شکایت از کارفرما بابت بیمه

برخی از کارفرمایان به دلایل مختلفی از بیمه کردن کارگران خود سرباز می‌زنند یا اصرار دارند تا حق بیمه را به صورت نقدی بپردازند. بر اساس ماده 148 قانون کار، کارگر به صورت قانونی این حق دارد تا در صورت عدم پرداخت حق بیمه از کارفرمای خود شکایت کند. برای آشنایی با مراحل و قوانین شکایت از کارفرما بابت بیمه، در ادامه این پست با ما همراه باشید.  

پرداخت بیمه توسط کارفرما

قبل از شروع به کار کارگر، میان او و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که مطابق آن با کارفرما وظیفه دارد کارمند خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. بیمه یکی از مهم‌ترین خدماتی است که کارمندان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند یا در صورت مواجه شدن با حوادث از پوشش‌های آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که در صورت نبود قرارداد نیز باز هم کارگر امکان شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه را خواهد داشت، یعنی عدم قرارداد دلیلی برای تخلف کارفرما نیست. 

پرداخت بیمه توسط کارفرما

نحوه محاسبه حق بیمه چگونه است؟

طبق قانون وزارت کار، حق بیمه در سال 1401 30 درصد از مبلغ حقوق و دستمزد است که پرداخت 23 درصد از آن بر عهده کارفرما و 7 درصد از حقوق کارگر کسر خواهد شد.  

نحوه محاسبه حق بیمه پرداخت نشده

 جهت محاسبه حق بیمه پرداخت نشده توسط کارفرما، دو حالت مهم باید در نظر گرفته شود:

  • کارگری که حق بیمه‌اش توسط کارفرما پرداخت نشده و همچنان مشغول کار است 
مقالات دیگر  راه‌های پرداخت حق بیمه کارفرمایی

در صورتی که حق بیمه کارگر پرداخت نشده باشد و او همچنان مشغول کار باشد، حقوق فعلی او ملاک حق بیمه قرار خواهد گرفت:

۳۰ ٪ × مدت زمان عدم واریز حق بیمه × میزان مبلغ دستمزد فعلی

  • کارگری که قبلا اشتغال داشته و در حال حاضر مشغول به کار نیست

اگر کارگری بدون دریافت حق بیمه از محل کار خود اخراج شده باشد، دستمزد همان سال ملاک محاسبه حق بیمه او قرار خواهد گرفت:

۳۰ ٪ × مدت‌زمان عدم واریز حق بیمه × دستمزد اشتغال به کار در آن سال

بیشتر بخوانید: سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی (راهنمای کامل)

 نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه

جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه، کارگر باید با در دست داشتن مدارک هویتی و قرارداد به اداره بیمه مراجعه کند و شکایت خود را تنظیم نماید. در صورت اثبات ادعای کارگر، کارفرما موظف است حق بیمه تمام مدت زمانی که کارگر بدون بیمه کار کرده است را به طور کامل پرداخت کند.

شکایت از کارفرما بابت بیمه چه شرایطی دارد؟

  • در صورت وجود قرارداد، مراحل اداری سریع‌تر پیش خواهد رفت. در غیر این صورت باید از طرف اداره کار نامه‌ای برای شعبه بیمه‌کزار فرستاده شود. در مرحله بعدی نامه به کارگزاری تحویل داده خواهد شد و ماگر می‌تواند با استفاده از سوابق بیمه، تخلف کارگر را اثبات کند.
  •  اگر کارگر قرارداد نداشته باشد می‌تواند از شاهدان برای سریع‌تر شدن روند شکایت استفاده کند. 
  • در  صورت عدم حضور کارفرما، جلسه به مرحله بعدی منتقل خواهد شد و بعد از دو هفته جلسه‌ای تخت عنوان تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد.
  • در صورت اعتراض یکی از طرفین به رای کارشناس، جلسه حل اختلاف به عنوان آخرین جلسه تشکیل خواهد شد.

در چه صورت کارگر در خصوص ترک کار مسئول نیست؟

کارگر موظف است استعفای خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام نماید. همچنینی شخص موظف است به مدت سی روز جهت پیدا شدن نیروی جایگزین به کار خود ادامه دهد و نباید به قصد استعفا کار خود را ترک نماید. اما بعد از گذشت سی روز، مسئولیتی در قبال کار نخواهد داشت.

