همه چیز درباره بیمه حمل و نقل بین المللی

یکی از تلاش‌های معامله‌گران و تجار این است که در فعالیت‌های بین المللی ریسک آسیب‌دیدن کالا را به حداقل برسانند. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای به حداقل رساندن ریسک آسیب کالا، استفاده از بیمه حمل و نقل است. در این مقاله از مجله بیمه بازار قصد داریم به معرفی بیمه حمل و نقل بین المللی و شرایط دریافت آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

خرید بیمه بدنه

 

بیمه حمل و نقل بین المللی چیست؟

بیمه حمل و نقل بین الملل یکی از یکی از مرسو‌م‌ترین بیمه‌ها در تجارت بین الملل است که تجار و شرکت‌ها برای به حداقل رساندن هزینه‌های ناشی از خطرات احتمالی از آن استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های این بیمه این است که در بیشتر کشور‌های جهان از قوانین یکسانی برخوردار است به همین دلیل در صورت وارد شدن خسارت به کالا به راحتی قابل پیگیری است.

 

بیمه حمل و نقل بین المللی

 

 انواع بیمه حمل و نقل بین المللی

تجارت کالا در مرز‌های کشور ممکن است ممکن است خطرات و خسارت‌های زیادی را در پی داشته باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده از بیمه‌های حمل و نقل بین المللی اهمیت بسیاری دارد. به‌طور کلی بیمه بین المللی حمل و نقل بسته به نوع مبدا و مقصد به چند دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

1.بیمه نامه وارداتی

در باربری وارداتی کالا از خارج از کشور به ایران وارد می‌شود. از آنجایی که ممکن است خطرات زیادی برای کالا وجود داشته باشد، افراد و شرکت‌های بازرگانی می‌توانند از این نوع بیمه استفاده نمایند. در این بیمه نرخ حق بیمه با توجه به شرایط حمل و نقل، بسته‌بندی کالا و شرایط آب و هوا محاسبه می‌گردد.

مقالات دیگر  کدام بیمه مسافرتی مناسب‌تر است؟

 2. بیمه نامه صادراتی

در این نوع باربری حمل بار از یک کشور خارجی به مقصد ایران انجام می‌شود. و نحوه محاسبه حق بیمه مانند بیمه وارداتی انجام می‌شود.

3. بیمه نامه ترانزیت

بیمه نامه ترانزیت برای حمل بار بین یک کشور و کشور دیگر به صورت رفت و برگشتی است. درواقع نوعی باربری صادراتی- وارداتی است. این بیمه نیز مانند سایر بیمه نامه‌های ذکر شده تهدید‌های خطرات کالا را در مسیر رفت و برگشت پوشش می‌دهد.

 

انواع بیمه حمل و نقل بین المللی

 

برای مطالعه بیشتر: پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

 

انواع شرایط بیمه‌های بین المللی حمل و نقل

برخی از مهم‌ترین شرایط بیمه حمل و نقل بین الملل عبارتند از:

1. شرایط خسارت جزئی (free from particular average)

این بیمه شامل کالا‌هایی می‌شود که کاملا دچار خسارت شده باشند. به طور مثال کارتن کالا کاملا از بین رفته باشد. بنابراین اگر تنها یک قسمت از کالا آسیب دیده باشد، شرکت بیمه هزینه‌ای تقبل نخواهد کرد.

 2. شرایط خسارت خاص (with particular average)

تنها زمانی می‌توان برای این نوع کالا‌ها ادعای خسارت نمود که درصد آن در بیمه نامه قید شده باشد. این درصد بسته به نوع کالا و نوع بیمه متغیر است. به طور معمول برای کالا‌های معمولی این درصد معادل 3 درصد از ارزش کالا است.

3. شرایط تمام خطر (against all risks)

در این نوع بیمه، در صورت وارد شدن خسارت به کالا، بیمه‌گر باید بدون در نظر گرفتن میزان خسارت و فرنشایز، خسارت وارد شده را جبران نماید. توجه داشته باشید بروز خطراتی همچون جنگ، شورش و اعتصابات تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند. این نوع بیمه از گران‌ترین بیمه حمل و نقل بین المللی به‌شمار می‌رود.

 

مطلب مرتبط:شرایط استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان دیده

مدارک لازم برای دریافت خسارت از شرکت بیمه

  • اصل بارنامه
  • اصل فاکتور کالا‌ها
  • صورت عدل‌بندی یا بسته‌بندی کالا
  • ارائه گواهی کسر تخلیه از شرکت باربری
  • کپی پروانه سبز گمرکی
  • صورت جلسه کارشناسی شده از سمت بیمه
  • اصل یاتصویر آگهی فروش ارز
  • در صورت در آب افتادن کالا‎‌ها از کشتی، گواهی کاپیتان کشتی ضروری است.
مقالات دیگر  بیمه مسافرتی شینگن ، سفری مطمئن به اروپا

مسافران و تجار می‌توانند علاوه بر بیمه کالا‌های خود از بیمه بین المللی SOS  برای حفظ جان خود استفاده نمایند. این بیمه، یک نوع بیمه مسافرتی است علاوه‌بر هزینه‌های درمان، سایر هزینه‌های سفر را نیز دربر می‌گیرد.

جمع‌بندی

استفاده از بیمه حمل و نقل بین المللی  برای به حداقل رساندن هزینه‌های احتمالی ناشی از آسیب به کالا در طی جابه‌جایی آن از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله از مجله بیمه بازار به شرح و معرفی این نوع بیمه و بررسی شرایط انواع مختلف بیمه‌ نامه‌ها پرداختیم. شما می‌توانید سوالات خود را در ارتباط با این مقاله در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید