در صورت گم شدن بیمه بدنه چه کنیم؟

یکی از مدارکی که باید همیشه در ماشین خود نگه دارید، کارت بیمه است، که شامل بیمه بدنه نیز می‌شود. البته ارائه این بیمه به پلیس اجباری نیست، اما حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و اگر قصد جبران خسارات با این بیمه را داشته باشید، بدون در دست داشتن بیمه نامه بدنه امکان مراجعه به شرکت بیمه را نخواهید داشت. اما در صورت گم شدن بیمه بدنه چه کنیم؟ آیا راهی برای دریافت مجدد بیمه‌نامه وجود دارد؟

خرید بیمه بدنه

مراحل دریافت المثنی بیمه بدنه

در صورت گم شدن بیمه نامه بدنه ماشین، جای نگرانی نیست؛ تنها باید مراحل دریافت بیمه بدنه المثنی را طی کنید. برای این کار فرایند زیر را دنبال کنید:

  • در قدم اول، لازم است با در دست داشتن مدارکی مانند کارت ملی و کارت ماشین به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه کنید.
  • برای ثبت درخواست بیمه گذار برای صدور بیمه نامه المثنی، باید از یکی از کارشناسان بیمه در شعب نمایندگی کمک بگیرید.
  • هنگامی که کارشناس بیمه مدارک شما را دریافت کند، وضعیت بیمه بدنه را استعلام می‌گیرد و برای صدور کارت المثنی شما اقدام می‌کند.
  • در نهایت، کارت بیمه بدنه قبلی شما باطل خواهد شد، به همین جهت نیازی نیست نگران سوء استفاده از بیمه نامه گم شده خود باشید.

چه زمان برای دریافت المثنی بیمه بدنه اقدام کنیم؟

از زمان گم شدن برگه بیمه بدنه، لازم است به فکر جایگزین کردن آن باشید؛ زیرا داشتن این بیمه نامه برای رانندگی مطمئن ضروریست. اگر برگه بیمه نامه بدنه خود را نداشته باشید و دچار سانحه یا خسارتی شوید، امکان ارائه کارت بیمه خود را به شرکت بیمه نخواهید داشت و شرکت بیمه نیز نمی‌تواند خسارات شما را جبران کند. در این صورت، جبران خسارات وارده بر عهده شما خواهد بود؛ به همین دلیل لازم است در اولین فرصت برای دریافت بیمه بدنه المثنی اقدام کنید.

مقالات دیگر  تعیین خسارت خودرو و نکات مهمی که باید درنظر گرفت

البته بر خلاف بیمه شخص ثالث، که نداشتن آن منجر به توقیف خودروی شما خواهد شد، الزام قانونی برای دریافت برگه بیمه نامه بدنه وجود ندارد. این کار تنها برای محافظت از دارایی‌های شما در برابر پرداخت خسارت‌های گزاف است.

تکلیف تخفیف‌ها بعد از گم شدن بیمه بدنه ماشین چیست؟

ممکن است پس از گم شدن برگه بیمه نامه بدنه، اولین نگرانی شما از دست رفتن تخفیف عدم خسارت باشد. از آن جا که این تخفیف طی سال‌ها جمع شده و مبلغ قابل‌توجهی از حق بیمه شما می‌کاهد، این نگرانی کاملا قابل درک است! البته باید بگوییم که جایی برای نگرانی نیست، زیرا می‌توانید هنگام درخواست بیمه نامه بدنه المثنی، تحفیف‌های خود را به بیمه نامه جدید منتقل دهید و در سال‌های آینده نیز از آن‌ها بهره‌مند شوید.

آیا دریافت گواهی مفقودی بیمه بدنه نیاز است؟

جواب این سوال، خیر است. برخلاف گم شدن بیمه شخص ثالث، که دردسرهای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت (از جمله مراجعه به شورای حل اختلاف یا کلانتری و صدور گواهی مفقودی)، دریافت بیمه بدنه المثنی فرایند ساده‌تری دارد و نیازی به دریافت گواهی مفقودی نیست.

نکاتی که باید هنگام گم شدن بیمه بدنه خودرو در نظر داشته باشید

دانستن چند نکته کاربردی به شما کمک می‌کند که آمادگی بیشتری برای مقابله با این مشکل داشته باشید. پیش از دریافت بیمه بدنه المثنی، به این نکات توجه کنید:

  • لازم است اطلاعات بیمه نامه خود، از جمله نام شرکت بیمه‌کننده خود را بدانید تا به نمایندگی مناسب مراجعه کنید.
  • در نظر داشته باشید که بیمه نامه المثنی هیچ فرقی با بیمه بدنه اصلی ندارد و همان شرایط را ارائه می‌کند.
  • داشتن کارت بیمه بدنه خودرو از این نظر الزامیست که بدون آن، برای دریافت خسارت پرونده‌ای برای بیمه‌گذار تشکیل نخواهد شد و امکان دریافت خسارت از شرکت بیمه را نخواهید داشت.
  • بدون کارت بیمه خود، از پوشش خسارات تصادفات رانندگی، سرقت کامل خودرو، آتش سوزی و همه پوشش‌های فرعی خریداری شده محروم خواهید شد.
  • اگر می‌خواهید پس از گم شدن بیمه بدنه، از سوء استفاده از آن جلوگیری کنید، باید هر چه سریع‌تر به نمایندگی بیمه مراجعه کرده و با صدور بیمه‌نامه جدید، قبلی را باطل کنید.
مقالات دیگر  پوشش میخ‌کشی در بیمه بدنه

سخن پایانی

گم شدن برگه بیمه نامه بدنه یا دزدیده شدن آن حادثه‌ای ناخوشایند است، اما خوشبختانه برای جایگزینی کارت بیمه خود دردسر زیادی تجربه نخواهید کرد. با این وجود، بهتر است این کار را پشت گوش نیاندازید، زیرا در دست داشتن این کارت بیمه می‌تواند شما را از هزینه‌های گزافی نجات دهد. همانطور که اشاره کردیم، شرکت بیمه بدون این کارت بیمه برای شما پرونده‌ای تشکیل نخواهد داد، و به همین دلیل ممکن است ناچار شوید هزینه انفجار خودرو یا دزیده شدن کامل آن را از جیب بپردازید!

نظر یا پرسش خود را بنویسید