مقایسه توانگری مالی شرکت‌های بیمه‌

خرید بیمه همیشه از دغدغه‌های ما بوده و هست. انتخاب بین شرکت‌های بیمه که تعدادشان هم کم نیست، سخت و زمان‌بر است، اما شاخص‌هایی وجود دارد که می‌تواند این انتخاب را تسهیل کند. برای مثال؛ توانگری مالی، رتبه رضایت و شکایت ثبت‌شده توسط مشتری، تعداد مراکز پرداخت خسارت، سهم از بازار، مدت‌زمان پاسخگویی به شکایات مشتری و… ما قصد داریم در چند مقاله پیشِ‌رو، شرکت‌های بیمه را ازلحاظ این شاخص‌ها مقایسه کنیم تا شما بتوانید با چشم‌باز خرید کنید.

❇️ توانگری مالی چیست؟

توانگری مالی یک اصطلاح بیمه‌ای است و ازآن‌جهت مهم است که نشان می‌دهد، آیا شرکت بیمه می‌تواند به تعهدات خود در آینده عمل کند یا نه؟ اصلا توانایی قبول ریسک‌های خود را دارد؟ توانگری مالی هر شرکت هرسال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و همین شفافیت در اعلام نتایج به مشتریان کمک می‌کند که شرکتی را انتخاب کنند که توانایی قبول ریسک و عمل به تعهدات خود را دارد.

توانگری مالی

❇️ سطوح مختلف توانگری مالی

توانگری مالی 5 سطح دارد، سطح اول که بالای 100 درصد است، بهترین و سطح پنج که زیر 10 درصد است، بدترین هستند. هرچه شرکت بیمه‌ای، توانگری مالی بالاتری داشته باشد، گزینه مناسب‌تری برای انتخاب است.

سطوح نظارت بر توانگری مالی مؤسسات بیمه به 5 سطح زیر تقسیم می‌شوند:
سطح یکتوانگری مالی شرکت بیمه برابر با ۱۰۰ درصد و بیش‌تر است.
سطح دوتوانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است.
سطح سه: توانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است.
سطح چهار: توانگری مالی شرکت بیمه برابر با یا بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است.
سطح پنج: توانگری مالی شرکت بیمه کمتر از ۱۰ درصد است.

مقالات دیگر  جراحی اسلیو معده با بیمه تکمیلی

❇️ راه‌کارهای مناسب برای هر سطح از توانگری مالی

همان‌طور که اشاره کردیم شرکت‌هایی که در سطح یک هستند، وضعیت مطلوبی دارند و باید عملکرد خوب را ادامه دهند! شرکت‌هایی که در سطح دو توانگری مالی هستند، به این معناست که توانایی ایفای تعهدات خود را دارند، ولی باید برای رسیدن به شرایط مناسب، وضعیت مالی خود را تقویت و ترمیم کنند. شرکت‌هایی که در سطح سه توانگری هستند؛ علاوه بر اعلام برنامه‌ترمیم وضعیت مالی، باید برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارائه کنند. شرکت‌هایی که در سطح چهار توانگری هستند؛ باید برنامه‌ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود را ارائه کنند. به‌غیراز این موارد، بیمه مرکزی این شرکت‌ها را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری ازجمله کاهش صدور بیمه‌نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش‌های کم بازده نموده است. اگر توانگری مالی شرکت‌های بیمه به پنج برسد بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت شرکت بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال کند.

توانگری مالی

❇️ وضعیت توانگری مالی شرکت‌های بیمه در ایران

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در سال 95 بیش‌ترین حد توانگری مالی را شرکت بیمه اتکایی ایرانیان و کم‌ترین حد توانگری را بیمه ایران داشته است. شرکت‌های بیمه البرز، پاسارگاد، سامان، ملت، کارآفرین و سینا در 5 سال اخیر توانگری مالی خود را سطح 1 حفظ کردند که این نشان از توانایی و قابلیت بالای آن‌ها در عمل به تعهداتشان است.

شرکت بیمه ایران که تنها شرکت بیمه دولتی است از سال 91 سیر نزولی داشته که بسیار خطرناک است و باید برنامه‌ای مؤثر و کارا برای افزایش سطح توانگری مالی خود داشته باشد، چراکه نزدیک به 40 درصد سهم بازار بیمه‌ای را داراست. بیمه البرز نیز طی سال‌ها سیر نزولی داشته، اما همیشه سطح یک توانگری خود را حفظ کرده و نشان می‌دهد، توانایی مناسبی برای ایفای تعهدات خود دارد.

مقالات دیگر  همه چیز درباره‌ی بیمه تکمیلی عمل زیبایی

بیمه آسیا که بعد از بیمه ایران، بیش‌ترین سهم از بازار را دارد، در سال 91 با داشتن سطح سه توانگری، عملکرد نسبتاً ضعیفی داشته که با مدیریت صحیح و افزایش مناسب سرمایه توانسته در 4 سال اخیر به سطح یک برسد و آن را به‌خوبی حفظ کند. بیمه دانا که بیش‌تر به خاطر بیمه‌های تکمیل درمانی خود شهرت دارد؛ بعد از سال 91 که سطح سه توانگری را داشته، توانسته در سال‌های 92، 93 و 94 به سطح یک برسد اما در سال 95 نتوانسته از این سطح خود دفاع کند و با ضریب 86 در سطح دوم قرارگرفته، باید دید در سال جاری و سال‌های بعد می‌تواند به جایگاه مناسب خود بازگردد یا خیر! بیمه پارسیان در سال 91 در سطح سه قرار داشته که با اجرای برنامه‌های مناسب، سیر صعودی داشته و توانسته سطح یک خود را حفظ کند. بیمه سامان و پاسارگاد  در زمره شرکت‌هایی هستند که طی 5 سال اخیر توانستند، سطح یک توانگری مالی خود را حفظ کنند که نشان از عملکرد مثبت این شرکت‌ها داشته است. بیمه کوثر نیز با توانگری مالی سطح 1 در 5 سال اخیر عملکرد مناسبی داشته و توانسته به خوبی از جایگاه مناسب خود دفاع کند. بیمه نوین اما هیچ‌گاه چنگی به دل نزده. نه تنها نتوانسته در سال‌های اخیر سطح یک توانگری را تجربه کند؛ بلکه سیری نزولی نیز داشته است. بیمه رازی به جز سال 92 که توانگری مالی سطح 2 را تجربه کرده در سال‌های دیگر توانسته جایگاه بسیار مناسبی را کسب کند و جز بهترین شرکت‌های بیمه از لحاظ توانگری مالی باشد.

توانگری مالی

❇️ بهترین‎‌ها و بدترین‌ها

در نهایت باید بگوییم؛ بهترین عملکرد در شاخص توانگری مالی را شرکت‌های ملت، رازی، سامان و بدترین عملکرد در این شاخص را شرکت‌های ایران، نوین، دی، معلم داشته‌اند. باید توجه کرد که این شاخص بهتر است طی چند سال در نظر گرفته شود، چرا که امکان دارد شرکتی سال 95 توانگری مالی مناسبی داشته باشد ولی سال 96 نتواند از این جایگاه خود دفاع کند. برای همین سعی کردیم آمار شرکت‌های مختلف، طی پنج سال آخر را بررسی کنیم که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

مقالات دیگر  پوشش بیمه‌های تکمیلی برای سرطان

 

برای خرید بیمه، شاخص‌های چون توانگری مالی، رتبه رضایت و شکایت ثبت‌شده توسط مشتری، تعداد مراکز پرداخت خسارت و  … بسیار مهم هستند. بیمه‌بازار سعی کرده تمام این اطلاعات را به‌صورت دقیق و شفاف در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. کافیست برای مقایسه و خرید بیمه به سایت بیمه‌بازار مراجعه کنید!

نظر یا پرسش خود را بنویسید