۵ دلیل اصلی که ما ایرانی‌ها بیمه عمر نمی‌خریم

آمار دقیقی از بیمه‌نامه‌های عمرو سرمایه‌گذاری در دست نیست، اما به‌طور قطع می‌توان گفت آمار بیمه‌نامه‌های صادره به ۱۰ درصد جمعیت کشور هم نرسیده‌است. البته باید اشاره کنیم که در سال‌های اخیر فروش بیمه عمر افزایش داشته، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

اما استقبال نکردن ایرانی‌ها از بیمه عمر چه دلایلی دارد؟

 

خرید بیمه عمر

نبود اطلاعات کافی و شفاف

در تحقیقاتی که توسط سامیا صفایی کارشناس‌ارشد علوم‌اجتماعی انجام شد؛ عوامل فردی، مانند وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، میزان درآمد، سن و میزان آشنایی فرد با بیمه عمر، مؤثرترین عوامل در خرید بیمه عمر شناسایی شده‌اند.

۳۲ درصد از افراد، دلیل عدم تمایلشان به خرید بیمه را بی‌اطلاعی از شرایط بیمه‌نامه دانسته‌اند. بیمه عمر ازآن‌جهت نیاز به شناسانده شدن دارد که اکثر مردم اطلاع درستی در مورد پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری آن ندارند! برای مثال اگر بدانند بعد از پرداخت اولین قسط، تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند و حتی در صورت فوت، تمام سرمایه انتخابی‌شان به‌حساب وارثان‌شان می‌رسد.

در پایان قراردادشان تمام پول‌هایی که کم‌کم پس‌انداز کرده بودند با سود تضمینی و سود مشارکتی به‌صورت یکجا به حسابشان واریز می‌شود. در چنین شرایطی چرا باید در برابر خرید بیمه عمر مقاومت کنند؟ پس اولین دلیل عدم استقبال مردم ایران از بیمه عمر، فقدان اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح و مناسب است.

حتما بخوانید: ۷ نکته مهم که قبل از خرید بیمه عمر باید بدانید!

بیمه عمر

درآمد پایین = عمر کمتر

رشد پایین درآمد مردم، زندگی با فقر و کمبودِ دهک‌های پایین جامعه و البته تورم بالا از عواملی هستند که باعث می‌شوند مردم کمتر به فکر خرید بیمه عمر باشند.

مقالات دیگر  بازخرید بیمه عمر

پس هرچقدر درآمد افراد پایین‌تر باشد؛ احتمال خرید بیمه عمر کمتر است و هرچقدر تورم بالاتر باشد؛ باز هم احتمال خرید بیمه عمر کمتر است.

مشکلات و کمبودهای مالی باعث می‌شوند مردم بیش‌تر زمان حال را در نظر بگیرند نه آینده و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیمه عمر آینده نگریست!

اثربخشی بعدِ سرمایه‌گذاری بیمه عمر، طولانی‌مدت است و صبر بیش‌تری می‌طلبد؛ این در حالیست که شرایط بد اقتصادی باعث می‌شود افراد دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با بازده سریع باشند.

۱۰درصد از افراد، سنگینی حق‌بیمه و ۱۷ درصد از افراد، کمبود درآمد ماهانه را علل اصلی نخریدن بیمه عمر، عنوان کردند. پس به این نتیجه می‌رسیم که تورم بالا، قدرت خرید افراد رو کاهش می‌دهد و در نتیجه میل به خرید بیمه عمر کاهش پیدا می‌کند.

وقتی تأمین‌اجتماعی هست چرا عمر؟

بسیاری از مردم باور دارند تا سازمان تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و صندوق‌های بازنشستگی هستند؛ چرا بیمه عمر؟ وجود این نوع بیمه‌ها خوب است ولی تورم و مشکلات مالی و اقتصادی روی این سازمان‌ها نیز تأثیر منفی گذاشته و گروهی معتقدند؛ بیش از آن‌چه، به‌عنوان ایفای تعهدات می‌پردازند، توان پرداخت ندارند و با رشدِ تورم و هزینه‌های افراد در طول زندگی، مستمری این سازمان‌ها، کفاف امرارمعاش افراد را  نمی‌دهد. پس برای رفاه خانواده، وجود یک بیمه‌نامه مکمل عمر و پس‌انداز ضروری است تا بتوان، از مزایای سرمایه‌گذاری و حتی مستمری آن استفاده کرد!

