چقدر از خسارت بیمه بدنه را با هزینه شخصی پرداخت کنید به صرفه‌تر است؟

در بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث شما خسارت طرف مقابل را پرداخت نمی‌کنید و تنها برای ماشین خود هزینه می‌کنید. در واقع اگر خسارت وارد شده به ماشین به دلیل تصادف باشد، شما حتی اگر مقصر باشید هیچ تعهدی در قبال پرداخت خسارت طرف مقابل نخواهید داشت و فقط خسارت ماشین خود را از بیمه دریافت خواهید کرد. اما با توجه به بالا رفتن درصد فرانشیز در ازای هر بار استفاده از بیمه‌نامه، در چه شرایطی پرداخت خسارت ماشین با هزینه شخصی از استفاده بیمه بدنه به‌صرفه‌تر است؟ 

خرید بیمه بدنه

پرداخت خسارت بیمه بدنه

برای استفاده از بیمه بدنه لازم است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از بیمه‌نامه بدنه از تخفیف‌های بعدی شما کم نمی‌کند بلکه آن را به صفر می‌رساند. یعنی به طور مثال اگر بیمه‌نامه بدنه شما دو سال تخفیف داشته باشد در صورت استفاده از بیمه باید مجدد دوسال بگذر تا به این میزان تخفیف برسید.

به همین دلیل اگر خودروی شما در سوانح رانندگی دچار آسیب‌دیدگی شود ممکن است پرداخت خسارت با بیمه بدنه به‌جای آنکه نفع اقتصادی داشته باشد، شما را متحمل زیان کند. فرض کنید خودروی شما 2 میلیون تومان خسارت دیده باشد به 2 دلیل برای این میزان خسارت استفاده از بیمه بدنه را توصیه نمی‌کنیم:

برای سال آینده تخفیف عدم خسارت شما از بین خواهد رفت

همانطور که گفتیم درصورت استفاده از بیمه بدنه تخفیف‌های بدنه خودرو شما از بین خواهد رفت.

تاثیر منفی سابقه خسارت

برخی شرکت‌ها به دلیل آنکه سال گذشته سابقه خسارت داشته‌اید، ریسک اینکه سال بعد خودروی شما را تحت پوشش بیمه قرار دهند نمی‌پذیرند. برای مثال فرض کنید سال قبل تحت پوشش بیمه تعاون قرار گرفته‌اید و برای سال بعد مجدد می‌خواهید بیمه تعاون بخرید، زمان خرید بیمه‌نامه وقتی گزینه خسارت خورده را بزنید در آفرها به شما گزینه بیمه تعاون نشان داده نخواهد شد.

مقالات دیگر  دیوار بیمه خودرو در راه بی ام دبلیو و تسلا

پس اگر بیمه‌نامه‌‍‌ای به ارزش 2 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و خودروی شما 10 میلیون خسارت دیده است و در ماه دهم بیمه‌نامه خود هستید، بهتر است اگر توان پرداخت خسارت را دارید از بیمه خود استفاده نکنید تا تخفیفات بیمه بدنه شما از بین نرود.

اما اگر در اردیبهشت یا شهریور تصادف کرده باشید و مدت زمان زیادی از انقضای بیمه‌نامه شما مانده باشد، استفاده از بیمه‌نامه منطقی است زیرا ریسک اینکه در این بازه زمانی مجدد دچار خسارت شوید وجود دارد و اگر بعد از خسارت دوم برای دریافت هزینه مراجعه کنید ممکن است شرکت بیمه پرداخت هزینه خسارت اول شما را بر عهده نگیرد.

 نکته: برای پوشش‌های خاص مانند اسید‌پاشی یا سرقت اموال خودرو بهترین راه این است که در هر شرایطی از بیمه بدنه خود استفاده کنید.    

پرداخت خسارت بیمه بدنه برای خودرو‌های نامتعارف  

 خودرو‌های بالای 600 میلیون تومان در گروه خودرو‌های نامتعارف قرار می‌گیرند. سقف خسارتی که مالکان این خودرو‌ها می‌توانند تقاضا کنند حداقل 30 میلیون تومان حداکثر تا همان 600 میلیون تومان است؛ بنابراین اگر ارزش ماشین شما 1 میلیارد تومان باشد، باید باقی ما‌به تفاوت را با هزینه شخصی پرداخت کنید. در چنین شرایطی توصیه می‌شود از بیمه‌ بدنه ماشین با احتساب میزان خسارات استعلام بگیرید و بررسی کنید که آیا به‌صرفه است بدون تخفیف از آن استفاده کنید یا خیر 

نظر یا پرسش خود را بنویسید