آیا می‌توانم برای هزینه زایمان بیمه تکمیلی انفرادی کنم؟

هزینه‌های مربوط به زایمان در کشورمان بستگی به عوامل زیادی دارد. برای مثال؛ نوع پزشک، نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)، نوع بیمارستان (دولتی و خصوصی)، همه این‌ها بر روی هزینه تأثیرگذار است. حتی هزینه زایمان در بیمارستان‌های دولتی هم یکسان نیست، چه برسد به بیمارستان‌های خصوصی که از ۵ تا حتی ۱۵ میلیون هزینه دارد. همین هزینه‌های گزاف و سرسام‌آور مردم را به این فکر انداخته که از بیمه‌ درمان تکمیلی استفاده نمایند، تا بتوانند از چتر حمایتی بیمه استفاده کنند.

بیمه درمان

💢 فرزند با بیمه یا بدون بیمه؟

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی تمامی زوج‌ها، به دنیا آوردن فرزند است. بسیاری از مادران باردار به فکر استفاده از بیمه درمان تکمیلی در زمان بستریِ زایمان هستند. با شرکت بیمه‌ای قرارداد می‌بندند، اما وقتی با صورت‌حساب بیمارستان مواجه می‌شوند، می‌بینند که بیمه‌شان هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و به‌اصطلاح، زیر بار هزینه‌ها نمی‌رود، در حالی که شوک زده هستند، به شرکت بیمه مراجعه می‌کنند و با قانونی به نام دوره انتظار، مواجه می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

دریافت مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

💢 دوره انتظار در بیمه درمان چیست؟

مدت‌زمانی که در آن شرکت بیمه، هیچ تعهدی برای جبران خسارت ندارد. در بیمه درمان، دوره انتظار برای کنترل ضریب خسارت، در سال اول قرارداد اعمال می‌شود. هرچقدر افراد بیشتری تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار بگیرند، دوره انتظار کاهش می‌یابد. برای مثال؛ دوره انتظار زایمان معمولاً۹ تا ۱۲ ماه است، اما برای گروه‌های تا ۱۰۰۰ نفر، ۶ماه و برای بیشتر از ۱۰۰۰ نفر می‌تواند از ۳ ماه تا بدون دوره انتظار هم کاهش پیدا کند. پس اینجا نتیجه می‌گیریم، در بیمه درمان تکمیلی گروهی، دوره انتظار زایمان از زمان عقد قرارداد تا زایمان بوده بنابراین قبل از زایمان، باید اقدام به خرید بیمه کنید، تا دوره انتظار بگذرد و بتوانید از بیمه‌تان استفاده کنید. برای مثال؛ اگر فروردین اقدام به خرید بیمه کنید، تاریخ زایمان‌تان نباید زودتر از دی‌ماه باشد، قبل از آن نمی‌توانید از بیمه‌تان استفاده کنید، اما بعد از آن به مشکلی برنمی‌خورید.

مقالات دیگر  شرکت خدمات درمان کمک رسان ایران SOS: مزایا و شرایط عضویت

دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی از زمان عقد قرارداد تا زمان زایمان است.

بیمه درمان

💢 دوره انتظار زایمان شرکت‌های بیمه چقدر است؟

تمام بیمه‌های تکمیلی چه به‌صورت گروهی و چه به‌صورت انفرادی، یک دوره انتظار دارند. دوره انتظار در بیمه‌های تکمیلی یعنی اینکه بیمه‌ها از زمان صدرو بیمه‌نامه تکمیلی مدت زمانی را در نظر می‌گیرند که در آن دوره درمان‌ها شامل بیمه‌تکمیلی نمی‌شوند. به طور مثال، اگر تاریخ صدور بیمه‌نامه تکمیلی، ۲۰ فروردین ماه باشد و فرضاً دوره انتظار بیمه ۳ ماهه باشد، بیمه‌گذار تا تاریخ ۲۰ تیر حق استفاده از بیمه‌تکمیلی را ندارد. یعنی در صورتی که در این مدت هزینه‌ای بابت تشخیص یا درمان پرداخت شده‌باشد؛ بیمه‌تکمیلی هزینه آن را جبران نخواهد کرد.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که در صورت تمدید قرارداد برای سال دوم، فرد بیمه‌شده دیگر شامل حال دوره انتظار نمی‌شود و این دوره برای او حذف می‌شود.

