش از زایمان حداقل ۶۰ روز سابقه بیمه داشته باشید و در حین درخواست برای مرخصی زایمان مشغول به کار باشید.
      نیازی نیست این ۶۰ روز از یک طرف یک کارفرما بوده باشد.

  69. فهیمه

    باتشکر از شما، لطفا رااهنمایی فرمایید به کدام ماده یا تبصره قانون استناد کنیم تا برای دریافتش اقدام کنیم

    1. بیمه بازار

      سلام
      بر اساس ماده ۵۹ قانون تامین اجتماعی غرامت ایام بارداری به شما پرداخت خواهد شد.
      پرداخت کمک هزینه زایمان نیز یکی از تعهدات بیمه تامین اجتماعی است که بسیاری از وجود آن آگاهی ندارند و آن را پیگیری نمی‌کنند.

  70. فهیمه

    باسلام آیا کمک هزینه زایمان مبلغی جدا از حقوق مرخصی زایمان می باشد.

    1. بیمه بازار

      سلام
      بله، بیمه تامین اجتماعی مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه زایمان پرداخت می‌کند که برای زایمان طبیعی و سزارین متفاوت است.
      در کنار این مبلغ، مبلغ دیگری تحت عنوان غرامت ایام بارداری بر اساس حقوق ۹۰ روز قبل از زایمان محاسبه می‌شود و در دوره مرخصی زایمان پرداخت می‌شود‌.

      1. سمیه

        سلام ببخشید چه مدت بعد باید اقدام کنیم برای گرفتن کمک هزینه؟ اخه من نمیدونستم کمک هزینه جدا از هزینه مرخصی زایمان هست و الان 3 ماهه از زایمانم گذشته.

        1. بیمه بازار

          سلام
          برای دریافت این مبلغ به دوره و مدت خاصی اشاره نشده است.
          پس از زایمان و یا در دوره مرخصی زایمان میتوانید برای دریافت کمک هزینه زایمان اقدام کنید.
          مبلغ کمک هزینه زایمان به حساب اعلام شده از طرف شما واریز خواهد شد.

  71. بیتا

    سلام
    من چند سالی تو یه شرکت کار کردم ولی قرارداد نداشتم و بیمه برام رد شده شهریور 99 زایمان کردم و از مرخصی زایمان استفاده کردم.اردیبهشت 9 ماهم تموم میشه و شرکت بجای من نیرو گرفته حالا میخوام از بیمه بیکاری استفاده کنم و رییس شرکت میخواد برام قرارداد بنویسه ک بتونم بیمه بیکاری بگیرم اما نمیدونیم قراردادم باید تا چه زمان باشه.تا اخر مرخصی زایمان یا بیشتر؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید چون تا اخر خرداد بیشتر فرصت ندارم

    1. بیمه بازار

      سلام
      در صورت پایان قرارداد می‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.
      اما نکته اصلی را فراموش نکنید پس از پایان مرخصی زایمان نمی‌توان مستقیما تقاضای بیمه بیکاری کرد چرا که حداقل یک ماه حق بیمه از طرف محل کار شما باید پرداخت شود.

  72. مهدیه

    با سلام من کارمند رسمی یه اداره‌ی دولتی هستم و بیمه تامین اجتماعی دارم و اکنون در ماه هفتم مرخصی زایمان به سر می‌برم. رئیسم عوض شده و رئیس جدید به من گفتن برم اداره ولی هنوز دو ماه از مرخصی زایمانم باقی مونده. سوال من اینه آیا از لحاظ قانونی ایشون می‌تونند به من بگن که من برگردم اداره؟ فقط می‌خوام بدونم از لحاظ قانونی می‌تونه بگه برگرد؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      براساس قانون تا همین چند ماه گذشته مرخصی زایمان 6 ماه بوده و بنابر این قانون در صورتی که در زمان اقدام برای مرخصی زایمان برای 6 ماه اقدام کرده اید برای اجرا شدن قانون جدید 9 ماه باید حضورا به شعبه بیمه تامیت اجتماعی مراجعه کنید در غیر اینصورت مشمول جریمه عدم حضور از سمت کارفرما خواهید بود.

  73. زینب

    باسلام کارفرما من اسفندماه اخرین سابقه بیمه رد کرده باتوجه به اشعه ای که در محل کارم بود و من باردار بودم دیگه سرکار نرفتم و الان ۷خرداد هم میتونم درخواست بیمه بیکاری کنم وبعدش درخواست مرخصی زایمان؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای دریافت بیمه بیکاری باید حداکثر تا 1 ماه (30 روز) پس از تعلیق از کار اقدام کنید و اگر این زمان بگذرد، به درخواست شما ترتیب اثر داده نخواهد شد.
      اما در مورد مرخصی زایمان شما حتما باید پیش از زایمان رابطه فعال بیمه ای داشته باشید (یعنی برای شما حق بیمه پرداخت شود).
      در صورتی که انجام کار برای شما آسیبی به همراه داشته باشد میبایست به پزشک معتمد مراجعه کنید و با دستور پزشک به شما مرخصی استعلاجی داده شود، در غیر اینصورت مشمول مرخصی زایمان نیز نخواهید بود.

  74. شیما

    سلام وقتبخیر . بنده شاغل هستم و 4 ماه باردارم و بدلیل شرایط کاری قادر به ادامه کار نمیباشم . میخواستم بدونم ایا من از ماه پنجم بارداریم درخواست بیمه بیکاری بدهم و تا روز زایمان بیمه بیکاری دریافت کنم (یعنی 5 ماه ) ، بعد از آن امکان استفاده از مرخصی زایمان را دارم ؟ سوال بعدی اینه که مبلغ مرخصی زایمان بطور ماهانه پرداخت میشود و یا بعد از اتمام 9 ماه ؟ ممنون میشم اگر پاسخ بفرمایید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  75. مجد

    سلام وقت بخیر
    من اخر بهمن ماه ٩ مرخصی زایمانم تموم شده ولی کارفرما اسفندماه رو برای من بیمه رد نکرده
    راهی داره تا بتونم بیمه بیکاری دریافت کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  76. پ س

    سلام روزتون بخیر
    آیا مرخصی زایمان 9 ماهه برای کارکنان تامین اجتماعی تصویب شده ؟
    در صورتی که ازاتمام اولین مرخصی زایمان 6 گذشته باشد و دوباره باردار شده باشم یعنی فاصله دو فرزندم 11 ماه هست ، چطوری میتونم دوباره استفاده از مرخصی زایمان کنم ؟
    از همون محل کار قبلی که اولین مرخصی زایمانم از اونجا بوده باید بیمه برام پرداخت میشد؟یعنی فاصله دو مرخصی زایمانم همون محل کار قبلی باید بیمه برام میریختن؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      این قانون بعد از ۸ سال بالاخره به تصویب رسید و باید اجرایی شود که البته این موضوع به شرطی است که منابع مالی آن تامین شود.
      حتما لازم نیست فاصله بین دو زایمان در یک محل مشغول به کار باشید اما باید حتما رابطه فعال بیمه‌ای داشته باشید یعنی مشغول به کار بوده باشید و برای شما حق بیمه پرداخت شده باشد.

  77. نصیری

    سلام من آموزگار ابتدایی هستم ماهی ده روز برای من بمدت یکسال کارفرما بیمه رد کرده است الان باردارم وشهریور زایمان میکنم میخاستم تا شهریور بیمم رو ادامه بدم آیا چیزی برای من بعد از زایمان مثل بیمه بیکاری یا شیردهی تعلق میگیره؟!

    1. بیمه بازار

      سلام
      کمک‌هزینه زایمان یا مرخصی زایمان به افرادی تعلق می‌گیرد که در یک سال گذشته پیش از زایمان حداقل ۶۰ روز سابقه بیمه داشته باشند و تا پیش از زایمان مشغول به کار باشند و ارتباط آن‌ها با بیمه قطع نشده باشد.
      در صورتی که شرایط بیمه بیکاری داشته باشید، می‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید اما به صورت همزمان نمی‌توانید از بیمه بیکاری و مرخصی زایمان استفاده کنید.

  78. فاطمه ر

    سلام. ببخشید من نزدیک ۳۲ماه بیمه تامین اجتماعی دارم از مدرسه ی غیر انتفاعی(پشت سرهم است)و الان ۴ ماهه باردارم. زمان زایمانم آبان ماه می باشد اما تابستان امسال بیمه برای من ریخته نمی شود و تا آخر اردیبهشت بیمه ریخته میشه. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطوری میتونم بیمه بیکاری و زایمان بگیرم و چه زمانی باید اقدام کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  79. فرناز

    سلام من 12 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی از شرکت خصوصی دارم الان باردار هستم میخوام مرخصی زایمان بگیرم و بعد برگردم سرکار ولی اعتمادی به رئیس شرکت با شناختی که دارم نیست اگه بعد 6 ماه مرخصی زایمان منو قبول نکرد میتونم بیمه بیکاری بگیرم؟ یعنی از هردو میشه استفاده کرد؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      براساس قانون، کارفرما موظف است پس از پایان مرخصی زایمان کارمند را به کار گیرد.
      اگر از این موضوع سرپیچی کند با مراجعه به مراجع قانونی میتوان درخواست بیمه بیکاری کرد.
      برای استفاده از بیمه بیکاری پس از مرخصی لازم است تا حداقل یک ماه حق بیمه پس از پایان مرخصی زایمان برای شما پرداخت شود اما دقت داشته باشید که به صورت همزمان نمی توان از مرخصی زایمان و بیمه بیکاری استفاده کرد.

  80. زهره

    سلام وقت بخیر.من ۱۰اسفند ۹۹مرخصی زایمان ۹ماهم تموم شد.بلافاصله تقاضای بیمه بیکاری دادم ونامه عدم نیازم واز مدرسه غیرانتفاعی گرفتم(قراردادم بامدرسه تامهرماه ۹۹ بوده) .آیا بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. بیمه بازار

      سلام
      یکی از شرایط برقراری بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان این است که حداقل یک ماه پس از مرخصی برای شما حق بیمه پرداخت شود.
      اما در موارد خاص موضوع در کمیسیون مطرح می‌شود و با توجه به ماهیت شغل امکان موافقت وجود دارد.

  81. بهار

    سلام. من از دی ماه۱۳۹۹بمدت۱۸ماه در حال دریافت بیمه بیکاری هستم و الان باردار هستم سوالی که دارم آیا امکان اضافه شدن ۶ماه مرخصی زایمان برای من هست یاخیر؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      در صورتی که در زمان زایمان همچنان از بیمه بیکاری استفاده کنید می‌توانید درخواست استفاده از مرخصی زایمان را داشته باشید.
      توجه داشته باشید امکان استفاده همزمان از بیمه بیکاری و مرخصی زایمان وجود ندارد و در صورتی که مرخصی زایمان به شما تعلق گیرد، بیمه بیکاری شما قطع می‌شود.

  82. زنجاني

    سلام وقتتون بخير
    من مرداد ٩٩زايمان سزارين داشتم براي كمك هزينه زايمان رفتم همون موقع گفتن ما همچي چيزي نداريم الان بعد ٩ماه ميتونم برم اقدام كنم بگيرم واينكه براي بيمه بيكاري سركت ميگه حداقل بايد ٣تا ٦ماه بيمه رد كنيم تا اداره كار بهتون بيمه بيكاري بده چون نميدن اذيت ميكنن الان ننيدنم بايدچيكار كنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  83. مهدی

    سلام خانم من بیمه بیکاری میگیره تاخردادماه اما زایمانش تو آخر تیر هست آیا مرخصی زایمان شاملش میشه

    1. بیمه بازار

      سلام
      کمک‌هزینه زایمان به افرادی تعلق می‌گیرد که در طول یک سال قبل از زایمان حداقل ۶۰ روز سابقه بیمه داشته باشند.
      اما استفاده از مرخصی زایمان در صورتی است که فرد ارتباط فعال بیمه‌ای داشته باشد یعنی یا شاغل به کار بوده و یا در حین استفاده از بیمه بیکاری باشد.
      با توجه به شرایطی که بیان کردید ارتباط فعال بیمه‌ای برای شما وجود ندارد.

  84. ثمين

    سلام من ٤ ماه سال ٩٩ بيمه رد كردن برام از محل كار والان دوباره به كار برگشتم و كارفرما برايم از فروردين بيمه رد كرده و باردار هستم و شهريور زايمان ميكنم، ايا مرخصي زايمان با حقوق شاملم ميشود؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      بله شرط اول استفاده از مرخصی زایمان، داشتن حداقل ۶۰ روز سابقه بیمه در طول یک سال پیش از زایمان داشته باشید.
      حقوق مربوط به این دوره نیز بر اساس حقوق ۳ ماه پایانی قبل از زایمان محاسبه می‌شود.

  85. مهسا

    سلام من ۹ ماه مرخصی زایمان داشتم و الان میخوام برای بیمه بیکاری اقدام کنم میخواستم ببینم حقوقی که برای بیمه بیکاری پرداخت میشه بر چه اساسی هست مصوب امسال یعنی ۱۴۰۰ یا بر اساس پولی که بیمه برای مرخصی زایمان پرداخت کرده محاسبه میشه ممنون میشم جواب بدین

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای دریافت بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان لازم است حداقل یک ماه حق بیمه برای شما پرداخت شود و بعد اقدام کنید.
      حقوق بیمه بیکاری براساس میانگین حقوق ۳ ماه قبل از بیکاری محاسبه می‌شود و در صورتی که این مبلغ از پایه حقوق سال کمتر باشد، پایه حقوق پرداخت خواهد شد.

  86. هدايتي

    سلام من زايمانم خرداد ماه هستش هشت سال هم سابقه بيمه دارم.ايا بعد از استفاده از مرخصي زايمان در صورتي كه كارفرما عدم نياز بزنه امكان دريافت بيمه بيكاري را دارم؟چون ميگن طبق قانون جديد حتما بايد برات بعد از مرخصي زايمان يك ماه حداقل بيمه رد بشه،ولي اگر كارفرما عدم نياز بزنه شرايط چطور ميشه

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  87. فائزه

    سلام، من ده سال بیمه دارم، از فروردین امسال قراردادم تمدید‌نشد و من برای بیمه بیکاری ثبت‌نام‌کردم، سال ۹۴ شش ماه مرخصی زایمان داشتم، الان به من ۱۸ ماه بیمه بیکاری تعلق میگیره یا اون ۶ ماه مرخصی زایمان ازش کم میشه و ۱۲ ماه بهم بیمه بیکاری پرداخت‌میشه؟ ممنون

    1. بیمه بازار

      سلام
      مرخصی زایمان جزو مقاطع بیمه بیکاری محاسبه نمی شود و در صورتی که قبلا از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشید، تمام 18 ماه را دریافت خواهید کرد.
      برای مطالعه بیشتر درباره بیمه بیکاری پیشنهاد می کنیم مقاله “بیمه بیکاری و شرایط و مدارک لازم جهت دریافت آن” را هم مطالعه کنید.

  88. زینب

    سلام، تاریخ زایمان من اول بهمن بوده و محل کارم برای من اشتباها بهمن ماه رو بیمه رد کرده و اون ماه رو مرخصی استحقاقی رد میکنه،میخوام برای حقوق این ایام اقدام کنم میخواستم بدونم بیمه تامین اجتماعی بابت ۵ ماه حقوق میده یا اینکه امکان داره مرخصی من از اول اسفند لحاظ بشه و همون شش ماه رو حساب کنن با توجه به اینکه اون ماه استحقاقی برام رد شده نه استعلاجی

    1. بیمه بازار

      سلام
      این اشتباه از جانب کارفرما بوده و باید برای تصحیح آن اقدام نمیاد.
      کارفرما می‌تواند با ارائه مدارک، اشتباه خود را به بیمه اعلام کند تا سابقه شما اصلاح شود و حقوق مرخصی زایمان را دریافت کنید.

  89. مریم

    سلام، وقت بخیر، من دبیر دبستان غیرانتفاعی هستم، که زایمانم در ماه مهر هست، چون دبیر غیرانتفاعی هستم، سه ماه تابستون رو کار نمیکنم و بیمه رو خودم پرداخت میکنم، و دوباره از مهر بیمه با مدرسه هست، با این حساب من قبل از زایمان سه ماه بیمه رو خودم پرداخت میکنم، میخواستم بدونم میتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      مرخصی زایمان برای افراد شاغل به کار تعلق می گیرد و اگر شما قبل از زایمان حق بیمه خویش فرما پرداخت کنید امکان استفاده از مرخصی زایمان را نخواهید داشت.
      در صورتی که میخواهید از مرخصی زایمان استفاده کنید می توانید ابتدا پس از اتمام کار درخواست بیمه بیکاری ثبت کنید و در زمان زایمان تقاضای مرخصی زایمان دهید.

  90. جمالی

    سلام وقت بخیر، بنده ۱۰ سال و چند ماه سابقه بیمه دارم، تقریبا ۸سال پیش ۹ ماه از بیمه بیکاری استفاده کردم ، درحال حاضر بادرام و میخوام از مرخصی زایمان استفاده کنم، آیا بعد از مرخصی زایمان میتونم بیمه بیکاری بگیرم و اگر امکان پذیر است چه مدت به من تعلق میگیرد،
    سپاسگزارم

    1. بیمه بازار

      سلام
      مرخصی زایمان فقط به افرادی که در حال حاضر مشغول به کار هستند پرداخت می‌شود.
      در صورتی که شما از مرخصی زایمان استفاده کنید، پس از آن نمی‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید مگر آنکه برای شما بعد از مرخصی زایمان حداقل یک ماه حق بیمه پرداخت شود و پس از آن درخواست خود را برای بیمه بیکاری ثبت کنید.
      به شما بین ۱۸ تا ۲۶ ماه بیمه بیکاری تعلق میگیرد که ۹ ماه از آن کسر خواهد شد.

  91. روما

    سلام خسته نباشید من 3 تا سوال دارم.1-مرخصی زایمان از بعد از زایمان شروع می شود یا قبل از آن هم می شود مرخصی رفت؟2-می خواستم بدونم حقوق مرخصی زایمان چطوری حساب می شود براساس پایه حقوق است یا براساس حقوق دریافتی؟و اینکه اگر بعد اتمام مرخصی زایمان برای بیمه بیکاری اقدام کنم حقوق دوره بیمه بیکاری چگونه محاسبه می شود؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      زمان آغاز مرخصی زایمان همزمان با متولد شدن فرزند است، اما با تائید پزشک این زمان می تواند از یک ماه قبل از زایمان نیز آغاز گردد اما به عنوان مرخصی استعلاجی.
      حقوقی که در دوره مرخصی زایمان پرداخت می شود نیز بر اساس دو سوم آخرین حقوق شما پرداخت می شود.
      نکته مهم این است که پس از اتمام مرخصی زایمان نمی توان درخواست بیمه بیکاری داد و باید حداقل پس از اتمام مرخصی یک ماه سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشید و حقوق نیز بر اساس میانگین 3 ماه پایانی حقوق شما محاسبه خواهد شد.

  92. ابراهیمی

    سلام خسته نباشید آیا بعد از استفاده از مرخصی زایمان از محل کار استعفا بدهیم حقوق مرخصی زایمان توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشود یا باید حتما یک ماه بیمه رد شود ؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      برای استفاده از مرخصی زایمان نیازی به استعفا از محل کار نیست و در صورت ارائه مدارک پزشکی می توانید از مرخصی زایمان استفاده کنید و پس از اتمام دوباره به محل کار بازگردید.
      یک ماه سابقه بیمه پس از مرخصی زایمان در صورتی است که بخواهید بعد از اتمام مرخصی زایمان از بیمه بیکاری استفاده کنید.

  93. shima

    سلام وقتبخیر . بنده 3 ماه باردار هستم و تا پایان تیر ماه به کارم ادامه میدهم . و در ابان ماه زایمان میکنم . چه کار باید بکنم که هم از مرخصی زایمان و هم بیمه بیکاری استفاده بکنم ؟ میتونم پایان تیر ماه بعنوان تعدیل نیرو از بیمه بیکاری استفاده کنم و بعد از ان مرخصی زایمان و بعد مرخصی زایمان مجدد ادامه بیمه بیکاری ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  94. گیسو

    سلام ،من سال۹۳تا۹۶بیمه ام کامل ردشده ازشهریور سال ۹۸تافروردین۱۴۰۰بصورت ۱۳روزدرماه کارمیکزدم وبیمه ام برای همین ۱۳روز ردشده.الان میتونم بااین سابقه بیمه از مرخصی زایمان و بیمه بیکاری استفاده کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  95. ابراهیم پور

    سلام خسته نباشید طاعاتتون قبول. بنده مرخصی زایمانم 28 فرودین 1400 تموم میشه میخواستم برای بیمه بیکاری بعد مرخصی زایمانم اقدام کنم چون نمیتونم بچه رو تنها بزارم. با این حال سوال بنده این است که باید من چندماه سرکار برم که بیمه رد بشه که برای بیمه بیکاری بگیرم یا بلافاصله بعد اتمام مرخصی زایمان میشه از کارفرما نامه ترک کار گرفت و بیمه بیکاری استفاده کرد؟ و اینکه من 7 سال سابقه چندماه بیمه بیکاری مشمولم میشه. ممنون از پاسختون

    1. بیمه بازار

      سلام
      بعد از اتمام مرخصی زایمان کارفرما باید شما را در محل کار بپذیرد و درغیر اینصورت باید جهت دریافت بیمه بیکاری به مراجع قانونی مراجعه کنید.
      اما اگر می‌خواهید بدون مشکل از بیمه بیکاری استفاده کنید، باید پس از مرخصی زایمان حداقل یک ماه حق بیمه شما پرداخت شود و قبل از اقدام برای بیمه بیکاری حداقل یکسال با احتساب مرخصی زایمان حق بیمه شما پرداخت شده باشد.
      در ضمن باتوجه به سابقه شما، در صورت تاهل تا ۱۸ ماه به شما بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

  96. محمدی نیا

    سلام،من الان از بیمه بیکاری استفاده می کنم و تا یک ساله دیگه هم بیمه بیکاری تعلق میگیره حالا باردار هستم و مرخصی زایمانم با بیمه بیکاری هم پوشانی داره. می خواستم بدونم مرخصی زایمان هم برا من حساب میشه و بیمه بیکاری 6 ماه هم اضافه میشه یا نه

    1. بیمه بازار

      سلام
      شما می توانید دزمانی که از بیمه بیکاری استفاده می کنید تقاضای استفاده از مرخصی زایمان را داشته باشید، اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیمه بیکاری شما در این صورت از زمان آغاز مرخصی زایمان قطع خواهد شد و پس از استفاده از مرخصی زایمان دیگر نمیتوانید دوباره تقاضای ادامه بیمه بیکاری را داشته باشید.
      پس می توانید براساس شرایط خودتان بین ادامه دادن بیمه بیکاری و یا درخواست مرخصی زایمان انتخاب کنید.

  97. سحر.نج

    سلام وقتتون بخیر من اردیبهشت۹۹ به مدت ۱ماه از مرخصی استعلاجی استفاده و بعد از اون به مدت ۹ماه از مرخصی زایمان استفاده کردم و اول اسفند ماه به کار برگشتم و دوتا قرار داد ۱ماه دارم آیا میتونم بعد از اون از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  98. حمیده

    سلام وقت به خیر . من 17 سال سابقه بیمه دارم . و قراردادم تا پایان خرداد ماه بیشتر نیست و از الان اعلام کردن که تعدیل نیرو دارن . می خوام بدونم پرداخت مقرری بیمه بیکاری تا سال گذشته 55% حقوق دریافتی و بیمه ای فرد بوده ولی امسال 80% اون 55% حداکثر پرداخت می شود . این موضوع صحت دارد.؟ و آیا منبعی هست که مراحل دقیق اداری تشکیل پرونده بیمه بیکاری اومده باشه .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. بیمه بازار

      سلام
      بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، با توجه به سابقه و نحوه پرداخت حق بیمه (به صورت مستمر بوده یا وقفه داشته است)، مبلغ بیمه بیکاری بین 55% تا 80% میانگین حقوق سه ماه آخر شما محاسبه خواهد شد.
      برای مطالعه بیشتر راجع به بیمه بیکاری میتوانید مقاله “بیمه بیکاری و شرایط و مدارک لازم جهت دریافت آن” را مطالعه فرمایید.

  99. خانم شجاع

    سلام من تیر ماه زایمان کردم و تا دی ماه مرخصی زایمان گرفتم ایا با این وقفه ای که افتاده الان میتونم واسه بیمه بیکاری اقدام کنم با پنج سال سابقه بیمه

    1. بیمه بازار

      سلام
      دوره مرخصی زایمان به نوعی دوره تعلیق از کار محسوب می‌شود.
      بعد از اتمام این دوره کارفرما باید شما را به کار بازگرداند و اگر این کار انجام نشود شما باید به هیئت حل اختلاف وزارت کار مراجعه کنید و در صورت تایید شورا شما مشمول بیمه بیکاری خواهید بود.
      اما توجه کنید تا یک ماه پس از اتمام مرخصی باید برای بیمه بیکاری اقدام کرد.

  100. سحر

    سلام وقت بخیر
    در صورت باز گشت به کار پس از استفاده از مرخصی زایمان حداقل چند ماه بیمه باید توسط کارفرما رد شود که بتوان از بیمه بیکاری استفاده نمود؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  101. یاسین

    سلام چه زمانی میتونم برای مرخصی زایمان اقدام کنم؟ماه اخر فقط میشه؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  102. صادقانی

    سلام
    من قبل از زایمانم که خرداد ۹۹ بود،دو سال تو آخرین محل کارم سابقه بیمه داشتم.الان مرخصی زایمانم روبه اتمامه و بخاطر شرایط کرونا میخوام از اول فروردین از بیمه بیکاری استفاده کنم.آیا به من تعلق میگیره و چکار باید بکنم؟
    بینهایت سپاسگزارم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  103. مهسا

    آیا اگر باردار باشم و بخوام بیمه بیکاری بگیرم امکان پذیره؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  104. فاطمه

    با سلام.بعد از مرخصی زایمان یک ماه سرکار رفتم و پس از آن کارفرما مرا اخراج کرد ، بیمه بیکاری ثبت نام کردم ولی تامین اجتماعی اعلام کرده که به شما تعلق نمیگیرد ، چون یک ماه سرکار بودید . آیا این کار خلاف قانون نیست ؟ و اگر هست کجا می توانم شکایت کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  105. راد

    سلام، ببخشید من اذرماه زایمانم بود ولی کار شرکت زیاد بود تا اخر دی دورکاری کردم، بیمم از سمت شرکت رد شده. خواستم بدونم میتونم از بهمن تا تیر مرخصی زایمان بگیرم؟یا دی ماهم سوخت میشه و نمیشه؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  106. سبا

    سلام وقت بخیر من نزدیک به ۵سال سابقه پیوسته کار در یک مرکز خصوصی را دارم،اگر باردار شوم می توانم مرخصی زایمان بگیرم؟چند ماه هست ۶یا ۹ماه؟ بعد از پایان مرخصی زایمان می توانم بیمه بیکاری بگیرم؟چند ماه می شود؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      مرخصی زایمان برای زنان باردار که شاغل هستند از ۶ ماه تا ۹ می باشد. در حال حاضر نهادهای دولتی این قانون را اجرا می‌کنند و شرکت‌های خصوصی فقط همان ۶ ماه را لحاظ می‌کنند.
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  107. غزل

    سلام خسته نباشيد اگه كسي يك سال بيمه داشته باشه ولي يه ماه قبل زايمانش اون شركت منحل بشه كمك هزينه زايمان و مرخصي زايمان نميتونه بگيره؟!

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بهتر است برای پیگیری این دست موارد خاص با مراجعه به شعب بیمه تامین اجتماعی امکان دریافت مستمری را بررسی نمایید

  108. زینب

    سلام
    در طول مرخصی بارداری باید بیمه رد بشه؟از طرف ارگانی که بودیم؟چون برای ما ارگان خصوصی بوده .و 9 ماه مرخصی برای چه کسانی است؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بله باید از طرف کارفرما پرداخت صورت بگیرد و در صورت موافقت کارفرما 9 ماه مرخصی زایمان به اشخاص تعلق میگیرد

  109. آقایی

    من سابقه بیمه ۱۵ سال دارم اگر جایی که تازه کار جدید شروع کردم میتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط لازم برای دریافت کمک‌هزینه بارداری:
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.

  110. سعید

    میخوام بدونم سابقه 60 روز سابقه مربوط به یک سال قبل از زایمان هست یا یک سال قبل از بارداری؟؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشید.

  111. الی

    سلام.من بلافاصله بعداز پایان مرخصی زایمان میخوام از بیمه بیکاری استفاده کنم اگر روز پایان مرخصی زایمان۲۳دی۹۹ باشه و تاریخ آخرین قراردادم ۳۰دی۹۹ باشه میتونم با نامه عدم نیازم که تاریخش مربوط به ۲۳دی ۹۹هست برای بیمه بیکاری اقدام کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  112. سپیده

    سلام روز بخیر
    من دریافتیم 70 درصد در جذب است ایا میانگین دریافتی با جذب محاسبه میشود یا خیر برای بیمه بیکاری و مرخصی زایمان ؟
    ممنون میشم جوابمو بدین

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      میانگین حقوق آخرین نود روز قبل از استراحت ضربدر مدت‌زمان استراحت تعیین‌شده مساوی است با مبلغی که قابل پرداخت است.

  113. رها

    سلام من سال۹۳یک سال بیمه بیکاری گرفتم بعد از آن 5سال سابقه کار دارم الان میخواستم بدونم اگر 9ماه مرخصی زایمان بگیرم بعدش بلافاصله میتونم بیمه بیکاری بگیرم با عدم پذیرش شرکت آیا دیگه بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط ذیل بیمه بیکاری به شما تعلق میگیرد
      حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
      بازنشسته یا مستمری بگیر نباشند.
      پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
      تبعه کشورهای دیگر نباشند.
      مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند.
      یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
      بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند و بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
      افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
      افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
      چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
      میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
      فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

  114. Mahya

    آیا سابقه ده ماه قبل از مرخصی زایمان میشه ک بیمه بیکاری گرفت؟

    1. بیمه بازار

      اگر بعد از مرخصی زایمان برگشت به کار بخورید و همان زمان کارفرما نامه عدم نیاز برای شما بزند ، بله می توانید بیمه بیکاری دریافت کنید.

  115. زهرا

    سلام.متاسفانه با شروع بیمه تامین اجتماعی باردار شدم. از هیچ مزایایی نمیتونم استفاده کنم درسته؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط لازم برای دریافت کمک‌هزینه بارداری به شرح زیر می باشد
      ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
      در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
      زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.

  116. شیرین

    سلام خسته نباشید، من زایمانم اردیبهشت ماه هست اما با وجود ویروس کرونا میخوام از استعلاجیم از اول فروردین استفاده کنم میخواستم ببینم میشه بعدش هم از ۶ ماهم استفاده کنم هم کمک هزینه رو دریافت کنم یا باید از فروردین برم سر کار؟؟؟
    بعد از ۶ ماه یا ۹ ماه استعلاجی تموم بشه و شرکت نامه عدم نیاز بده میشه بلافاصله از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

    1. بیمه بازار

      مرخصی زایمان از زمان زایمان محسوب می شود. بله بعد از اتمام مرخصی و برگشت شما به کار می توانید از بیمه بیکاری استفاده نمایید. (در صورتی که کارفرما اعلام کنند دیگر به شما در محل کار نیاز ندارند)

      1. شهره

        سلام
        اگر بعداز اتمام زمان مرخصی زایمان از بازگشت به کار من توسط کارفرما جلوگیری شود و به عبارتی با من فسخ قرارداد کنند آیا حقوق ایام مرخصی به من تعلق نمی گیرد؟
        بیمه بیکاری چطور محاسبه می شود ؟آیا سه ماه آخر پرداختی از طرف سازمان به من ملاک قرار می گیرد یعنی کسری از دوسوم پرداختی؟

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          ایام مرخصی بارداری جزو تعلیق از کار حساب می‌شود و بعد از پایان این دوره شخص می‌تواند به شغلش بازگردد. اما اگر کارفرما او را پذیرش نکند، کارگر زن می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند، کارفرما موظف است فرد را بپذیرد اما اگر از پذیرش امتناع کند، فرد برای دریافت بیمه‌بیکاری به سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شود. پس از بررسی پرونده و البته سابقه پرداخت حق بیمه، مقرری بیمه تعیین و پرداخت می‌شود.

  117. گندم

    سلام
    من 18 ماه بیمه بیکاری دریافت کردم بعدش مشغول به کار شدم و بیمه شدم و الان باردارم می خواستم بدونم من میتونم بعد از هشت ماه که زایمان کردم بیمه مرخصی زایمان دریافت کنم ؟
    خیلی برام لطفا جواب بدین با تشکر
    این بار دوم جواب شو نگرفتم🙏🙏🙏

    1. بیمه بازار

      بله می توانید.

  118. گندم

    سلام
    من 18 ماه بیمه بیکاری دریافت کردم بعدش مشغول به کار شدم و بیمه شدم و الان باردارم می خواستم بدونم من میتونم بعد از هشت ماه که زایمان کنم بیمه مرخصی زایمان دریافت کنم ؟
    خیلی برام لطفا جواب بدین با تشکر

    1. بیمه بازار

      بله می توانید.

  119. ارزو

    سلام سابقه بیمه من ۱۹ ماهه ولی بینش یه وقفه سه ماهه افتاده آیا مشکلی تو سابقه بیمه ام پیش میاد یا خیر

    1. بیمه بازار

      سابقه شما برای بیمه بیکاری یا بازنشستگی بر اساس تعداد روزهای پرداخت حق بیمه محسوب می شود .

  120. Rog

    سلام بعد از مرخصی زایمان اگه کارفرما پذیرش نکنه مشکلی برای کارفرما به وجود میاد؟ جریمه اینا میشه یا نه؟ چون کارفرما امکانش رو نداره که برگردونه منو

    1. بیمه بازار

      می تونن برگشت کار بزنن اما شما سریع نامه عدم نیاز بگیرید و درخواست بیمه بیکاری کنید. یا سریع استعفای خود را اعلام فرمایید.

      1. سحر

        با سلام و خسته نباشید .
        اگر قبل از بارداری سابقه ی بیمه تا ۶ ماه را داشته باشیم حتما باید در زمان بارداری تاموقع زایمان مشغول به کار باشیم تا مرخصی زایمان تعلق بگیرد یا میتوان حین بارداری کار نکرد؟

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          شرایط لازم برای دریافت کمک‌هزینه بارداری به شرح زیر می باشد
          ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.
          در مدت مرخصی جایی شاغل نباشد و یا حقوقی دریافت نکند.
          زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
          مربوط به زایمان فرزند ۴ به بعد نباشد.

  121. صالحي زاده

    سلام من الان در دوراني هستم كه بيمه بيكاري مي گيرم چون محل كار قبليم منحل شده. از فروردين كه زمان پرداخت بيمه بيكاريم تموم ميشه دوباره سر كار مي رم. اما ارديبهشت زمان زايمانم هست. من در اين مدت مي تونم از حقوق مرخصي زايمان استفاده كنم؟

    1. بیمه بازار

      برای دریافت مرخصی زایمان ، باید حداقل 60 روز بیمه در یکسال گذشته از سمت شرکتی برای شما واریز شده باشد .

  122. سمانه

    سلام دقیقا چندماه باید بیمه باشید تازایمان که تعلق بگیره دوماه یا6ماه

    1. بیمه بازار

      ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشید.

  123. نگار

    آیا در صورت گرفتن بیمه بیکاری در صورت شاغل بودن می توان از مرخصی زایمان گرفت

  124. مهری نوربخش

    میخاستم بدونم پرداخت کمک هزینه بارداری به چه صورت هست چون اصلا من نمیدونستم؟! و اینکه من تیر ماه زایمان کردم الان ۶ماه هم از مرخصی زایمان من گذشته

    1. بیمه بازار

      سلام
      این کمک هزینه برای زایمان طبیعی ۱۵۰ هزار تومان و برای زایمان سزارین ۲ میلیون تومان هست و شرایط پرداخت کمک هزینه بارداری به این صورت هست که:
      در یک ‌سال گذشته، حداقل ۶۰ روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشید.
      در مدت مرخصی، مشغول به کار نباشید و دستمزدی دریافت نکنید.
      در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشید.
      زایمان شما مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد.

  125. مینا

    با سلام،من قبل از مرخصی زایمانم سیزده ماه سابقه بیمه دارم ولی هشت ماه اول کارکرد 20 روز برام رد شده و پنج ماه آخر 30 روز،بعدش شش ماه رفتم مرخصی زایمان،یعنی در کل 19 ماه بیمه دارم،بیمه بیکاری شامل من ميشه؟

    1. بیمه بازار

      سلام اگر با این حسابی که گفتین در اخرین کارگاهی که مشغول بودین 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارین میتونین از بیمه بیکاری استفاده کنین

  126. فهیمه

    سلام وقت بخیر
    ۱سال قبل از بارداری، حداقل ۶۰ روز حق بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشد.

    من از اول ابان ماه 96 بیمه دارم و اول مرداد امسال دوران بارداری من هست یعنی به من تعلق نمیگیره؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام با توجه به شرایط خیر

      1. الهام عدالتی

        وقت بخیر.بنده از سال ۹۱ تا ۹۹ در یک شرکت مشغول به کار بودم.از اردیبهشت ماه ۹۹ در شرکت دیگری مشغول به کار شدم و از ۱۷ آذر ماه ۹۹ مرخصی زایمان رفتم.شرکت پس از اتمام ۹ ماه مرخصی زایمان که ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ماه میشه تا آخر مهرماه بیمه رد کرد و از اول آبان ۱۴۰۰ عدم نیاز داد تا برای بیمه بیکاری اقدام کنم.با این توضیحات و با توجه به اینکه بنده در مجموع ۷ سال سابقه بیمه دارم ولی در آخرین محل کارم یعنی از اردیبهشت ۹۹ تا آبان ماه ۹۹ مشغول به کار بودم و بعداز آن مرخصی زایمان بوده ام مشمول بیمه بیکاری میشوم یا خیر؟

        1. بیمه بازار

          سلام
          با توجه به مرخصی زایمان و ادامه بیمه در کارگاه پایانی سابقه شما تا پایان مهرماه 1400 محاسبه خواهد شد.
          براساس قوانین شما مشمول بیمه بیکاری خواهید بود چرا که پس از پایان مرخصی زایمان به کار بازگشته اید.
          اما برای بیمه بیکاری نظر کارشناس پرونده بر قوانین نوشته شده ارجحیت دارد و برای اطلاع دقیق باید به شعبه بیمه تامین اجتماعی خود مراجعه کنید.

    2. لیلا

      حتی اگه شما مرداد زایمان کرده باشین با این حساب حداقل 10ماه سابقه بیمه دارین و بیمه بارداری بهتون تعلق میگیره