قوانین تصادف با عابر پیاده و هر آن‌چه باید در این‌باره بدانید

وقتی درباره تصادف با عابر پیاده صحبت می‌کنیم، اغلب این‌طور برداشت می‌شود که راننده مقصر است. اما حقیقت این است که همه قوانین بر علیه راننده نیست و شهروندان عابر پیاده نیز برای تردد در خیابان دارای وظایفی هستند. آشنایی با قوانین تصادف با عابر پیاده به رانندگان و عابرین کمک می‌کند تا در هنگام مواجه شدن با حوادث به حق و حقوق خود آگاه باشند. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با هرآنچه باید درباره قوانین تصادف با عابر پیاده بدانید آشنا شوید.

خرید بیمه شخص ثالث

در تصادف راننده با عابر پیاده چه زمانی عابر مقصر است؟ 

معمولا وقتی صحبت از قوانین تصادف با عابر پیاده می‌شود، همه تصور می‌کنند تحت هر شرایطی حق با عابر و راننده مقصر است. این تصور از همان‌جایی نشات می‌گیرد که در ابتدا عنوان کردیم. یعنی بی‌دفاع بودن عابر پیاده در برابر وسایل نقلیه موتوری. اما موضوع اصلی این است که یک اتومبیل به خودی‌خود هویت قانونی ندارد و در اصل راننده و مالک این وسیله هستند که به آن شخصیت قابل‌شناسایی می‌بخشند. براساس ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که موارد زیر از طرف راننده رعایت شود عابر مقصر شناخته می‌شود: 

  • اگر در تصادف با عابر راننده گواهینامه معتبر داشته باشد و با سرعت مجاز رانده باشد.
  • راننده اصول رانندگی شهری از جمله احترام به چراغ‌ها را رعایت کرده باشد.
  • خودرو راننده فاقد نقص فنی و ایمنی باشد.
  •  راننده همه تلاش خود را برای پیشگیری از تصادف به‌کار بسته باشد، در عوض عابر پیاده مثلا در یک اتوبان از عرض معبر گذشته یا وقتی چراغ راهنمایی اصلی سبز و چراغ مخصوص عابر قرمز بوده جلوی خودرو پدیدار شده باشد.

در تصادف با عابر الزاما راننده مقصر حادثه نیست و این تقصیر می‌تواند کاملا بر عهده عابر پیاده یا راننده باشد. اما در موارد بسیاری تقصیر با درصدی که توسط کارشناسان راهنمایی‌ورانندگی و قضایی تعیین می‌شود، میان راننده و عابر تقسیم خواهد شد.

قانون چه توقعی از عابر پیاده دارد؟

همانطور که گفتیم قانون تصادف با عابر پیاده همگی علیه راننده و در حمایت از عابر نوشته نشده‌اند. از جمله موارد مورد انتظار قانون از عابر پیاده می‌توان به قوانین زیر اشاره کرد:

مقالات دیگر  راهنمای قوانین تصادف با موتورسیکلت

1. عبور از پیاده‌رو

قوانین تصادف با عابر پیاده از او می‌خواهند در مسیرهایی که پیاده‌رو وجود دارد از آن مسیر بگذرد و به یک‌باره وسط خیابان پدیدار نشود. اما در خیابان‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا این مسیر مسدود است نیز گذر عابر از کنار خیابان باید طبق اصول ویژه‌ای صورت بگیرد. بر این اساس عابر پیاده باید در مسیر خلاف جهت حرکت خودروها و از منتهی‌الیه چپ خود از مسیر گذر کند.

2. عبور از مسیرهای خط‌کشی و غیرهم‌سطح

قوانین تصادف با عابر پیاده صراحتا اعلام کرده‌اند گذر از عرض خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و هرگونه مسیری که برای عبور وسایل نقلیه موتوری در نظر گرفته شده برای عابران پیاده ممنوع است و آنها باید از خط‌کشی ویژه عابر و زیرگذرها یا پل‌های هوایی فاصله میان 2 طرف مسیر را طی کنند.

حال بخش وسط مسیر می‌تواند گاردریل، حفاظ و حصار و پوشش گیاهی داشته یا نداشته باشد. عابران از نظر قانون فقط‌وفقط باید از طریق خط‌کشی، زیرگذر، رفوژ یا جزیره میانی و پل‌ها عرض هر نوع مسیر را طی کنند.

پیش‌تر مسیرهای عبور عابر پیاده به تعداد کافی موجود نبود اما اکنون تعداد این بخش‌ها به حد قابل‌قبولی رسیده است. ماده ۱۴۱ آیین‌نامه راهور می‌گوید در مسیرهایی که چراغ مخصوص عابر وجود ندارد اما خط‌کشی موجود است، حق تقدم با عابر پیاده‌ای است که قصد دارد از خط‌کشی گذر کند.

3. عدم توقف در مسیر سواره‌رو

حتما همه ما عابران پیاده بسیاری را دیده‌ایم که کنار خیابان، بلوار یا بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها در انتظار تاکسی و اتوبوس ایستاده و تا وسط مسیر جلو آمده‌اند. قوانین تصادف با عابر پیاده، آنها را موظف می‌داند به هر دلیل از جمله صحبت با تلفن‌همراه یا سوار شدن به تاکسی و اتوبوس وارد مسیر عبور خودروها و موتورسیکلت‌ها نشوند.

براساس قوانین تصادف با عابر پیاده و ماده ۳۳۱ قانون مجازات اسلامی، توقف عابر در مسیر سواره‌رو یا استقرار مانع و حیوانی از سوی او در مسیر که موجب بروز حادثه شود، نیز مسئولیت تصادف را متوجه عابر خواهد کرد. همچنین درباره ریختن ماده‌ای که سبب لغزندگی مسیر و از میان رفتن تعادل وسایل نقلیه موتوری زمینی همین موضوع صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

قانون تصادف با عابر پیاده در محل‌های مختلف

قوانین تصادف با راننده در مکان‌های مختلف متفاوت است. در ادامه به شرح قوانین تصادف با عابر در شرایط مختلف می‌پردازیم:

تصادف با عابر زیر پل هوایی

اگر عابر پیاده‌ای با ماشین تصادف کند در حالی و در شعاع 500 کیلومتری او پل عابر پیاده وجود داشته باشد، عابر مقصر است و راننده هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

مقالات دیگر  همه چیز درباره بیمه شخص ثالث کامیون

تصادف با عابر پیاده در خیابان

تشخیص مقصر اصلی هنگام تصادف عابر با راننده کمی دشوار است و بسته به کروکی پلیس دارد. اما در صورت بروز تخلفاتی مانند نادیده گرفتن خط کشی عابر پیاده، عدم استفاده از پل عابر پیاده و بی‌توجهی به چراغ قرمز، عابر مقصر شناخته می‌شود.

احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی

قوانین تصادف با عابر پیاده می‌گویند عابر باید مانند راننده‌ها از قوانین راهنمایی‌ورانندگی مربوط به خود مطلع باشد و آنها را رعایت کند. از جمله این موارد احترام به چراغ مربوط به عابران پیاده است. بر این اساس، قانون انتظار دارد عابران تنها وقتی می‌توانند از خط‌کشی‌های مخصوص خود در تقاطع‌ها بگذرند که چراغ مربوط به خودشان سبز یا قرمز چشمک‌زن و چراغ راهنمایی مختص وسایل نقلیه موتوری قرمز ثابت یا چشمک‌زن باشد.

قوانین تصادف با عابر پیاده از راننده چه انتظاراتی دارند؟

بدیهی است راننده و مالک خودرو می‌توانند یکسان یا متفاوت باشند. اما طبق قوانین تصادف با عابر پیاده، اگر راننده گواهینامه داشته و در صحت و سلامت باشد، مسئولیت تصادف متوجه مالک نیست. رانندگان خودرو از نظر قوانین تصادف با عابر پیاده موظف به رعایت موارد زیر هستند:

  • رانندگان باید در هر مسیر سقف سرعت
    مجاز را رعایت کنند.
  • راننده وظیفه دارد پیش از حرکت سلامت خودرو را به‌صورت اولیه بررسی و اگر مشکلی مشاهده کرد آن‌را برطرف کند.
  • راننده خودرو وقتی چراغ راهنمایی قرمز و چراغ عابر سبز است، باید پشت خط تعیین‌شده پیش از خط‌کشی عابر پیاده توقف کند و به عابر پیاده اجازه عبور راحت و بی‌دغدغه بدهد.
  • طبق بند پ ماده 161 آیین‌نامه راهور راننده موظف است وقتی به گذرگاه عابر پیاده نزدیک می‌شود و پیادگان را مشاهده می‌کند، از سرعت وسیله نقلیه بکاهد. همچنین است در نزدیکی مناطق مسکونی حتی بدون وجود گذرگاه عابر پیاده.
  • وقتی کسی در وضعیت مستی یا عدم هوشیاری با عابر پیاده تصادف کند مجرم شناخته خواهد شد و حتی اگر عابر کاملا مقصر باشد، مسئولیت از او سلب نمی‌شود.
  • براساس ماده 717 قانون مجازات اسلامی، بی‌احتیاطی و عدم رعایت قوانین در شرایط تصادف با عابر پیاده می‌تواند برای راننده بین 2 تا 6 ماه حبس در پی داشته باشد. باید توجه داشت که در گذرگاه‌های عابر پیاده بدون چراغ راهنمایی، حق با پیاده‌هاست و راننده در هر مسیر حتی اگر تابلوی ایست و چراغ راهنمایی وجود ندارد، بازهم طبق ماده‌های 129 و 130 آیین‌نامه پلیس راهور باید حقوق عابر پیاده را در نظر بگیرد.
  • در صورت تصادف با عابر، قانون و اخلاق هر 2 حکم می‌کنند که راننده نباید صحنه را ترک و فرار کند.
  • پس از وقوع تصادف جرحی، راننده در صورت هوشیاری باید نسبت به تماس با اورژانس و پلیس اقدامات لازم را صورت بدهد و رساندن عابر پیاده مجروح را به بیمارستان تسهیل و پیگیری کند.
مقالات دیگر  اعتراض به خسارت پرداختی شرکت بیمه توسط زیان‌دیده

دیه تصادف با عابر پیاده

دیه تصادف با عابر بر اثر عواملی مانند ماه‌های حرام، مقصر بودن راننده یا عابر، بیمه شخص ثالث و نحوه پرداخت می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که در تصادف عابر راننده مقصر باشد، بیمه شخص ثالث خودرو باید دیه عابر را پرداخت نماید. در صورتی که خودرو بیمه نباشد، بیمه عابر از صندوق خسارت بدنی شخص ثالث تامین خواهد شد در تصادفات 50 50 نیز راننده موظف به پرداخت کامل دیه است.

