آیا بیمه بدنه شامل تعمیر موتور ماشین می‌شود؟

امروزه قیمت قطعات خودرو همانند قیمت ماشین بالا رفته است و همین باعث ایجاد دغدغه‌های زیادی برای مالکان خودرو شده است. یکی از مشکلات رایج رانندگان و مالکان ماشین، خرابی موتور است. هزینه‌های سرسام‌آور بابت تعمیر این قطعه باعث شده تا یک سوال مهم، ذهن افراد زیادی را درگیر کند. آیا بیمه بدنه پوشش تعمیر موتور ماشین را دارد؟ آیا بیمه‌ای با نام بیمه موتور خودرو داریم؟ برای رسیدن به جواب این سوالات پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید؛ چراکه می‌خواهیم یک بار برای همیشه به این سوال و دغدغه‌تان پاسخ دهیم.

Banner-CTA-05-min-2048x719

پوشش تعمیر موتور خودرو چیست؟

همانطور که می‌دانید هزینه تعمیر موتور ماشین بالا است. به همین دلیل برخی از شرکت‌های بیمه، پوشش تعمیر موتور خودرو را در قالب بیمه موتور خودرو ارائه می‌دهند. برای تعمیر موتور، بدنه، شاسی، گیبرکس، باتری و لاستیک خودرو باید بیمه‌نامه‌ای را انتخاب کنید که پوشش تعمیر موتور ماشین را داشته باشد.

در چه شرایطی امکان استفاده از پوشش تعمیر موتور ماشین وجود دارد؟

اگر موتور ماشینتان بر اثر وقوع حادثه ناگهانی مثل تصادف، برخورد با جسم خارجی یا آتش‌سوزی در یکی از نقاط یا مرزهای کشور آسیب دیده باشد. شرکت بیمه این خسارت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. هم‌چنین گاهی بیمه‌گر مشکلاتی مثل خرابی تدریجی موتور را به عنوان پوشش اضافی ارائه می‌دهد که با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته: شرط اصلی خرید بیمه بدنه موتور ماشین، بررسی کل بدنه ماشین پیش از صدور بیمه‌نامه است.

مقالات دیگر  بهترین راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو

بیمه بدنه ماشین

در چه شرایطی تعمیر موتور ماشین تحت پوشش بیمه قرار ندارد؟

شما در شرایط زیر امکان استفاده از پوشش تعمیر موتور ماشین را ندارید. در نتیجه پرداخت کل هزینه خسارت به عهده شما است و شرکت بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت این هزینه برعهده نخواهد گرفت. این شرایط عبارتند‌ از:

  • از اعتبار بیمه‌نامه‌تان گذشته و بیمه معتبر ندارید؛
  • به دلیل حمل مواد آتش‌زا یا اسیدی حادثه پیش‌آمده است؛
  • ازکارافتادگی یا فرسودگی باعث خرابی موتور ماشین شده است؛
  • حادثه به دلیل کشیدن میخ روی بدنه ماشین ایجاد شده است؛
  • حادثه در اثر شرکت در مسابقات رانندگی مثل رالی به‌وجود آمده است؛
  • اسید، مواد شیمیایی یا رنگ ریخته‌شده روی ماشین باعث خرابی این قطعه خودرو شده است.

محاسبه حق بیمه پوشش تعمیر موتور خودرو

در روش محاسبه حق بیمه موتور ماشین باید نرخ ارزش خودرو، نوع کاربری ماشین، پوشش‌های درخواستی، فرانشیز و تخفیفات را به عنوان معیارهای موثر در تعیین مبلغ حق بیمه در نظر بگیرید. در ادامه فرمول محاسبه مبلغ حق بیمه را قرار می‌دهیم.

(ارزش ماشین * تخفیف‌ها) + (ارزش ماشین * نرخ پوشش تکمیلی) + (ارزش خودرو * نرخ اولیه) = حق بیمه پوشش تعمیر موتور ماشین

همانطور که مشخص است ارزش ماشین معیار مهم و تاثیرگذاری در تعیین حق بیمه است.

کدام شرکت‌های بیمه پوشش تعمیر موتور ماشین را دارند؟

بسیاری از شرکت‌های بیمه، مانند بیمه پاسارگاد پوشش بیمه تعمیر موتور خودرو را جز پوشش‌های اضافی خود ارائه می‌دهند. برای اینکه مطمئن شوید که سایر شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران، آسیا، البرز، کوثر و دی پوشش تعمیر موتور ماشین را دارند یا نه، بهتر است با شرکت‌ بیمه تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این خصوص به‌دست‌آورید.

