آیا بیمه شخص ثالث باید به نام مالک ماشین باشد؟

این روزها خرید بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه اجباری شده است. از این رو همراه داشتن آن در هنگام رانندگی ضروری است؛ اما آیا تابه‌حال‌شده به این فکر کنید که بیمه شخص ثالث باید به نام چه کسی باشد تا مطابق قانون جریمه نشوید و بتوانید بدون مشکل در جاده و شهر تردد کنید؟ آیا برای دریافت خسارت تصادف رانندگی، بیمه شخص ثالث باید به نام خودمان باشد؟ این سوال یک موضوع مهم و اساسی است که در اکثر مواقع برای کسانی پیش‌ می‌آید که خودروشان را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند. اگر شما نیز با این دغدغه مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا به پاسخ کامل این سوال دست پیدا کنید.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در هنگام رانندگی

اگر بیمه شخص ثالث ندارید و تا به امروز برای دریافت آن اقدام نکردید، باید بدانید که به همراه نداشتن بیمه معتبر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. برای اینکه شما را با عواقب عدم تمدید یا خرید بیمه آشنا کنیم، در لیست زیر به تمام موارد اشاره می‌کنیم.

ثبت جریمه توسط پلیس

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس می‌تواند خودروی شما را به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر جریمه نقدی کند.

پرداخت جریمه دیرکرد

اگر بیمه‌نامه خود را به موقع تمدید نکنید، روزانه مبلغی به عنوان جریمه برای شما ثبت می‌شود که باید آن را همراه با مبلغ اصلی بیمه در هنگام تمدید پرداخت کنید. هم‌چنین گاهی پلیس راهنمایی و رانندگی راننده را یک تا سه ماه از رانندگی محروم می‌کند. در نتیجه شما نمی‌توانید از خودروتان برای تردد استفاده کنید.

مقالات دیگر  آیا به راننده مقصر هم دیه تعلق می‌گیرد؟

توقیف خودرو

از آنجایی که داشتن بیمه شخص ثالث در هنگام رانندگی اجباری است. پلیس می‌تواند خودروی شما را به دلیل نداشتن بیمه توقیف کند و به پارکینگ راهور انتقال دهد. این اتفاق باعث می‌شود تا مدتی اجازه تردد را نداشته باشید.

پرداخت کل هزینه خسارت ناشی از تصادف رانندگی

اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید و تصادف کنید، شرکت بیمه هزینه خسارت مالی ناشی از تصادف رانندگی را پرداخت نمی‌کند. در نتیجه پرداخت کل هزینه به دوش شما خواهد بود. هم‌چنین در صورت فوت شخص، جرمتان سنگین‌تر می‌شود و حتی گاهی مجبور می‌شوید برای جبران خسارت زندان بروید.

عدم اجازه خرید و فروش خودرو

اگر بیمه شخص ثالث را نداشته باشید، قانون به شما اجازه نمی‌دهد که خرید و فروش خودرو را انجام دهید.

بعد از تمام این حرف‌ها، آیا باز هم ارزش دارد خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن را به تعویق بیندازید؟ انتخاب با شما است.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

خیر، لزومی ندارد بیمه شخص ثالث بنام صاحب ماشین باشد. در واقع شرکت بیمه موظف است در صورت بروز حادثه، خسارت را تا سقف مشخص و بدون در نظر گرفتن اینکه بیمه شخص ثالث به نام چه کسی باشد، به اشخاص ثالث پرداخت کند.

تنها شرط مهم برای گرفتن خسارت، داشتن گواهینامه رانندگی برای راننده و بیمه شخص ثالث معتبر برای خودرو یا هر وسیله‌نقلیه دیگر است. توجه داشته باشید براساس قوانین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ شخصی که از وسیله‌نقلیه در حال استفاده است، به عنوان دارنده خودرو شناخته می‌شود. در نتیجه شرکت بیمه خسارت را نیز به او پرداخت می‌کند.

نکته مهم: اگر بیمه شخص ثالث به نام فرد (مالک ماشین) باشد؛ شخص می‌تواند از تخفیفات و امتیازات آن پس از فروش خودرو یا تغییر نام شرکت بیمه‌گر نیز استفاده کند؛ چراکه امتیازات بیمه قابل انتقال به مالک جدید خودرو نیستند.

