تشخیص مقصر در تصادف با خودروی پارک شده

حوادث رانندگی و تصادف‌ها از هیچ راننده‌ای دور نیستند. گاهی اوقات، حتی امکان برخورد با یک ماشین پارک‌شده هم وجود دارد. شرایط تعیین مقصر در تصادف با خودروی پارک شده کمی چالش‌برانگیز است و نیاز به آگاهی دارد. بهتر است که از قوانین موجود در این زمینه باخبر باشید تا در چنین موقعیت‌هایی، راحت‌تر بتوانید اوضاع را مدیریت کنید. در این مقاله می‌خواهیم روش پیداکردن و تشخیص مقصر در تصادف با وسیله نقلیه پارک‌شده را با شما درمیان بگذاریم.

خرید بیمه شخص ثالث

شکل‌های مختلف تصادف با ماشین پارک شده

امکان تصادف با خودروهای پارک‌شده در شکل‌ها و حالات مختلفی وجود دارد. برای مثال، باید از موارد متنوع محتمل به این‌ها اشاره کنیم:

  • تصادف با ماشین در پارک ممنوع
  • تصادف با خودروی پارک در کوچه
  • تصادف با ماشین دوبله پارک‌ شده
  • تصادف با ماشین پارک‌شده در تقاطع
  • تصادف با ماشین پارک شده خلاف جهت

تصادف با ماشین در پارک ممنوع

تشخیص مقصر در این مورد، کار آسانی است. خودرویی که در موقعیت پارک ممنوع قرار دارد، کاملاً مقصر است. هیچ‌ خودرویی نباید در ناحیه ممنوعه توقف کند. بنابراین، اگر تصادفی با چنین خودرویی صورت بگیرد، خاطی راننده آن خواهد بود. همیشه در رانندگی حواستان را به پارک‌کردن در نقاط ممنوعه جمع کنید. هرگونه خلافی از سوی خودروی پارک‌شده باعث می‌شود که صحنه تصادف شاهدی بر مقصربودن او باشد.

تصادف با خودروی پارک در کوچه

مقصر تصادف با خودروی پارک شده در کوچه کسی است که به خودروی پارک‌شده برخورد کرده است. البته این وضعیت در زمانی صادق است که خودروی پارک در کوچه در موقعیتی مجاز و غیرممنوع قرار داشته باشد. اگر آن خودرو در حالت پارک ممنوع،‌ قرار گرفته باشد، باز هم مقصر خواهد بود. آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی بر همه واجب است. درست است که گواهینامه دارید و امتحانات را پشت سر گذاشته‌اید، اما گاهی مرور دوباره قواعد و اصول، خالی از لطف نخواهد بود. درباره تصادفات و مقصرین حوادث رانندگی هم اطلاعات خود را کامل کنید.

مقالات دیگر  نمره منفی گواهینامه چیست؟

تصادف با ماشین دوبله پارک‌ شده

توقف با خودرو به حالت پارک دوبل مجاز نیست. در نتیجه، خودرویی که در چنین موقعیتی قرار دارد، در وهله اول خطایی مرتکب شده که جریمه دارد. حال اگر خودرویی دیگر به چنین وسیله نقلیه‌ای برخورد کند، مقصر کماکان خودرویی است که در موقعیت ممنوع و اشتباه، به شکل دوبله پارک شده است. برای اینکه مقصر برخورد دو خودرو نباشید، نباید در درجه اول در یک موقعیت غیرمجاز قرار داشته باشید.

تصادف با ماشین پارک‌شده در تقاطع

واقعیت این است که پارک‌کردن در تقاطع خیابان‌ها هم ممنوع است. بنابراین، اگر خودرویی در این حالت قرار داشته باشد و خودرویی دیگر با آن تصادف کند، مقصر همان مورد پارک‌شده است. این خودرو با پارک‌ در ناحیه‌ای خطرآفرین موجبات تصادف را فراهم کرده و مقصر اعلام می‌شود. با آگاهی از قانون تصادف با ماشین پارک شده می‌توانید از سردرگمی و نگرانی در زمان بروز تصادفات جلوگیری کنید. همیشه به قانون احترام بگذارید و از درگیری در صحنه‌های تصادف خودداری کنید.

تصادف با ماشین پارک شده خلاف جهت

معمولاً در زمانی که یک خودرو پارک شده و وسیله‌ای دیگر به آن برخورد می‌کند، مقصر گزینه اول است. این قاعده تا زمانی برقرار است که خودروی پارک‌شده در حالت مجاز قرار داشته باشد. در صورتی که خودروی پارک‌شده خلاف جهت قرار گرفته باشد، بدیهی است که بر ضد قانون عمل کرده و اگر خودرویی دیگر به آن برخورد کند، مقصر همان خودروی پارک‌شده است.

نکته طلایی؛ همیشه افسر را خبر کنید

درست است که در بسیاری از مواقع، تشخیص مقصر در تصادف با خودروی پارک شده آسان است. با این حال، سپردن این مسئولیت به افسر کار عاقلانه‌تری است. گاهی اوقات، پای تبصره‌هایی به میان است که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید. در برخی موقعیت‌ها، تشخیص مقصر چالش‌برانگیز می‌شود و اینجاست که حضور افسری خبره باعث می‌شود، مشکلی بابت تعیین خاطی به وجود نیاید. در موقعیت‌هایی مانند تصادف با درب خودروی پارک شده، تشخیص وضعیت کمی دشوار است. در این مواقع، حضور افسر می‌تواند به چالش‌ها و درگیری‌ها پایان دهد. در چنین موقعیتی، خودرویی که در حرکت بوده و فاصله یک و نیم متری تا درب خودروی پارک‌‌شده را رعایت نکرده است، مقصر شناخته می‌شود.

مقالات دیگر  دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث

خدمات بیمه در زمان تصادف با خودروی پارک‌شده چگونه است؟

با بهره‌مندی از بیمه شخص ثالث، بیمه در زمان بروز حوادث مختلف از شما حمایت می‌کند. بیمه شخص ثالث اجباری است و برای جبران خسارت‌های وارد بر خودرویی دیگر در جریان تصادفات رانندگی تعریف می‌شود. پس اگر با خودرویی در حالت پارک تصادف کنید و مقصر باشید یا در موقعیت خلافی پارک کرده باشید و باعث بروز تصادف شوید، خسارات تحمیلی از سوی بیمه شخص ثالث پوشش داده می‌شوند. در واقع، بیمه شخص ثالث به شما کمک می‌کند که هزینه‌های تحمیل‌شده به خودرویی دیگر از سوی راننده خاطی، پرداخت شوند. اگر خودروی فرد مقصر هم آسیبی ببیند، امکان استفاده از خدمات بیمه بدنه وجود دارد. پس با بیمه‌کردن خودروی خود با بیمه بدنه، در چنین موقعیت‌هایی نگران هزینه‌ها نباشید. در تصادف با خودروی پارک شده باید موقعیت ماشین‌ها نسبت به هم را حفظ و صبر کنید تا افسر برای کروکی‌کشیدن در محل حاضر شود. بعد از مشخص‌شدن مقصر، روند پیگیری اوضاع برای دریافت پوشش بیمه را طی کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید