راهنمای عیب‌یابی خرابی شیشه بالابر + نحوه تعمیر و تاثیر روی خرید بیمه بدنه

خرابی شیشه بالابر خودرو از آن دسته از ایراداتی است که به شدت می‌تواند ذهن مالک خودرو را درگیر کند؛ این مشکل نه آنقدر بزرگ است که هزینه‌های سنگینی به دنبال داشته باشد و نه آنقدر ناچیز که بتوان آن را نادیده گرفت. اتفاقی است کم و بیش معمول، به‌خصوص در مورد خودروهای داخلی. اما این موضوع چه ارتباطی به بیمه بدنه دارد؟ آیا در صورت خرابی شیشه بالابر، بیمه خسارت می‌دهد؟ آیا این خرابی جزء مواردی است که بیمه تعهدی نسبت به آن ندارد؟ در این مطلب بیمه‌بازار علت خرابی شیشه بالابر و تاثیری که روی بیمه بدنه خودرو دارد را بررسی می‌کنیم.

 

شیشه بالابر و مشکلات آن

این که نتوانید کنترل در و پنجره خودروی خود را نداشته باشید، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات است. مثلا در شرایط جوی نامساعد، برف و باران به داخل خودرو می‌ریزد، در هوای گرم کولر ماشین عملکرد درستی به دلیل باز بودن شیشه خودرو ندارد و مهم‌تر از همه مشکل امنیت خودرو در بیرون است. شیشه پایین خودرو مانند قرار دادن یک تابلوی «سرقت آزاد» روی آن است! پس خرابی شیشه بالابر را باید جدی گرفت. 

ساز و کار شیشه بالابر خودرو

شیشه‌ بالابر استفاده زیادی در حین رانندگی دارد و این کابرد زیاد استهلاک آن را هم افزایش می‌دهد. برای این که بدانید مشکل سیستم شیشه بالابر چیست، ضمن آشنایی باید اجزای مختلف آن، باید نحوه کار کردن آن را هم بدانید. این سیستم از اجزای زیر تشکیل شده است؛

  • موتور الکتریکی: این موتور به عنوان قلب تپنده سیستم، نیروی لازم برای حرکت شیشه را تامین می‌کند. موتورهای شیشه بالابر معمولاً کوچک و قدرتمند هستند و از نوع DC (جریان مستقیم) هستند.
  • رگلاتور: رگلاتور به عنوان کنترل کننده حرکت شیشه، شامل مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌ها، اهرم‌ها و کابل‌هایی است که نیروی موتور را به حرکت خطی شیشه تبدیل می‌کنند.
  • قرقره‌ها: کابل‌ها روی این قطعات که خود بخشی از رگلاتور هستند، پیچیده شده تا حرکت خطی ایجاد کنند.
  • کلیدها و سوئیچ‌ها: حرکت شیشه‌ها با استفاده از این کلیدهاست که می‌توانند روی درب خودرو یا سایر نقاط داخل کابین قرار گیرند.  کاربرد سوئیچ‌ها هم برای عملکردهای خاصی مانند توقف خودکار شیشه در موقعیت‌های خاص است.
  • شیشه پنجره: خود شیشه نیز جزئی از سیستم شیشه بالابر است و معمولاً از جنس شیشه‌های ایمنی ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها و به رگلاتور متصل می‌شوند تا به صورت هموار بالا و پایین حرکت کنند.
  • راهنماها و آب‌بندها: راهنماها معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز هستند و آب‌بندها هم از مواد لاستیکی یا پلاستیکی انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند. کارکرد این قطعات هم هدایت شیشه و جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار به داخل خودرو است.
  • فیوز: کار فیوز به عنوان یک قطعه ایمنی، جلوگیری از آسیب دیدن مدار شیشه بالابر در صورت بروز اتصال کوتاه یا افزایش جریان است.
مقالات دیگر  در تصادف صحنه به هم خورده چطور خسارت بگیریم!

خود شیشه بالابر خودرو به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شود؛

  • سیستم‌های مکانیکی: این سیستم قدیم‌ترین سیستم شیشه بالابر است و در آن‌ها شیشه ها به صورت دستی و با استفاده از اهرم یا دستگیره بالا و پایین حرکت می‌کنند. چنین سیستمی در خودروهای جدید دیگر وجود ندارد.
  • سیستم‌های برقی: همان‌طور که از نامش نیز پیداست، قدرت حرکتی سیستم شیشه‌ بالابر دستی، از طریق باتری تامین می‌شود و شیشه‌ها با فشردن کلیدها قابل کنترل هستند. 
  • سیستم‌های هیدرولیکی: مشخصه این سیستم، استفاده از نیروی روغن هیدرولیک برای حرکت شیشه‌هاست. 

نحوه کارکرد شیشه بالابر

سیستم کارکرد شیشه بالابر تقریبا ساده است؛ زمانی که شما کلید شیشه بالابر را فشار می‌دهید، یک سیگنال الکتریکی به موتور ارسال می‌شود. پس از دریافت این سیگنال موتور شروع به چرخش کرده و این چرخش توسط رگلاتور به حرکت خطی تبدیل می‌شود. با حرکت رگلاتور، کابل نیز به حرکت درمی‌آید و به این ترتیب از آنجایی که شیشه به کابل متصل است، با حرکت کابل، شیشه نیز به بالا یا پایین حرکت می‌کند.

دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو 

هر سیستمی که از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد، احتمالا استهلاک و خرابی آن هم بالا می‌رود. شیشه بالابر هم یک سیستم پیچیده است و از این قاعده مستثنی نیست. خرابی شیشه بالابر معمولا به اشکال زیر خود را نشان می‌دهد.

  • عدم حرکت شیشه 
  • حرکت شیشه با صداهای غیرعادی 
  • حرکت شیشه فقط در یک جهت
  • توقف شیشه به طور ناگهانی 
  • حرکت بسیار کند شیشه 

در ادامه به مهم‌ترین علت‌های کار نکردن شیشه بالابر می‌پردازیم؛

مشکلات برقی

مشکلات برقی شیشه بالابر از ۳ عامل ناشی می‌شود:

  • سوختن فیوز: کارکرد فیوزها محافظت از مدار الکتریکی در برابر جریان بیش از حد است. در صورت سوختن فیوز، جریان به موتور نمی‌رسد و شیشه حرکت نمی‌کند.
  • مشکل در سیم‌کشی: سیم‌کشی سیستم شیشه بالابر خودرو ممکن است با مشکلاتی مثل قطع شدن، ساییدگی یا اتصال کوتاه سیم‌ها مواجه شود که مانع رسیدن جریان برق به موتور می‌شود.
  • خرابی سوئیچ: در صورت خرابی سوئیچ، فرمان برای حرکت موتور ارسال نخواهد شد.
  • مشکل در رله: رله‌ها مانند کلیدهای الکتریکی عمل می‌کنند و در صورت خراب شدن، نمی‌توانند جریان برق را به موتور انتقال دهند.
مقالات دیگر  پوشش های بیمه بدنه؛ سرقت کلی و جزئی، نحوه‌ و مراحل پرداخت خسارت

مشکلات مکانیکی

مشکلات مکانیکی که باعث خرابی شیشه بالابر می‌شود را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • خرابی موتور: اگر موتور شیشه بالابر به عنوان نیروی محرکه اصلی سیستم، بسوزد یا گیر کند، شیشه حرکت نخواهد کرد.
  • خرابی رگلاتور: همان‌طور که اشاره شد، رگلاتور حرکت دورانی موتور را به حرکت خطی تبدیل می‌کندو در صورت بروز نقص در این قطعه، شیشه نمی‌تواند بالا یا پایین برود.
  • گیر کردن شیشه در ریل: اگر شیشه در ریل گیر کرده باشد، موتور توانایی حرکت آن را نخواهد داشت. 
  • شکستگی یا آسیب دیدن قطعات مکانیکی: هرگونه آسیب دیدگی در قطعات مکانیکی دیگر مانند کابل یا اهرم‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شیشه بالابر شود.
  • خرابی دکمه بالابر شیشه ماشین: دکمه شیشه بالابر خودرو  در اثر استفاده زیاد مستهلک می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل ضربه یا شکستگی نیز از کار بیفتد.

علاوه بر موارد فوق، علت کار نکردن شیشه بالابر می‌تواند به خاطر مشکلات دیگری هم باشد؛ از جمله:  

  • یخ‌زدگی شیشه در هوای سرد
  • گرفتگی مکانیزم در اثر ورود گرد و غبار یا مواد خارجی
  • فعال شدن قفل ایمنی کودک

تعمیر شیشه بالابر خودرو

گاهی اوقات علت کار نکردن شیشه بالابر خودرو، می‌تواند عوامل مثلی قطعی موقت برق باشد. در این حالت کافی است خودرو را یکبار خاموش و روشن کنید تا جریان برق مجدد وصل شود. در مواقعی هم ممکن است که شئ خارجی در میان شیارهای آن گیر کرده یا گرد و خاک زیادی میان درزها جمع شده باشد. در این شرایط با استفاده ابزار مناسب، اقدام به خارج کردن شئ و تمیز کردن گرد و خاک کنید. 

اگر مشکلات شیشه بالابر جدی‌تر بود یا سیستم آن پیچیدگی‌های زیادی داشت، حتما باید در یک تعمیرگاه مجاز و توسط تعمیرکاران مجرب مورد بررسی و تعمیر قرار بگیرد.

خرابی شیشه بالابر و ارتباط آن با بیمه بدنه

احتمالا سوالاتی از قبیل آیا خرابی شیشه بالابر تاثیری در شرایط خرید بیمه بدنه دارد؟، در زمان خرید بیمه بدنه یا استفاده از پوشش‌های آن برای شما پیش آمده باشد. جواب کوتاه این است که نه؛ خرابی شیشه بالابر در زمان خرید این بیمه، روی قیمت نهایی آن تاثیر ندارد. از سوی دیگر این بیمه پوششی برای خراب شدن شیشه بالابر ارائه نمی‌دهد و تنها شکسته شدن شیشه تحت پوشش این بیمه است. 

مقالات دیگر  شرایط استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان دیده

 اما ممکن است خرابی شیشه بالابر به صورت غیرمستقیم روی بیمه بدنه تاثیرگذار باشد. به این ترتیب که خودروی شما در زمان صدور بیمه بدنه، مورد بازرسی فنی قرار می‌گیرد. اگر در این بازرسی، خرابی‌های متعدد و جدی در خودرو مشاهده شود، ممکن است شرکت بیمه نرخ بالاتری تعیین کند. 

برای این که بتوانید بیمه‌ای مناسب برای خودروی خود پیدا کنید، بیمه‌بازار بهترین پلتفرم برای شماست. درست است که هیچ بیمه‌ای پوششی برای خرابی شیشه بالابر ارائه نمی‌کند، اما این مشکل می‌تواند سبب‌ساز مشکلات جدی‌تری شود و خسارت‌های بیشتری به بار آورد. در چنین شرایطی باید یک بیمه مورد اطمینان داشته باشید و این بیمه را هم می‌توانید از پلتفرمی مطمئن مثل بیمه‌بازار تهیه کنید. 

نظر یا پرسش خود را بنویسید