بیمه بدنه کیلومتری چیست؟ مزایا، شرایط خرید و فسخ

بیمه بدنه کیلومتری یکی از خدمات شرکت‌های بیمه است. این بیمه بدنه با توجه به نوع کیلومتر و پیمایش شما در جاده مشخص می‌شود. اگر میزان تردد خودروی شما در خیابان و جاده به ۱۵ هزار کیلومتر نمی‌رسد، می‌توانید از بیمه بدنه پیمایشی استفاده کنید.

خرید بیمه بدنه

چرا به بیمه بدنه کیلومتری احتیاج دارید؟

مهم‌ترین دلیل برای خرید بیمه بدنه پیمایشی، پرداخت حق بیمه کمتر است. در این حالت، شما حق بیمه را متناسب با میزان پیمایش در خیابان و جاده پرداخت می‌کنید. معمولا هزینه این بیمه‌نامه حدود یک دوم یا یک سوم هزینه بیمه بدنه عادی است. شما می‌توانید بیمه بدنه کیلومتری را به ۲ روش با دستگاه کیلومتر شمار و بدون این دستگاه خریداری کنید. اگر ماشین شما مجهز به کیلومترشمار است، می‌توانید روش اول را انتخاب کنید.

پوشش‌های بیمه بدنه کیلومتری (پیمایشی)

بیمه بدنه پیمایشی شامل بیمه آتش‌سوزی، سرقت است و حوادثی مثل شکستن شیشه خودرو و خسارت به باطری و لاستیک ماشین را هم پوشش می‌دهد. در این بخش، پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه کیلومتری را معرفی می‌کنیم.

حوادث آتش‌سوزی

اگر ماشین شما در اثر آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار آسیب ببیند، شرکت بیمه باید هزینه خسارت را پرداخت کند. همچنین، طبق پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی، وسایل همراه خودرو هم بیمه می‌شوند.

پوشش بیمه سرقت

 این پوشش خسارت‌های ناشی از سرقت خودرو را پرداخت می‌کند. نکته مهم این است که سرقت لوازم جانبی خودرو جزو این بیمه نیست و شرکت بیمه هم تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد. اگر می‌خواهید وسایل جانبی هم جزو بیمه بدنه پیشمایشی باشد، باید پوشش‌های اضافی را خریداری کنید. در این شرایط، شما به عنوان بیمه‌گذار حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کنید.

مقالات دیگر  عوامل موثر بر حق بیمه خودرو ؛ آیا حق بیمه با توجه به قیمت خودرو تعیین می‌شود؟

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه پیمایشی

اگر می‌خواهید از خدمات بیمه بدنه کیلومتری (پیمایشی) به طور کامل استفاده کنید، باید پوشش‌های اضافی را هم بخرید. موارد زیر پوشش‌های اضافی این بیمه هستند:

  • شکستن شیشه خودرو
  • سرقت درجا
  • پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ روی بدنه خودرو
  • آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی مثل زلزله، سیل و طوفان
  • خسارت‌های ناشی از سقوط خودرو
  • پوشش افزایش سرمایه
  • پوشش افزایش ارزش خودرو
  • خسارت‌های واردشده به لاستیک و باطری خودرو
  • هزینه‌های ایاب و ذهاب در زمان تعمیر خودرو
  • استثنائات بیمه بدنه کیلومتری (پیمایشی)

بعضی از خسارت‌ها زیرمجموعه بیمه کیلومتری قرار نمی‌گیرند و شرکت بیمه هزینه آن‌ها را پرداخت نمی‌‌کند. موارد زیر استثنائات بیمه بدنه کیلومتری هستند:

  • خسارت‌های عمدی از سوی بیمه‌گذار
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و بلوا
  • حوادث ناشی از تعادل راننده حین مستی و استفاده از مواد روان‌گردان
  • خسارت‌های ناشی از حمل بار بیش‌ازحد مجاز
  • خسارت‌های ناشی از رانندگی بدون گواهینامه

فرانشیز بیمه بدنه کیلومتری

منظور از فرانشیز بیمه بدنه پیمایشی، مبلغی است که شما در صورت وقوع حادثه پرداخت می‌کنید. مبلغ فرانشیز با توجه به میزان خسارت‌ها و نوع پوشش‌هاست. مثلا، فرانشیز آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار ۱۰ درصد از مبلغ کل خسارت است. در صورتی‌که برای بار دوم گرفتار حوادث آتش‌سوزی شوید، باید ۲ برابر خسارت اول را پرداخت کنید. 

میزان فرانشیز خسارت‌های کلی هم ۱۰ درصد از مبلغ کل خسارت است. برای خسارت‌های ناشی از سرقت باید ۲۰ درصد از مبلغ کل خسارت را پرداخت کنید. فرانشیز شکستن شیشه‌های خودرو ۲۰، فرانشیز پاشیده شدن مواد شیمیایی ۳۰ درصد و فرانشیز خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی ۱۰ درصد از مبلغ کل خسارت وارده است.

شرایط خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان

شرکت بیمه سامان طرح مخصوصی برای بیمه بدنه کیلومتری دارد. شما با خرید این طرح می‌توانید حق بیمه را به ازای تردد با مسافت‌های ۵، ۸ و ۱۲ هزار کیلومتری پرداخت کنید. اگر می‌خواهید حق بیمه بدنه شما متناسب با میزان استفاده از خودرو باشد، بیمه بدنه کیلومتری سامان بهترین گزینه است. 

مقالات دیگر  پوشش های بیمه بدنه؛ سرقت کلی و جزئی، نحوه‌ و مراحل پرداخت خسارت

با خرید این بیمه‌نامه هزینه خرید شما کم می‌شود، ولی باز هم می‌توانید از پوشش‌های بیمه بدنه عادی استفاده کنید. برای خرید این بیمه به تصاویر گواهینامه و کارت خودرو احتیاج دارید. به‌‌علاوه، باید مبدا و مقصد سفر را هم مشخص کنید. در نهایت، درخواست شما بررسی می‌شود و بیمه‌نامه صادر می‌شود.

مزیت‌های خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان

شما با خرید بیمه بدنه پیمایشی سامان می‌توانید بیمه‌نامه کوتاه‌مدت و یک‌ساله بخرید. خطرهای در حال حرکت و خطرات درجا هم جزو قرارداد بیمه هستند. امکان شارژ کیلومتر در زمان تمام شدن بسته خریداری‌شده و استفاده از تخفیف‌های عدم خسارت از دیگر مزیت‌های خرید این بیمه‌نامه است. شما می‌توانید مراحل خرید بیمه بدنه کیلومتری سامان را در سایت بیمه بازار انجام دهید و قیمت آن را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

شرایط فسخ بیمه بدنه کیلومتری

شما به عنوان بیمه‌گذار و شرکت بیمه می‌توانید قرارداد بیمه پیمایشی را فسخ کنید. شرکت بیمه مرکزی ایران شرایط مشخصی برای فسخ بیمه بدنه کیلومتری در نظر گرفته است. در صورتی‌که، فعالیت شرکت بیمه متوقف شده باشد، خطرات بیمه کم شده باشد، شما می‌توانید بیمه‌نامه را فسخ کنید. 

در مقابل شرکت بیمه هم حق فسخ بیمه‌ بیمه بدنه خریداری شده را دارد. اگر بیمه‌گذار حق بیمه را به موقع پرداخت نکند و خطرهای خودروی بیمه‌شده زیاد شود، شرکت بیمه می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند. همچنین، در صورتی‌که حادثه‌ای رخ دهد و گزارش بیمه‌گذار نادرست باشد، شرکت بیمه قرارداد بیمه را فسخ می‌کند.

قیمت بیمه بدنه کیلومتری (پیمایشی)

قیمت بیمه بدنه پیمایشی به مدل و سال ساخت خودرو، ارزش و قیمت ریالی ماشین، سابقه رانندگی با خودرو، ضریب سختی جاده‌ها و شرایط جوی بستگی دارد. شما می‌توانید برای استعلام این بیمه می‌توانید به سایت بیمه بازار مراجعه کنید و قیمت انواع بیمه‌نامه و شرایط خرید آن‌ها را مشاهده کنید. در نهایت، قرارداد بیمه در کمتر از ۲۴ ساعت به دست شما می‌رسد.

مقالات دیگر  شرایط استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان دیده

محاسبه بیمه بدنه پیمایشی با کیلومتر شمار

بعد از خرید بیمه‌ ، کارشناس بیمه از خودروی شما بازدید می‌کند و یک دستگاه کیلومترشمار روی ماشین شما نصب می‌کند. به‌علاوه، شما باید سیستم موقعیت‌یاب ماشین را هم فعال کنید. با این کار، عدد کیلومتر شما در پایان ماه و مبلغ حق بیمه مشخص می‌شود.

سخن آخر

بیمه بدنه کیلومتری یکی از جدیدترین خدمات شرکت‌های بیمه است. در این مقاله، شرایط خرید و مدارک لازم برای خرید این بیمه‌نامه را توضیح دادیم. شما می‌توانید با توجه به نوع ماشین و ارزش آن برای خرید بیمه بدنه پیمایشی اقدام کنید. اگر سوالی درباره این بیمه‌نامه دارید، می‌توانید به صورت آنلاین یا با تماس تلفنی از کارشناس‌های بیمه بازار بپرسید. 

نظر یا پرسش خود را بنویسید