حتما بخوانید: با پرداخت ۱۰ قسط بازنشسته شوید و مستمری دریافت کنید

بیمه عمر

عدم اطمینان به شرکت‌های بیمه

از عوامل دیگری که باعث می‌شود؛ رشدِ فروش بیمه عمر کند شود، نبود اطمینان مردم به شرکت‌های بیمه است. سؤال اکثریت افراد، این است که اگر سال‌ها پول خود را در شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری کنیم و شرکت ورشکست شد، چه کنیم؟ اصلاً آیا تضمینی وجود دارد که پول و سرمایه‌مان به ما بازگردد؟ یا این‌که شرکت‌های بیمه می‌توانند به تعهدات خود در آینده عمل کنند؟

مقالات دیگر  بیمه عمر ما بخریم یا نه؟

تمامی سؤالات منطقی است؛ اما باید بگوییم که نگرانی بابت این مسائل بی‌مورد است، چراکه ۵۰ درصد حق بیمه‌های اشخاص، به‌حساب بیمه مرکزی واریز می‌شود و بیمه مرکزی در هر شرایطی حتی ورشکستگی شرکت بیمه، مبلغ سرمایه‌گذاری و سود تضمینی را به افراد می‌دهد؛ پس دیگر جای نگرانی از اطمینان و تضمین بیمه‌های عمر وجود ندارد. در مورد توانایی عمل به تعهدات هم باید بگوییم؛ بیمه مرکزی هرسال یک سری معیار برای امتیازدهی شرکت‌های بیمه منتشر می‌کند که با چک کردن آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید. مثلاً اگر توانگری شرکت بیمه در چند سال گذشته بالای ۱۰۰ بود، می‌تواند از پس تعهداتش بربیاید. تمامی اطلاعات مربوط به بیمه عمر شرکت‌های مختلف، در سایت بیمه‌بازار موجود است؛ می‌توانید برای مقایسه این اطلاعات و خرید بیمه‌نامه عمر به سایت بیمه‎بازار مراجعه کنید.

حتما بخوانید: چطور بهترین بیمه عمر را بخریم؟

دوراهی بانک و بیمه

مقایسه ناعادلانه بانک و بیمه یکی دیگر از چالش‌هایی است که اکثراً با آن مواجه‌اند. اکثر مردم سوددهی بانک را به بیمه ترجیح می‌دهند؛ چراکه معتقدند بانک‌ها سود بیش‌تری می‌دهند؛ آن‌هم به‌صورت ماهیانه و قابلیت نقد‌شوندگی بالاتری هم دارند که این خود، نقطه قوت بانک‌هاست.

ولی این را در نظر نمی‌گیرند که برای گرفتن سود قابل‌توجه، باید در ابتدا مبلغ زیادی را نزد بانک سپرده‌گذاری کنند که همه افراد این توانایی را ندارند، اما در بیمه عمر می‌توانند با پس‌اندازهای کوچک خود مثلاً ماهانه ۵۰ هزار تومان، هم تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند و هم در آینده مبلغ قابل‌توجهی را چه به‌صورت یکجا و چه به‌صورت مستمری، ماهانه دریافت کنند. البته باید گفت بانک و بیمه مکمل یک‌دیگر هستند که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداختیم.

حتما بخوانید: پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنیم یا بیمه عمر بخریم؟!

می‌توان این‌طور نتیجه گرفت؛ با توجه به این‌که دلیل اصلی عدم استقبال مردم ایران از خرید بیمه عمر ، فقدان اطلاعات کافی و شفاف است؛ بیمه‌بازار سعی کرده، اطلاعات شرکت‌های بیمه را به‌صورت کاملاً بی‌طرف به شما مردم عزیز ارائه کند؛ تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقالات دیگر  بیمه عمر البرز

از دست ندهید:

استعلام بیمه عمر پارسیان با چند کلیک

8 نکته که قبل از استعلام بیمه عمر باید بدانید

مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

نظر یا پرسش خود را بنویسید

36 نظر
  1. محمد

    من کارشناس بیمه هستم مدت 25 سال هست تو صنعت بیمه هستم بنطرمن بیمه عمر زمانی قابل قبول تر از بیمه عمر پس انداز میباشد مشکل بیمه عمر اینست که پایه قرارداد ریال میباشد و با توجه به اینکه روزانه ارزش ریال روز به روز پایین تر می اید این بیمه قابلیت قابل توجه ندارد من سال 75 بیمه عمر پس انداز فروختم و در سال 98 زمانی که بیمه گذارم امد و مبلغ 10 ملیون تومان از بیمه پول گرفت و مبلع سود مشارکتی 2.300 را هم جدا گونه گرفت و به عبارتی 25 سال ماهانه قسط بیمه پرداخت کرد و دست اخر پول یک سکه طلا را به او دادند در صورتی که بیمه گذار ما می توانست با هر قسط 23 سال پیش می توانست یک سکه بخرد و این یک واقعیت تلخی است که متاسفانه ما کارشناسای بیمه به هیچ عنوان به بیمه گذاران خودمون توضیح نمی دهیم و همواره سعی در این داریم که با اطلاعات غیر واقعی یک فروش هیجانی داشته باشیم و زنانی بیمه گذار می فهمد که چه کار اشتباهی کرده دیگر دیر شده وبابت ابطال قراداد کلی خسارت هم باید بدهد

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      با تشکر از نظر شما
      با توجه به شرایط اقتصادی حرف شما متین است اما باز هم با توجه شرایط خاص تهیه بیمه عمر گزینه مناسب برای جبران هزینه های مربوط به غرامت فوت و هزینه های از کار افتادگی است

      1. حیدری

        سلام وقتتون بخیر باشه. بله قطعا تهیه بیمه عمر میتواند سودمند باش. چرا که در بحث پوشش های بیمه عمر اگر فرد براثر حادثه و یا فوت به هر علت از دنیا برود به ایشان تا سقف 1میلیارد داده میشود که این خودش جبران برخی از مسائل میباشد.

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          با تشکر از نظرت شما
          حرف شما کاملا درست می باشد و میتوان یکی از مزایای بیمه عمر را در موردی که شما فرمودید نیز خلاصه کرد

  2. مهسا

    ببینم آیا اگر شما با ماهی 100 تومان طلا بگیرید (که نمیشه گرفت ) و ی گوشه ای بذارید اگر حادثه ای برای شما اتفاق افتاد
    اون طلا میتونه هزینه شما رو بدون اینکه به سرمایتون دست بزنه بپردازه ؟ اگه در یک سال هم دست شما شکست ، هم ی آزمایش دادین دیدین سرطان دارید و هم احتیاج به عمل قلب داشتین چی ؟
    مگه نباید از اون طلا بفروشی و خرج درمانتو بپردازی ؟
    بیمه عمر بدون اینکه به سرمایه شما دست بزنه متعهد هست که این هزینه ها رو پرداخت کنه .
    در ثانی اگه شما امروز بیمه کنید و فقط ی قسط 100 تمنی داده باشی و فردای اون روز فوت کنید سرمایه فوتی برابر با 330 برابر اون حق بیمه پرداختی به خانواده ای که شما مسئولش هستین میپردازه و این مبلغ برای کسی که تصادف میکنه 4 برابر میشه یعنی اگه 30 میلیون بدن در تصادف 120 میلیون میدن به خانواده

    ی امار بگیرین ببینم در سال چند نفر تصادف داریم ،چند تا سرطان ، چند نفر مصدوم ، چند نفر پیوندی ، چند نفر سکته و چند نفر فوتی داریم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      با تشکر از نظر شما

  3. نظری

    سلام من میخوام نمایندگی بیمه بگیرم به نظرتون کار خوبیه انجام بدم یا ن

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید با استفاده از شرایط و آداب قانون بیمه بررسی های لازم را انجام دهید

  4. Delavar974

    سلام به همه
    نظر همه عزیزان رو تک بتک خوندم و متاسفانه همشون درسته
    اما با این حال بیمه عمر رو چیز خوبی میدونم و چون خودم بیمهگذار و بیمه گرهستم به همه توصیه میکنم اگر سرپرست خانواده هستید حتما اینکار رو بکنید.
    بیمه عمر شاید پولدارت نکنه اما خیلی ها رو از بدبختی و چه کنم چه کنم نجات داده
    چند نفر رو میشناسین که تو سن 40 یا 45 سالگی فوت کردن؟
    چند تا جوون میشناسین که به خاطر پول نمیتونن ازدواج بکنن؟
    بیمه همه چیرو برات فراهم نمیکنه و نباید هم بکنه اما اگر از خدمات پوشش بیمه عمر باخبر باشین همچین نظراتی نمیدین

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      متشکر از نظر شما
      در حالت کلی داشتن بیمه عمر از نداشتن آن با توجه به موارد مذکور بهتر است

  5. حسین

    متاسفانه شرکت مثل بیمه سامان و بیمه های جدید که فقط تبلیغ میکنن اصلا مشتری مهم نیست و بیمه نامه ۲سال واریز زدم ۳ملیون پول بیمه نامه بخاطرکم کردن اقساط نگه داشتن بعد نتونستم دو قسطش بدی از اصل بیمه نامه بدون اطلاع برداشتن اعلامبعد چند ماه منتظر تغییر مبلغ ….اعلام میکنن شما بیمه نامت معلق و کل پول مشتری راحت میخورن …..چه اعتماد به بیمه هست ….در حال اعتراض به مراجع قضایی علیه کارشناس هستیم

    1. Mina

      سلام وقتتون بخیر عذر میخام میتونم بپرسم اقساطتتون هر از چند ماه بود؟

  6. محمد

    دانشی که کارگزاران بیمه عمر دارند بسیار محدود و در سطح پایینی هست شاید اطلاع ندارند و یا شاید نمیخوان به مردم اطلاع بدن یکیش همین پوشش هزینه جراحی برای بیمه عمر آیا میدونستین که باید ارزش بازخرید شما بالای 2 میلیون باشه تا بتونید از این پوشش استفاده کنید؟ یعنی کسی که داره ماهی 50 هزار تومن میده بعد حدال 5 سال تازه پوشش جراحی براش فعال میشه…خب این ضعف بیمه رو میرسونه که میخاد بابت پوشش 4 میلیون تومنی بیمه شده پنج سال منتظر بمونه ..خیلی مزخرفه..یه مثال ساده وقتی من ماهی صد تومن بابت بیمه میدم 50 تومنشو بیمه مرکزی میگیره 20 هزارتومنشو کارگزار بابت کارمزد از بیمه میگیره و بعد از ماه اول هرماه ده هزارتومن به حساب کارگزار واریز میشه از صد هزار تومن فقط 40 هزار تومن نصیب بیمه میشه ..این بیمه چقدر باید از این پول در بیاره تا اینهمه کسری رو جبران کنه…مزخرفه خودم بیمه هستم دیروزم مجبوری واریز کردم.

  7. امید

    بانک و موسسات مالی که ورشکسته شدند و حساب های سپرده گزاران را به یک بانک دیگر منتقل کردند اون بانک اعلام کرد فقط اصل سپرده ها را میتواند برگرداند بدون سود . این امکان هم و جود داره که در صورت ورشکستگی شرکت بیمه .فقط اصل حق بیمه های پرداختی بابت بیمه عمر عودت داده شود.

  8. یوسف حیدری

    سلام به نظر من تو این وضع بیمع عمر خوبه شما با برجی 100 هزار تومن چی کار میتونی بکنی نهایتش یه کیسه برنج تقلبی از طرفی اگه بیای همین برج 100 تومنو بزاری تو بانک که پولاتو جمع کنی هر روز هر ماه یا هرسال نرخ تورم میره بال و پولت کم ارزش تر میشه پس عاقلانه ترین کار بیمه ی عمر که با نرخ تورم میزان سود ت هم بالا میره بنده نه شرکت بیمه دارم نه بیمه گذارم چند وقتی هست خودمو بیمه کردم خواستم با شما درمیون بزارم .سپاس.در ضمن اینو واسه پدر و مادرها میگم بچه هاتونو بیمه کنین من الان 20 سالمه اگه بابام منو از اول بیمه کرده بود الان واس خودم یه سرمایه ای داشتم ……