تصادف با عابر پیاده و فرار

طبق ماده 717 قانون مجازات اسلامی بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین از طرف راننده می‌تواند 2 تا 6 ماه حبس را برای شخص به همراه داشته باشد. در صورتی که راننده بعد از تصادف با عابر فرار کند، مجازات او دو شوم بیشتر از مجازات تعیین شده در قانون خواهد بود. در صورتی که تصادف منجر به فوت عابر شود و راننده مقصر نباشد، جبران خسارت مالی بر عهده شرکت بیمه خواهد بود.

در نهایت مقصر کیست؟

در خاتمه باید بگوییم قوانین تصادف با عابر پیاده حد و حدودی را مشخص کرده‌اند که با استفاده از آنها می‌توان درصد تقصیر راننده و عابر را کارشناسی و تفکیک کرد.

اگر در تصادف با عابر پیاده همه یا بخشی از تقصیر بر گردن عابر باشد، میزان دیه عابر پیاده بر پایه درصد تقصیر راننده تعیین و از او- یا بیمه‌گر‌ شخص ثالث‌اش- اخذ می‌شود. چنان‌چه خودرو آسیب دیده باشد نیز عابر باید به اندازه تقصیر خود به راننده خسارت بپردازد.

البته وقتی تمام تقصیر بر گردن عابر است بازهم بیمه شخص ثالث خودرو موظف به پرداخت دیه مصدومیت یا فوت او به خود یا وراث قانونی عابر براساس تعهدات‌اش است. هرچند سهم بیمه از سوی مراجع ذیصلاح تعیین می‌شود.

اما اگر تمام تقصیر بر عهده عابر و خودرو بیمه شخص ثالث معتبر و تاریخ‌دار نداشته باشد، تکلیف چیست؟ قوانین تصادف با عابر پیاده چه می‌گویند؟

در این شرایط بازهم دیه عابر از محل صندوق موضوع قانون بيمه‌ اجباری مسئوليت مدنی مالکان وسايل نقليه موتوری زمينی در مقابل شخص ثالث مصوب ۲۳ دی سال ۱۳۴۷ قابل‌پرداخت خواهد بود.

همچنین بخوانید:

دیه ضربه مغزی در تصادف

نظر یا پرسش خود را بنویسید

84 نظر
  1. امین ابراهیمی

    سلام وخسته نباشید
    بنده یک ماه پیش با عابر تو آزاد راه تصادف کردم که عابر فوت شده پلیس هم عابر رو مقصر اعلام کرد خانواده عابر درخواست هیئت سه نفره کردن.تصادف دقیقا هفتادمترجلوترازپل حصارک کرج توباند وسط شده عابر هم از مانع وسط اتوبان..نیوجرسی بتنی.. پرید ودوید وسط آیا ممکن هست هیئت سه نفره رای رو عوض بکنن

    1. bimebazar

      سلام دوست عزیز
      مقصر حادثه در چنین مواردی توسط پزشکی قانونی تعیین می شود. احتمالا شما مقصر حادثه هستید.

  2. Amir

    سلام وقت بخیر با ی عابر تصادف کردم اگه ماشین معاینه فنی نداشته باشه آیا بیمه پرداخت می‌کنه ؟؟؟

  3. محمد

    سلام من یک سال قبل تصادف کردم با ماشین سواری من عابر پیاده بودم و استخوان بینی من شکست بعد از اتمام تمام مراحل موفق شدم دیه شکستگی استخوان بینی رو از بیمه بگیرم . حالا یک سال وهفت ماه گذشته از تصادف اولم اما متاسفانه دوباره یک ماشین به من عابر پیاده زد و بعداز مراجعه به پزشک متخصص متوجه شدم که استخوان بینی من بازم شکسته به خاطر تصادف حالا اگر من دوباره اقدام برای گرفتنه دیه بکنم دیه بهم تعلق میگیره لطفاً لطفاً لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

  4. ودود رضازاده

    سلام من ۲ شب پیش ماشینم کنار اتوبان همت جوش اورد پیاده شدم و برای پیدا کردن اب از خروجی اتوبان همت به اتوبان چمران شمال از پیاده رو جلو رفتم تا چند متر جلوتر که پیاده رو بخاطر پروژه ای بسته شده بود مجبورا از لبه خیابان به جلو رفتم که ماشینی از پشت به من زد و فرار کرد تا چند دقیقه بیهوش بودم بعد که به خودم امدم کلا غرق در خون بودم و داشتم از سرما تشنج میکردم بعد از ۱ ساعت که کف خیابان افتاده بودم از دو نفر خواهش کردم که من را به کنار خیابان ببرند و اتش روشن کنند ولی هوچنان هیچ امبولانسی نیامد که مجبورا خودم جلویه یه ماشین اتش نشانی را گرفتم تا با اورژانس تماس گرفتند و امبولانس امد و مرابه بیمارستان برد امروز با رضایت خودم ترخیص شدم باید چکار بکنم مراحل شکایت به چه صورت باید باشد باتشکر

  5. کیوان نقی زاده

    باسلام در کوچه ای من تصادف کردم که خلوت نه خط کشی داره نه هیچی باموتور من عابر پیاده بودم مقصر کیه

  6. Arash

    سلام ببخشید من دیشب تو کوچه ساعت ۸ شب با سرعت کم در حرکت بودن رو به روم هم فردی به سمتم می‌آمد و در نزدیکی آن که رسید رو بی حواسی به سمت جلو موتور امد و تا جایی که تونستم گرفتمش و سرمون به هم اصابت کرد
    مقصر الان راننده هست که اون در لحضه آخر اومده جلوم

    1. bimebazar

      وقت بخیر همراه عزیز
      اگر موتور با عابر پیاده برخورد کند، در بیشتر مواقع کسی که مقصر شناخته می‌شود، راننده موتورسیکلت است و در این صورت باید دیه را به طور کامل بپردازد. مبلغ دیه نیز از بیمه شخص ثالث موتور پرداخت خواهد شد، ولی اگر راننده موتور بیمه نداشته باشد، صندوق تامین خسارات بدنی این مبلغ را به عابر پیاده می‌پردازد.

  7. Sajad

    با سلام بنده چند روز پیش باعابر پیاده تصادف کردم و منجر به فوت شد در صورتی محل تصادف با پل عابر پیاده حدود 150متر نهایت 200 متر فاصله داشته آیا مقصر حادثه بنده هستم یا عابر پیاده ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

  8. محمد

    سلام با موتور چند شب پیش به فاصله ۷۰ متری پل هوایی با یک عابر تصادف کردم حدودا ساعت های یک شب …با توجه به اینکه موتور هیچ برخوردی با عابر نداشت و فقط دستم بهش خورد و عابر سن بالایی داشت و بیهوش شده نتیجه چی میشه ؟؟ پلیس نیومد اصلا و گواهینامه دارم اما بیمه ندارم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادف
      انتقال خودرو به پارکینگ
      پرداخت کلیه هزینه‌های خسارت‌های جانی و مالی توسط راننده مقصر
      سنگین شدن جرم و انتقال به زندان در صورت وارد شدن خسارت جانی مانند فوت
      پرداخت جریمه دیرکرد
      پرداخت دیه

  9. وحید

    با سلام و خسته نباشین
    بنده با ماشین در روز عاشورا ظهر در شلوغی هیات های عزاداری از عقب یا یک خانومی برخورد کردم دقیقا جلوی یه درب بیمارستان خیریه حضرت زهرا، این خانوم چون خیلی درد داشت و اونجا فوق العاده شلوغ و مسیرها بسته بود خودمون مجبور شدیم ببریمش داخل بیمارستان نه اورژانس اومد نه کلانتری .عکس گرفتن گفتن شکستگی نداره ولی باید بعده چند روز MRI بشه حالا دو روز بعدش بردنشون یه بیمارستان دیگه MRI بگیرن احتمال دارن پارگی تاندون هست باید جراحی و بستری بشه.اگر بخوایم از بیمه ماشین استفاده کنم خواستم بپرسم حالا برای هزینه های درمان چون ماشین بیمه بوده چه کار باید کرد که از بیمه استفاده کنیم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باید مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه شخص ثالث و گزارش تصادف را به شرکت بیمه ارائه دهید. برای دریافت خسارت از بیمه خودرو نیز باید به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنید و مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه خودرو، گواهینامه رانندگی و گزارش تصادف را تحویل دهید.
      اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، ارائه مدارک مورد نیاز است. برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باید مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه شخص ثالث و گزارش تصادف را به شرکت بیمه ارائه دهید. برای دریافت خسارت از بیمه خودرو نیز باید به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنید و مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه خودرو، گواهینامه رانندگی و گزارش تصادف را تحویل دهید.

  10. ذبیح الله صفا

    «اگر عابر پیاده‌ای با ماشین تصادف کند در حالی و در شعاع 500 کیلومتری او پل عابر پیاده وجود داشته باشد»
    آیا می دانید 500 کیلومتر چقدر است؟!

  11. امیر

    اگر شخصی روی نردبان وسط خیابان باشد راننده به مردبان بزند و باعث سقوط شود مقصر کیست

  12. علی

    سلام ببخشید من 17سالمه با موتور تو میدان تصادف کردم موتور بیمه نداره چراغ سبز بود من حرکت کردم ی ماشین تو خیابون دید منو کور کرده بود پدر مادر بچه اون ور خیابان بودند بچه 10سال تنها دوید منم دیدم کور بود زدم بهش پاش شکست بعد اصلا خط عابر پیاده ای هم نبود بعد نزدم زمین اصلا سرعتم در حد۳۰تا بود میخواستم بدونم الان مقصر منم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله
      در صورتی که خودرویی بیمه‌ شخص ثالث نداشته باشد و دچار حادثه شود، راننده تا زمان پرداخت خسارت جانی و مالی اشخاص زیان‌دیده، زندانی می‌شود

  13. نوید

    الان اگه عابر پیاده ب قوانین خود درست عمل کند و ی ماشین با او بر خورد کند. مقصر کدام است و باید دیه بدهد؟

  14. توحید

    سلام و وقت بخیر بنده در خیابان اصلی زیر پل عابر پیاده با عابری که قصد عبور را داشت تصادف کردم وعابر به علت داشتن جراحات به بیمارستان منتقل شد
    ایا در این تصادف مقصر بنده که راننده هستم یا عابر پیاده که زیر پل عابر بوده و از پل استفاده نکرده…

  15. raed

    با سلام اگر ماشینی با عابر پیاده بزند زخمی بشود و راننده گواهینامه نداشتباش ایا بیمه شامل دیه میشود و
    مجازات راننده بدون گواهینامه چیست چکار باید کرد دیه شامل راننده میشود ممنون میشم راهنمای کند شرط چیست؟ مرسی از برنامه نویسی تون

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      خیر، اگر راننده مقصر در تصادف خود آسیب ببیند و فاقد گواهینامه باشد، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی به او پرداخت نمی‌کند، چرا که از نظر قانونی نباید رانندگی می‌کرده است

  16. حسن اسلامی نژاد

    سلام داخل شهر یه ماشین 206 زد بهم فرار کرد گونه سمت چپم با یه عدد دندان فک بالا شکسته و 95 درصد عصب های صورتم از بین رفته دوربین بانک لحظه تصادف رو گرفته ولی پلاک مشخص نیست میخواستم بدونم بهترین کار چیست و ما باید چیکار کنیم از کی شکایت کنیم و آیا دیه به ما تعلق میگیره و اگه بگیره باید از کجا دیه گرفت ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در صورتی که بعد از تصادف راننده مقصر از صحنه فرار کرد، می‌بایست با پلیس 110 تماس بگیرید تا برای این واقعه پرونده تشکیل شود و بتوانید خسارت خود را با بگیرید.

  17. رضا

    توخیابانهایی که نه چراغ قرمزهست نه خطوط عابرپیاده که عابرپیاده بدون توجه به ماشین متوسط خیابان شهری تصادف میکنه مقصرکیه؟؟؟

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      همیشه و در تمام معابر، حق تقدم با عابر پیاده است؛ مخصوصاً اگر از روی خط عابر عبور کند. مقصر تصادف با عابر پیاده، همواره وسیله نقلیه است؛ مگر در حالات زیر: محل حادثه زیر پل عابر پیاده (تا شعاع ۵۰ متری) باشد.

  18. امید

    سلام.عابر پیاده دنده عقب آمده و به گلگیر عقب خودروی درحال حرکت برخورد کرده.کدام مقصرند؟

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      زمانی که از قوانین تصادف با عابر پیاده صحبت می‌کنیم، تصور عموم مبنی بر آن است که همیشه حق با عابر پیاده بوده و راننده مقصر است.
      اگر در تصادف با عابر پیاده، مقصر خود او بوده و یا در بخشی از حادثه تقصیر داشته باشد، میزان دیه عابر بر پایه درصد تقصیر راننده تعیین شده و از او یا بیمه‌گر‌ شخص ثالث او اخذ خواهد شد. اگر ماشین آسیب دیده باشد، عابر هم به اندازه میزان تقصیر خود باید به راننده خسارت بپردازد.

  19. Hamipornoor

    سلام آیا اعتیاد داشتن عابر و داشتن حالت غیر عادی در شناخت مقصر تاثیر دارد

  20. حسین عبد اله پور

    سلام اگر خودرو به عابر پیاده بزنه اما عابر پیاده آسیب جدی ندیده باشه مقصر هم خودرو باشه به عابر پیاده دیه تعلق میگیره یا نه

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      در صورت شکایت عابر پیاده بله

  21. Persian boy

    اضافه کنم که در محل حادثه تمامی مغازه ها دوربین مدار بسته دارند و این موضوع رو هم به افسر راهنمایی گفتم اما برای تماشای فیلم دوربین هیچ کدوم از مغازه دارها اقدامی نکرد.

  22. Persian boy

    سلام.۴ شب پیش در یک خیابان ۳۵ متری با یک عابر تصادف کردم که شرح تصادف هم اینگونه است که ۳ تا نوجوان با هم در حال شوخی کردن هستند و یکی از اونها دوست دیگریش رو به شوخی میزنه و به داخل خیابانی که مخل تردد خودرو هست فرار میکنه و دوست دوم هم پشت سرش به دنبالش که زمانی که اینکارو میکنند ماشین من با محل حادثه تهایت ۲ ماشین فاصله داشته الان مقصر کی هست و چگونه میتوان اثباتش کرد

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      معمولا در صورت بروز حادثه‌ای که عابر پیاده در آن دخیل است مثل عبور او از معابر غیر‌مجاز، کارشناسان تصادفات راهور ناجا صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرفین، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‌کنند.

  23. بیژن

    سلام
    اگر در پارکینک مجتمع مسکونی با رعایت سرعت دنده عقب برویم و به صورت ناگهانی یک عابر با سرعت بیاید و به درب عقب خودرو بخورد نه به پشت ماشین ، مقصر کیست ؟ چون این اتفاق برایم خودم افتاده است ، یک پسر بچه بازیگوش موقعی که داشتم دنده عقب میرفتم درب مجتمع را باز کرده و یهویی دوید و به درب عقب پشت سر راننده خورد و خوشبختانه چیزیش نشد ، فقط میخواستم بدونم مقصر در این ماجرا کیست ؟

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      معمولا در صورت بروز حادثه‌ای که عابر پیاده در آن دخیل است مثل عبور او از معابر غیر‌مجاز، کارشناسان تصادفات راهور ناجا صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرفین، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‌کنند.

  24. Mojok

    اگر بدون گواهی نامه و با موتور در پیاده رو با کسی تصادف کنیم، اگر شخص به جلوی موتور ما امده باشد و پلیس هم صورت مسعله کرده باشد.
    موتور بیمه ندارد.
    خسارت چطور تقسیم میشود.

    1. bimebazar

      فرد مقصر موظف به پرداخت خسارت می باشد

  25. علی

    سلام وفت بخیر، بچم توراه برگشت ازمدرسه حین عبورازخیابان ازروی خط عابرپیاده، ماشین بهش زده وفرارکرده، بردیمش بیمارستان آسیب جدی ندیده بود، آیا میشه ازراننده شکایت کرد

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      راننده ای که متواری شود مقصر است

  26. افشین

    با سلام
    وخسته نباشید خدمت اساتید محترم
    بنده متاسفانه 2روز پیش واقع در شهریار دقیقا زیر پل عابر با عابر تصادف میکنم و عابر پیاده در جاده درحالت متواری بوده و با خودروی بنده برخورد کرده و فوت میشه .متاسفانه کروکی افسر راهنمایی و رانندگی مقصر را بنده اعلام کرده .آیا نبودن خط کشی عرض خیابان و نداشتن علائم راهنمایی و رانندگی دلیل بر مقصر بودن بودن عابر نیست .

  27. Alisolgi

    سلام اومدم ازخیابون ردبشم ساعت ۱۱شب که خیابون خلوت بودداشتم نگاه میکردم ردشم که ازسمت چپ موتوری ازخط ویژه بهم زده دست چپم باپای چپم صدمه دیده مقصرکیه

  28. مریم طهماسبی

    سلام.وقت بخیر.همسرمن درماه حرام باکودک9ساله تصادف می‌کنه که بعدچندوقت منجر به فوت کودک میشه.درکروکی پلیس نوشتن عدم توجه کافی راننده.حالامن می‌خوام بدونم آیا ممکنه شوهرم محکوم به حبس بشه درصورتی که دختربچه یهوپریده جلوی ماشین وماشینم بیمه داره

  29. رها

    سلام.من مادر بزرگم در جاده سلماس تصادف کرده یعنی مادربزرگم عابر پیاده بوده و ماشین زده.الان میگن دیه شمامل نمیشه آیا صحت داره.

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      دیه عابر پیاده در شرایطی که راننده با سرعت مطمئن و مجاز رانندگی کرده و وسیله نقلیه او دچار نقص فنی نباشد. پس همیشه مجازات تصادف با عابر پیاده برای مالک خودرو و راننده آن در نظر گرفته نمی‌شود و دیه عابر پیاده مقصر بر عهده خود او است.

  30. اصغری ۰۹۰۵۶۸۸۲۱۲۷

    من دوست ماه پیش پیاده با خودرو تصادف کردم یعنی ماشین به من که پیاده بودم زد وراهنمایی راننده را مقصر دانست. وپزشک قانونی ۱/۵یک درصد ونیم دیه یک انسان را برایم نوشت لطفا مبلغ که باید بگیرم چقدر است ؟

    1. علی اصغر بهرامی

      من دو ۲ماه پیش پیاده درپیاده رو بودم که ماشین ازجاده خارج شد ووارد پیاده رو شدوبمن زد وراهنمایی خودرو را مقصر دانست وکروکی کشیدو پزشک قانونی ۱/۵یک درصد نیم دیه یک انسان‌ را برایم نوشت لطفا بفرمایید چقدر می‌شود؟

    2. bimebazar

      وقت بخیر
      مبلغ یک پنج مبلغ دیه سال گذشته است یک پنجم از 900میلیون تومان

  31. ارسلان رضایی

    سلام اگر موتور در مسیر خلاف در حرکت باشد و عابری که از خط عابر پیاده عبور نکرده است برخورد کند مقصر میتوان 50/ 50 باشد؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله این امکان وجود دارد و در صورت بروز هر کدام ملزم به پرداخت 50 درصد از خسارت وارد شده هستن

  32. محمد

    اگر کسی با موتور به یک دیوانه که وسط خیابان اصلی ایستاده بژند مقصر کیست؟
    اگر راننده موتور گواهینامه نداشته باشد تکلیف چیست؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      مجازات رانندگی بدون گواهینامه، به موجب قانون مجازات اسلامی، برای مرتبه اول، حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و حکم جرم راننده بدون گواهینامه، برای مرتبه دوم، دو ماه تا شش ماه حبس است.

  33. صادق

    سلام اگر عابر پیاده در نقطه ای کور باشد و یک دفعه جلوی خودرو بیاید مقصر کیست؟؟

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      ر صورتی که عابر پیاده به جای عبور از پیاده رو در خیابان حرکت کند، از خطوط عابر پیاده و پل هوایی استفاده نکند، در مسیر عبور وسایل نقلیه باشد و یا با انجام کاری موجب ایجاد تصادف شود، عابر پیاده به عنوان مقصر شناخته می شود

  34. مجید

    سلام من پسر۴سالم و ماشین بهش زده وپاش شکسته .کروکی رو۵۰٫۵۰زدن .‌‌یعتی اینکه دیه نصف میشه یانه؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله .
      اگر در تصادف رانندگی افسر راهنمایی و رانندگی تصادف 50-50 را تشخیص داده باشد، هر یک از راننده‌ها موظف به جبران ۵۰٪ از خسارت واردشده به خودروی شخص مقابل خواهند بود. این ۵۰٪ خسارت واردشده می‌تواند با بیمه شخص ثالث پرداخت شود.

