حکم مجازات تصادف منجر به فوت و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

 بروز حادثه در رانندگی امری اجتناب‌ناپذیر است. تصادف منجر به فوت از بدترین حوادث رانندگی است که فشار روانی و مالی زیادی به راننده مقصر وارد می‌کند. در ادامه این مطلب هر آنچه باید درباره حکم مجازات تصادف منجر به فوت و تعهدات بیمه شخص ثالث بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

خرید بیمه شخص ثالث

حکم مجازات تصادف منجر به فوت چیست؟

طبق قانون مجازات اسلامی، قتل در تصادفات رانندگی غیر عمد محسوب شده و شامل قصاص نمی‌شود. اما دو نوع مجازات دیه و حبس برای راننده اعمال خواهد شد:

1. شش ماه تا سه سال حبس

یکی از سوالات رایج درباره حکم مجازات تصادف منجر به فوت این است که آیا تصادف منجر به فوت زندان دارد؟ بر اساس ماده 704 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که تصادفی به هر دلیلی منجر به قتل شود، حداقل 3 ماه و حداکثر 3 سال حبس به عنوان مجازات برای راننده مقصر در نظر گرفته خواهد شد. از آنجایی که این جرم عمومی است، امکان تخفیف در صورت شرایط زیر وجود دارد:

  •  عدم سابقه فرد در ارتکاب قتل
  • رضایت اولیای‌دم 
  • اعمال مرتکب جرم پس از وقوع جرم

حکم تصادف منجر به مرگ

2. مطالبات اولیای دم

طبق قوانین مجازات اسلامی، در مواردی مانند تصادف غیر عمد منجر به فوت یا رضایت اولیای‌دم برای دریافت دیه، امکان قصاص وجود ندارد و راننده مقصر باید برای پرداخت دیه اقدام نماید. لازم به ذکر است اولیای‌دم در صورت عدم رضایت در تصادف منجر به فوت، می‌توانند از دریافت دیه صرف نظر کنند، اما نمی‌توانند مدت حبس بیشتری را برای راننده مقصر مطالبه کنند.

مقالات دیگر  آیا به راننده مقصر هم دیه تعلق می‌گیرد؟

تصادف منجر به فوت و فرار چه حکمی دارد؟

در صورتی که راننده مقصر از کمک به مصدومین خودداری کند و با ترک صحنه جرم باعث قتل غیر عمد، نقص عضو یا وضع حمل زودتر از موعود شود، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر شده محکوم شده و هیچ‌گونه تخفیفی برای وی در نظر گرفته نخواهد شد.  

 حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه

طبق ماده 718 قانون مجازات اسلامی، حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه از حکم تصادف منجر به فوت با گواهینامه سنگین‌تر است. در این‌گونه تصادفات قاضی این اختیار را دارد که حکم را تا  5 سال افزایش دهد؛ حتی در صورت رضایت اولیای‌دم نیز باز هم راننده باید مجازات پرداخت دیه و حبس را متحمل شود. گاهی رانندگان در تمدید گواهینامه رانندگی خود غفلت می‌کنند، در این صورت فرد در گروه رانندگان بدون گواهینامه قرار نمی‌گیرد. چنانچه تصادف منجر به فوت با گواهینامه تاریخ گذشته باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت دیه خواهد بود.  

دیه تصادف منجر به فوت در صورت نداشتن بیمه

طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان خودرو اجباری است. حکم مجازات تصادف منجر به فوت برای رانندگان فاقد این بیمه، علاوه‌بر پرداخت کامل دیه، توقف خودروی شخص توسط پلیس و انتقال آن به پارکینگ نیز در پی خواهد داشت. 

سقف تعهدات بیمه در تصادف منجر به فوت چقدر است؟

سقف تعهدات بیمه در تصادفات منجر به مرگ بسته به مبلغ دیه متفاوت خواهد بود. اگر تصادف در ماه حرام رخ داده باشد، دیه تصادف در ماه حرام طبق قانون تغلیظ دیه در ماه حرام محاسبه خواهد شد. دیه انسان کامل در سال 1402 معادل 900 میلیون تومان است. طبق قانون بیمه شخص ثالث راننده مقصر موظف است دیه را ظرف مدت 15 روز به خانواده شخص زیان دیده پرداخت نماید. 

تعهدات بیمه در تصادفات منجر به فوت

گرفتن دیه تصادف چقدر طول میکشد

 مطابق قانون، شرکت‌های بیمه موظف هستند تا 15 روز بعد از رای دادگاه مبلغ را پرداخت نمایند.  

مقالات دیگر  دریافت خسارت در تصادفی که مقصر متواری شده

مدارک لازم برای دریافت دیه تصادف

ارائه مدارک زیر جهت دریافت دیه تصادف ضروری است:

  • اصل گواهینامه تصادف، کارت خودرو و کارت ملی
  • کارت شناسایی فرد فوت شده
  • نظر کارشناسی پزشکی قانونی
  • برگه رای دادگاه
  • خلاصه پرونده فرد متوفی 
  •  کپی شناسنامه و کارت ملی وارث فرد متوفی
  • ارائه گواهی انحصار وراثت و گواهی منجر به فوت
  • کروکی تصادف پلیس راهنمایی و رانندگی
  • گزارش معاینه جسد 
  • شناسنامه باطل شده شخص متوفی

نکات مهم درباره حکم مجازات تصادف منجر به مرگ 

  • میزان خسارت بیمه باید توسط حکم دادگاه تعیین شود.
  • در صورتی که راننده از روی قصد منجر به قتل کسی شود فرد مرتکب قتل عمد شده و برای او قصاص در نظر گرفته خواهد شد.
  • شرکت بیمه‌گر در حدود تعهدات خود مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه بازار

بیمه شخص ثالث هزینه‌های سوانح رانندگی را به‌طور چشم‌گیری از دوش راننده بر می‌دارد، به همین دلیل برخورداری از آن برای کلیه رانندگان وسایل نقلیه اجباری است. شما می‌توانید با استفاده از سامانه بیمه بازار ضمن مقایسه قیمت‌ها، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خود را  به صورت آنلاین و بدون معطلی انجام دهید. کارشناسان بیمه بازار در کلیه مراحل خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

 

 همچنین بخوانید:

خسارت تصادف 50 50 چگونه پرداخت می‌شود؟

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. جواد شاهانی

    ایامقصر تصادف جانی فوت باید تشکیل پرونده بیمه بدهد یا زیاندیده درصورتی که مدارک مقصر کامل باشد وهیج گونه کم و کاستی در مدارک نباشد