مقالات دیگر  نحوه ثبت‌نام و مراحل بیمه خویش فرما

مطلب مرتبط: بیمه بیکاری و شرایط و مدارک لازم جهت دریافت آن در سال ۱۴۰۱

عواقب بیمه نکردن کارگر

طبق ماده 148 قانون کار، کارفرمایی که از بیمه نمودن کارگر خود خودداری کند، علاوه‌بر پرداخت حقوق کارگر، به پرداخت جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه نیز محکوم خواهد شد.

مهلت شکایت از کارفرما

برای شکایت از کارفرما بابت بیمه، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و حتی پس از فوت شخص نیز، وارثان قانونی وی می‌توانند به دنبال دریافت حق او باشند.

مراجع مربوطه جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه  

افراد برای شکایت از کارفرما بابت بیمه، می‌توانند به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایند، اما در صورتی که شکایت به مواردی مانند آسیب‌های حیثیتی مرتبط باشد، طرفین باید برای ارائه شکایت به قوه قضاییه مراجعه نمایند. 

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

نکات مهم

  • مهم‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات کارگر علیه کارفرما در صورت عدم حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی است.
  • در صورت وجود عدم قرارداد، کارگر بازهم امکان شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه را خواهد داشت.
  • ارائه مدارک هویتی جهت شکایت از کارفرما ضروری است. 

جمع‌بندی

مطابق قانون وزارت کار، کلیه کارفرمایان موظف هستند کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند. چنانچه کارفرمایی از بیمه کردن کارگران خود شانه خالی کند، کارگر می‌تواند از او شکایت کند. در این پست به بررسی قوانین و شرایط شکایت از کارفرما بابت بیمه پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.  

نظر یا پرسش خود را بنویسید

37 نظر
  1. Mr_Ali

    من نزدیک ب پنج سال تو کارگاه شغل سنگین تراش کاری کار میکنم هیچ قراردادی نوشته نشده و هیچ کس بیمه نشده از طرف کارفرما
    حتی پیش اومده کارفرما اپراتوری ک دو سال سابقه داشته رو اخراج لفظی کرده
    من میخوام از این کارفرما شکایت کنم چ روشی بهترین گزینه برای ب نتیجه رسیدن ،سریع میشه ؟
    سره پرداخت حقوق هم اذیت میکنه
    بعد شیفت دستگاه ها گردشی نیست ثابته من الان ۹ ماهه کلا شب کارم

  2. احمد

    سلام کارفرما بنده اشنا هستن میخاستم ببینم میشه بخشودگی گرفت بخاطر بیمه نکردن و فقط حق بیمه رو پرداخت کرد

  3. موسی کوهساری

    سلام من یه سوال داشتم اگر بیمه باشیم اما درطول سال چندماه پرداخت نکرده باشه چیکارباید کرد؟بیمه چند ماه نکرده رو میشه برگردوند یا کاری کرد؟

  4. اکبر موسایی

    سلام من در یک ساختمان ب مدت ۵ سال کار کردم و ب عنوان سرایدار بودمیگفت بیمه رو رد میکنم من هم پیگیر نشدم ،حتی بخاطر بیمه نصف حقوق رو میداد،حتی تو این ۵ سال یک بار هم عیدی یا ثنواتی نداده ،تا فهمید ک پیگیر بیمه شدم کلیدو گرفت و اخراجم کرد،بنظرتون آیا میتونم ازش شکایت کنم ،با اینکه خیلی برش داره ،خیلی نگرانم ک بل قدرتش سرشو هم بیاره

  5. پژمان

    سلام من برای یکی از دوستانم مدتی کار کردم و الان چند سال ازش میگذره ، چون بهم گفت بیمه رد کردم من دنبالش نرفتم اما الان متوجه شدم که برام بیمه رد نکرده چیکار کنم باهاش ؟
    واقعا از دستش عصبی شدم و نمی تونم خیانت رو ببخشم

  6. پژمان

    سلام وقت بخیر
    من چند سال پیش در شرکت دوستم حدود ۹ ماه کار کردم الان برا سابقه زدم و متوجه شدم که برام بیمه رد نشده در اون تاریخ چکار کنم؟
    چون دوستم بود تا الان چک نکرده بودم

  7. کارمند

    بنده در سالهای 80 تا 86 در یک سازمان دولتی کار می‌کردم و بیمه برایم رد نمیشد و در قرارداد هم ذکر شده که بود که «بیمه شامل این قرارداد نمی‌شود» . رفتم شعبه مربوطه تامین اجتماعی فرم ادعای سابقه داد و گفت که خود سازمان باید کار شما را تایید کند و بگوید که بیمه رد نکرده است! خوب چاقو که دسته خودش را نمی‌برد. قرارداد و پرینت حساب بانکی سابق واریز حقوق را هم دارم اما تامین اجتماعی هیج اقدامی نمی‌کند چون سازمان تایید نمی‌کند..!!!

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      اگر داخل قرار داد حتما ذکر شده باشد که به واسطه این همکاری بیمه انجام نمی‌شود این سابقه اعمال نخواهد شد
      در غیر این صورت از طریق وزارت کار پیگیر باشید

  8. الهام

    سلام من حدود 17 سال پیش در یکی از مراکز استان ها حدود یک سال و نیم به صورت قرارداد ساعتی در یک نهاد دولتی کار کردم و بیمه نشدم و بعد از آن قراردادم تغییر کرد و بیمه شدم اکنون در تهران ساکن هستم و در یک شرکت خصوصی کار میکنم برای شکایت از کارفرما و احتساب سوابق برای بیمه 1/5 سال کجا مراجعه کنم؟

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      بتید به وزارت کار مراجعه فرمایید

  9. علی

    توضیحات بسیار شفاف و روشن بود … متشکرم

    1. مهسا محمد شفیعی

      ممنون از همراهی شما

  10. داود قاسمی

    با سلام خدمت شما من دو ماه دریک شرکت هم جوشکاری میکردم و مالت درست میکردم و بارگیری میکردم که حقوق مرا درست نداد و بیمه هم نریخت نه عیدی نه سختی کار نه سنوات هیچ چیزی به من نداد جز34700000وگفتم میرم شکایت میکنم گفت هر کاری می تونی بکن و من هم شکایت کردم که اصلاً در دادگاه اداره کار نیامد و اصلا من را آدم حساب نمیکند من چکار کنم چگونه حقمو بگیرم

  11. هادی

    سلام علیکم
    صاحب کارمن بعداز سه سال و شیش ماه وباوعده ی امروز فردا کردن ، ممرابیمه نکرد و امروز عذر مرا خواسته باید چیکار کنم کمکم کنید

  12. فریبا پیربیگ

    سلام خسته نباشید من ده سال یه کار گاه کار کردم که یه خونه رو کرده بود کارگاه دستگاه و تجهیزات گذاشته بود کارگر میگرفت بدون بیمه بدون کد کارگاهی هم نداشت فقط یه حقوق ناچیز من میتونم شکایت کنم چون کد کارگاهی نداشت یا ن ممنون

  13. ثبصثب

    کارفرمایان متخلف و فاقد اخلاق انسانی با عدم پرداخت حق بیمه کارکنان(از یک روز تا یک هزار و چند روز) آنانرا جهت استیفای حق خود به دردسر انداخته و از اداره ای به اداره دیگر و از طبقه ای به طبقات دیگر وقت و انرژی مردم را به هدر می دهند.بایستی با اصلاح قوانین روشهایی اتخاذ شود که این دوندگیها را خود کارفرمایان تخلف نموده انجام دهند.

  14. بیی

    از کثیف ترین ارگانها ی دولتی جمهوری اسلامی ،بیمه تامین اجتماعی و ادارات کار و دیوان و دستگاههای قوه قضاییه است.علت تعلل ها و امروز وفردا و این قرن و ان قرن شدن ارائه شکایات ,پرهیز از مواجه نشدن با کارکنانشان و برخوردهای تند و ناشایست انها می باشد.ادم حسابی هم که ببینند کم می اورند و دست و پایشان را گم می کنند بنابراین با رفتار خشک و عصبی انها را هر چه زودتر از خود دفع می کنند.هر چقدر هم پارتی شان کلفت تر باشد اخلاق و رفتارشان با مراجعین بدتر است.ثبت شکایات اینترنتی هم برای همگان میسر نیست و باعث می شود تا عمله و اکره و… سرکوچه هم از موضوع باخبر بشود.

  15. کرانه

    از جمله حقوق شهروندی ،بایستی حق استفاده از وکیل خوب بدون پرداخت حق الوکاله کلان و بلکه بصورت رایگان باشد .

    1. bimebazar

      ممنون از همراهی شما

  16. شبثب

    علت عدم مراجعه تاکنون به سازمان تامین اجتماعی ،دیوان بطالت اداری و یا اداره کار و امروز و فردا و این قرن و آن قرن شدن موضوع صرفا” برخورد بد و ناشایست کارکنان این ارگانها می باشد.عده ای بی اخلاق و بی حوصله و بی ظرفیت و بی سواد و گدازاده و از طبقات پایین اجتماع اما پارتی دار که به اشتغال نا منصفانه در این ادارات گماشته شده اند

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      از تجربه ناخوشایندی که داشتید بسیار متاسفیم

  17. شبثب

    علت عمد مراجعه به سازمان تامین اجتماعی ،دیوان بطالت اداری و یا اداره کار و امروز و فردا و این قرن و آن قرن شدن موضوع صرفا” برخورد بد و ناشایست کارکنان این ارگانها می باشد.عده ای بی اخلاق و بی حوصله و بی ظرفیت و بی سواد و گدازاده و از طبقات پایین اجتماع اما پارتی دار که به اشتغال نا منصفانه در این ادارات گماشته شده اند

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      از تجربه ناخوشایندی که براش شما پیش آمده بسیار متاسفیم

  18. احمد

    سلام ببخشید من مده 30ماه کنار کار فرما کار میکنم ولی به دلایلی نمیدونستم موظف هستن بابت بیمه کردن من و الان هم دنبال بهانه ای هستن برای اخراج بنده میتدنم اطشون شکایت بکنم البته هیچ قراردادی هم نداریم به صورت کتبی و البته بنده مقداری به ایشون بابت حقوق کم بدهکار شدم حالا نمیدنم چه کار کنم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      همان‌طور که اشاره شد، طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، همه کار فرما ها موظف به ارائه لیست کارگران و کارمندان خود به سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت حق‌بیمه برای آنها هستن درصورتی‌که کارفرما برای بیمه نیروهای خود اقدام نکند، جریمه می شود
      مدارک مورد نیاز برای شکایت
      مدارک هویتی؛سند قرارداد؛گزارش اداره بیمه تأمین اجتماعی؛استشهادیه شهود؛هر دلیل و مدرک نشان‌دهنده ادعای اشتغال کارگر.
      . یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار برای بیمه، سند قرارداد میان کارگر و کارفرما است.
      در مواردی که قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نشده است، مراحل شکایت از کارفرما بابت بیمه کمی زمانبر می‌شود. در این شرایط اداره کار نامه‌ای برای شعبه بیمه‌گذار ارسال می‌کند. شعبه بیمه‌گذار پس از دریافت این نامه، سوابق بیمه‌ای کارگر را بررسی و گزارشی آماده خواهد کرد. باتوجه‌به سوابق بیمه‌ای کارگر در محل فعالیت کارفرما، تخلف یا عدم‌تخلف کارفرما اثبات خواهد شد، اما یکی از بدترین شرایط نداشتن قرارداد و عدم اقدام برای پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرما است.

  19. احمد

    سلام ببخشید من مده 30 کنار کار فرما کار میکنم ولی به دلایلی نمیدونستم موظف هستن بابت بیمه کردن من و الان هم دنبال بهانه ای هستن برای اخراج بنده میتدنم اطشون شکایت بکنم البته هیچ قراردادی هم نداریم به صورت کتبی و البته بنده مقداری به ایشون بابت حقوق کم بدهکار شدم حالا نمیدنم چه کار کنم