  35. خدامرادی

    با سلام اگر عابری در اتوبان عبور کند و منجر به مرگ شود وعابر را مقصر بدانند تکلیف دیه عابر چه میشود آیا قانونی یا راهی برای کمک به گرفتن دیه برای عابر وجود دارد لطفاً اگر کسی اطلاع دارد راهنمایی کنید

  36. ghamari629@gmail.com

    پنج درصد از دیه کامل چقدر میشود.

  37. امید

    سلام خسته نباشید،مادربنده ۸ماه پیش در اتوبان امام رضاتهران زیرپا عابرپیاده تصادف می‌کنه که مادربنده فوت می‌کنه افسرشب حادثه ماشین و۵۰درصدوشهرداری و۵۰درصدمقصرمیکنه شهرداری اعتراض می‌کنه وماشین۵۰ درصدوعابرپیاده۵۰ درصدمقصرمیشن دوباره من اعتراض زدم ماشین۵۰ درصدوعابرپیاده۵۰درصدمقصرشدن میخواستم بدونم آیا به ما دیه کامل میدم یانه ممنونم جوابم و بدین باتشکر

  38. سحر

    سلام خسته نباشید.چراغ برامن سبزبودناگهان پسربچه ای وسط خیابان پریدوفوت شدحالامن ۱۰۰درصدمقصرشدم چیکارکنم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      واحد خسارت شرکت بیمه گر خودرو مراجعه نمایید

  39. نور

    سلام تاچه زمان وقت داریم تقاضای کارشناسی مجدد داشته باشیم

  40. داریوش

    سلام درصورت برخورد ماشین به ماشین جلویی و برخورد ماشین جلویی با یک عابر پیاده حکمش چیست

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      خودرویی که باعث ایجاد تصادف شده است یقیننا مقصر خواهد بود

  41. امیر

    سلام اگر موتور سوار گواهینامه‌نداشته باشد ولی موتور ‌‌یمه داشته باشد بیمه برای یک سال دیه را میدهد؟

  42. حسینی

    سلام اگر عابر پیاده‌ امتناع کنه از رفتن به بیمارستان توسط امبولانس ولی راننده خودش عابر رو ببره درمانگاه و مراقبت‌های لازم انجام بشه عابر رضایت نامه کتبی بده ولی بعدش شکایت کنه بیمه هزینه دیه رو پرداخت میکنه؟؟

  43. قدرت واحدی

    سلام
    بنده در خ. جانبازان غربی حد امام علی و مدنی که خط عبور عابر هم دارد و بین دولاین رفت و برگشت گلدان برای عبور نکردن گذاشته آند
    بیست متر بعد خط کشی عابر پیاده خانمی در حال نوشیدن آب سر به طرف بالا وارد خیابون شد با عجله من گرفته سمت راست از پشت ایشان بگذرم او به عقب برگشت من ترمز زدم و جلوی پای ایشان ایستادم او خود را روی کاپوت ماشین انداخت زنگ زدم اورژانس آمدند و کلانتری مربوطه و افسر راهور معاینه انجام شد و به بیمارستان بردند بعد گذشت مراحل درمانی صحیح و سالم بودند بدون هیچ ضایعه جسمی فردای آن رو تماس گرفتم بیاید رضایت بدهد من ماشینم را آزاد کنم میگوید شما مبلغ سه میلیون تومان به کارتم بریزید من بیایم رضایت بدهم گفتم برای چه منظوری گفت از کار افتادن بچه ام دیشب نخوابید ایشان برای اخاذی خود را جلوی ماشین بنده انداخته در جایی که عبور عابر ممنوع است و به عقب برگشتن او و تقاضای پول روز میکند در ضمن همون موقع میگفت خودش مقصر است در حضور کاسیان محل حالا کتمان و انکار میکند ایشان ماشینش را در لاین مجاور گذاشته بود و بچه اش درون ماشین بود از آن طرف خیابان آمده اینطرف که تب بخرد برگردد من بیمه هم دارم متشکرم

  44. نیما

    تصادف با عابر پیاده
    شکستگی دست
    کبودی چند جا بدن
    زخمی شدن

    چقد بیمه تحلق میگیرد؟

  45. مجتبی

    سلام اکر در جاده اصلی عابر با بغل ماشین از طرف شوفر به اینه ماشین بخوره مقصر کیست

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      هنگامی ‌که حادثه‌ای رخ دهد و عابر پیاده یک طرف حادثه است، اگر عابر پیاده از معابر غیر مجاز استفاده کرده باشد و کارشناس‌های تصادفات راهور ناجا صحنه را بررسی کنند، سهم تقصیر هر یک از طرفین مشخص می‌شود.

      مواردی که توسط کارشناس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارتند از:

      معابر مسکونی و غیر مسکونی
      بزرگراه یا معبر اصلی
      فرعی یا کوچه بودن
      شرایط عبور برای عابر
      وجود چراغ و علائم رانندگی

  46. Zahra

    سلام خسته نباشید همسربنده بایک عابرتصادف کرده ومنجربه مرگ عابر شد البته باسرعت مجاز عابر پرید وسط جاده محل تصادف هم غیرمسکونی بود چجوری بایدثابت کرد که عابر هم مقصربوده؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      لطفا برای حل موضوع از طریق واحد خسارت محل سکونت خود اقدام نمایید

  47. امیرحسین

    سلام اگر بدون گواهی نامه با موتور سیکلت در پایین پل هوایی با عابری پیاده برخورد کنیم مقصر کیست ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      مقصر راکب موتور سیکلت می باشد ولی در صورت ثبت کروکی ممکن است تغییر نماید

      1. علی

        سلام آیا خسارت مالی در تصادف با عابر پیاده دریافت میشه؟ مثلا شخص شاکی بگه گوشیم شکسته

    2. جعفری

      سلام سوال جعفری را ندادین خیلی بیبخشید؟

    3. نقدی

      من امروز نزدیک پل هوایی با زنی تصادف کردم که دستش کمی صدمه دید و بردمش با امبولانس بیمارستان و پلیس هم ماشین رو برد کلانتری ولی گواهینامه نداشتم و اون خانم هم زیاد صدمه ندید خوشبختانه واومد باهام کلانتری و رضایت داد و رفت ولی ماشین رو ندادن بهم و گفتن باید برم دادسرا حالا نمیدونم باید چی کار کنم چون اون خانم رصایت داد ولی کلانتری گفت باید بیاد محضری رضایت بده من نفهیدم

      1. bimebazar

        وقت شما بخیر
        مجازات رانندگی بدون گواهینامه، به موجب قانون مجازات اسلامی، برای مرتبه اول، حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و حکم تصادف بدون گواهینامه، برای مرتبه دوم، دو ماه تا شش ماه حبس است. …
        مجازات رانندگی بدون گواهینامه

  48. امید

    سلام،مادربنده۳ماه پیش زیرپل عابرپیاده در اتوبان امام رضاتصادف می‌کنه البته منطقه مسکونی محسوب میشه افسرشب حادثه کروکی رو۵۰درصدماشین و۵۰درصدشهرداری رامقصراعلام میکنه شهرداری اعتراض می‌کنه کروکی مجدد۵۰درصدماشین مقصرو۵۰درصدعابرمیخواستم بدونم دیه کامل تعلق میگیره یاخیرممنونم جواب بدین

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بابت اتفاقی که برای شما افتاده است متاسفیم
      در صورت ارزیابی خسارت پرداخت براساس دیه سال صورت خواهد گرفت

    2. رضا

      سلام، برای مادر من هم در همون اتوبان به همون میزان هستش، برای شما به چه صورت شد، راهنمایی می کنید؟

  49. ابوالفضل میرزایی

    سلام اگرموتورسیکلت درهنگام شب دربزرگراه با عابری با لباس مشکی تصادف کند
    کدام یک مقصر هستند البته موتوری تمام مدارک را دارد و موتور نیز هیچ نقصی ندارد.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      تصادف با عابر پیاده را می‌توان در دوحالت بررسی کرد:
      1-«حالتی که راننده در حادثه تقصیر داشته است.»
      در این حالت راننده به نسبت تقصیر خود باید خسارت را جبران کند. در نتیجه شرکت بیمه متعهد می‌شود به‌جای بیمه‌گذار (راننده‌ی‌مقصر) خسارت را به شخص ثالث پرداخت کند. اگر راننده‌ی مقصر بیمه‌ی ثالث نداشته باشد، صندوق خسارات بدنی خسارت شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد. اما به علت نداشتن بیمه‌نامه‌ی ثالث، خسارت پرداخت‌شده از راننده‌ قابل بازیافت خواهد بود.
      2-«حالتی که راننده در حادثه تقصیر نداشته است.»
      این حالت زمانی رخ می‌دهد که عابر پیاده مقررات مربوط به عابران را رعایت نکرده است. اما راننده‌ی خودرو باوجود رعایت کلیه‌ی قوانین قادر به کنترل وسیله‌ی نقلیه نبوده و نتوانسته از بروز حادثه جلوگیری کند. در این حالت راننده در برابر خسارت شخص ثالث مسئولیتی ندارد. اما عابر آسیب‌دیده یا ورثه‌ی او (در صورت فوت عابر) می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند. میزان دیه و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذی‌صلاح مشخص می‌شود. چنان‌چه راننده‌ی خودرو بیمه‌ی شخص ثالث نداشته باشد خسارت عابر پیاده توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می‌شود. اما برعکس مورد بالا از راننده‌ی خودرو قابل بازیافت نیست.

    2. پارسا عبدی

      ناموساّ تصور میکنی که رنگ لباس عابر پیاده، در قوانین و حکم صادره در تصادفات تاثیر داشته باشه|؟!
      :))))))
      وای وای وای……
      یعتی با شما شدیم هشتاد میلیون نفرااااا
      😀
      یعنی همه نخبه… همه با هوش… همه نابغه…
      :)))))))

      1. مهسا محمد شفیعی

        ممنون از همراهی شما