نحوه دریافت خسارت تعمیر موتور ماشین از شرکت بیمه

اولین کاری که پس از بروز حادثه باید انجام دهید، تماس با شرکت بیمه‌گر است. شما باید در این مرحله گزارش کامل از حادثه را به کارشناس بیمه ارائه دهید. سپس نیاز است مدارک لازم برای دریافت خسارت را آماده کنید. برخی از شرکت‌های بیمه گزارش نیروی انتظامی را از شما می‌خواهند. پس یک کپی از آن بگیرید و آن را همراه با سایر مدارک به بیمه‌گر تحویل دهید. بعد از انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت بیمه، خودروی خود را به تعمیرگاه مورد اعتماد بیمه ببرید. در نهایت فرم درخواست دریافت خسارت را پر کنید و به شرکت بیمه تحویل دهید. بعد از بررسی‌های لازم، هزینه خسارت محاسبه و به حساب مالک ماشین واریز می‌شود.

مقالات دیگر  پوشش نوسان قیمت خودرو چیست؟

خرید بیمه موتور خودرو از بیمه بازار

سامانه بیمه بازار امکان خرید بیمه موتور ماشین را در کنار سرویس‌های متنوع دیگر مثل بیمه شخص ثالث، بیمه درمان تکمیلی و … فراهم کرده است. شما می‌توانید از این سامانه برای استعلام، خرید و تمدید بیمه استفاده کنید. در ادامه در مورد مزایا و روش خرید بیمه بدنه صحبت می‌کنیم.

  • وارد سایت بیمه بازار شوید و سرویس بیمه بدنه را انتخاب کنید؛
  • کد ملی و شماره پلاک ماشین خود را وارد کنید؛
  • لیست بیمه‌نامه‌های مختلف به شما نمایش داده می‌شود؛
  • در این مرحله باید شرایط و جزئیات را بررسی کنید؛
  • بهترین بیمه بدنه را انتخاب و خریداری کنید.

اگر به اطلاعات مالک ماشین دسترسی ندارید، کافی است به سوالاتی مثل سال تولید، نوع برند، ارزش ماشین، و … پاسخ دهید تا بتوانید به لیست بیمه‌ها دسترسی پیدا کنید.

سخن آخر

بالا رفتن قیمت قطعات خودرو به ویژه موتور باعث شده تا اغلب افراد نگران پرداخت هزینه بالا بابت تعمیر موتور باشند. از این رو در این مطلب توضیحاتی در مورد بیمه موتور خودرو داده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید. آیا شما هم تجربه استفاده از پوشش تعمیر موتور ماشین را داشتید؟ استفاده از کدام بیمه را پیشنهاد می‌دهید. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا تعمیر موتور ماشین جز پوشش بیمه بدنه قرار دارد؟

بستگی دارد؛ گاهی پاسخ به این سوال بله است و گاهی خیر؛ اما به صورت کلی بیمه تعمیر موتور خودرو در اکثر شرکت‌ها جزء پوشش بیمه بدنه نیست.

شرکت بیمه هزینه تعمیر بیمه بدنه ماشین را به چه کسی پرداخت می‌کند؟

اگر شرکت بیمه پوشش بیمه تعمیر خودرو را داشته باشد، هزینه تعمیرات در قالب خسارت به مالک اصلی ماشین پرداخت می‌شود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. علی کسلانقیه

    سلام چندروز پیش خودروی پراید ی فروختم وپس از انتقال وکالت جهت تعویض پلاک خریداربابرنامه قبلی اظهار کرد نمی‌تواند همه مبلغ خودرو را ازطریق کارت‌های بانکی موجود پرداخت کند من ساده هم ماشین وتحویلشون دادم وفقط برگه کمپانی رانزدخودم نگه داشتم که ظاهرابدون این برگه میتواند تعویض پلاک کند.البته بخاطر این کارشون بیمه بدنه خودروراتحویلشون ندادم و اقدام به خرید تاکسی کرده ام چگونه میتوانم قبل از تعویض پلاک تسویه حساب کنم وآیامیتوانم بیمه بدنه خودرو رابه تاکسی انتقال دهم

    1. bimebazar

      سلام وقت بخیر
      برای انتقال سوابق بیمه بدنه باید حتما کاربری هردو خودرو یکسان باشند
      باتوجه به اینکه کاربری سواری و تاکسی یکسان نیست امکان انتقال وجود ندارد
      باتشکر