آیا نداشتن معاینه فنی در پرداخت خسارت بیمه تاثیر دارد؟

نداشتن معاینه فنی مانعی برای پرداخت خسارت از سوی بیمه بدنه نیست. به این معنا که اگر خودوری دارای بیمه شخص ثالث، معاینه فنی نداشته باشد و در تصادفی مقصر شناخته شود، بیمه شخص ثالث موظف به جبران خسارت‌ها خواهد بود. اما در این میان چند مسئله نیز وجود دارد؛ آیا این موضوع در مورد تصادفات منجر به مرگ نیز صدق می‌کند؟ یا قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروی فاقد معاینه فنی بیشتر است؟  

معاینه فنی و ارتباط آن با پرداخت خسارت بیمه

بر اساس گزارش‌ها، مهدی قمصریان، مدیر عامل صندوق تأمین خسارت بدنی، اعلام کرده که «شرکت‌های بیمه موظف به جبران خسارت وارده به زیان‌دیدگان هستند، حتی اگر خودرو مقصر حادثه فاقد گواهی معاینه فنی باشد.»

همین یک پاراگرافت به طور واضخ بیان می‌کند که در صورت بروز خسارت برای خودروهای فاقد معاینه فنی، شرکت‌های بیمه نمی‌توانند این مورد را در کنار خسارت‌های غیرقابل جبران یا استثنائات بیمه قرار داده و از پرداخت خسارت خودداری کنند. حتی در تصادفات شدید نیز این موضوع پابرجاست و نداشتن معاینه فنی خودرو در هنگام تصادف منجر به مرگ نیز دلیلی برای عدم پرداخت خسارت از توسط شرکت‌های بیمه نیست.

با اینکه معاینه فنی خودرو از مواردی است که قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد آن سخت‌گیری زیادی به خرج می‌دهد، اما این موضوع به شرکت‌های بیمه این اجازه را نمی‌دهد که در پرداخت خسارت‌ها کوتاهی کنند. گاهی نیز این شائبه پدید می‌‌آید که سقف بیمه شخص ثالث در صورت نداشتن معاینه فنی، کمتر است؛ اما باید تاکید کنیم که این موضوع کوچکترین تاثیری در میزان و سقف جبران خسارت‌ها ندارد.

نکته: تنها موردی که ممکن است به‌ وجود آید، افزایش ۵ درصدی نرخ بیمه پایه برای خودروهایی است که برگه معاینه فنی نداشته باشند.

مقالات دیگر  جریمه‌های رانندگی؛ پرداخت به موقع جرایم برای جلوگیری از دو برابر شدن

برگه معاینه فنی و موارد قانونی آن

معاینه فنی در اصل یک الزام قانونی و ضروری برای حفظ ایمنی و سلامت خودروها است و به مجموعه‌ای از بررسی‌ها گفته می‌شود که کارکرد و کیفیت اجزای مختلف خودرو را ارزیابی می‌کند. نتیجه این فرآیند نشان می‌دهد که خودرو ایمنی و کارایی حداقلی را دارد یا نه.

معاینه فنی تنها به کاهش تصادفات و خطرات جاده‌ای کمک می‌کند، بلکه در کنترل آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری نیز نقش دارد. رانندگان باید به طور منظم معاینه فنی خودروهای خود را انجام دهند تا از بروز مشکلات قانونی و مالی جلوگیری کنند. جریمه نداشتن معاینه فنی در حال حاضر مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ توماناست که توسط راهنمایی و رانندگی اعمال می‌شود.

خودروهایی که در داخل کشور تولید شده و سال ساخت آن‌ها ۱۳۹۸ و قبل از آن است، ملزم به دریافت معاینه فنی هستند. این موضوع در مورد خودروهای وارداتی که سال ساخت آن‌ها ۲۰۱۹ و قبل از آن است نیز صدق می‌کند. 

همچنین  خودروهای عمومی نیز باید تحت شرایط خاصی معاینه فنی را دریافت کنند؛ به این ترتیب که خودورهایی مانند تاکسی‌ها و ون‌ها که سن آن‌ها به مرز فرسودگی (بیش از ۸ تا ۱۵ سال) رسیده باشد، نیاز به معاینه فنی حتی بیشتری دارند. این خودروها باید به طور مرتب (هر ۳ تا ۶ ماه) معاینه فنی را دریافت کنند.

برگه معاینه فنی، عاملی الزامی برای رانندگی، اما نه برای بیمه!

معاینه فنی برای خودروهای داخلی که پیش از سال ۱۳۹۸ تولید شده‌اند، الزامی است و نداشتن آن باعث اعمال جریمه از سوی پلیس می‌شود. اما این موضوع تاثیری در جبران خسارت بیمه ندارد؛ اگر خودرویی بیمه داشته باشدو تصادف کند، نداشتن برگه معاینه فنی در فرآیند پرداخت خسارت مشکلی ایجاد نمی‌کند و صاحب خودرو می‌تواند از جبران خسارت بیمه استفاده کند.

نظر یا پرسش خود را بنویسید