  20. حسین

    با سلام و خسته نباشید
    من سر کار ساختمانی مشغول به کار هستم به عنوان سرپرست اجرایی و کارفرما منو بیمه نکرده(از سال ۹۷ تا الان)و من از طریق ی شرکت ثالث بیمه خودم رو نقدا پرداخت میکنم (از سال ۹۲ بیمه من تا سال ۹۷ از طریق همان شرکت ک کار میکردم رد میشد)بعد از ان سر کار جدید ک رفتم از اونجایی ک کارفرمای جدید منو بیمه نکرد و چون من نمیخواستم سابقه بیمم خراب بشه با کارفرمای قبلی صحبت کردم و قرار شد من حق بیمه خودم رو یعنی تمام سی درصد رو بدم و از اون شرکت برام بیمه رد بشه که تا الان دارم ب این روال عمل میکنم
    الان میخوام از کارفرمای جدید بابت عدم پرداخت حق بیمه شکایت کنم. خواستم ببینم ۱_ میتونم شکایت کنم یا نه؟۲_ اگر شکایت کنم برای شرکتی که الان داره بیمم رو رد میکنه مشکلی پیش میاد یا ن ؟ ۳_ اگر شکایت کنم تا چ حد رای ب نفعم صادر میشه با توجه ب اینکه قرارداد هم ندارم با کارفرمای جدید(از اول قرارداد بسته نشده)
    لطفا راهنماییم کنید چون واقعا در وضعیتی هستم که باید تکلیف خودمو روشن کنم (کارفرما داره زورگویی میکنه) و میخوام بدونم که از لحاظ مالی کمک حالم خواهد شد یا نه
    ممنونم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      در مواردی که قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نشده است، مراحل شکایت از کارفرما بابت بیمه کمی زمانبر می‌شود. در این شرایط اداره کار نامه‌ای برای شعبه بیمه‌گذار ارسال می‌کند. شعبه بیمه‌گذار پس از دریافت این نامه، سوابق بیمه‌ای کارگر را بررسی و گزارشی آماده خواهد کرد. باتوجه‌به سوابق بیمه‌ای کارگر در محل فعالیت کارفرما، تخلف یا عدم‌تخلف کارفرما اثبات خواهد شد، اما یکی از بدترین شرایط نداشتن قرارداد و عدم اقدام برای پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرما است

  21. مهری پاشائیان

    با سلام اگر به اجبار کارفرما تعهدی مبنی بر دریافت حق بیمه به صورت نقدی توسط کارگر امضا شود، باز هم می‌شود از کارفرما شکایت کرد؟ چون کارگر مجبور بوده به خاطر اینکه به کار خود ادامه دهد آن تعهد را امضا کند.

  22. کامران نعمتی

    با سلام و احترام
    آیا برای شکایت سابقه حق بیمه باید حتما به همان شعبه بیمه ای شکایت را رائه داد که آن شرکت حق بیمه اش را به آن پرداخت میکند و یا در هر شعبه ای میتوان طرح شکایت کرد .
    با سپاس – ممنون

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در صورت بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما، کارگران می‌توانند با مراجعه به اداره کار، شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن را علیه کارفرما مطرح کنند. در صورت احراز تخلف کارفرما، کارفرما علاوه بر پرداخت جریمه، موظف است حق بیمه کارگران را به صورت کامل پرداخت کند.

  23. فاطمه

    سلام اگه بدون سی روز صبر کردن به دلیل اختلاف از محیط کار رفته باشیم اجازه شکایتداریم؟

  24. احمدی

    سلام
    مرسی بابت راهنمایی کامل شما
    هر انچه که میخواسم رو ذکر کرده بودید
    سپاس

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      ممنون از همراهی شما

  25. صفر خالقی جمال آ باد

    با سلام وخسته نباشید می خواستم ببینم کسی که در جای کار می کنند جوز کارهای سخت وزیان آور باشدکار کنید و کارفرما چند سال از سختی کار اورا بریزد وبقیه ان را نریزد ووقتی به بیمه مراجعه کنید بابت بازنشستگی ودر بیمه به اوبکویند سخنی کار شما دختی نشده است وتاییده از وزارت کار هم داشتی باشد چه کار کنیم

  26. مهدی کاردان

    باسلام
    من درکارگاهی که متعلق به یکی از اقوام بود مدت ۱۵ سال مشغول کار بودم .ودراین مدت بیمه بودم وحق بیمه پرداخت میکردم .
    الان بعد از گذشت سالها وقتی ثوابق بیمه رو گرفتم معلوم شده که بیمه برام کامل رد نکرده سالی یکی دوماه رد کرده واز ۱۵ سال فقط ۵ سال ثابقه بیمه دارم
    لطف کنید راهنمایی بفرمائید که چکارمیتونم بکنم
    ممنون

  27. جوادیعقوبی زندرق

    بسیار عالی وکافی ودقیق توضیح دادید سپاس از شما، بعد یک‌سوال ازمحضر شریفتان دارم :بعدازثبت نام بیمه بیکاری چه مدتی طول میکشدتا حقوقی که بابت بیکاری قرار است تعلق بگیرد را به حساب شخص واریز گردد؟
    باسپاس فراوان.