راهنمای کامل سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی + 5 نکته مهم که باید پیش از سفر به خارج از کشور بدانید!

همه‌‌ی ما می‌دانیم علی‌رغم سختی‌های بسیار، سفر با خودروی شخصی مزایا و ماجراجویی‌های خاص خودش را دارد؛ خصوصا اگر قرار باشد مرزها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم و برای کشف تجربه جدید به کشور دیگر سفر کنیم. اما آیا تا به حال شده به این فکر کنید که اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید& باید چه نکاتی را بدانید؟

طبق آمار، هر ساله هزاران نفر با خودروی شخصی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. به همین دلیل اگر اطلاعات کافی در مورد سفر، قوانین و شرایط رانندگی نداشته باشید، با چالش و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. پس اگر اولین بار است که قصد سفر به خارج از کشور را دارید و می‌خواهید سفری امن و راحتی را تجربه کنید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

با ماشین به کدام کشورها می‌توان سفر کرد؟

شما می‌توانید با ماشین شخصی به ترکیه، ارمنستان، نروژ، یونان، ترکمنستان، قطر، کویت، عمان، بحرین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و کشورهای دیگر سفر کنید.

ضرورت دانستن نکات کلیدی برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

هر کشوری همانند ایران قوانینی دارد و تمام رانندگان موظف هستند که در حین رانندگی به این قوانین مثل محدودیت سرعت یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند. ندانستن قوانین می‌تواند شما را به دردسر بزرگی بیندازد. از طرفی همانطور که می‌دانید برای خروج از کشور باید مدارک و مجوزهای لازم را آماده و عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. در غیر این صورت با مشکلاتی مثل ممنوع الخروجی، توقیف خودرو، از دست دادن سفر یا حتی پرداخت جریمه‌های سنگین روبه‌رو خواهید شد.

مقالات دیگر  مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

مدارک لازم برای خروج از کشور با خودروی شخصی

پیش از خروج از کشور باید مدارک مهم و ضروری برای ورود به کشور مقصد را آماده کنید و همراه خود داشته باشید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • فیش پرداختی عوارض خروج از کشور؛
  • گذرنامه و ویزا برای تمام سرنشینان؛
  • دریافت پلاک و گواهینامه بین‌المللی؛
  • کارت ملی یا شناسنامه‌ی خود؛
  • تهیه بیمه بین‌المللی؛
  • کاپوتاژ ماشین؛
  • کارت ماشین؛
  • گواهینامه داخلی.

در ادامه اطلاعات بیشتری درباره هر یک در اختیارتان قرار می‌دهیم.

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

شاید این‌طور فکر کنید که تنها کسانی عوارض خروج از کشور را پرداخت می‌کنند که از وسایل نقلیه جاده‌ای، هوایی یا دریایی مثل هواپیما و کشتی استفاده می‌کنند. در حالی که این باور اشتباه است. تمام کسانی که قصد دارند به خارج از کشور سفر کنند، باید عوارض خروج از کشور را بپردازند. مبلغ عوارض خروج از کشور سالیانه اعلام می‌شود و شما می‌توانید این هزینه را از طریق سامانه سداد بپردازید.

هزینه عوارض خروج از کشور چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳ هزینه عوارض خروج از کشور برای اولین سفر سیاحتی ۵۲۰ هزار تومان تعیین شده که شما باید آن را قبل از خروج از کشور پرداخت کنید.

دریافت پاسپورت (گذرنامه)

قبل از خروج از کشور باید پاسپورت تهیه کنید. برای دریافت گذرنامه باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. حداکثر ۱۰ روز طول می‌کشد تا پاسپورت برایتان صادر شود.

برای ورود به بیشتر کشورها به ویزا نیاز دارید. در این شرایط باید علاوه بر پاسپورت، ویزا نیز تهیه کنید. در غیر این صورت تنها ارائه گذرنامه الزامی است.

دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین

یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید زمان سفر با ماشین همراه خود داشته باشید، کاپوتاژ خودرو است. کاپوتاژ مجوزی است که مالک خودرو باید برای دریافت آن به دفاتر گمرک مراجعه کند. در غیر این صورت این مجوز صادر نمی‌شود. در ادامه نکات مهمی خواهیم گفت که دانستن آنها پیش از دریافت این مجوز الزامی است.

  • اگر شما مالک ماشین نیستید، باید وکالت محضری از مالک خودرو بگیرید، در غیر این صورت این مجوز برای خودروی شما صادر نمی‌شود؛
  • اعتبار کاپوتاژ ماشین یک ساله است؛ بعد از این مدت شما باید برای تمدید یا ابطال آن اقدام کنید. در غیر این صورت به صورت خودکار منقضی نمی‌شود.
  • اگر وضعیت کاپوتاژ خودروی خود را مشخص نکنید، مشمول پرداخت جریمه می‌شوید؛
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت این مجوز مثل گواهینامه، سند ماشین، گواهینامه، بیمه‌نامه خودرو و … باید توسط کارمندان مراکز رسمی ترجمه شده باشند. در غیر این صورت از اعتبار کافی برخوردار نیستند.
مقالات دیگر  حق بیمه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ اعلام شد+ جدول

هزینه کاپوتاژ خودروی شخصی چقدر است؟

هزینه کاپوتاژ خودروهای سواری در سال ۱۴۰۳ حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این مبلغ براساس نوع خودرو ممکن است متفاوت باشد. در جدول زیر به هزینه‌هایی اشاره کردیم که باید زمان دریافت کاپوتاژ پرداخت کنید.

برگه کاپوتاژ ۳۰۰.۰۰۰ تومان
ترجمه گواهینامه یک‌ساله وسیله‌نقلیه ۴۶۰.۰۰۰ تومان
ترجمه گواهینامه سه‌ساله وسیله‌نقلیه ۱.۳۲۰.۰۰۰ تومان
دفترچه مالکیت ماشین ۴۰۰.۰۰۰ تومان
پلاک ترانزیت خودرو ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان
تاییدیه سوابق مدارک بین‌المللی ۱۰۰.۰۰۰ تومان
کارت عضویت ۱۹۰.۰۰۰ تومان
علامت CD ۲۰.۰۰۰ تومان
کارنه دوپاساژ ۵ برگ (در صورت تمایل) ۹۰۰.۰۰۰ تومان

 

گواهینامه بین‌المللی

یکی دیگر از مدارک مهمی که باید زمان سفر به خارج از کشور همراه خود داشته باشید، گواهینامه بین‌المللی است. این گواهینامه توسط کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود و معمولا اعتبار یک تا سه سال دارد. اگر عجله‌ای برای دریافت این گواهینامه ندارید، می‌توانید آن را به صورت آنلاین درخواست دهید. حداکثر ۷ روز طول می‌کشد تا این گواهینامه صادر شود.

گواهینامه بین‌المللی

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

  • گواهینامه ملی
  • کامل کردن فرم درخواست گواهینامه
  • گواهی‌نامه بین‌المللی قبلی (در صورت داشتن اعتبار)
  • اصل و کپی گذرنامه (پاسپورت)
  • پلاک ترانزیت خودرو
  • کاپوتاژ خودرو
  • عکس ۴*۳

نکته: توجه داشته باشید که این گواهینامه قابل تمدید نیست. تنها شما می‌توانید بعد از پایان اعتبار، برای دریافت مجدد آن اقدام کنید.

هزینه دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی

هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی براساس اعتبار گواهینامه، نوع خودرو، تعداد مسافران و کشور مقصد متفاوت است.

تعویض پلاک خودرو

یکی دیگر از کارهای مهمی که باید انجام دهید، دریافت پلاک بین‌المللی یا ترانزیت خودرو است. شما برای ورود به خاک هر کشوری به پلاک بین‌المللی نیاز دارید. نکته مهم اینجا است که این پلاک اعتبار محدود ندارد و در هر زمان می‌توانید از آن استفاده کنید.

خرید بیمه خودرو

بیمه بین‌المللی یا کارت سبز خودرو همانند بیمه شخص ثالث اجباری است و تنها زمانی صادر می‌شود که افراد قصد خروج از کشور با ماشین شخصی را دارند. اگر در کشور مقصد تصادف کنید، شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. در نتیجه نیاز نیست هزینه بالایی بابت جبران خسارت مالی و جانی بپردازید. شرکت بیمه ایران تنها شرکت بیمه‌ای است که کارت سبز خودرو را ارائه می‌دهد. برای دریافت این بیمه نیاز به اصل پاسپورت، گواهینامه بین‌المللی، یک قطعه عکس و پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پول دارید.

مقالات دیگر  چگونه خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟

حق بیمه بین‌المللی براساس نوع خودرو، کشور مقصد و مدت زمان سفر متفاوت است و یک نرخ ثابت نیست که از کلیه افراد گرفته شود.

برای سفر به خارج از کشور با ماشین باید چه هزینه‌هایی کنیم؟

  • دریافت گواهینامه، بیمه و پلاک بین‌المللی؛
  • هزینه دریافت گذرنامه؛
  • هزینه عوارض خروج از کشور؛
  • دریافت مجوز (کاپوتاژ) ماشین؛
  • دفترچه مالکیت بین‌المللی ماشین
  • پرداخت مبلغ بنزین.

حالا که با مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با وسیله‌نقلیه شخصی آشنا شدید. نوبت این است نکاتی را به شما بگوییم که کمک می‌کند سفر بهتری را تجربه کنید.

پیش از سفر خارج از کشور با خودروی شخصی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • قوانین، فرهنگ و شرایط رانندگی در کشور را بخوانید تا با آگاهی کامل وارد کشور مقصد شوید و رانندگی کنید؛
  • پیش از سفر، شرایط جوی هوا را بررسی کنید تا جلوی بروز مشکلات بیشتر هم‌چون تصادف رانندگی را بگیرید؛
  • پیش از سفر به خارج از کشور سرویس خودرو را انجام دهید تا مشکل یا نقص فنی موجود شناسایی و رفع شود؛
  • بهتر است همراه خود بار زیادی نداشته باشید؛ چراکه باعث افزایش سوخت و کاهش سرعت ماشین می‌شود؛
  • قبل از حرکت، بهتر است تمام مسیر‌های تردد خود را روی نقشه نگاه کنید تا اطلاعات کافی در مورد راه داشته باشید.

نکته: جالب است بدانید که سفر به کشور چین، برزیل و آفریقای جنوبی با ماشین شخصی ممنوع است؛ مگر اینکه مجوز ورود به این کشورها را داشته باشید.

چگونه بیمه خودرو را برای سفر بخریم؟

تفاوتی ندارد قصد سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور را دارید یا داخل کشور. در هر صورت شما باید بیمه بین‌المللی یا شخص ثالث را به همراه بیمه بدنه تهیه کنید. با خرید این بیمه دیگر نیاز نیست نگران پرداخت خسارت جانی و مالی باشید، چراکه شرکت بیمه خسارت را تا سقف تعهدات خود پرداخت می‌کند. اگر تمایل دارید بیمه ماشین را به صورت آنلاین تهیه کنید، می‌توانید از سامانه بیمه بازار استفاده کنید. این سامانه در کنار ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع، جزئیات و پوشش‌های کامل هر بیمه را با به شما نمایش می‌دهد. در ضمن اگر با مشکل یا چالشی روبه‌ٰو شوید؛ کارشناسان بیمه در تمام ساعات شبانه‌روز پاسخگوی سوالات شما هستند.

سخن آخر

در این مطلب مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی را معرفی کردیم. سپس به لیست هزینه‌ها و نکات ضروری اشاره کردیم. فراموش نکنید اگرچه سفر با خودرو لذت‌بخش است؛ اما ندانستن چند نکته ساده می‌تواند باعث ایجاد مشکل یا خسارت جبران‌ناپذیری شود. پس پیش از سفر مدارک مورد نیاز مثل پلاک و بیمه بین‌المللی را آماده کنید و هزینه‌های مهم را پرداخت کنید تا با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید