آیا بیمه هزینه پارکینگ در تصادف را پرداخت می‌کند؟

تصادف همیشه یک اتفاق غیرمنتظره و پر از استرس بوده است. از نگرانی بابت پرداخت هزینه‌های خودرو گرفته تا مراحل پیچیده دریافت خسارت از بیمه، همه این‌ها می‌توانند فشار زیادی بر دوش راننده بگذارند؛ اما اوضاع زمانی پیچیده‌ می‌شود که پلیس خودروی شما را توقیف کند و به پارکینگ انتقال دهد. در این لحظه، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که «حالا چه کسی هزینه پارکینگ را می‌پردازد؟» «آیا بیمه هزینه پارکینگ در تصادف را پرداخت می‌کند یا باید خودتان این هزینه را بپردازید؟» اگر این سوالات برای شما هم پیش‌آمده، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چه زمانی خودروی تصادفی به پارکینگ منتقل می‌شود؟

خودروی تصادفی به دلایل متعددی توقیف می‌شود و به پارکینگ منتقل می‌شود. برای اینکه با این دلایل آشنا شوید، به جدول زیر نگاهی بیندازید.

علت توقیف

توضیحات

در تصادفی که راننده با خودرو یا عابرپیاده دیگر برخورد کند و باعث فوت یا جراحت شدید او شود اگر تصادف رانندگی باعث فوت یا آسیب جسمانی فردی شود، پلیس خودروی متخلف را توقیف می‌کند تا بتواند از این مدرک برای تشکیل پرونده در دادگاه و صدور رای نهایی استفاده کند. در نتیجه تنها در صورتی خودرو رفع توقیف می‌شود که رای نهایی دادگاه صادر شده باشد.
تصادفی که منجر به آسیب شدید خودرو شده است. اگر خودرو به خاطر حادثه، آسیب دیده است و امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد، پلیس ماشین را با جرثقیل به پارکینگ انتقال می‌دهد.
مدارک خودرو معتبر مثل بیمه شخص ثالث همراه راننده نیست. اگر پلیس از شما مدارک خودرو مثل بیمه شخص ثالث را بخواهد و آن را همراه خود نداشته باشید، خودروتان را توقیف می‌کند. در نتیجه پیشنهاد ما به شما خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث است.
تصادفی منجر به فوت شده؛ اما راننده مقصر شناسایی نشده است اگر راننده مقصر در تصادف شناسایی نشده باشد، پلیس هر دو خودرو را توقیف می‌کند. سپس به بررسی بیشتر و بازسازی صحنه حادثه می‌پردازد تا راننده مقصر شناسایی شود.
مقالات دیگر  فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث

 

در صورتی که مقصر نبودید، باید برای ترخیص ماشین از پارکینگ راهور اقدام کنید.

چرا پلیس خودروی تصادفی را به پارکینگ منتقل می‌کند؟

پلیس خودروی تصافی را به پارکینگ انتقال می‌دهد تا:

  • مدارک لازم را برای بررسی بیشتر و تهیه گزارش رسمی داشته باشد؛
  • جلوی تنش و درگیری لفظی رانندگان مقصر در تصادف رانندگی را بگیرد؛
  • خودروی آسیب‌دیده که باعث ایجاد ترافیک‌شده را از مسیر حرکت رانندگان و عابران پیاده بردارد و باعث بروز تصادف رانندگی بیشتر نشود.

هزینه پارکینگ خودروی تصادفی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید هزینه پارکینگ بر اساس تعداد روزهایی که خودرو در پارکینگ راهور هست، محاسبه می‌شود. درنتیجه هزینه پارکینگ روزانه از پارکینگ‌های غیرسقف‌دار ۲۸۰۰ تومان تا ۵۴۰۰ تومان است. در حالی که براساس آخرین اطلاعات، این هزینه در پارکینگ‌‌های سطح یک ۹۵۰۰ تومان بوده است.

هزینه پارکینگ در تصادف به عهده چه کسی است؟

براساس ماده ۱۳ قانون تخلفات رانندگی پرداخت هزینه پارکینگ در تصادف راننده بر عهده راننده مقصر است.

همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث خسارت مالی و جانی وارد‌ه بر فرد آسیب‌دیده را پرداخت می‌کند؛ اما هزینه پارکینگ تحت پوشش بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه نیست. در نتیجه مالک خودرو باید هزینه پارکینگ در تصادف سال ۱۴۰۳ را که چیزی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان است، پرداخت کند.

گاهی برای بررسی بیشتر خودروی دیگر که مقصر اصلی بروز تصادف نبوده نیز توقیف می‌شود. در این شرایط باید کل هزینه پارکینگ را پرداخت کنید یا به صورت توافقی راننده متخلف بخشی از آن را پرداخت کند. تصمیم‌گیری بابت شیوه پرداخت هزینه به توافق میان شما با راننده مقصر بستگی دارد.

هزینه پارکینگ در تصادفات رانندگی بر عهده چه کسی است

چگونه خودرو تصادفی را از پارکینگ با بیمه شخص ثالث ترخیص کنیم؟

فرآیند ترخیص خودروی تصادفی از پارکینگ آنقدرها که به نظر می‌رسد سخت و پیچیده نیست. دادگاه حکم نهایی را براساس مستندات موجود صادر می‌کند و سپس نرخ دیه را مشخص می‌کند تا راننده مقصر آن را بپردازد.

مقالات دیگر  مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

سپس شخص آسیب‌دیده به دادگاه مراجعه می‌کند و از شما شکایت می‌کند. در این لحظه نیاز است همراه با بیمه شخص ثالث معتبر خود به دادگاه مراجعه کنید. قاضی پرونده ابتدا نگاهی به اعتبار بیمه‌نامه می‌اندازد. اگر بیمه‌نامه شما اعتبار کافی را داشته باشد و بیمه خسارت جانی را تحت پوشش خود قرار دهد، مجوز ترخیص خودرو از پارکینگ راهور برایتان صادر می‌شود. حالا باید هزینه‌های لازم را پرداخت کنید. سپس باید همراه با مدارک و مستندات به پارکینگ مراجعه کنید و مراحل رفع توقیف خود را انجام دهید.

مدارک موردنیاز برای ترخیص خودرو از پارکینگ چیست؟

برای ترخیص خودرو نیاز است مدارک لازم زیر را آماده کنید و به کارشناس مربوطه ارائه کنید. این مدارک عبارت‌ند از:

  • مجوز ترخیص خودرو صادر‌شده توسط قاضی پرونده
  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی کارت ماشین و برگ سبز
  • اصل و کپی بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی گواهی تسویه عوارض شهرداری و خلافی
  • صورت‌جلسه صادر‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور

توجه داشته باشید در صورت نقص مدارک، انجام کارها تا زمان تکمیل مدارک کامل متوقف می‌شود و امکان رفع توقیف وجود ندارد.

نکته: اگر راننده متخلف از ماشین خود برای کسب روزی حلال استفاده می‌کند، می‌تواند درخواست عدم توقیف خودرو تا زمان صدور رای دادگاه را دهد. مرجع توقیف‌کننده این درخواست را در دادگاه مطرح می‌کند. سپس دستور موقت رفع توقیف صادر می‌شود و مالک می‌تواند تا زمان صدور قطعی رای قاضی از خودروی خود استفاده کند.

سوالات متداول

آیا دریافت نوبت برای ترخیص خودرو الزامی است؟

به صورت کلی بله؛ ولی اگر خودرویتان به خاطر تصادف در پارکینگ است، لازم نیست برای انجام مراحل ترخیص خودرو نوبت بگیرید.

اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث نداشته باشد، امکان ترخیص خودرو وجود دارد؟

بله خودرو ترخیص می‌شود؛ اما مدت توقیف خودرو بیشتر از سایر وسایل‌نقلیه خواهد بود. در نهایت زمانی خودرو از پارکینگ ترخیص می‌شود که رای نهایی دادگاه مشخص شده باشد، دیه را پرداخت کرده باشید و تضمین دهید که خسارت را حتما پرداخت می‌کنید.

مقالات دیگر  مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث (با گزارش سازش مقامات انتظامی)

اگر راننده از صحنه تصادف متواری شود، چه کسی هزینه پارکینگ در تصادف را پرداخت می‌کند؟

اگر راننده از صحنه تصادف فرار کند، صندوق تامین خسارت بدنی هزینه پارکینگ در تصادف را به شما پرداخت می‌کند. البته در شرایطی که مستندات و مدارک لازم را داشته باشید و آنها را ارائه دهید.

آیا بیمه شخص ثالث خسارت مالی و جانی وارد‌شده به اشخاص ثالث را پرداخت می‌کند؟

بله؛ خسارت مالی و جانی وارد‌شده به اشخاص ثالث مثل نقص عضو و فوت تحت پوشش بیمه شخص ثالث است؛ ولی باید در نظر داشته باشید در صورتی امکان استفاده از این پوشش وجود دارد که به عنوان مقصر اصلی تصادف رانندگی شناخته نشده باشید. هم‌چنین سقف پرداخت خسارت در تمام بیمه‌نامه‌ها یکسان نیست. حداکثر سقف مشخص برای پرداخت خسارت جانی، یک دیه کامل انسان در هر سال است

اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث فاقد اعتبار داشته باشد، چطور باید برای ترخیص خودرو اقدام کند؟

راننده مقصر باید تا زمان مشخص شدن رای دادگاه و پرداخت کامل خسارت فرد آسیب‌دیده منتظر بماند و در این مدت امکان ترخیص خودرو از پارکینگ وجود ندارد.

آیا بیمه هزینه پارکینگ در تصادف را پرداخت می‌کند؟

خیر؛ بیمه شخص ثالث تنها خسارت جانی و مالی واردشده به راننده مقصر را پرداخت می‌کند و پرداخت هزینه پارکینگ در تصادف بر عهده او نیست و مالک ماشین (چه مقصر باشد و چه نه) باید این هزینه را بپردازد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که آیا بیمه هزینه پارکینگ در تصادف را پرداخت می‌کند؟ اگر نه، پس چه کسی باید این هزینه را بپردازد تا خودرو ترخیص شود. همانطور که متوجه شدید برای ترخیص خودرو به بیمه شخص ثالث نیاز دارید؛ پس شما می‌توانید برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید از راهنمایی متخصصان بیمه بازار استفاده کنید و در نهایت بهترین بیمه نامه را براساس شرایط خود خریداری کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید