بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش هایی دارد؟

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان اجباریست و حرکت وسایل نقلیه موتوری، بدون داشتن این بیمه‌نامه ممنوع است. غفلت در خرید بیمه شخص ثالث عواقبی مانند توقفیف خودرو و سلب امکان خرید و فروش خودرو را در پی خواهد داشت. در ادامه این مقاله با اهمیت این بیمه و پوشش‌های آن آشنا خواهید شد.

 

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث قرارداد بیمه‌ای از دسته بیمه‌های مسئولیت است که بین شرکت بیمه و فرد بیمه گذار منعقد می‌شود و طی آن شرکت بیمه‌گر در ازای مبلغ حق بیمه متعهد می‌شود در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه، خسارت ناشی از تصادفات رانندگی را که به جان و مال هر فردی به جز اتومبیل مقصر وارد می‌شود؛ مطابق با تعهدات بیمه‌نامه جبران نماید. در این بیمه شخص اول راننده، شخص دوم شرکت بیمه‌گر و شخص ثالت فردی است که در تصادف آسیب‌دیده است.

چرا بیمه شخص ثالث اجباری است؟

طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در سال 1347 به تصویب مجلس شورای ملی رسیده؛ تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی, شهری و بین شهری اعم از حقیقی یا حقوقی مکلفند وسیله نقلیه خود را در قبال خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات احتمالی, که به شخص ثالث وارد میگردد؛بیمه کنند.

خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث اجازه تردد در معابر را نداشته و علاوه بر جریمه دیرکرد در صورت رصد پلیس شامل جرایم راهنمایی و رانندگی و توقیف خودرو و همچنین محدودیت فروش و نقل و انتقال خودرو می‌‌شوند.

مقالات دیگر  دیه و پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث

انواع بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث به دو صورت بیمه ثالث عادی و بین‌المللی ارائه می‌شود. منظور از بیمه شخص ثالث عادی همان بیمه‌ای است که خرید آن برای تمام رانندگان اجباری است و بیمه شخص ثالث بین المللی برای رانندگانی است که قصد سفر با ماشین شخصی را دارند. در حال حاضر شرکت بیمه ایران تنها شرکت صادرکننده بیمه بین‌المللی خودرو است.

بیمه نامه های کوتاه مدت 

بیمه نامه شخص ثالث میتواند یک ساله و یا کوتاهتر و چند ماهه صادر شود . مبلغ حق بیمه کوتاه مدت به صورت روز شمار محاسبه نمیشود و تعرفه متفاوتی دارد و حق بیمه پایه برای بیمه‌های کوتاه مدت 5 تا 10% بیشتر از بیمه های یک ساله است.

تعهدات بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث به سه دسته پوشش‌های مالی، جانی و پوشش حوادث راننده تقسیم می‌شوند.

 پوشش‌های مالی این تعهد مربوط به خسارات مالی است که در اثر تصادفات رانندگی به اموال شخصی یا عمومی وارد می‌شود.این اموال ممکن است اتومبیل, ساختمان و بنا یا احشام متعلق به شخص ثالث و یا تجهیزات و اموال عمومی و شهری و یا حتی درختی در حاشیه خیابان باشد.

جبران خسارت وارده به تمام این موارد تا سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص ثالث به عهده شرکت بیمه‌گر است.

پوشش‌های جانی هر نوع دیه یا ارش و هزینه های درمان و معالجه صدمات بدنی, نقص عضویا از کارافتادگی به صورت جزیی یا کلی, دائم یا موقت و یا دیه کامل فوت که در اثر تصادف با هرنوع وسیله نقلیه به هر شخصی داخل یا خارج از خودروی مقصر حادثه ( بجز راننده مقصر ) وارد شود شامل پرداخت از محل تعهدات جانی بیمه نامه شخص ثالث می‌شود.

مبلغ تعهدات جانی بیمه شخص ثالث معادل دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در هر سال به صورت ثابت در همه شرکت های بیمه تعیین می‌شود.

پوشش حوادث راننده این مورد مربوط به شخص راننده خودرو مقصر حادثه  است و دیه و ارش, هزینه معالجه و درمان و نقص عضو و از کارافتادگی یا دیه فوت را تا سقف مبلغ دیه مرد مسلمان در ماه غیر حرام پرداخت می‌کند.

 

حداقل و حداکثر تعهد مالی بیمه نامه شخص ثالث 

حداقل مبلغ تعهد مالی بیمه نامه‌های شخص ثالث معادل 2.5% دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام و حداکثر آن معادل 50% این مبلغ در تمام شرکت های بیمه یکسان است.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

مطابق قانون جدید، امکان انتقال تخفیف بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گذار برای بستگان درجه یک ( پدر، مادر، همسر و فرزند) فراهم شده است. توجه داشته باشید انتقال تخفیف این بیمه تنها با ارائه سند رسمی امکان‌پذیر است؛ همچنین مالک خودرو موظف است قبل از انتقال، خودروی خود را فروخته و فک پلاک خودرو را انجام داده باشد. شرایط انتقال تخفیف عدم خسارت را در این مقاله ( https://bimebazar.com/blog/transfer-car-insurance-discount/ ) بخوانید.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

عوامل زیادی در مبلغ حق بیمه شخص ثالث تاثیر گذار است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

  • حق بیمه پایه: این مبلغ هر ساله براساس نرخ دیه توسط بیمه مرکزی به شرکت های بیمه اعلام می‌شود.
  • سوابق تخفیف عدم خسارت: این تخفیفات به ازای هرسال 5% و تا سقف 14 سال و معادل 70% محاسبه می‌شود.
  • سال تولید خودرو
  • کاربری خودرو: حق بیمه وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس, تاکسی, کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری 10%از وسایل نقلیه مشابه بیشتر است.
  • تعداد سیلندر: شامل سه دسته بندی خودروهای کمتر از 4سیلندر, خودروهای 4سیلندر و بیشتر از 4سیلندر
  • میزان تناژ در خودروهای بارکش
  • سقف تعهدات مالی
  • مدت زمان اعتبار بیمه نامه
  • جریمه دیرکرد
  • سابقه خسارت مالی و جانی بیمه نامه قبلی

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در صورت عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث، در ازای نداشتن هر یک روز بیمه، متحمل جریمه خواهید شد. برای محاسبه جریمه بیمه شخص ثالث لازم است قیمت بیمه شخص ثالث که هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود را در تعداد روزهای سال (365) تقسیم کنید. البته لازم به ذکر است در چند سال گذشته از سوی بیمه مرکزی بخشودگی‌هایی اعلام شده است.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه بازار

از آنجایی خرید بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان وسایل نقلیه اجباری است انتخاب شرکت بیمه که پوشش‌های متنوع با قیمت مناسب ارائه دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار پوشش‌های شرکت بیمه را با یکدگر مقایسه کنید و با خیال آسوده اقدام به خرید بیمه نمایید. بعد از مراحل آپلود، مدارک و بررسی توسط کارشناسان، نسخه الکترونیک بیمه‌نامه شما صادر خواهد. در صورت تمایل می‌توانید برای دریافت رایگان نسخه فیزیکی بیمه خود نیز درخواست دهید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره کارشناسان بیمه بازار  پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

4 نظر
  1. مجتبی حاجی علیانی

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما سوال من اینه که من یه سمند دارم وبا یه پژو ۴۰۵ تمام رنگ مدل ۹۱ تصادف کردم و مقصر بودم تعهد مالی من ۴۸ میلیون تومانه و کارشناس بیمه برای خودروی زیان دیده ۴۷میلیون تومان خسارت نوشته خواستم بپرسم ایا اگر وین خودرو بیشتر از این هزینه تعمیرش بشه باید من مابه تفاوت بدم یا نه ممنون میشم که راهنماییم کنین

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بیمه شخص ثالث به‌طور کامل راننده‌محور شده است؛ یعنی تخفیف‌های عدم خسارت با فروش خودرو به خریدار منتقل نمی‌شود، مگر اینکه انتقال از خودروی فرد به خودروی دیگر او یا از بیمه‌شده به خانواده درجه یک او (والدین، همسر و فرزندان) باشد؛ یعنی انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به برادر هم حتی ممکن نیست اگر در زمان فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدید و انتقال تخفیف بیمه به پلاک جدید را ندارید، می‌توانید با دریافت گواهی حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث از شرکت بیمه، این تخفیفات را تا زمان خرید خودروی جدید برای خود محفوظ نگه داریدمهم است که کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکی باشد.
      رای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث باید حتما مدارک زیر را به کارشناس بیمه تحویل دهید:

      بیمه‌نامه ماشین جدید
      کپی کارت ماشین قدیم
      کپی بیمه شخص ثالث ماشین قدیم
      اصل کارت ماشین خودروی جدید

  2. یوسف باقری

    سلام
    بیمه در شهرستان خدمات وثبت نام نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر

    1. بیمه بازار

      سلام قصد خرید چه بیمه ای از سایتمون دارین؟ و اینکه کدوم شهر هستین؟