حالا به بررسی دوره انتظار زایمان شرکت‌های مختلف می‌پردازیم: برای مثال؛ در شرکت sos که به‌صورت خانوادگی ارائه می‌شود، این دوره یک سال است.

در بیمه ملت هم بیمه درمان، به‌صورت خانوادگی ارائه می‌شود که مدت انتظار یک سال است، ولی می‌توانید با پرداخت حق بیمه ۲ سال، به‌صورت یکجا این دوره را تا ۹ ماه کاهش دهید. در کل در بیمه‌های انفرادی، معمولاً دوره‌های انتظار یکسال است که می‌تواند تا ۹ ماه هم کاهش پیدا کند. در این میان بیمه سامان با ارائه بیمه درمان به‌صورت انفرادی و کاهش مدت انتظار به ۹ ماه شرایط خوبی دارد. این شرکت بیمه درمان را به‌صورت گروهی نیز ارائه می‌دهد، که گروهای زیر ۲۵۰ نفر ۹ ماه انتظار، بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ شش ماه انتظار و گروهای بالای ۱۰۰۰ نفر دوره انتظار حذف می‌شود.

مدت انتظار برای استفاده از پوشش زایمان، برای شرکت آسماری مانند بسیاری از شرکت‌ها ۹ ماه است. بیمه دی هم برای گروه‌های بالاتر از ۱۰۰۰ نفر، دوره انتظار را حذف می‌کند و برای گروه‌های زیر ۲۵۰ همان ۹ماه است. بیمه ایران هم‌دوره انتظار برای گروه‌های زیر ۵۰۰ نفر را ۹ ماه، گروه‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ را ۶ماه و گروه‌های بالاتر از ۱۰۰۰ نفر را بدون دوره انتظار در نظر گرفته است.

مقالات دیگر  بهترین بیمه درمان را چگونه بخریم؟

بیمه پارسیان هم برای گروه‌های زیر ۲۵۰ نفر ۹ ماه و برای گروهای ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر ۶ ماه دوره انتظار در نظر گرفته است. دوره انتظار بیمه البرز هم برای گروهای ۲۵۰ نفر ۹ماه، گروه‌های تا ۱۰۰۰ نفر ۶ماه است و برای گروه‌های بالاتر از ۱۰۰۰ نفر، دوره انتظار حذف می‌شود.

💢 البته باید بدانید که دوره انتظار بستگی زیادی به نوع قراردادی که می‌بندید دارد، مثلاً برای گروهای بالای ۱۰۰۰ نفر، این دوره حذف می‌شود. و برای باقی گروه‌ها:

👈🏻 برای گروه‌های بالای ۱۰۰۰ نفر دوره انتظار  حذف می‌شود.

👈🏻 برای گروه‌های ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر دوره انتظار ۶ ماه

👈🏻 برای گروهای زیر ۲۵۰ نفر دوره انتظار ۹ ماه

بیمه درمان

✔️ در بیمه‌های تکمیلی درمان انفرادی، حداقل زمان ممکن برای پوشش زایمان یک سال است، برای همین شما ۳ماه پس از عقد قرارداد و خرید بیمه می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

✔️ پس سعی کنید از طریق شرکت‌تان طوری اقدام کنید که با افزایش نفرات، دوره انتظار کاهش پیدا کند. اینجا نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارید که بتوانید بهترین بیمه درمان را انتخاب کنید.

به دلیل ضریب خسارت بالای بیمه‌های درمان کمتر شرکتی این ریسک را می‌پذیرد که افراد را به‌صورت انفرادی بیمه کند، اما بعضی شرکت‌ها مانند بیمه سامان، افراد را به‌صورت انفرادی بیمه می‌کنند. با اینکه هزینه بیمه درمان انفرادی کمی بالاتر از گروهی است، ولی خدمات خوب و کاملی را ارائه می‌دهد.

بیمه‌بازار اولین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه‌ شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش‌سوزی، بیمه درمان، بیمه زلزله و بیمه عمر است که به شما مشتریان عزیز، این فرصت را می‌دهد تا تمامی شرکت‌های بیمه را تنها با چند کلیک از هر لحاظ مقایسه کنید در صورت تمایل بخرید و با ارسال رایگان درب منزل‌تان تحویل بگیرید!

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید