همه چیز درباره بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها

کنجکاوی بخش جدا نشدنیِ بچه‌هاست. آنها دلشان می‌خواهد هر چیزی را خودشان تجربه کنند. گاهی‌اوقات این تجربه‌ها می‌تواند ریسک بالایی داشته‌باشد.

حالا تصور کنید تعداد زیادی از کودکان، در طول روز، برای چند ساعت متوالی، کنار هم در حال یادگیری و کشف تجربه‌های نو باشند.

در چنین مکان‌هایی رخ دادن هر اتفاقی ممکن است. چرا که این انسان‌های کوچکِ کنجکاو، هم انرژی زیادی دارند، هم حاضرند در ازای به دست آوردن تجربه‌های منحصر به فرد، دست به هر کاری بزنند.

به همین علت، مهدکودک‌ها می‌توانند مکان‌هایی شاد باشند اما احتمال وقوع هر اتفاقی هم در آن وجود دارد.

برای کم کردن فشار استرس نگه‌داری از کودکان در مهدکودک‌ها راه حلی وجود دارد که ساده است: «بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها» می‌تواند در صورت وقوع هر اتفاقی هزینه‌های به وجود آمده از خسارت‌ها را پوشش دهد.

چرا باید به فکر بیمه مسئولیت مهدکودک بود؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده بگوییم، عنوانِ «مسئولیت مدنی» از دیدگاه حقوقی در بیمه‌ها، یعنی اینکه بیمه‌گر بعد از دریافت حق بیمه، این تعهد را می‌دهد که در زمان وقوع اتفاق‌های خطرناک، خسارتی که وارد شده را جبران کند.

بیمه مسئولیت مدنی مهدکودک هم شامل همین موارد می‌شود؛ یعنی در صورتی که مدیر یک مهدکودک باشیم، می‌توانیم به عنوان بیمه‌گذار (کسی که باید حق بیمه را پرداخت کند) با استفاده از بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها، خودمان را در برابر خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی بیمه کنیم.

به بیانی ساده‌تر، مدیر یک مهدکودک در قبال هر اتفاقی مسئول است و بهتر این است که با گرفتن بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها، شرایطی امن‌تر برای کودکان و مربی‌ها و به طور کلی مهدکودک، فراهم کند.

بیمه مسئولیت مهدکودک شامل چه پوشش‌هایی می شود؟

پوشش‌های بیمه مهدکودک معمولا پیشامدهای مختلف احتمالی را در که ممکن است در محیط مهد رخ دهد، دربرمی‌گیرد؛ این خسارت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

مقالات دیگر  فرانشیز بیمه چیست؟

-جبران خسارت فوت یا نقص عضو بچه‌ها در اثر حادثه

-جبران هزینه درمان و بستری بچه‌های مهد در بیمارستان

-جبران هزینه‌های پزشکی

اما در برخی موارد بیمه مسئولیت مهدکودک، جبران خسارت هایی با شرایط خاص را به عهده نمی‌گیرد. مثل:

– زمانی که مدیر مهد یا یکی از مربی‌ها برای دریافت خسارت، به عمد باعث خسارت و زیان شده‌باشند.

-اگر قصور یا غیبت مربی باعث به وجود آمدن حادثه برای بچه‌ها شده‌باشد.

-اگر مربی مهد کودک آموزش‌های لازم را ندیده باشد و در کل برای انجام چنین کاری مدرک و صلاحیت لازم را نداشته‌باشد.

و موارد دیگری مثل:

-حمله‌های هسته‌ای و تشعشعات رادیو اکتیو

-خسارتی که ناشی از انقلاب و جنگ باشد

-و خسارت‌هایی که قصور دولت‌ها موجب به وجود آمدن آنها شده‌باشد.

بیمه مهدکودک در کشورهای دیگر چه کاربردی دارد؟

در کشورهایی دیگر همانند کانادا، میزان پوشش بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها معمولا فراتر از موارد گفته شده‌است. به طور مثال، علاوه بر موارد بالا، در صورتی که کودک در زمان حضور در مهدکودک مورد اذیت و آزار جسمی یا جنسی قرار بگیرد، هزینه‌های متعلق به درمان و جلسات روان‌درمانی بر عهده مهد‌کودک خواهد بود و بیمه هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد.

علاوه بر این، تمامی راننده‌های سرویس مهدکودک باید گواهینامه مخصوص داشته‌باشند و در صورتی که اتفاقی برای وسیله نقلیه متعلق به مهدکودک بیافتد؛ خسارات مربوط به کودکان آسیب‌دیده و راننده، همگی از سوی بیمه مسئولیت بدنی جبران می‌شود.

باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که بیمه مسئولیت مهدکودک در ایران، وسایل نقلیه مخصوص حمل ونقل بچه‌ها را پوشش نمی‌دهد و بیمه‌ها مسئولیتی در قبال آن نخواهند داشت؛ بنابراین بهتر است در این خصوص حتما رعایت قوانین را برای تامین امنیت هر چه بیشتر کودکان در نظر داشته باشیم.

شرایط گرفتن بیمه مسئولیت مهدکودک و میزان آن چطور تعیین می‌شود؟

تعیین سقف میزان حق بیمه در مورد مهدکودک‌ها به موارد مختلفی بستگی دارد. مثلا در صورتی که مدت زمان آن یک ساله یا کمتر از یک سال باشد حق بیمه‌های متفاوتی خواهد داشت.

مقالات دیگر  راهنمای استفاده از بیمه بدنه

تعداد موارد دیگری که در تعیین حق بیمه در نظر گرفته می‌شود، شامل موارد زیر می‌شود:

-تعداد بچه‌های نگه‌داری شده در مهد

– در صورتی که مهد قرار باشد از نوزادان شیرخوار مراقبت کند (داشتن مجوز الزامی است)

-در شرایطی که مهدکودک بخواهد از کودکانی که معلولیت یا نیازهای ویژه دارند نگه‌داری کند

– در حالتی که برگزاری اردوهای خارج از محیط مهدکودک در برنامه کاری باشد

-در صورتی که زمین بازی و لوازمی همانند تاب، سرسره و استخر در محیط مهدکودک باشد، شرکت بیمه‌گر حتما باید از آن اطلاع داشته باشد

نکته مهم در این است که مدیر مهدکودک، به عنوان بیمه‌گذار باید تمامی موارد گفته شده را همان ابتدای صدور بیمه‌نامه ذکر کند. در غیر این صورت، اگر خسارتی وارد شود، بیمه جبران هزینه‌های خسارت وارد شده را به عهده نمی‌گیرد.

والدین نگران باشند یا نباشند؟

بیمه مسئولیت مهدکودک، بیمه‌ای اختیاری است اما کارکرد و نحوه پوشش آن می‌تواند این اختیار را تبدیل به اجبار کند.

اینکه هر پدر و مادری بابت نگه‌داری از کودکان‌شان، تمامی جوانب را در نظر بگیرند امری طبیعی است. در این زمینه هم می‌توانند از مهدکودک درباره بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها و میزان تعهد مدیر مهد نسبت به گرفتن چنین بیمه‌ای پرس‌وجو کنند و در صورت نبود چنین بیمه‌ای درخواست کنند تا مهد تحت پوشش آن قرار بگیرد.

احتیاط شرط عقل است. پس چه بهتر که این مورد هم شامل حال کودکانی که ساعاتی دور از والدین در محیط مهدکودک می‌گذرانند بشود.

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید