پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنیم یا بیمه عمر بخریم؟!

مردم از دیرباز برای رفع نیازهای فعلی و آینده خود تمایل به پس‌انداز مقداری از پول خود را داشته‌اند. پس‌انداز علت‌های متفاوتی دارد، اعم از نگرانی بابت مرگ، بیماری، ورشکستگی، ازکارافتادگی، پیری و تأمین آتیه فرزندان. سپرده‌گذاری در بانک و بیمه عمر دو نوع از پس‌انداز هستند که هرکدام مزایا و معایبی دارند که در اینجا قصد داریم به آن‌ها بپردازیم:

 

? تفاوت سرمایه‌گذاری در بانک و بیمه عمر
در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به نظر جذاب‌تر می‌آید، اما برای این‌کار باید در ابتدا مبلغ بسیاری را در بانک سرمایه‌گذاری کنید تا سود قابل‌توجهی را بدست بیاورید. اما در بیمه عمر، کافیست تنها یک حق‌بیمه را پرداخت کنید تا تحت پوشش بیمه‌ای نیز قرار بگیرید؛ مسلما بانک فاقد این پوشش‌هاست. در حساب‌های بلندمدت بانکی، امکان برداشت پول قبل از اتمام قرارداد وجود ندارد، اما در بیمه عمر امکان برداشت اندوخته (اخذ وام بدون ضامن) طی مدت قرارداد وجود دارد.

بیمه عمر یا بانک:
حتماً تا به‌حال تصمیم گرفته‌اید که مقداری از درآمد خود را خرج نکنید و به‌ اصطلاح پس‌انداز کنید، اما کوچک‌ترین اتفاق باعث شده این پس‌انداز را نیز خرج کنید و بعد از مدتی، حتی از پس‌انداز کردن نیز نا امید شوید. اگر مبلغ زیادی پول داشته باشید، حتماً به ذهنتان خطور کرده که بانک، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است. شما زمانی که پول خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید در هر زمان که نیاز دارید از آن برداشت کنید شاید خوب به نظر بیاید اما، برای کسی که نقشه‌ای برای آینده دارد و به‌اصطلاح آینده‌نگر است مناسب نیست. اگر می‌خواهید از یک سرمایه کم به یک پس‌انداز مناسب در طی زمان برسید، بیمه عمر مناسب شماست. اگر می‌خواهید در کوتاه‌مدت سود بیشتری دریافت کنید و قابلیت نقد‌‌شوندگی سریع برایتان مهم است، سپرده‌گذاری در بانک مناسب شماست. اما نظر بسیاری از کارشناسان این است که در کنار داشتن یک حساب بانکی خوب، داشتن یک بیمه عمر با پوشش‌های مناسب ضروری است.

بیمه عمر

سود بیمه عمر و بانک:
سود پس‌اندازها در بانک‌ها تغییر می‌کند (به دلیل تغییر شرایط اقتصادی) و در این سال‌ها نیز رو به کاهش بوده است، این در حالیست که در بیمه عمر، در طول مدت (مشخص)، این سود ثابت است که این خود یک ثبات و اطمینانی را به وجود می‌آورد. اگر شما دچار ازکارافتادگی شوید و توانایی پرداخت بدهی خود را نداشته باشید، طلب‌کار می‌تواند طبق قانون از حساب بانکی شما برداشت کند، در بیمه عمر طلب‌کار چنین حقی را  ندارد.

پوشش‌های بیمه‌ عمر:
فرض کنید خدای‌ناکرده دچار بیماری‌هایی هم‌چون سکته‌های قبلی و مغزی، سرطان و…شدید، اگر حساب بانکی داشته باشید، درست است که به‌راحتی می‌توانید از حسابتان برداشت کنید، اما این مبلغ دیگر به حسابتان بازنمی‌گردد و عملاً تمام‌شده است. اما در بیمه عمر با خرید پوشش بیماری‌های خاص، در این‌گونه موارد، بیمه هزینه‌های شما را پرداخت می‌کند، بدون اینکه از سپرده سرمایه‌گذاری شما کسر شود.

در سپرده‌گذاری در بانک‌ها شما امکان استفاده از پوشش غرامت ازکارافتادگی، فوت عادی، فوت براثر حادثه و مستمری ازکارافتادگی را ندارید!!! تمامی این امکانات در بیمه عمر وجود دارد. اگر کمی با دید آینده‌نگری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیمه عمر، غیر از سرمایه‌گذاری،  پوشش‌های بیمه‌ای نیز دارد که این مهم‌ترین مزیت بیمه عمر نسبت به بانک‌ها است.

کلام آخر:

✅ در آخر اینکه اگر فقط سوددهی مطمئن در کوتاه‌مدت برایتان مهم است، سرمایه‌گذاری در بانک انتخاب مناسبی است، اما اگر به فکر یک پس‌انداز مطمئن طولانی‌مدت به همراه پوشش‌های مناسب بیمه‌ای هستید، بیمه عمر در کنار سرمایه‌گذاری در بانک برای شما مناسب است.

 

 

 

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

4 نظر
  1. خرید بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری در بانک؟ | بیمتک رسانه تخصصی بیمه در ایران

    […] در سپرده‌گذاری در بانک‌ها شما امکان استفاده از پوشش غرامت ازکارافتادگی، فوت عادی، فوت براثر حادثه و مستمری ازکارافتادگی را ندارید!!! تمامی این امکانات در بیمه عمر وجود دارد. اگر کمی با دید آینده‌نگری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیمه عمر، غیر از سرمایه‌گذاری،  پوشش‌های بیمه‌ای نیز دارد که این مهم‌ترین مزیت بیمه عمر نسبت به بانک‌ها است. منبع […]

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بسیار از نظر شما ممنونیم
      امیدواریم با گذر زمان شرایط فراگیری بیمه عمر و ضریب نفوذ آن در بین جامعه بیشتر شود

  2. مبین کوثری

    هیچ برتری خاصی نمیبینم.

    ماهی ۱۰۰ تومن میدم تامین اجتماعی برا ی بیماری
    ماهانه ۲۵۰ تومن هم توی طرح های ۲۰ ساله بانک ها ثبت نام میکنم .

    باقی رو هم میزارم برای مشارکت با شرکت های کوچیک

    با این حساب:
    بیمه سلامت خانواده دارم
    و نه صرفا فرد
    با خیلی از درمانگاه ها هم هماهنگ.

    به جای سرانه نهایی که بعد بازنشستگی قراره بهمون برسه .

    تامین اجتماعی بهمون ماهانه دریافتی میده.
    دو سال بیمه بیکاری جدا !!!

    بانک هم پول های سرمایه گذاری شده پس میده.

    شرکت های کوچیک هم اگه خوب سرمایه گذاری کرده باشیم که دیگه نور علی نور

    په نه : بیمه عمر کلی مزیت شاید داشته باشه
    اما من که تو مقاله شما توجیح نشدم.

    1. بیمه بازار

      بسیار ممنون از نظرتون، مقالات دیگه بیمه عمر ما رو میتونید دنبال کنید.