    1. دوست

      دوست عزیز تو این خرابه شما همون 100 هزار تومن رو هر ماه بده طلا بخر بذار یه گوشه بمونه
      ببین بعد چند سال چقدر برات منفعت داره نمیخواد بیمه عمر کنی خودتو

      1. رضا

        سلام دوست عزیز با۱۰۰هزار تومان مگه میشه طلا خرید. بر فرض شما طلا خریدی گذاشتی تو خونه چون بهش دسترسی سریع داری اگه پول نیاز داشته باشی فورا میفروشی. تو بیمه عمر شما با اولین پرداختی قسط اول شما تحت پوشش بیمه هستی و خدای نکرده اگر اتفاقی براتون بیفته بیمه پشتته وکلی بحث های دیگه که این یکیش بود

        1. بیمه بازار

          سلام وقت بخیر
          بله این یکی از مزایای بیمه عمر می باشد
          با تشکر از نظر شما

  9. شجاعی

    بایددبهتون بگم بیمه مرکزی کم کاری نمیکنه متاسفانه مردم ما جای اینکه خودشون تحقیق کنند فقط از نقل مردم استفاده میکنند و حرف افرادی رو میشنوند که اطلاعی راجع به بیمه عمر ندارند….بزارید یه سوال بپرسم …چرا ماشینتون رو بیمه میکنید؟؟؟؟ اگه بهتون میگفتند شما بیا ماشینت رو بیمه کن ماهی ۱۰۰تومن ، بعد چند سال کل مبالغی ک پرداخت کردی سودشو بگیر !!!آیا با ذوق این کارو انجام نمیدادی؟؟؟بیمه عمرم دقیقا همینه با ایتم های فوق العاده دیگش

    1. صدیق

      سلام اقای شجاعی میشه بیشتر راجع به بیمه عمر توضیح بفرمایید

  10. سهیل

    بابا شما دیگه چقد ساده این تو کشوری که هیچ ثباتی نیست و تورم وحشتناکی هست. خونه ای که سال قبل 100 تومن بوده الان میگش 180 چطور انتظار دارین تا 20 سال دیگه 100 میلیون بیمه عمرتون ارزش داشته باشه. شاید بتونی باهاش پراید بخری. بیمه عمر ماله کشور های با ثبات اقتصادی هست نه کشور مزخرف ما.

    1. شجاعی

      من با اطمینان کامل میگم شما بدون هیچ تحقیقی این حرف رو میزنید و اصلا اطلاعی راجع به بیمه عمر ندارید و از کسی این رو شنیدید …اگه هرسال تعدیل داشته باشه مبلغ حق بیمشون چند سال دیگه این پول براشون عالی هست و بازم ارزش داره حالا شاید چند سال دیگه نتونن یه خونه کامل بخرن ولی حداقل نصف پول اون خونه اوکی میشه و نمیخواد به هرکسی رو زد یا از بانکی وام گرفت اونم وامی ک باید چنددتا ضامن برد….متاسفانه شما وقتی میرید بانک پول زیادی میزارید تا اون سودی ک میخواید حاصل بشه ولی این رو در نظر نمیگیرید که توی بیمه هم اگه میخواین همون سود حاصل بشه باید پول زیادی هم بزارید ولی بازم باتوجه به توان مالی هر فرد سوددهیش بهتر از بانکه

      1. علی

        بنظر من حق با سهیله
        بیمه عمر با افزایش سالانه ۲۵ درصد با مبلغ شروع بیمه ماهانه ۱۰۰ تومن بعد ۲۵ سال ۱.۳ میلیارد بشما میده
        ولی در همین مدت شما نزدیک ۱ میلیارد پول به بیمه دادین یعنی بعد ۲۵ سال شما ۳۰ درصد سود کردین!!!
        کمتر سر مردم شیره بمالید
        تو ایران بیمه عمر دوزار نمیارزه
        این برا کشوری خوبه کع تورم نداره نه مثل ایران که سالس ۱۰۰ درصد تورم داره
        یه مقایسه بین قیمت طلا از ۳۰ سال پیش تا الان و مقایسه اون با پولی نه حضرات بیمه میدن عمق جریانو بیشتر نشونتون میده
        یا حق….

    2. شاکی

      Like

    3. دوست

      شدیدا باهات موافقم

    4. رضا

      این حرف دوسال پیش زدی ولی الان ب حقیقت پیوست دقیقا با صد میلیون پراید میشه

    5. Mina

      سلام وقتتون بخیر یه کاری ک بیمه عمر انجام میدن اینه ک هر ساله از 10 تا 25 درصد پولتون سود تعلق میگیره صدردصد هزینه شما هم بالا میره و این درصدا بخاطر همینی ک خودتون گفتین تورم بله درست میفرمایید ولی ما میتونیم با همین درصدا اونو جبران کنیم دست خودمونه ک چقدر سرمایه گذاری کنیم خب معلومه با 100 و 50 تومن به جایی نمیرسه پس هر چقدر ک بیشتر بزارین آینده بهتری داره

    6. حسین

      الان بعد از 5 سال نظر شما رو دیدم که نوشتی ممکنه 20 سال دیگه به 100 میلیون فقط پراید بدن

      الان کلا 5 سال گذشته و همون پراید شده 350 تومن 🤦🏻‍♂️

    7. آریا

      آفرین درود بر شما

  11. سهیل

    دلیل اصلی نگرفتم بیمه عمر نداشتن ثبات اقتصادی و تورم زیاده. چون وقتی شما بیمه عمر رو شروع میکنی بهت میگن با این ظرایط بعد 25 سال ما 100 میلیون بهت میدیم. ولی دقیقا بعد یک سال می بینی 100 میلیون 20 سال بعد شده 30 میلیون امسال. بنظرتون تو کشور بی ثبات و بدون مدیریت میشه چنین سرمایه گذاری کرد. حساب کردم این پول بعد 20 ممکنه فقط بشه یه تلویزیون و ماشین لباس شویی خرید.

    1. بیمه بازار

      دوست عزیز شما می تونید با افزایش حق بیمه پرداخت در هر سال کاری کنید که مبلغ پرداختیتون اثر تورم رو کمتر کرده و در نتیجه سرمایه انتهایی شما مبلغ قابل توجهی شود.

      1. امیر

        شما هرسال میتونید ضریب رو افزایش بدید ولی فقط تا ۲۵٪ یعنی سال اول ۱۰۰ تومن بریزی سال دوم ماکزیموم ۱۲۵ تومن نه بیشتر و این گزینه اب هست که دوستان بیمه چی بهش اشاره نمیکنن. اگه اشتباهه حرفم یکی درستشو بگه

      2. دوست

        دوست عزیز وقتی تورم 50 درصد شد و دولار از 4 هزار تومن به 17 هزار تومن رسید کدوم سود و اندوخته ریاضی میتونه با این تورم رقابت نه ؟؟؟؟؟

  12. زهرا

    سلام
    واقعا بیمه مرکزی کم کاری میکنه
    چرا تبلیغات نمیکنن
    ک مردم بیشتر اعتماد کنن
    چرا بیمه عمر رو رسانه ایش نمیکنن
    واقعا همین ک مردم نمیدونن
    بزرگترین ظلم هست
    ک آگاهی ب مردم نمیدن
    ممنون میشم نظرمو منتقل کنید

    1. بیمه بازار

      سلام بله حق با شماست و ممنونم از نظرتون

    2. شجاعی

      بایددبهتون بگم بیمه مرکزی کم کاری نمیکنه متاسفانه مردم ما جای اینکه خودشون تحقیق کنند فقط از نقل مردم استفاده میکنند و حرف افرادی رو میشنوند که اطلاعی راجع به بیمه عمر ندارند….بزارید یه سوال بپرسم …چرا ماشینتون رو بیمه میکنید؟؟؟؟ اگه بهتون میگفتند شما بیا ماشینت رو بیمه کن ماهی ۱۰۰تومن ، بعد چند سال کل مبالغی ک پرداخت کردی سودشو بگیر !!!آیا با ذوق این کارو انجام نمیدادی؟؟؟بیمه عمرم دقیقا همینه با ایتم های فوق العاده دیگش