مقالات دیگر  قانون جدید بیمه شخص ثالث چه تغییراتی در بیمه خودرو ایجاد کرد؟

آیا امکان انتقال بیمه شخص ثالث به شخص دیگر وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا مشخص کنید که چه شخصی؟ تا سال ۱۳۹۹ شما می‌توانستید زمان فروش خودرو، بیمه شخص ثالث را همراه با تخفیف و خوش‌ حسابی‌های خود به شخص دیگر انتقال دهید، در حالی که طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث (۱۴۰۳)  شما تنها قادر هستید که بیمه شخص ثالث را همراه با امتیازات ویژه به خودروی دیگر خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده خود انتقال دهید. در نتیجه طبق قانون جدید تنها مدت اعتبار بیمه نامه قابل انتقال به مالک جدید خودرو است و خوش حسابی و تخفیفات به مالک جدید منتقل نمی‌شود و به نام فروشنده یا اعضای خانواده درجه یک او باقی می‌مانند.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر

همانطور که گفتیم امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر وجود ندارد. شما تنها می‌توانید تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگر خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده مثل پدر، مادر، همسر و فرزندان انتقال دهید. اگر قصد انجام این کار را دارید، دو راهکار زیر پیش‌رویتان است.

  • تماس با متخصصان بیمه بازار و ثبت درخواست الحاقیه انتقال سابقه بیمه
  • مراجعه به یکی از نمایندگی‌های بیمه شهر محل سکونت خود

اهمیت ثبت بیمه شخص ثالث به نام مالک ماشین

شاید برایتان این سوال پیش‌آمده باشد که آیا می‌توانیم بیمه شخص ثالث را به نام شخصی جز مالک ماشین ثبت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تفاوتی ندارد بیمه شخص ثالث به نام چه کسی ثبت شود. مالک ماشین یا شخصی جز آن. در ادامه به مزایایی اشاره می‌کنیم که دانستن آنها می‌تواند نظر شما را برای ثبت بیمه شخص ثالث به نام شخصی جز صاحب خودرو تغییر دهد.

  • اگر بیمه شخص ثالث خودرو به نام شما (مالک ماشین) ثبت شده باشد، می‌توانید زمان فروش خودرو بیمه را به فرد جدید انتقال دهید؛ اما باید در نظر داشته باشید که تخفیفات و امتیازات همچنان به نام شما باقی می‌مانند و می‌توانید از آن برای خودروی خود یا یکی از اعضای درجه یکتان استفاده کنید.
  • اگر از کیفیت شرکت بیمه فعلی خود رضایت ندارید، می‌توانید بیمه را در شرکت بیمه دیگر بدون نگرانی از بابت از بین رفتن سوابق بیمه تمدید کنید. چون تمام سوابق به بیمه‌گر جدید منتقل می‌شوند.
  • اگر بیمه شخص ثالث به نام صاحب خودرو باشد، روند دریافت خسارت از شرکت بیمه نیز سریع‌تر انجام می‌شود.
مقالات دیگر  اعتراض به خسارت پرداختی شرکت بیمه توسط زیان‌دیده

سخن آخر

در این مطلب از مجله بیمه بازار به سوال مهم باید بیمه شخص ثالث به نام چه کسی باشد پاسخ دادیم. همانطور که متوجه شدید طبق قانون بیمه شخص ثالث اهمیتی ندارد خودرو به نام چه کسی باشد. چیزی که مهم است این است که خودرو بیمه داشته باشد و راننده مقصر گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشد تا شرکت بیمه خسارت مالی و جانی وارد‌شده به شخص ثالث را بپردازد.

سوالات متداول

آیا بیمه شخص ثالث به راننده تعلق میگیرد؟

بله؛ اگر راننده مقصر گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشد، بیمه به او تعلق می‌گیرد و می‌تواند خسارت را از بیمه‌گر دریافت کند.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام مالک ماشین باشد؟

خیر؛ تفاوتی ندارد که راننده، مالک اصلی ماشین است یا خیر. اگر خودرو بیمه داشته باشد، ٰشرکت بیمه خسارت وارده به شخص ثالث را پرداخت می‌کند.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده چیست؟

شرایط خاصی برای استفاده از بیمه شخص ثالث وجود ندارد. تنها شرط لازم این است که راننده مقصر در تصادف رانندگی گواهینامه معتبر داشته باشد و خودرو بیمه باشد.

آیا جنسیت راننده در پرداخت خسارت بیمه‌گر نقش مهمی دارد؟

خیر؛ شرکت‌های بیمه باید خسارت مالی و جانی افراد آسیب‌دیده در تصادفات رانندگی را بدون در نظر گرفتن جنسیت افراد پرداخت کنند. در نتیجه جنسیت افراد نقش مهمی در پرداخت خسارت ندارد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید