تعیین خسارت خودرو و نکات مهمی که باید درنظر گرفت

 حتما برایتان اتفاق افتاده هنگام تصادف خودروی‌تان، برای تعیین خسارت به مشکل برخورد کنید و یا از روند تعیین خسارت مطلع نباشید، در این مقاله با روند تعیین خسارت بیشتر آشنا خواهیم شد.

تعیین خسارت توسط کارشناس ارزیاب چگونه انجام می‌شود؟

با بازدید از اتومبیل خسارت دیده توسط کارشناس ارزیاب میزان خسارت ارزیابی می‌شود. در جریان بازدید اتومبیل خسارت دیده، کارشناس دستمزد تعمیرات و اقلام تعویضی مورد نیاز جهت انجام تعمیرات و لوازم فرسوده و تعویضی مورد بازیافت را در فرم گزارش مکتوب کرده و مقدار خسارت را ارزیابی می‌کند.

کارشناس ارزیاب قبل از هر اقدامی می‌بایست مشخصات کامل خودرو مانند شماره انتظامی، شماره شاسی، موتور، مدل و رنگ خودرو را با بیمه‌نامه و محتویات پرونده تطبیق داده و در نظر داشته باشد که زمانی خسارت اعلام شده برای بیمه‌گر، ثابت شده تلقی می‌شود و باید خسارت را پرداخت کند که:

✅ خطر بیمه شده واقع شده باشد.

✅ بر اثر تحقق خطر بیمه شده، خسارت وارد شود.

✅ خسارت وارد شده مستقیما از خطر بیمه شده ناشی شود.

✅ اموال خسارت دیده همان اموالی باشد که بیمه شده است.

موارد مهمی که در تعیین خسارت یک خودرو باید در نظر گرفت 

✅ باید بین خسارت و عاملی که باعث خسارت شده رابطه علیت وجود داشته باشد.

✅ ترمیم و جبران خسارت باید به صورت نقدی تعیین شود.

✅ خسارت باید زیان‌های وارده را جبران کند نه اینکه باعث سودآوری و ثروتمندی زیان دیده شود.

 ۵ نکات مهم در ارزیابی خسارت  

✅ در هنگام ارزیابی خسارت بررسی شود که آیا خودرو قابل بازسازی هست یا خیر. اگر قابل بازسازی نیست، وسیله اوراق می‌شود و قیمت ارزیابی قیمت قطعات منفصله خواهد بود که با توجه به نوع، سیستم، تیپ، فرسودگی قطعات تعیین می‌شود.

مقالات دیگر  معرفی صندوق تامین خسارت‌های بدنی؛ پشتیبان بیمه خودرو

✅ در ارزیابی تعیین قیمت به صورت پول نقد صورت گیرد.

✅ برای ارزیابی وسیله نقلیه قیمت عادلانه روز با نگرش به نوع، سیستم، تیپ مدل آن در نظر گرفته می‌شود.

✅ اگر وسیله دارای اصالت، قابل بازسازی اما شماره گذاری آن منوط به تعویض اتاق باشد، باید به موجود بودن اتاق، هم مدل، هم تیپ در کارخانه سازنده یا نمایندگی مجاز به طوری که باعث تغییر سیستم یا تیپ نشود، توجه گردد.

✅ در ارزیابی وسایل نقلیه قابل بازسازی و شماره‌گذاری باید هزینه‌های شماره‌گذاری، مخصوصا برای وسایل نقلیه وارداتی که مبالغ زیادی را به عنوان مالیات و عوارض و سایر هزینه‌ها باید بپردازد، در نظر گرفت.

خرید بیمه با بیمه بازار

بیمه‌بازار اولین و بزرگترین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه زلزله و آتش سوزی و بیمه عمر است که به شما عزیزان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای خرید بیمه خودرو به سایت بیمه‌بازار مراجعه کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید