تعرفه کوتاه مدت و تعرفه روزشمار در بيمه بدنه چيست؟

شاید شما هم هنگام خرید بیمه بدنه با تعرفه‌های مختلف روبه‌رو شده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت تعرفه‌های کوتاه‌مدت و روزشمار با بلندمدت چیست و مزایای هر یک چه هستند. تصمیم‌گیری بابت انتخاب تعرفه موردنظر می‌تواند تاثیر بسزایی در تعیین بیمه‌نامه متناسب با شرایط شما داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین و پرفروش‌ترین تعرفه‌های بیمه، تعرفه کوتاه‌مدت است. این بیمه مناسب کسانی است که می‌خواهند به‌صورت موقت از پوشش‌های بیمه‌ای استفاده کنن و به دنبال بیمه‌ای با ریسک و خطر کمتر می‌گردند.

تعرفه کوتاه مدت و روز شمار بیمه بدنه چیست؟

تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه به بیمه‌نامه‌ای گفته می‌شود که مدت اعتبار آن کمتر از یک سال است. این بیمه از زمان افزایش ارزش خودرو محبوبیت‌ به‌سزایی بین رانندگان پیدا کرده است. به عنوان مثال برخی از رانندگان که از خودروی خود استفاده زیادی ندارند، ترجیح می‌دهند تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه را برای زمانی تهیه کنند که قصد سفر به شهر یا کشور دیگر را دارند. تعرفه روز شمار به بیمه‌نامه‌ای گفته می‌شود که حق بیمه در آن به صورت روزانه محاسبه و دریافت می‌شود.

تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه مناسب چه کسانی است؟

تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه مناسب کسانی است که:

  • به دنبال خرید بیمه با مدت زمان کمتر مثل یک ماهه، سه ماهه و … هستند؛
  • به صورت دائم از خودروی خود استفاده نمی‌کنند مگر در شرایط خاص؛
  • دنبال بیمه با هزینه کمتر و پوشش‌های موقتی هستند.

چرا باید بیمه کوتاه مدت را خریداری کنیم؟

همانطور که در قسمت بالا گفتیم، حق پرداختی بیمه‌نامه بدنه طبق تعرفه کوتاه مدت محاسبه می‌شود و کمتر از بیمه بلند مدت است. هم‌چنین شما با خرید این بیمه می‌توانید از تمام تخفیفات و پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه یک‌ساله بهره‌مند شوید.

مقالات دیگر  تفاوت کارت طلایی با بیمه بدنه خودرو

البته لازم به ذکر است این بیمه‌نامه معایبی هم دارد. به عنوان مثال شما باید همیشه حواستان به تاریخ پایان اعتبار بیمه‌نامه باشد و زود به زود آن را تمدید کنید. هم‌چنین تمدید مداوم بیمه کوتاه مدت هزینه برابری با بیمه بلندمدت برایتان خواهد داشت. در صورتی که تمایل دارید همواره از این بیمه نامه استفاده کنید، این بیمه‌نامه از نظر هزینه‌ای مناسبتان نیست و بهتر است بیمه بلند مدت را تهیه کنید.

پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه‌نامه کوتاه مدت چیست؟

شما می‌توانید در جدول زیر تمام پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه‌نامه بدنه طبق تعرفه کوتاه مدت را مشاهده کنید. همانطور که مشخص است این پوشش‌ها با پوشش بیمه بدنه بلندمدت یکسان است.

پوشش‌های اصلی بیمه‌نامه کوتاه مدت پوشش‌های فرعی (اضافی) بیمه بدنه با تعرفه کوتاه‌مدت
تصادف یا برخورد دو خودرو شکسته شدن شیشه ماشین
تصادف خودرو با جسم متحرک یا ثابت پوشش بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله
برخورد اجسام با ماشین ثابت یا در حال حرکت سرقت درجای قطعات خودرو
سقوط یا واژگونی ماشین پاشیده شدن رنگ، اسید یا مواد شیمیایی
آتش‌سوزی، انفجار یا صاعقه هزینه رفت‌و‌آمد در زمان تعمیر خودرو در تعمیرگاه
سرقت ماشین نوسانات قیمت
حذف فرانشیز
خسارت لاستیک و باطری
میخ‌کشیدگی

 

نکته: توجه داشته باشید درصد فرانشیز خسارت‌های ناشی از حوادث و وقوع بلایای طبیعی ۱۰٪ و شکست شیشه و سرقت جزئی یا کلی ماشین ۲۰٪ و پاشیده شدن اسید و رنگ ۳۰٪ است.

محاسبه تعرفه روز شمار بیمه بدنه

برای محاسبه تعرفه روز شماره بیمه بدنه می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

تعداد روز باقی‌مانده * تعداد روز بیمه‌نامه / حق بیمه سالانه

اگر شما حق بیمه را به صورت مداوم و در زمان مشخص پرداخت نکنید، بیمه‌گر می‌تواند قرارداد بیمه‌نامه را فسخ کند. در نتیجه به کمک فرمول بالا هزینه را محاسبه می‌کند و آن را به بیمه‌گذار عودت می‌دهد.

جدول تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه

برای محاسبه تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه، مبلغ بیمه یک‌ساله که براساس ارزش خودرو، سال ساخت و نوع کاربری آن مشخص شده تقسیم‌بر مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌شود. عدد به‌دست آمده برابر حق بیمه پرداختی شما است. همانطور که جدول زیر مشاهده می‌کنید هرچه‌قدر مدت اعتبار بیمه نامه کمتر باشد، درصد حق بیمه پرداختی نیز پایین‌تر است.

مقالات دیگر  بیمه بدنه یک روزه چیست؟
مدت اعتبار بیمه‌نامه درصد حق بیمه‌
۲ ماهه ٪۲۵ از حق بیمه سالانه
۴ ماهه ٪۴۰ از حق بیمه سالانه
۶ ماهه ٪۵۵ از حق بیمه سالانه
۱۲ ماهه ٪۱۰۰ از حق بیمه سالانه

جدول تعرفه بیمه کوتاه مدت گروهی

هزینه بیمه حوادث انفرادی و گروهی براساس یک تعرفه مشخص سالانه تعیین و محاسبه می‌شوند. در نتیجه افراد باید این هزینه را به صورت سالانه پرداخت کنند. درصورتی که بیمه‌نامه با مدت اعتبار کمتر از یک سال صادر شده باشد، حق بیمه براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه می‌شود. در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری از تعرفه بیمه کوتاه مدت گروهی را مشاهده کنید:

مدت زمان حق بیمه
۹ ماه تا ۱ سال ۱۰۰٪ از حق بیمه سالانه
۶ ماه تا ۹ ماه معادل ۸۵٪ از مبلغ حق بیمه سالانه
۵ ماه تا ۶ ماه  معادل ۷۰٪ از حق بیمه سالیانه
۴ ماه تا ۵ ماه معادل ۶۰٪ از حق بیمه سالانه
۳ ماه تا ۴ ماه معادل ۵۰٪ از حق بیمه سالانه
۲ تا ۳ ماه معادل ۴۰٪ از حق بیمه سالانه
۱ تا ۲ ماه معادل ۳۰٪ از حق بیمه سالانه
۱۶ روز تا ۱ ماه معادل ۲۰٪ از حق بیمه سالانه
۶ تا ۱۵ روز معادل ۱۰٪ از حق بیمه سالانه
۱ تا ۵ روز معادل ۵٪ از حق بیمه سالانه

 

سوالات متداول

چرا مبلغ بیمه‌نامه کوتاه مدت کمتر از بیمه بلند مدت است؟

همانطور که می‌دانید اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت بیمه بدنه، مدت اعتبار آن است. یعنی هرچه‌قدر اعتبار بیمه‌نامه بیشتر باشد، ریسک تصادف بالاتر است و در نتیجه حق بیمه دریافتی از شما نیز بالاتر خواهد بود.

آیا پوشش بیمه کوتاه مدت مثل بیمه بلندمدت است؟

بله؛ شما می‌توانید از تمام پوشش‌های اصلی و فرعی در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه خود استفاده کنید.

در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی‌گیرد؟

شرکت بیمه بدنه خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب، انفجار هسته‌ای، خسارت‌های عمدی انجام‌شده توسط ذی‌نفعان یا بیمه‌گزار، تصادف به علت مصرف مشروبات و مواد مخدر، خسارت واردشده بر اثر رانندگی بدون گواهینامه و … را پرداخت نمی‌کند.

مقالات دیگر  بیمه بدنه و تخفیف‌های آن

آیا با خرید بیمه کوتاه مدت امکان استفاده از تخفیف عدم خسارت وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید از امکان تخفیف عدم خسارت بهره‌ ببرید. تخفیف عدم خسارت بیمه برای سال اول ۳۵٪، برای سال دوم ۴۵٪، برای سال سوم ۵۵٪ است و در سال چهارم به ۷۰٪ می‌رسد.

آیا امکان استفاده از تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه در هر زمان وجود دارد؟

خیر؛ برای دریافت تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه ۲ تا ۳ ماهه باید حداقل یک سال صبر کنید؛ چون فقط در بازه یک ساله این تخفیف محاسبه می‌شود.

در صورت فسخ بیمه کوتاه‌مدت، هزینه بازگشت داده می‌شود؟

بله؛ پس از ارائه درخواست کتبی فسخ بیمه بدنه با تعرفه کوتاه مدت، حق بیمه به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و سپس بیمه‌گر موظف است هزینه را عودت دهد.

 آیا تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه با بیمه بلندمدت یکسان است؟

خیر؛ حق بیمه براساس مدت اعتبار بیمه‌نامه تعیین می‌شود. در نتیجه اگر شما بیمه بدنه کوتاه مدت تهیه کنید، حق بیمه کمتری نسبت به بیمه بدنه بلندمدت پرداخت می‌کنید.

تفاوت بیمه بدنه کوتاه مدت با بلندمدت چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بیمه بدنه کوتاه‌مدت و بلندمدت در مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ها است. بیمه بلندمدت اعتبار یک‌ساله دارد؛ اما اعتبار بیمه ‌کوتاه‌مدت حداقل ۱ روز و حداکثر ۹ ماه است.

نظر یا پرسش خود را بنویسید